1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

506490 inlägg · 4103 ämnen

Frölunda - MoDo Hockey 2013-02-02

1557824 · » Till forumet

Sv: Frölunda - MoDo Hockey 2013-02-02
J F K: nej åter igen var det ett exempel, tycker inte madsen är bättre, men han har ändå gjort 11 mål i en mycke sämre omgivning. Sen slumpartade puckar, skröder petar väl in flest slump puckar i straffområdet än någon annan.
Kommentera

J F K:

Skröder är seg nu men gör poäng och är stabil i spelet i egen zon. Han lever mycket på sin rutin och känsla för att vara på rätt ställe när chansen kommer. Skröder blir viktig i slutspelet

Susse har varvat hyfsade insatser med direkt dåliga men jag kan nästan lova att Susse kommer att vara Modos bästa spelare i slutspelet, kanske tillsammans med Starkbaum.

Minns hur han höjde sig och bar hela Modo genom kvalserien.

Kommentera

Berka: Tycker du att Madsen är bättre än Skröder behöver vi inte diskutera mer. Han har vid ett flertal gånger fått chansen i en leading line, men han - och inte Skröder - är för dålig med puck och slår bort för många passningar för det. Han passar i en kedja som jobbar hårt och får mer slumpartade chanser. Han skulle förstöra oerhört mycket bredvid Susse.
I egen zon är Skröder flera klasser bättre för övrigt.
Kommentera

Berka:Och? Är det inte helt perfekt, att målgörandet sprids på många händer/kedjor? Som sagt, är PÅGe/Sundström verkligen alltid 1:a line? Jag är oerhört glad att det inte sätts igång en karusell av spelarbyten i kedjor, det har vi sett de senaste åren, o resultatet förskräckte.

Redigerad kommentar

Kommentera

J F K: hade inte 3:e linan varit så bra så hade jag kunnat tänka mig madsen eller nagy ist.

Skröder har gjort 14 mål med susse/muller

Madsen har gjort 11 med Öberg/kfop
Kommentera

Monno: okay, ni vill ha en spelare som slår mest felpass, gör mängder av misstag, spelar fast sig själv gång på gång och gör ett mål och två ass var 3:e match?!

Då tar jag hellre en spelare som kan slå en passning, kan spela bättre i framförallt mittzon och kan ta snabbare beslut, skapa hårdare tryck i anfallszon och göra ett mål och 2 ass var 3:e match.

Inget ont om skröder , han är en ikon i Modo, men nu är bensinen tillsynes påväg att ta slut!
Kommentera

Bad_Brett: När det gäller Cumiskey är väl alla överens om att hans defensiv inte är bra? Han är dålig på markering, väldigt svag framför mål och tar inte djup om backkollegan kliver fram. Han ska spela med en fysiskt stark defensiv klippa. Typ när Kaberle fick Hasse J bredvid sig. När Pierre Hedin spelade sitt livs hockey i ett slutspel stod Per Hållberg bakom och städade upp.

Nu väljer coacherna att sätta den absolut minst lämpade killen bredvid honom. Lehtivuori som har precis samma svagheter - och för den delen styrkor men i mindre omfattning - än Cumiskey. Det är dömt att gå åt helvete och gör allt som oftast det.
Kommentera

Berka: jag svarade med Possler som exempel, men byt ut honom mot exakt vilken junior som helst.
Kommentera

Berka: Skröder var inte bäst i arbetslaget, han ÄR bäst i arbetslaget.
Skröder må se ut som ett rundningsmärke, men han är långt ifrån värdelös i egen zon. Vilket det faktum att han har hämtat in sitt plus/minus borde säga. Jämfört med killar som Madsen och Kfop som ofta har bra fart men lika förbannat hamnar helt åt helvete fel ibland.(för ofta)

Snacket om att Skröder lever på sina kedjekamrater börjar bli ganska tjatigt då Sundström i princip alltid missat 10-20 matcher per år och Skröder ändå alltid producerat.
Kommentera

J F K: Sen bara för att flika in så tror jag inte ens possler kommer att nå es då han i mitt tycke är för dålig på i princip allt, men med rätt träning så kanske men det är högs osäkert.
Kommentera

Bad_Brett: Jag väljer att se i nuet, inte titta på vad spelarna gjorde 2009.
Skröder har varit fullständigt värdelös, sämst på planen by far i många matcher på slutet och det oroar mig, att han gör lite poäng här å där är förstås bra med tanke på att han ser ut att spela bakfull.

Jag stirrar definitivt inte på poäng, det är ju därför jag är så orolig, och det finns nog ingen som kan påstå annat än att skröder varit usel på slutet, hans defensiv suger något fördjävligt (läs rundningsmärke i mittzon) och framåt har han knappt varit delaktig i spelet annat än korta stunder, susse må vara seg men det vägs upp av ett förträffligt spelsinne.

Jag hoppas naturligtvis att detta beror på att man är trött efter hårt matchande och kommer tillbaka efter uppehållet pigga å fräscha och kan få lite snurr igen.
Kommentera

J F K: Svårt att läsa?
Jag tog possler som ett exempel.
Kommentera

J F K:

Oj, här händer det saker. Skröder är tydligen värdelös nu igen. Jaja, vi får väl se det som någonting positivt att folk inte hittar någonting annat att klaga på.

Många här tycks stirra sig blinda på poäng. När Färjestad vann senast vann Prestberg deras interna poängliga med 36 poäng. I lag med bra bredd fördelas istid och poäng över de olika formationerna. När MoDo vann sitt guld 2007 plockades Sundström-kedjan stundtals bort helt, men det spelade ingen roll eftersom samtliga kedjor producerade poäng.

Själv är jag för en gångs skull rätt optimistisk. Jag tror att spelare som Sundström och Skröder kommer höja sig rejält när slutspelet börjar. Nu när resten av säsongen är en transportsträcka förstår jag om de inte är att supermotiverade.

Trots det ska jag kasta skit på en spelare, och det är väl som att svära i kyrkan. Men, jag känner verkligen att Cumiskeys inverkan är lite av ett nollsummespel. Det är otroligt underhållande att se på, men jag kan inte längre blunda för hur ofta det blir hönsgård som en direkt följd av hans spelstil. Jag tycker att försvarsspelet har sett stabiliare ut i de matcher han har saknats.

Kommentera

Berka: Om du tror att någon som Possler skulle leda interna poängligan om han fått Skröders plats så har vi helt olika uppfattning. Hade Possler gjort hälften så hade han gjort det fantastiskt bra sett till förutsättningarna.

Possler hade väl förmodligen gjort fler poäng än alla svenskar förutom Zäta i förra VM bara han fått spela med Thoresen också då antar jag?

Kommentera

Berka:Nä, måla inte på väggen! Skröder och Susse har passerat zenit. De har i år inte behövt bära laget på sina axlar eftersom andra har kunnat avlasta.  Det tror jag laget mått bra av. Jag vill då gärna tro att Susse och vår ledare av den interna poängligan har en hel del att ge när det bränner till i slutspelet. Framtiden får väl visa.
Kommentera

bj21: Ska man hålla en arbetare om ryggen fast han gör slarviga jobb bara för att han var bäst i arbetslaget tidigare?

Som spud säger, detta är signaler på att slutet är nära och de måste klubben ha i beaktande, nu ska vi inte måla fan på väggen riktigt än, men skröders sista 20 matcher har varit rent ut sagt mediokra, han må ha gjort 14 mål denna säsong men det kanske Gustav possler kunnat gjort om han fått samma förtroende i 1:a kedjan och i PP.

OBS possler var bara ett exempel
Kommentera

bj21: Jag har på inget sätt kritiserat hans poänggörande eller hans historia i klubben. Skröder är en gigant i vår klubb. 
Men om hans insatser denna säsong inte är en stort varningssignal inför framtiden då ligger vi risigt till. Att ge spelare kontrakt på grund av gamla meriter är något som denna klubb ska komma ifrån. 
Kommentera

zigge:Håller med.Blir nästan mållös när jag läser kritiken mot poängmaskinen! De kritiserar alltså de två spelarna som burit klubben under den golgatavandring som pågick åren efter guldet. Och Skröder leder väl interna nu också eller?

Redigerad kommentar

Kommentera

Monno: jag tycker det är oro väckande att han ser så trottkörd ut, han är ju ett levande rundningsmärke i mittzon, helt seriöst tror jag faktiskt inte jag sett han åka bakåt en enda gång denna säsong. Sen håller jag med om att även Sundström sett vansinnigt trött ut och även fast dom fortfarande gör ett hyggligt jobb i BP så klara dom inte av att sätta press utan motståndarna kommer lättare å lättare in i zon och kan ställa upp och börja spela runt.
Kommentera

spud: Är det att göra"ok med poäng" när man leder interna poängligan?
Karln verkar ha galet höga krav på sig.
Faktum är att han var minus i början av säsongen men nu är han plus. Så något måste han ju göra rätt.
Kommentera

J F K: Och Skröder samt Sundström är vårt bästa boxplaypar fortfarande. Påhlsson och Kempe är inte långt bakom, men jämfört med K Fopp och Madsen är det väldigt stor skillnad. Nu förtstår jag att man spelar de sistnämnda mycket då det gör mindre om man sliter ut dem än de som förväntas leda offensiven.

Sedan är det ett jäkla snack om första-, andra- eller tredjekedja. Att inte spela Skröder ihop med Sundström är vansinne. Kalla dem vilket nummer man vill. I dagsläget är det lite av adrakedjan då Påhlssons är på stark uppgång. (Ritola har dock haft två tunga matcher på raken).

Kommentera

spud: Han hade varit given i en förstafemma i varenda lag i serien. Bredvid Holloway och en center skulle han kunna ligga topp fem fortfarande, men nu har Susse inte varit lika effektiv framåt och de har inte riktigt hittat rätt tredjekille, även om Müller är helt ok.

Hans skridskoåkning är fortfarande vassare än Wernbloms när denne stod på sin topp:)

Kommentera

Skröder gör ff ok med poäng. Men han gör inte jobbet längre. Han slarvar, agerar nonchalant och ger inte det där sista som han behöver göra för att hålla på denna nivå. Han kan fortfarande dundra in poäng, men om man balanserar det mot sina misstag får vi inte ut det vi ska från en spelare som aspirerar på första femman.
Kommentera

Berka, spud:Har inte huvudet vaknat än? Ni vill alltså att vår bäste poänggörare ska sluta? jojo, det är till att ha krav! Övertygad om att PÅge slutar självmant när han känner det.  Ständigt detta hackande på PÅge, o ändå är han bland de poängbästa år efter år. TÄNK om tex TIK elr Rögle  haft en PÅge? Ingen enda skulle krävt att han slutar iaf!
Kommentera

Berka: Att Skröder inte jobbar som han ska och beter sig precis som du beskriver.
Men att jämföras honom med Kristian blir inte riktigt rätt. Skröder har mkt att tacka Sundström för. Men att han gör mkt poäng beror såklart på att han själv är en bra spelare!
Blir lite less på alla som bums påstår att Skröder i princip skulle spela 3dje 4de kedjan utan Sundström.

Kan dock hålla med om att han sista matcherna vare bedrövlig. Kan dock vara mkt psykologi. Är du van å spela i ett lag som haft kniven mot strupen till omgång 55 i 4år i rad, ja då är det kanske lätt hamna i en "komfort zon" när det blir ett år då det är ganska säkert. :-)

Obs! Ren spekulation från min sida :-)
Kommentera

Monno: missförstå mig rätt, jag tycker skröder är en av de bästa importer som någonsin spelat i es och han har gjort stora saker för Modo.

Dock börjar han ofta se sliten ut och kanske skulle må bra utav att kliva ner från första linan, men det är där jag tycker det blir fel för skröder är en spelare som ska spela i en direkt producerande kedja och inte i en 3 el. 4:e där jag tycker vi kan fylla på med fler egna spelare, nu har ju skröder och flera andra sett lite sega ut så det kanske är fel att ge påsen massa skit, men jag hoppas verkligen att #10#24 hittar tempo igen för det kommer behövas i slutspelet
Kommentera

Monno: jag kan delvis hålla med, MEN jag tycker inte skröder tillför något som han spelar nu iaf inte mycket. Faktum är att han inte gör någon annan i kedjan bättre och utan Sundström i månget å mycket så skulle nig skröder inte göra mer poäng än Kristian Forsberg.

Skröder har börjat fuska, han tar inte tacklingarna, eller har farten i spelet, han spelar ofta fast sig själv och tvingas slå indianer, dessutom kommer han sällan till dom bra lägena utan tvingas ta skott från dåliga vinklar
Kommentera

Berka: Varför skulle Skröder riva sitt nyligen påskrivna kontrakt för?
Du tkr Susse är grym i PP, drf vill du ha honom kvar. Ändå hatt han inte gjort i närheten lika många poäng som Skröder i PP, som du alltså inte vill ha kvar alls.

Och i PP om något borde det ju vara poängen som räknas?
Kommentera

J F K: Det har att göra med att skröder spelar med bättre kedjekamrater och att han i grunden är en bättre hockeyspelare än joel.

Dock måste jag hålla med spud, skröder och sundström har inte sett sähär sega ut någonsin tidigare, iaf inte skröder och jag hoppas de båda tar avsked efter denna säsong så man slipper se dom göra en ennu blekare säsong 13/14.

susse skulle kanske kunna köre en säsong till då han är väldigt bra i PP, men skröder ... ja va fan man har väll gnällt på han förr å så rättvare e så har han kommit igång :D

Kommentera

Monno: Det är lustigt det där med Skröder. Han är slut, kass, lat, tjock, trög och en lång rad mindre trevliga saker. Likt förbaskat är han ett par poäng före den ständigt hyllade Joel Lundqvist och har plus i plus/minus där Joel har minus. Skröder leder den interna poängligan, även om man lätt kan få för sig att Kempe skulle göra det om man läser inlägg här.  

Han är lite speciell den där norrbaggen.

Kommentera

spud: Skröder snittar 0,68 poäng/match denna säsong, vilket är samma som hans snitt 09-10. Om det är någon jag är orolig över så är det Sundström.. han ligger på 0,48 poäng/match nu och har sitt sämsta poängsnitt sedan han kom tillbaka från Elitserien.

Nästa år blir nog Susse utbytt och kanske Skröder hamnar i en andrakedja? Kanske Ritola-Påhlsson-Kempe blir vår första? 

Redigerad kommentar

Kommentera

spud: Direkt segt gick det väl inte??

Och du vet att detta inte är Skröders sista år va?
Eller syftar du på om nått år?
Kommentera

Segt huvud idag, men vad som minns från matchen igår var naturligtvis 3p från en seg match med många misstag.
Skröders förmodade sista säsong i Modo blir en lång avskedsturné från en hjälte som nu tappat sin gloria. Hockey är nog inte det roligaste som finns längre från vår norska kompis.
Kommentera

Monno: 5-1 och man ringer på Brunäs mål, ja dom är kassa,
Kommentera

Berka: Är Brynäs totalt värdelösa eller är det bara som det låter?
Kommentera

Blake: Heja luleå
Kommentera

Modoante: Allt för att jävlas med oss, som vanligt...
Kommentera

tror vi kan glömma nån hjälp från Brynäs i jakten på en fjärdeplats. Brynäs ärhyfsat utspelade.

Och när jag skrev det så gjorde Luleå 4-0.

Redigerad kommentar

Kommentera

Blake: haha ja men om spelaren har dubbla medborgarskap , får man 2+2 i PP då eller hur funkar de??!
Kommentera

Berka: Och om du bentacklar någon, då får ditt lag powerplay. 

Gäller bara om A: Du är en junior eller om B: Bentacklingen träffar en tysk.

Redigerad kommentar

Kommentera

Berka: Sorgligt att se hur värdelösa domarna i svensk ishockey är. Det enda vi kan trösta oss med är att de är ungefär lika usla åt båda hållen, så det jämnar åtminstone ut sig.
Kommentera

MODOJohan:Riktigt viktig seger skönt att vinna i Scandinavium det var ett tag sen sist.
Kommentera

Få se nu, bell skuter ner torp med ett slagskott efter signal, torp blir naturligtvis förbannat och tar tag i bell som då slår ner torp med en höger, kontentan av de hela blir att bell får en 2:a , torp får en 2:a för samma och en 2:a för to many players on the ice...

Ja just men då vet vi
Kommentera

Berka: Härligt med 6 pinnar av 6 möjliga mot Indianerna :)
Kommentera

zigge: Jag hoppas verkligen Uffe lägger in några dagars ledighet nu för segare ben har jag inte sett sen 84 då jag sprang mini maran i sthlm
Kommentera

Skröder ZzZzzz
Kommentera

zigge: jag håller med om att det är en 2:a, men det är väl inte särskilt meningen, typ kousa kunde ju inget göra liksom.

Men Kempe visar sig i PP, BRA JOBBAT MODO!!
Kommentera

Berka:Man e ALLTID ansvarig för sin klubba, visst skulle Kousa åkt ut.

Men vem tror vi har perfekta domare? Man vänjer sig, nästan, vid den låga standarden.

Men KOM IGEN nu, MoDo, liite mer fart, tack!! Kempe har ju nästan... Släkten e ju alltid värst, dags för Samme P att måla?

Kommentera

Om Bäckman slår upp kousas klubba i ansiktet på en egen spelare, hur fan kan de betraktas som solklart??!

Sen skriker 10565 glennar på precis allt domaren gör, stämning
Kommentera

Berka:

Den här regeln med att man inte får blockera pucken med handsken, är den helt borttagen?

Kommentera

1557824 · »