1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

506675 inlägg · 4103 ämnen

Friscos bildgåta #99

« · 209330 · » Till forumet

Sv: Friscos bildgåta #99
Kärran: hmm.. har du tittat på vad din kära dotter Knas skriver oavsett om Modo har match eller inte ;)
Kommentera

Frasse99: Rätt så långt.
Kommentera

65 Selander:
Knas är helt klart mycket kreativ och påhittig, hon kan inte ha ärvt mig :-).

När jag var i hennes ålder fanns inga datorer som "knyckte" tid från folk. Man roade sig med att gå på hockey i Kempis och som studerande så betalade man 3:-. Det var då som Anders Hedberg, Nicke Johansson och Bäckis var några av stjärnorna.

Annars så sydde man sina egna kläder eller handarbetade (broderade, stickade, vävde tex)
Åkte skidor och skridskor, spark på vintern. Badade och simmade, var i skogen och plockade bär. Listan kan bli lång och spännande men det är knappast av intresse för alla, så nu slutar jag.
Kommentera

Frisco: Inga rutor som angränsar till de som redan gissats sa du? Då finns det rätt många man kan utesluta. Dessutom kan man utesluta alla rutor där det uppenbarligen inte finns någon puck. Eftersom pucken inte syns på bilden så måste den vara skymd av antingen spelare, målvakt eller målbur. För den kan väl inte finnas utanför rutnätet??

Min nya gissning lyder: L16 (med viss tangering av K16)
Kommentera

samjo: Pucken är borttagen för att vid senare tillfälle sättas dit igen. Trodde att du (alla) sett bildgåtor förut där saker retucheras bort. Om inte så vet alla det nu.
Kommentera

Bara så ni får lite press på er. Om ingen gissat rätt före 22-tiden i afton så kommer originalbilden att visas och JAG kommer att bli vinnare.
Kommentera

Frisco: Jahaaaaa... du skulle sagt att du retucherat bort pucken, det hade hjälpt avsevärt :) Får jag gissa igen då? Nu kommer en mer kvalificerad och logisk gissning. Samtidigt skickar jag med ett akrobatiskt försök av samme Richter att rädda Jonas Höglunds skott (som en sekund senare hamnade i målet trots allt).
Min gissning: H8 (...ajajaj!)
Kommentera

samjo: Alla dina gissningar har godkänts. Tyvärr är alla fel.
Kommentera

Frisco:

Vid närmare eftertanke är nog bilden sparad åt eftervärlden pga att Mike gör en tavla, inte en fantastisk räddning - så vi säger väl något lååångt ifrån: C16?

Battle Ships på C64 var f.ö. ett av många spel som man la ner för mycket tid på redan under 80-talet, Kärran. Men då fann vi av någon anledning ändå tid till att spela "landbandy" på gatorna i stort sett varje dag. :-)
Kommentera

Björn VII: C16 är rätt. Helt plötsligt en gissning på ett område på bilden som ingen varit i närheten av att "gissa" på förut.
Säg inte att du suttit och lettat på Google.com efter bilden?

Frisco gratulerar!
Kommentera

Frisco:

Attans, jag som precis hittade bilden! Jag skulle tagit lunch en timme tidigare!
Kommentera

Frisco:

Jag sa ju att jag spelat Battle Ships som liten...naj men allvorlig asso: Kollade träffbilden - såg ett tomt område, kollade efter onaturligt jämna ytor.

S.O.S: - Your fleet is sunk! :-)
Kommentera

scim: Nästa gång jag gör nåt liknande ska jag ta bort namn, ändra färger, spelgelvända bilden o.s.v. så ingen ska kunna leta på den=)
Kommentera

Frisco: Var hittar du alla bilder? Du har digitalkamera va?
Kommentera

Frisco:

Gör det, för den här gången var det alldeles för lätt om man ansträngde sig en aning:

1) Starta Explorer.
2) Styr kosan till www.google.com.
3) Sök efter "Richter +Shanahan +save".
4) Klicka på andra sökträffen.
5) Kolla på de bilder med "Richter" i Rubriken...Färdig!

Att jag inte kom på det tidigare...!
Kommentera

mike66:

Att hitta bilder är väl inte helt omöjligt om man vet vad man söker, min fråga är snarare:

Hur vet du vilka bilder du vill hitta frisco?
Kommentera

scim: Jag har ingen aning om nånting mer än att det är fegt att googleleta på en simpel gissningsgåta=).
Det tog i alla fall en massa timmar innan det rätta svaret kom
Kommentera

scim: Det är ju där som skon för det mesta klämmer. Man vet inte riktigt på vad eller var man ska söka. Förresten, var det du som svarade Fiskjabäcksbron igår på min bildgåta? Min fråga blir då ännu snarare till dig eller Frisco eller någon annan:

Hur söker jag på Fiskjabäcksbron och vilken sökmotor ska jag använda mig utav?
Kommentera

Frisco:

Det kan ju bero på att folk gissade tills någon listade ut det rätta svaret, och en annan fann det rätta svaret.
Kommentera

scim: Ok, tack. Nu fattar även jag. Tror att det blir stillestånd på bildgåtorna ända till ikväll.
Kommentera

mike66:

Fiskjabäcksbron är nog något du ej kan googla dig fram till, inte altavisitera eller yahoolera för den delen heller. Det säkraste sättet att lokalisera den är nog att jag tar ett foto med min digitalkamera vid nästa Kramfors-besök alternativt att du skaffar en orienteringskarta över södra Kramfors och/eller Frånö.
Kommentera

scim: Eller så frågar jag bara min far, ett utav de få ännu levande oraklen från the city of Frånö. Han vet det mesta vad som hände där i trakterna kring 1930/60-talet. Jag har förresten varit på auktion i Frånö, det är väl det mesta jag kommer ihåg från mina alltför mörka barndoms tider.

Nu - upp på Löta för att vänslas med Eulalia.

Ha en bra dag alla så ses vi i natt igen.
Kommentera

Frisco:
Tycker det verkar på bilden som att Richter helt plötsligt fått ett enormt anfall av puckrädsla eller kan det möjligen vara någon slags upptrissad gummifeber.
Kommentera

65 Selander:

Vilket påhopp!

När jag var yngre gjorde jag förresten massvis med andra saker än satt vid datorn. Byggde kojor i skogen, lekte att jag bodde på gigantiska stenar (vilka inte är gigantiska längre), eller att jag var ute och åkte båt (i en jättestor trälåda), lagade mat bestående av olika sorters bär, tillverkade parfym av gräs, byggde städer i sandlådan etc. Här har jag dock inte så mycket trädgård, så jag sitter vid datorn i stället.
Kommentera

knaskamilla:

Jag tror Kärran är ganska glad att du håller dig vid datorn nuförtiden. Du bara bryter benen av dig om du ska vara ute och leka.
Kommentera

westerlind:

Jag har aldrig brutit något ben! Det där är en villfarelse som min mor har - och sprider vidare.
Kommentera

knaskamilla: Om man har gips på hela benet och får hoppa på kryckor i flera veckor (var det 4 veckor?) Sedan att man kallar det en spricka på benet eller brutit ben är vilket som.
Kommentera

knaskamilla: Har modern brutit bena? Mitt deltagande, många som gör sånt, speciellt där kommunal snöröjning sker på 08-vis.
Kommentera

Kärran:

Det är väl inte alls vilket som! En spricka är en spricka, ett brott är ett brott. Så det så. (Dessutom säger de att sprickor gör ondare än brott...)
Kommentera

knaskamilla:

Brott lönar sig inte.
Kommentera

scim:

Jodå, om man hittar en spricka i lagstiftningen.

Farligt nära Arne H. nivå nu.
Kommentera

scim:

Sprickor är väl heller inte särskilt lönsamma, iofs.
Kommentera

knaskamilla: Nä, nu måste jag bryta upp. Jag har brott. ZzZzzZzzz....
Kommentera

knaskamilla:

Det är vilket som.
Kommentera

westerlind: Vad har du brott till?
Kommentera

Frisco:

Jag tolkade det som att det var viktigt att westerlind fick sova väldigt snart. Jag undrar om hans klockor kanske går fel?
Kommentera

knaskamilla:

Det är nog fler vars klockor går fel. Den här diskussionen är ju minst 7 timmar för tidig.
Kommentera

Frisco: Det talar jag inte om - det kan du brottas med under tiden jag åker tåg.
Kommentera

knaskamilla: Elelr också bara missbrukar han Zz zZ z zZ z så här på eftermiddagen?
Själv ska jag se på lite VM-isracing från 2001 på video nu.
Kommentera

westerlind: Tåg? Inte ska du åka norrut i alla fall. Det finns ing avgångar som passar just nu....
Kommentera

Frisco:

Jag gissar på att han ska åka tåg inte så långt. Där gissar jag på att han ska umgås med minst en släkting, kanske i form av hans bror eller brorsdotter.

Har du förresten sett bifogat länktips förr?
Kommentera

I brist på hockey tar vi två stycken troligen ganska lätta bildgåtor. Bilderna är naturligtvis tagna av mig.
[bild]www.frisco.se/hs/bildg99.jpg[/bild]
Kommentera

Frisco: Ölandsbron och Arlanda flygtorn. Busenkelt.
Kommentera

250kg kärlek: Verkar vara stor skillnad mellan lätt och busenkelt. du har i alla fall rätt i att det är en bro och ett flygtorn.
Kommentera

Frisco: Det är ju rätt (Norra) brosidan av HK-bron och det är nya tornet på Gideå (soon-want-to-be) International Airport
Kommentera

Frisco: En wild guess på bron att det är Tjörnbron?
Kommentera

Dream Team: Den har väl rasat ju...
Kommentera

Salle: Salle, så lätt är det inte:-)
Kommentera

Dream Team: RÄTT! Tjörnbron. Året borde varit...hmm 2002.
Kommentera

Frisco: Hade mina små aningar.. Stenungsund i bakgrunden, väl? Den här sommaren har det inte varit annat än totalt kaos i trafiken där p.g.a vägarbeten.
Kommentera

« · 209330 · »