1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

504104 inlägg · 4100 ämnen

Fredag 7/8 19:00 Luleå Hockey - MODO Hockey

1692476 · » Till forumet

Sv: Fredag 7/8 19:00 Luleå Hockey - MODO Hockey
J F K:
Ska onekligen bli spännade att se skillande mellan Huras "press" och den "press" vi hade förra året. 
Kommentera

Blake: AF ville spela ett extremt aggressivt försvarsspel där man hela tiden sätter press på puckhållaren. Med större ytterzoner blev det oerhört svårt att klara av det. Inte bara för Torp, även om han var den som var minst lämpad för det spelet då hans bedömningar när man ska stöta och när man ska falla tillbaka inte direkt är lysande.
Kommentera

And Erk?n: Huras kan omöjligt vända om Modo på en vecka till att spela efter hans filosofi, det kommer att komma stegvis. Som du säger, man ska ta det med en nypa salt. 

Vem vet egentligen varför Torp tjurrusar som han gör? Måste vara något Forsberg sagt åt honom.. för han var som sagt bra för två år sedan. 

Kommentera

Jag tycker det Welch uttalar sig om försäsongsmatcher låter vettigt. Man ska ta lagprestationen de första matcherna med en nypa salt. Sen tycker jag att man självklart ska väcka missnöje när det ändå verkar som att Torps spelsinne och beslutsamhet med pucken inte har utvecklats överguvudtaget sen förra årets säsong. Om man kollar på bägge försäsongsmatcher hittills, (Luleå o Asplöven) har Torp varit inblandad i de flesta målen bakåt pga felpassningar och dåliga beslut från hans egen sida. 

Men som sagt, försäsong är inget mer än försäsong och om det är någon tränare som jag tror kan ge Torp mer stabilitet i sitt spel så är det Huras. Den pondus han utstrålar i intervjuer visar lite att han inte kommer vara rädd för att ge "viktiga" spelare mindre istid när de presterar dåligt. Jag tror en sådan förändring för Torp nu tidigt på säsongen skulle kunna bli otroligt lönsam om man vill att han ska hitta tillbaka till sin grymma defensiv för två år sedan som gav han en landslagsplats

Kommentera

Monno:
Enligt min åsikt sker de största misstagen när Torp skall försöka återerövra pucken, det är då han hamnar i fel positioner.
Kommentera

ivandrago: Ja Torp måste verkligen få lära sig att spela ENKELT! Han ska inte ha pucken mer än max 2-3sek åt gången, om ens det.
Jag förstår att en tränare kan gilla Torp (tänkter på Huras uttalande tidigare) då han satsar allt och verkligen brinner för att ge allt han har. Men han måste börja spela med mer än bara hjärtat...
Kommentera

Har tagit mig tid att kolla igenom två perioder av Luleåmatchen.

Det ser ut som vi har 3 bra centrar denna säsong :)
Vi kommer kunna ta en hel del viktiga tekningar vi BR och KW. Emil P såg oxå spännande ut, ett par bra passningar. Tänkte dock inte på hur han såg ut i det övriga spelet. 

Kedjan med Nilsson - Emil - Possler såg bra ut. 
Olofsson såg spännande ut, skall bli intressant och följa honom.

Whitney kommer bli en stor tillgång, det tyckte jag märkts
Carlson och Lindgren, förvaltade sin tid bra, dessa kommer kunna bli bra utfyllnadsbackar denna säsong.

Djuse tycker visar på bra spelförståelse, men får gärna spela lite enklare.

Torp får gärna sluta bete sig som en leksugen kattunge som rusar på allt. Överdriver kanske lite men det känns som han förivrar sig hela tiden.

DP kan nog blir en bra 5-6 back, med fokus på BP.

Hedman verkade rätt ok.

Tyckte vi var otajmade i bytena, vilket gjorde att LHF fick många lägen mot oss, men antar att det beror på att "natten är ung".

När det gäller resultat så ser man naturligtvis alltid hellre segrar än förluster, om det är jämt mellan förluster och segrar under försäsongen så är jag inte särskilt orolig. Om det är idel förluster och man inte "får ihop" spelet är jag orolig.

Exemplet om Modo försäsong 2006 kommer ju alltid upp så på försäsongen men just den vara kanske ett undantag. Klippt inte lite intressant material ang försäsongstabeller nedan.    

Kommentera

Carl Lejonkräk: Det är rätt skitsamma under försäsongen. Vi spelade oavgjort mot Sundsvall och torskade resten fram till sista matchen mot Luleå när vi senast vann guld. Resultaten är sjukt överskattade...
Kommentera

J F K:Grattis till förluster då 😉
Kommentera

Rytter: Jo, man ska inte underskatta att vi bytt tränare, spelsystem och i princip de flesta toppspelare.
På ett sätt kan jag tycka att det är bra med en trist förlust inför ett par träningsveckor. Efter berömmet för den riktigt bra matchen mot Luleå kan det göra gott...
Kommentera

S-vikaren:tänka sig att du på något ytterst långsökt sätt skall måsta dra in Brynäs i er förlust mot Asplöven....kränkande 😉
Kommentera

S-vikaren:

Det man vill se är att spelet i slutet på försäsongen, i t.ex matcherna mot Brynäs/Skellefteå sitter bättre. Sedan eftersom vi bygger nytt och tar ett nytt spelsystem så får vi nog räkna på att våran nivå kommer svänga en hel del under de 10-15 första omgångarna i serien.

Själv är jag nöjd med Svartvadets bygge, bättre lag på pappret än vad jag vågade drömma om i Maj. Nu är det bara att ge laget tid att hitta sitt spel.

Kommentera

modomille:

Det är försäsong. Man testar nya utrustningen och försöker hitta någon form av spelsystem. Klart man kan förlora mot sämre lag som vars spelidé är att alla ska kämpa. In med pucken på mål och hoppas det blir en farlig målchans.
Ett enkelt spelsystem kräver ingen tid att spela sig in på. Både Björklöven och Asplöven vinner mot SHL-motstånd säger egentligen inte mycket mer än att inställningsnivån och spelidén är inte på högsta nivån.

Sämre lag har historiskt sett startat säsonger bra för att tappa allt eftersom säsongen fortsätter.
Brynäs och Rögle är två exempel på det jag nämner. Båda var serieledare i SHL för år sedan, under olika säsonger. Båda hamnade till slut i botten. Brynäs vann med 7-1 eller 9-1 mot LHC, och supportrarna började drömma om SM-guld. Sen vände det..

Man ska inte dra för stora växlar utav försäsongen eller början på serien. Även om en bra start alltid är bra. 

Kommentera

Ben Perrault: Asplöven har ju varit på is två veckor och Modo en,det är nog den stora anledningen varför vi förlorade. Det tar tid att göra så att alla spelare drar åt samma håll och att alla är överens om spelsystemet.Sen måste passningarna sitta på bladet.Som sagt så har Asplöven haft en vecka mer isträning än Modo och dom har hunnit tränat med varandra mer.
Kommentera

Såg inte matchen mot asplöven, men att förlora med 2-4 gör mig ändå lite bekymrad. Samma förutsättningar för alla, men Modo borde vara flera snäpp bättre än ett mediokert allsvenskt lag. Ska inte bli för kritisk men hoppas verkligen att Huras får ihop detta snart annars blir det inte kul
Kommentera

Bad_Brett: Torp vet man var man har och kan han bara göra det han ska så kan det nog bli ok. Värre om Ljuse spelar som igår, han är ju en av de som ska vara ledande bland backarna och behöver leverera varje kväll.
Kommentera

Bad_Brett:En sak är säker, Torp han går på (bort) som vanligt. Håller med dig till 100% om han fortsätter som han gör så borde rimligtvis han få nöta bänk. Läste innan i veckan att Huras tyckte Torp var en av dom som utmärkte sig positivt på träningarna. Men, då det kommer till match så verkar han fullständigt yr.

Åter igen, Olofsson vilken kille. Tror definitivt att han får sitt stora genombrott i år.

Bildkvaliteten var som en gammal SUPER 8 film. Svårt att se nummer på spelarna, eller var det något annat som påverkade det hela ;-)

Kommentera

Rytter:

Jag hoppas att Huras inte drar sig för att bänka Torp. Dessvärre tror jag att han är en sådan där kille som måste kämpa för istiden för att få ut sitt max.

Frågan är om inte Whitney, Welch, Heshka, Djuse, Hedman och Carlsson ändå är starkare namn? Är inte säker på att Torp blir ordinarie. 

Kommentera

Rytter: intryck från matchen.
Luleå var bra. Deras 1a line hade bra spel o fart. Luleå hade också lite mer pass som gick rätt. Men båda lagen (Modo lite mer) hade en hel del pass i tomma intet, flippar som inte va i rätt höjd, styrka osv sådant som bör komma efter lite mer lek med puck på träning. Och blandade defensiva tabbar.

Men i helhet en rolig match. Olofsson var brutal. Possler inte lika mycket. Skröder, Wilson o Thomas helt ok. Wilson verkar kunna teka. Det kändes bra.

En annan sak som dock inte var lika bra var att torp gjorde lite missilattacker / tjurrusningar in i tomma intet som man hoppats skulle försvunnit.

Otroligt härligt med hockey. 99kr för asplöven känns som ett måste även om det inte lär visa något.
Kommentera

Monno:

Eefter första matchen så tycker jag samtliga spelare gjorde det bra just med tanke på att det är första matchen.

Dock lite mer + för Skröder-Wilson-Thomas kedjan samt Olofsson.

Och som - får Torp det för han slarvade rejält speciellt i andra, även Whitney var lite nonchalant och såg seg ut bitvis, men till hans försvar så lösta han många situationer bra med ett snabbt förstapass, hoppas det bara är ringrost för honom.

Kommentera

zigge:Tack för god match. MoDo serbättre ut än vad div herrar hockeyförståsigpåare säger och ni har ett lag som visst kommer att slåss om slutspelsplatsen. Den där Willsie är ett kap och han allena är garant för en trevlig vinter.

Väl mött i seien, blir väl 4 matcher som slutar 2-2 som vanligt :)

Kommentera

zigge: Såg bara 3dje. Men vilket monster Olofsson verkat bli! Inte alls samma lilla pojke som ifjol.
Tycker Luddet, Pettersson å Possler såg intressant också. Stark som tusan Nilsson.
Å riktigt mysig dragning av Wilson?
Byron tekade lite för dåligt på slutet.
Torp och Persson verkar inte odlat talang över sommaren tyvärr. Torp beter sig precis lika korkat med puck som ifjol.

Aja mkt misstag å ännu sämre timing och missförstånd. Men bara första matchen och 4a träningsdagar på is så man kan väl vänta lite med totalsågning än iaf. :-)
Kommentera

Rytter:MEEENN så klantigt pp i slutet!! Jaja, vi får skylla på 1:a matchen...
Kommentera

zigge:

Reideborn har stått för några riktigt fina räddningar på frilägen, har väl tagit två st nu.

Kommentera

Sven Tuta:

Jo Robin uttryckte det bra. Tyckte att det var imponerande att Skröder visade denna inställning och vilja så här tidigt på säsongen.

Kommentera

Sven Tuta:BRA pp nu! Kan bli nåt... Men Sweatt är ett riktigt kap för LHF!
Kommentera

Rytter:Skröder brukar vara en "slowstarter", men jävlars vad han vill. Jag var mkt kritisk till hans fortsättning men han visar att han vill/kan vara med, glädjer mig.

Olofsson visar framfötter, Reideborn SHL sämste målvakt enligt experterna har då inte gjort bort sig på min bildruta. Första match, men nog fan är vi bättre än Karlskrona ;-)

Kommentera

Missade första perioden. 15 första i andra var vi helt efter förutom i boxplay. Såg riktigt bra ut när vi till slut kunde etablera lite spel. Tyvärr ser Whitney lite trög ut än, kanske kommer
Kommentera

Rytter:

Både Wilson och Olofsson förvånar mig. Wilson med sitt smarta spel och att han håller i pucken bra. Det kommer bli en fin säsong för hans del.
Olofsson ser starkare och mer explosiv i sina vändningar. Kan bli riktigt kul för åskådarna att se i Fjällräven Center. 

Kommentera

S-vikaren:

Gillar Wilson mer och mer, syns inte så mycket men ser "smart" ut. Fint mål av Skröder - Wilson - Thomas precis.

Kommentera

snowden:

Robin Lindqvist - Tränare i Asplöven, spelare i Luleå/Timrå bland annat.

Redigerad kommentar

Kommentera

Rytter:

Vem är experten bredvid komentatorn?

Kommentera

S-vikaren:

Olofsson ser starkare och snabbare ut, lyckas nu faktiskt hålla i pucken och vrida och vända utan att bli av med pucken pga backarna bara knuffar bort honom. Han kan nog göra en bra säsong ifall han får chansen.

Kommentera

Micfliker är en skön snubbe.
Kommentera

Bad_Brett:

Wilson verkar vass på tekningar, tagit ett par klockrent i offensiv zon. Något vi inte sett så mycket av tidigare år.

Kommentera

Bad_Brett:

Ja han har inte börjat andra bra tyvärr. Förutom målet har han slarvat rejält.

Kommentera

Rytter:

Nu känner vi igen Torp. 

Kommentera

Bad_Brett:

Jo så är det. Vi har iaf skapat ett par riktigt farliga omställningar i första. Så vill jag gärna att vi spelar under säsongen, ett defensivt starkt lag som utnyttjar våra omställningar och spelar rakt samt utnyttjar vårt PP. 

Tråkigt säger vissa, effektivt och intressant tycker jag.

Kommentera

Sven Tuta:

Jag tittar och tycker det ser rätt bra ut. Förstås omöjligt att dra några växlar såhär tidigt, men jag tycker mig kunna ana en tanke bakom hur de försöker spela. Det är positivt.

Kommentera

Sven Tuta:

Intressant mach, kul att få se alla nya spelare.

Olofsson ser faktiskt starkare ut som vissa rapporterat. Skröder-Wilson-Thomas har skapat några farliga lägen, hoppas vi kan få fram en riktig leading line i dom, vore trevligt att se vad Skröder kan göra i en vettig kedja.

Kommentera

Sven Tuta: sitter på Bishops Arms och dricker öl. Såg de två målen, men på mobilen och arbetandes på att sänka en öl, så jag undviker att kommentera särskilt mycket.
Förstakedjan ser bra ut!
Kommentera

Sven Tuta:Hallå, var är ni Modofans ;-)
Kommentera

Sven Tuta:Herrejösses, första träningsmatchen och jag har en monolog här inne.
Kommentera

MorganaLefaey: Skönt att vi slipper Hedman! Ingen onödig hjärnskakning på försäsongen tack.
Kommentera

Luleås laguppställning inför kvällens match finns på denna sida om någon är intresserad. 

www.luleahockey.se/artikel/67865/

Kommentera

Sven Tuta: Samma dag som Modo gick på is tror jag

Kommentera

hellge: Hur länge har Luleå varit på is?
Kommentera

hellge: Jag är inte orolig över Butler. Faktum är att jag trodde det skulle ta längre tid innan han kunde träna på is i full utrustning. Att han inte spelar match är då för att det är lättare att skada sig om det är motståndare, tacklingar osv inblandat.
Kommentera

Sven Tuta:

Det där med Huras pekande med hela handen och hans enorma ljudvolym när han går igenom övningar är intressant.

Det är precis som om Modo kör varannan tränare auktoritär och varannan som bygger på delegerande och ett mer mjukt sätt. Senast vi hade en hårding som höjde volymen var väl Uffe Samuelsson.

Detta kan jämföras med Forsberg som pratade och pratade och pratade. Åtminstone fick man det intrycket.

Det är som om Modo väljer de olika ytterligheterna. Det här kan man se ända tillbaka till Sandlins dagar vidare över skrik-Bäckman osv.

Nu hoppas jag inte att Huras bara kan höja rösten utan att det finns mer där bakom. Ö-viksbornas dom har hård. Hoppas att när vi summerar Huras kommer han vara en hjälte som både kunde vara hård, mjuk och taktiskt analytisk.  

Kommentera

1692476 · »