And Erk?n: Huras kan omöjligt vända om Modo på en vecka till att spela efter hans filosofi, det kommer att komma stegvis. Som du säger, man ska ta det med en nypa salt.
Vem vet egentligen varför Torp tjurrusar som han gör? Måste vara något Forsberg sagt åt honom.. för han var som sagt bra för två år sedan.
Jag tycker det Welch uttalar sig om försäsongsmatcher låter vettigt. Man ska ta lagprestationen de första matcherna med en nypa salt. Sen tycker jag att man självklart ska väcka missnöje när det ändå verkar som att Torps spelsinne och beslutsamhet med pucken inte har utvecklats överguvudtaget sen förra årets säsong. Om man kollar på bägge försäsongsmatcher hittills, (Luleå o Asplöven) har Torp varit inblandad i de flesta målen bakåt pga felpassningar och dåliga beslut från hans egen sida.
Men som sagt, försäsong är inget mer än försäsong och om det är någon tränare som jag tror kan ge Torp mer stabilitet i sitt spel så är det Huras. Den pondus han utstrålar i intervjuer visar lite att han inte kommer vara rädd för att ge "viktiga" spelare mindre istid när de presterar dåligt. Jag tror en sådan förändring för Torp nu tidigt på säsongen skulle kunna bli otroligt lönsam om man vill att han ska hitta tillbaka till sin grymma defensiv för två år sedan som gav han en landslagsplats
Har tagit mig tid att kolla igenom två perioder av Luleåmatchen.
Det ser ut som vi har 3 bra centrar denna säsong :)
Vi kommer kunna ta en hel del viktiga tekningar vi BR och KW. Emil P såg oxå spännande ut, ett par bra passningar. Tänkte dock inte på hur han såg ut i det övriga spelet.
Kedjan med Nilsson - Emil - Possler såg bra ut.
Olofsson såg spännande ut, skall bli intressant och följa honom.
Whitney kommer bli en stor tillgång, det tyckte jag märkts
Carlson och Lindgren, förvaltade sin tid bra, dessa kommer kunna bli bra utfyllnadsbackar denna säsong.
Djuse tycker visar på bra spelförståelse, men får gärna spela lite enklare.
Torp får gärna sluta bete sig som en leksugen kattunge som rusar på allt. Överdriver kanske lite men det känns som han förivrar sig hela tiden.
DP kan nog blir en bra 5-6 back, med fokus på BP.
Hedman verkade rätt ok.
Tyckte vi var otajmade i bytena, vilket gjorde att LHF fick många lägen mot oss, men antar att det beror på att "natten är ung".
När det gäller resultat så ser man naturligtvis alltid hellre segrar än förluster, om det är jämt mellan förluster och segrar under försäsongen så är jag inte särskilt orolig. Om det är idel förluster och man inte "får ihop" spelet är jag orolig.
Exemplet om Modo försäsong 2006 kommer ju alltid upp så på försäsongen men just den vara kanske ett undantag. Klippt inte lite intressant material ang försäsongstabeller nedan.
S-vikaren:
Det man vill se är att spelet i slutet på försäsongen, i t.ex matcherna mot Brynäs/Skellefteå sitter bättre. Sedan eftersom vi bygger nytt och tar ett nytt spelsystem så får vi nog räkna på att våran nivå kommer svänga en hel del under de 10-15 första omgångarna i serien.
Själv är jag nöjd med Svartvadets bygge, bättre lag på pappret än vad jag vågade drömma om i Maj. Nu är det bara att ge laget tid att hitta sitt spel.
modomille:
Det är försäsong. Man testar nya utrustningen och försöker hitta någon form av spelsystem. Klart man kan förlora mot sämre lag som vars spelidé är att alla ska kämpa. In med pucken på mål och hoppas det blir en farlig målchans.
Ett enkelt spelsystem kräver ingen tid att spela sig in på. Både Björklöven och Asplöven vinner mot SHL-motstånd säger egentligen inte mycket mer än att inställningsnivån och spelidén är inte på högsta nivån.
Sämre lag har historiskt sett startat säsonger bra för att tappa allt eftersom säsongen fortsätter.
Brynäs och Rögle är två exempel på det jag nämner. Båda var serieledare i SHL för år sedan, under olika säsonger. Båda hamnade till slut i botten. Brynäs vann med 7-1 eller 9-1 mot LHC, och supportrarna började drömma om SM-guld. Sen vände det..
Man ska inte dra för stora växlar utav försäsongen eller början på serien. Även om en bra start alltid är bra.
Bad_Brett:En sak är säker, Torp han går på (bort) som vanligt. Håller med dig till 100% om han fortsätter som han gör så borde rimligtvis han få nöta bänk. Läste innan i veckan att Huras tyckte Torp var en av dom som utmärkte sig positivt på träningarna. Men, då det kommer till match så verkar han fullständigt yr.
Åter igen, Olofsson vilken kille. Tror definitivt att han får sitt stora genombrott i år.
Bildkvaliteten var som en gammal SUPER 8 film. Svårt att se nummer på spelarna, eller var det något annat som påverkade det hela ;-)
Rytter:
Jag hoppas att Huras inte drar sig för att bänka Torp. Dessvärre tror jag att han är en sådan där kille som måste kämpa för istiden för att få ut sitt max.
Frågan är om inte Whitney, Welch, Heshka, Djuse, Hedman och Carlsson ändå är starkare namn? Är inte säker på att Torp blir ordinarie.
Monno:
Eefter första matchen så tycker jag samtliga spelare gjorde det bra just med tanke på att det är första matchen.
Dock lite mer + för Skröder-Wilson-Thomas kedjan samt Olofsson.
Och som - får Torp det för han slarvade rejält speciellt i andra, även Whitney var lite nonchalant och såg seg ut bitvis, men till hans försvar så lösta han många situationer bra med ett snabbt förstapass, hoppas det bara är ringrost för honom.
zigge:Tack för god match. MoDo serbättre ut än vad div herrar hockeyförståsigpåare säger och ni har ett lag som visst kommer att slåss om slutspelsplatsen. Den där Willsie är ett kap och han allena är garant för en trevlig vinter.
Väl mött i seien, blir väl 4 matcher som slutar 2-2 som vanligt :)
zigge:
Reideborn har stått för några riktigt fina räddningar på frilägen, har väl tagit två st nu.
Sven Tuta:
Jo Robin uttryckte det bra. Tyckte att det var imponerande att Skröder visade denna inställning och vilja så här tidigt på säsongen.
Rytter:Skröder brukar vara en "slowstarter", men jävlars vad han vill. Jag var mkt kritisk till hans fortsättning men han visar att han vill/kan vara med, glädjer mig.
Olofsson visar framfötter, Reideborn SHL sämste målvakt enligt experterna har då inte gjort bort sig på min bildruta. Första match, men nog fan är vi bättre än Karlskrona ;-)
Rytter:
Både Wilson och Olofsson förvånar mig. Wilson med sitt smarta spel och att han håller i pucken bra. Det kommer bli en fin säsong för hans del.
Olofsson ser starkare och mer explosiv i sina vändningar. Kan bli riktigt kul för åskådarna att se i Fjällräven Center.
S-vikaren:
Gillar Wilson mer och mer, syns inte så mycket men ser "smart" ut. Fint mål av Skröder - Wilson - Thomas precis.
snowden:
Robin Lindqvist - Tränare i Asplöven, spelare i Luleå/Timrå bland annat.
Redigerad kommentar
Rytter:
Vem är experten bredvid komentatorn?
S-vikaren:
Olofsson ser starkare och snabbare ut, lyckas nu faktiskt hålla i pucken och vrida och vända utan att bli av med pucken pga backarna bara knuffar bort honom. Han kan nog göra en bra säsong ifall han får chansen.
Bad_Brett:
Wilson verkar vass på tekningar, tagit ett par klockrent i offensiv zon. Något vi inte sett så mycket av tidigare år.
Bad_Brett:
Ja han har inte börjat andra bra tyvärr. Förutom målet har han slarvat rejält.
Bad_Brett:
Jo så är det. Vi har iaf skapat ett par riktigt farliga omställningar i första. Så vill jag gärna att vi spelar under säsongen, ett defensivt starkt lag som utnyttjar våra omställningar och spelar rakt samt utnyttjar vårt PP.
Tråkigt säger vissa, effektivt och intressant tycker jag.
Sven Tuta:
Jag tittar och tycker det ser rätt bra ut. Förstås omöjligt att dra några växlar såhär tidigt, men jag tycker mig kunna ana en tanke bakom hur de försöker spela. Det är positivt.
Sven Tuta:
Intressant mach, kul att få se alla nya spelare.
Olofsson ser faktiskt starkare ut som vissa rapporterat. Skröder-Wilson-Thomas har skapat några farliga lägen, hoppas vi kan få fram en riktig leading line i dom, vore trevligt att se vad Skröder kan göra i en vettig kedja.
Luleås laguppställning inför kvällens match finns på denna sida om någon är intresserad.
www.luleahockey.se/artikel/67865/
Sven Tuta: Samma dag som Modo gick på is tror jag
Sven Tuta:
Det där med Huras pekande med hela handen och hans enorma ljudvolym när han går igenom övningar är intressant.
Det är precis som om Modo kör varannan tränare auktoritär och varannan som bygger på delegerande och ett mer mjukt sätt. Senast vi hade en hårding som höjde volymen var väl Uffe Samuelsson.
Detta kan jämföras med Forsberg som pratade och pratade och pratade. Åtminstone fick man det intrycket.
Det är som om Modo väljer de olika ytterligheterna. Det här kan man se ända tillbaka till Sandlins dagar vidare över skrik-Bäckman osv.
Nu hoppas jag inte att Huras bara kan höja rösten utan att det finns mer där bakom. Ö-viksbornas dom har hård. Hoppas att när vi summerar Huras kommer han vara en hjälte som både kunde vara hård, mjuk och taktiskt analytisk.
Ska onekligen bli spännade att se skillande mellan Huras "press" och den "press" vi hade förra året.