1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

512363 inlägg · 4112 ämnen

Frölunda - MoDo Hockey 2012-09-20

1518682 · » Till forumet

Sv: Frölunda - MoDo Hockey 2012-09-20
Berka: Blir väl att sparka Sundström så att K-Fop får plats. 
Kommentera

Beslutet rivs... Nu kommer invasionen
Kommentera

Om det beslutas att NHL spelare får spela es, vart ska tex Steen få plats i truppen?,
Vi har ju kristian forsberg som spelar 1,2 och ibland i 3:e, sammanlagt 45-50 min per match,således oxå alla boxplay, alla PP och slår nog alla straffar för de är en riktig stjärna vi har där....

Nämen seriöst, några kommer hamna utanför truppen och känslan säger att kfop alltid är given fast det var 3 år sedan uppvisade någon slags talang (tekningar)
Kommentera

arnio: Då tycker vi olika
Kommentera

Mario Kempe har en del att fundera på idag. Vilken fruktansvärt genomusel match han gör. Killen har ett negativt spelsinne som inte kompenseras av ett något högre teknisk skicklighet.
Kommentera

Berka: Jag håller verkligen inte med, jag tror att i dagens hockey där spelartrupperna är så pass jämna så tror jag att tränarna kan innebära skillnaden mellan tex. en åttonde plats och en kvalserieplats eller mellan ett guld och en kvartsfinalplats.
Kommentera

arnio: Ja, Pelle Bäckman är ju ett taktiskt geni...
Kommentera

arnio: Varför ?

Ha rätt spelare på banan, ta time out, spela sarg ut vid press?!
Nu säger jag inte att man inte behöver vara taktisk alls, men jag tror inte taktiken är den stora nyckeln.
Som sagt jag hävdar att det har å göra med hur tränarna får spelarna att må bäst, vara motiverade och vilja göra allt för laget, sen att kunna placera spelarna i den omgivning som gör de bästa för laget, och inget av de ovan anser jag vara något taktiskt!

I övrigt tror jag tränarens spelide inte är superviktigt heller, spelarna är proffs och vet redan hur spelet ska spelas, endast små detaljer kan man ändra på, kanske därför det heller aldrig blir någon skillnad när man sparkar å byter tränare !

De enda taktiska som jag ser behövs hos en tränare är hur man ska ställa upp laget på isen, vilka som ska möta vilka och lite hur man måste spela mot olika lags styrkor resp. Svagheter!
Kommentera

Berka: Jag tror att man måste vara mycket taktiskt slipad för att skörda framgång som tränare.
Kommentera

Tornberg,A.johansson,horava,mm

Kanske har du rätt i ditt påstående, men jag tror inte hockey är ett speciellt svårt spel att spela på denna nivå, hur taktisk kan man vara?
Tror nog det handlar om vad du kan (som tränare) för spelsystem och vad du har för material, okay en tränare ska ju vara med vid införskaffandet av spelarna men det är oxå lite av ett lotteri.
Jag kan inte på något sätt försvara Uffe i hans sätt att coacha laget då jag tycker att han spelar och komponerar kedjorna helt galet.
Kommentera

El Maco: Hockey kallas för isens schack och det behövs en mycket intillegent och taktiskt driven person för att bli en bra hockeytränare. Jag vet inte om jag är rätt ute men min känsla är att kombinationen före detta hockeyspelare och hockeytränare inte är den bästa.

När jag tittar på framgångsrika hockeytränare så ser jag inte många före detta storspelare i ishockey utan jag ser en massa kufar som knappt lärt sig åka skridskor. Conny Evensson, Tommy Sandlin, Victor Tichonov, Leif Boork!, Tommy Jonsson :-) är några bra exempel.

Hockeyspelare har ju rykte om sig att vara dumma och tränare smarta. Tränaren är lite som generalen som lägger upp den smarta taktiken och spelarna är som soldater som ska följa order till punkt och pricka utan att ifrågasätta.

Kommentera

superfalle: Låter som något du utför ofta. Tack för tipset, men dina skitiga fantasier kan du behålla för dig själv. 
Kommentera

Gurra88: böj dej ner och sära på skinkorna . Där ser du ett hål. Kryp upp i de och stanna där i stället för att kolla runt så mycket
Kommentera

El Maco: Är det sant så är Sarah Palin en idiot.
Kommentera

NuMo: Jag upprepar min tes att det värsta med honom är att han tycker att Sarah Palin är den han vill lägga sin röst på. Jeeeeesus.
Kommentera

El Maco: Bara inte Uffe bekräftar min tes om att backar tammefan inte vet något om själva spelet.
Kommentera

NuMo: Timrå ville/kunde inte matcha Modos bud utan la en del av de pengarna på andra spelare. Så uppenbarligen värderade Modo talangen högre. Och facit vet vi ju inte än.

Alla gillar Torps inställning och fighting spirit men han kanske behöver ett tydligt spelsystem att agera i? Han var ju hårresande under tre fjärdedelar av säsongen ifjol men klev fram på slutet och var jättebra när laget bytt tränare. Det finns ju antydningar om att Uffe S inte är världens bästa backcoach så då kanske Torp får det extra svårt? Eller så är han inte bättre. Eller så lossnar det snart och han blir lysande. Vi får se. Och medan vi väntar på svar så kan Torp trösta sig med sin löneförhöjning sedan ifjol.

Kommentera

NuMo:

Jag uppfattade din ironi. Den gör mig inte mindre orolig dock.

Kommentera

Olle: Ja.
Kommentera

Bad_Brett: Det är inga roliga frågor du ställer för den här säsongen kan bli fruktansvärd utan en bra målvakt.

Fortsätter lockouten lär det dyka upp skapliga målskyttar i alla motståndarlag.

Kommentera

Bad_Brett: Jag hoppas att du förstår att jag var lite ironisk till vår målvaktstränarämne.

Med betoning på ämne. Det är kanske fortfarande täljbart?

Därmed inte sagt att jag skulle vilja ha Wikegårds bästa kompis som, målvaktstränare.

Han har jag svårt att ens se eller lyssna på med tång.

Kommentera

NuMo: Det kan ju vara så att Timrå bedömde hans talang helt perfekt och att han, som en liten följd av detta, inte längre spelar kvar i laget? Personligen så tror jag att hans peak redan har kommit och gått förbi.
Kommentera

NuMo:

Det som är oroande är att jag är ganska övertygad om att det är "Masken" som prompt ville ha hit Alsenfelt.

Kan det ha varit så illa att Victor Fasth var en fantastisk talang som utvecklades sent på grund av alla sina skador? Kan det ha funnits en anledning till att Växjö, trots Oscars succé i Kvalserien, valde att satsa på en annan målvakt? Kan det vara så att MoDo, alternativt Masken själv, har överskattat hur mycket en målvaktstränare kan påverka?

Kommentera

El Maco: Bara han utvecklar sig så vi får nytta av honom så är jag nöjd. Timrå kan väl inte ha missbedömt hans talang.
Kommentera

Bad_Brett: Nu får vi väl lita på att "tonåringen" Swosch (Svosch) vet vad han gör. Det är ju en välutbildad erfaren jäkel.

Redigerad kommentar

Kommentera

Jack Daniels: Tack för svaret.
Kommentera

NuMo: Modo tar ansvar för tryggandet av Torps framtid. Avsevärt högre lön och pensionsinbetalningarna i tid.
Kommentera

NuMo:

Johan Svensson @MrMadhawk

Alsenfelt är tänkt som etta. Han har skrivit på för två år. Därför fick Tellqvist gå.

Johan Svensson @MrMadhawk

Det är helt klart. Och jag höll på att trilla av stolen så hög lön han fick också.

Kommentera

NuMo: Vad bra... tackar! Nu har vi ett försvarsspel...vad har ni?
Kommentera

Bad_Brett: Torp ser ju ut att vara ett taktiskt värv så till vida att man plockade bort tikarnas största löfte. Å andra sidan kanske han lär sig spela hockey så vi får nytta av honom under säsongen.
Kommentera

bj21: VF tog en efter 4-1 tror jag. Men det var nog inte det som undrades om.
Kommentera

bj21:

Såg själv inte hela matchen , såg J 18 istället !

Men vad jag har hört så hade inte Uffe tagit någon Time Out .

Har han tagit en Time Out huvudtagit någon gång ?????

Eller man kanske inte ta det i NHL heller , vi skall väl vara så likt som möjligt NHL i allt .

Kommentera

bj21: Inte vad jag kan minnas.
Kommentera

Blake:

Ahlsenfelt ligger ofta nere på isen. Det ser ut som att han blir helt överspelad, men sanningen är att han går ner så tidigt att han inte har minsta möjlighet att hinna med i sidledsförflyttningarna.

Någonting är väldigt, väldigt fel. Det kanske låter drastiskt, men jag säger såhär: Plocka hem Forsberg, låna ut Alhsenfelt till allsvenskan i några matcher och låt Starkbaum stå tills vidare.

Kommentera

Ni som såg matchen, togs det in time out ikväll?
Kommentera

Bad_Brett: Jag tycker ES kan ta lockout, hockey är en jävla skitsport ;)

Kommentera

Petey21: Ja det kan man ju verkligen undra. Vid 6-6målet, varför lägger sig Alsenfelt ner..? VARFÖR!!?

Sedan är ju backarna helt ute och cyklar, Dick Axelsson släpper man helt ren mitt i zon och ingen går på (iofs kan detta vara ett jobb som centern skulle ha tagit.). Aja, det är ju tur det att Uffe tränat försvarsspel på försäsongen. 

Vid 6-3, varför tar man inte in Starken? Och herregud Ulf, varför låter du ens K-Fop spela? 

Och Hari i fjärdekedjan!!? Kempe lyfte iofs tredjekedjan, men varför då inte sätta in Hari där också som center mellan Kempe och Madsen? 

Många frågor men få svar.. är Ulf egentligen så bra? Han blir ju bara arg och det verkar som att han inte ser det andra ser vad gäller vilka som ska spela och inte. 

Kommentera

NuMo:

Nja, jag menade väl mest att han, till skillnad från Enström, är relativt billig att försäkra om han skulle få för sig att spela ishockey under lockouten.

Kommentera

NuMo: Ja och bäst i världen. Haha. Nädå, se till att hitta en vettig målvakt så ska det nog ordna upp sig
Kommentera

Bad_Brett: Har en känsla av at Edler kommer att ha hela sin karriär i NHL.
Kommentera

Sawchuk: De har lite att bevisa fortfarande om de skall bli legendarer i Modo. Klarar man av att bli det efter 35 års ålder?

De måste naturligtvis spela klart sitt kontrakt så att de har råd med sina liv. Tråkigt bara att de antagligen har gjort sitt efter det.

Scenario. lockouten drar ut på tiden. Sedinarna köper ut sig och avslutar med några bra år i Modo, som Susse. 

- Bygg tvillingstaty i Ö-vik.

Kommentera

NuMo:

Torp håller knappast, men det var väl ganska väntat. Ahnelöv hade ju stora problem att komma igång ifjol, så vi får väl ge Stehlik lite tid. Samtidigt har han ju spelat mycket på stor rink, så jag vet inte riktigt vad jag ska tro.-6 är ju inte godkänt hur man än vrider och vänder på det.

Själv sitter och drömmer lite om Edler, som bara har ett år kvar på sitt kontrakt. Där har vi en kille som både kan sprida skräck hos motståndarna och ösa in poäng. Edler och Steen, det hade varit mumma det.

Kommentera

Gurra88: Du menar att vi då var glada?
Kommentera

NuMo:

Nu får fan Sedinarna packa trunkarna och vara beredda. 

Kommentera

Här va det liv i luckan.. Kollade in vid 1-4. Då va det andra tongångar;)

Kommentera

Bad_Brett: Ritola och Påhlsson kommer att betyda enormt för det här laget.

Frågan är om vissa backar verkligen håller måttet. Nu får vi väl lov att ge både Uffe och spelarna några matcher att bevisa sig. först.

Kommentera

Bad_Brett:

Nu börjar vi komma någon vart.

Kommentera

NuMo: Tkr vi kan enas i att varken försvar lr Oscar var särskilt bra ikväll.

Sen undrar jag, den här Andy Swärd eller vad han heter Alsenfelts mentala coach, är han Timråit? Ja menar vi vet ju hur bra Oscar kan spela. Hur kommer det sig att han släpper in allt (typ) nu?
Kommentera

NuMo:

Ja, där är vi överens.Mycket beror ju såklart på att Ritola och Påhlsson saknas. Madsen och K-Fop är ju helt odugliga. Men, som jag ser det finns det ett även problem i komponeringen av backtruppen.

Ahnelöv tycks vara den enda renodlat defensiva backen av kvalitet. Stehlik är -6 efter 3 matcher. Torp har redan hamnat på bänken. Jämför med förra säsongen, då vi hade Tollefsen och Meyer, som var väldigt duktiga på att stå upp på egen blå.

Kommentera

Bad_Brett: Jag menar att stoppet skall ske redan vid blå. Nu kryper man ju fem sex meter bakåt. Litar man inte på målvakten borde man ta pucken själv långt innan den når dit.
Kommentera

1518682 · »