El Maco: Hockey kallas för isens schack och det behövs en mycket intillegent och taktiskt driven person för att bli en bra hockeytränare. Jag vet inte om jag är rätt ute men min känsla är att kombinationen före detta hockeyspelare och hockeytränare inte är den bästa.
När jag tittar på framgångsrika hockeytränare så ser jag inte många före detta storspelare i ishockey utan jag ser en massa kufar som knappt lärt sig åka skridskor. Conny Evensson, Tommy Sandlin, Victor Tichonov, Leif Boork!, Tommy Jonsson :-) är några bra exempel.
Hockeyspelare har ju rykte om sig att vara dumma och tränare smarta. Tränaren är lite som generalen som lägger upp den smarta taktiken och spelarna är som soldater som ska följa order till punkt och pricka utan att ifrågasätta.
NuMo: Timrå ville/kunde inte matcha Modos bud utan la en del av de pengarna på andra spelare. Så uppenbarligen värderade Modo talangen högre. Och facit vet vi ju inte än.
Alla gillar Torps inställning och fighting spirit men han kanske behöver ett tydligt spelsystem att agera i? Han var ju hårresande under tre fjärdedelar av säsongen ifjol men klev fram på slutet och var jättebra när laget bytt tränare. Det finns ju antydningar om att Uffe S inte är världens bästa backcoach så då kanske Torp får det extra svårt? Eller så är han inte bättre. Eller så lossnar det snart och han blir lysande. Vi får se. Och medan vi väntar på svar så kan Torp trösta sig med sin löneförhöjning sedan ifjol.
NuMo:
Jag uppfattade din ironi. Den gör mig inte mindre orolig dock.
Bad_Brett: Det är inga roliga frågor du ställer för den här säsongen kan bli fruktansvärd utan en bra målvakt.
Fortsätter lockouten lär det dyka upp skapliga målskyttar i alla motståndarlag.
Bad_Brett: Jag hoppas att du förstår att jag var lite ironisk till vår målvaktstränarämne.
Med betoning på ämne. Det är kanske fortfarande täljbart?
Därmed inte sagt att jag skulle vilja ha Wikegårds bästa kompis som, målvaktstränare.
Han har jag svårt att ens se eller lyssna på med tång.
NuMo:
Det som är oroande är att jag är ganska övertygad om att det är "Masken" som prompt ville ha hit Alsenfelt.
Kan det ha varit så illa att Victor Fasth var en fantastisk talang som utvecklades sent på grund av alla sina skador? Kan det ha funnits en anledning till att Växjö, trots Oscars succé i Kvalserien, valde att satsa på en annan målvakt? Kan det vara så att MoDo, alternativt Masken själv, har överskattat hur mycket en målvaktstränare kan påverka?
Redigerad kommentar
NuMo:
Johan Svensson @MrMadhawk
@_Rekan_ Alsenfelt är tänkt som etta. Han har skrivit på för två år. Därför fick Tellqvist gå.
Johan Svensson @MrMadhawk
@_Rekan_ Det är helt klart. Och jag höll på att trilla av stolen så hög lön han fick också.
bj21:
Såg själv inte hela matchen , såg J 18 istället !
Men vad jag har hört så hade inte Uffe tagit någon Time Out .
Har han tagit en Time Out huvudtagit någon gång ?????
Eller man kanske inte ta det i NHL heller , vi skall väl vara så likt som möjligt NHL i allt .
Blake:
Ahlsenfelt ligger ofta nere på isen. Det ser ut som att han blir helt överspelad, men sanningen är att han går ner så tidigt att han inte har minsta möjlighet att hinna med i sidledsförflyttningarna.
Någonting är väldigt, väldigt fel. Det kanske låter drastiskt, men jag säger såhär: Plocka hem Forsberg, låna ut Alhsenfelt till allsvenskan i några matcher och låt Starkbaum stå tills vidare.
Bad_Brett: Jag tycker ES kan ta lockout, hockey är en jävla skitsport ;)
Petey21: Ja det kan man ju verkligen undra. Vid 6-6målet, varför lägger sig Alsenfelt ner..? VARFÖR!!?
Sedan är ju backarna helt ute och cyklar, Dick Axelsson släpper man helt ren mitt i zon och ingen går på (iofs kan detta vara ett jobb som centern skulle ha tagit.). Aja, det är ju tur det att Uffe tränat försvarsspel på försäsongen.
Vid 6-3, varför tar man inte in Starken? Och herregud Ulf, varför låter du ens K-Fop spela?
Och Hari i fjärdekedjan!!? Kempe lyfte iofs tredjekedjan, men varför då inte sätta in Hari där också som center mellan Kempe och Madsen?
Många frågor men få svar.. är Ulf egentligen så bra? Han blir ju bara arg och det verkar som att han inte ser det andra ser vad gäller vilka som ska spela och inte.
NuMo:
Nja, jag menade väl mest att han, till skillnad från Enström, är relativt billig att försäkra om han skulle få för sig att spela ishockey under lockouten.
Sawchuk: De har lite att bevisa fortfarande om de skall bli legendarer i Modo. Klarar man av att bli det efter 35 års ålder?
De måste naturligtvis spela klart sitt kontrakt så att de har råd med sina liv. Tråkigt bara att de antagligen har gjort sitt efter det.
Scenario. lockouten drar ut på tiden. Sedinarna köper ut sig och avslutar med några bra år i Modo, som Susse.
- Bygg tvillingstaty i Ö-vik.
NuMo:
Torp håller knappast, men det var väl ganska väntat. Ahnelöv hade ju stora problem att komma igång ifjol, så vi får väl ge Stehlik lite tid. Samtidigt har han ju spelat mycket på stor rink, så jag vet inte riktigt vad jag ska tro.-6 är ju inte godkänt hur man än vrider och vänder på det.
Själv sitter och drömmer lite om Edler, som bara har ett år kvar på sitt kontrakt. Där har vi en kille som både kan sprida skräck hos motståndarna och ösa in poäng. Edler och Steen, det hade varit mumma det.
NuMo:
Nu får fan Sedinarna packa trunkarna och vara beredda.
Här va det liv i luckan.. Kollade in vid 1-4. Då va det andra tongångar;)
Bad_Brett: Ritola och Påhlsson kommer att betyda enormt för det här laget.
Frågan är om vissa backar verkligen håller måttet. Nu får vi väl lov att ge både Uffe och spelarna några matcher att bevisa sig. först.
NuMo:
Ja, där är vi överens.Mycket beror ju såklart på att Ritola och Påhlsson saknas. Madsen och K-Fop är ju helt odugliga. Men, som jag ser det finns det ett även problem i komponeringen av backtruppen.
Ahnelöv tycks vara den enda renodlat defensiva backen av kvalitet. Stehlik är -6 efter 3 matcher. Torp har redan hamnat på bänken. Jämför med förra säsongen, då vi hade Tollefsen och Meyer, som var väldigt duktiga på att stå upp på egen blå.