1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 526509 inlägg · 4121 ämnen

Hockeyligan - the Lockout Story

Sv: Hockeyligan - the Lockout Story
Bragd-Birger: Du borde vara mer orolig att Red Eagles går tvärs emot 3-poängssystemet. Jag menar, ni ligger ju 11:a. Gillar ni inte trepoängare?
Det är inte fusk att ta tre poäng...

Bragd-Birger: Jag har inte din förmåga att se det enögt. Jag är från Timrå.

Bragd-Birger: Modo har ju gått emot hockeyligan. Vad babblar du om? Vi andra har lämnat den diskussionen för flera månader sedan, men om du fortsätter tro att det är vad allt handlar om förtstår jag att du är förvirrad.

Frågan gäller om hockeyligan får fatta det beslut man gjorde eller inte. KKV anser inte det. Marknadsdomstolen undviker fullständigt frågan och skriver i sitt utlåtande att man sedan 2006 har stoppat korttidskontrakt och att det är ok att göra det.

Icing-Ove: Trist att höra. Den enda slutsatsen jag kan dra av det är att Modo ijenklien inte alls gått tvärs emot Hockeyligan. Tack för att du öppnade mina ögon!

Bragd-Birger:

I Modos fall spelar släktskap ingen roll. Vi har fått dispens ifrån jäv pga. släktskap eftersom alla här är släkt med varandra.

Att du inte redan vet det.

Alkoholism är dock ingen utsäkt än vad jag vet.

J F K: Sure thing. Lovar du att läsa på om 'majoritetsbeslut' och 'svartfoteri' så har vi en deal.

J F K: Eller så var journalisten släkt med någon i Modos styrelse, och fått i uppdrag att skriva så? 'Jamen, det stod ju i tidningen så då måste det vara ok!', liksom. Värt att prova, alltid lurar det nån avundsjuk.

Bragd-Birger: Hört att Chrippe fuskar med kosten. 10 av 12 spelare röstade för en tråkig billig sallad då de inte har lika bra lön som Chrippe. Chrippe höll inte med. Burgare är alldeles för gott. Chrippe är glad. 10 spelare är sura för att Chrippes burgare såg så god ut. Fusk-Chrippe!

Bragd-Birger: Du om någon idiotförklarar dig själv. Sätt dig in i vad marknadsdomstolen kom fram till INNAN DU SNACKAR. Det är långt ifrån säkert att det annulerar KKVs beslut nämligen.

Monno: Haha. Säger en från ett forum där det slogs något slags rekord i idiotförklaring över alla som ifrågasatte KKV:s bedömning av Hockeyligan. 'Olaglig kartell', anyone? Låt oss hoppas att ni för er egen samvetsfrid slipper ingå i den framöver.

Jag vet inte hur det här kommer att sluta. Jag vet dock att ni är ena små fuskisar. Om det är tecken på megalomani, så...spin it, doctor!

Nine: Nej, han kan givetvis inte ta ut honom i truppen. Däremot har han nog sannolikt kontakt med den spelare han är agent för. Det kan mycket väl också varit så att journalisten skarvade lite, dvs att Bodén inte anser att det ska vara några problem och att då journalisten tolkar det som att Steen ska spela.

Nine: Jag tror inte det var det han menade. Däremot så förändrade det inte Steen och hans agentst inställning om vart Steen skall spela.

Bragd-Birger: Du verkar ju veta mest och bäst om allt. Så du kan väl berätta för oss hur allt kommer sluta?

P.S Hälsa Huge (antar att ni ingår i samma klubb för inbördes beundran)

J F K:

Spelares agent ska väl inte bestämma åt Modo om Modo ska spela med Steen eller inte?

Bragd-Birger: Klart man är orolig för Modos framtid. Men inte Timrås. Egentligen borde väl Leksand komma tillbaks till ES tycker jag.

Nine: Jämfört med dig har han i alla fall juridisk kompetens, vilket gör att jag tycker att han verkligen har rätt att uttala sig. Då han är agent för Steen vore det extremt märkligt om han inte skulle få företräda sin klient.

Icing-Ove: När det gäller Modos framtid tycker jag att ni ska anamma Mühleggs sorglösa inställning. När han torskade OS-guldet efter dopingtestet sa han glatt 'Jaja, men att åka hem med 2 guld är ändå ett bra facit'. Nu blev han som bekant av med alla, men...inställningen!

Lumber Jack: Förlåt! Sen råkade jag skriva "Red Eagles" och "ljus framtid" i samma mening. Skall inte upprepas...

Icing-Ove: Du tycker inte det är nedsättande att kalla kommunhuset i Timrå för kansliet?

J F K:

Varför uttalar sig Kalle Bodén? Han ska inte ha något att säga till om saken.

Dirigo: Jag tror att HS-TIKarna är på väg och styra upp ekonomiavdelningen på kansliet. Men den visheten de visat upp idag, har Red Eagles en ljus framtid. 

Icing-Ove: Precis. Tolkar man det som att det exkluderar lockoutspelare är det inte alls omöjligt att KKV återigen blandar sig i, för då kan det vara kartellbildning som bara drabbar vissa människor.

Icing-Ove: Så jävla bra. Lycka till med att få godtycklig Timrå-it att förstå det där. 

Konkurrensverket skriver:
"Domstolen såg inte överenskommelsen som en bojkott riktad specifikt mot NHL-spelare, utan som ett generellt beslut av Hockeyligan riktat mot alla typer av korttidskontrakt." 

Så när Helber skriver att Beech kan skriva korttidskontrakt pga att han inte har ett NHL-avtal, så är väl det en tydlig bojkott av just enbart NHL-spelare och dessutom helt emot deras huvudregel att spelare måste skriva på för hela säsongen....

Blizzard: Vem ringer Bettman?

Dirigo: För där har Marknadsdomstolen gett HL rätt att förbjuda lockout.

Bragd-Birger: Vad är det för "tolkning" du yrar om?

El Maco: Varför skulle inte dispensen i 2) gälla även NHL-spelare menar du?

Redigerad kommentar

NuMo: Tack för tipset. Hockey ska visst avgöras på potatismjöl eller på skrivbord.

Monno: Nyss visste alla modoiter i a f. Tills den självklara tolkningen visade sig vara felaktig. Då blev det plötsligt omöjligt att förstå igen.
Go figure!

Nine: Ja det enda vi kan konstatera är ju att ingen egentligen vet exakt vad som gäller. Varken Hockeyligan, MD och allra minst vi soff experter :-)

Det roliga i situationen är väl trots allt att Hockeyligan inte riktigt har koll på vad som gäller än, men soffsupportrar (oavsett lagtillhörighet) har stenkoll på juridiken. Ni får dra vilken slutsats ni vill av det...

Påhlsson drar av hälsenan 20 augusti. En dag senare, den 21 augusti är det omröstning hos Hockeyligan. Det måste ha blivit panik där hos "Ligan" ;-)

supertr?tt: Ja Påhlsson har nog räknar med mer stjärnstatus när han kom till Sverige. Men att hela säsongen 12/13 i hockeysverige skulle kretsa runt hans skada hade han nog inte väntat sig :-)

Blizzard: Du har fel. Om fusk innebar att TIK tvingades kvala så skulle jag vara oberörd.

NuMo: fusk berör alla, eller är Robin R i brynäs sveriges superviktigaste målvakt?

supertr?tt: Modo. Sveriges superviktigaste lag.

Monno: Tänk att en skadad hälsena på Påhlsson kan väcka sådan debatt i hockeysverige. Modo berör verkligen alla!

Bragd-Birger: Läs igen så kanske det blir rätt denna gång :-)

Sanningen är väl att det man kom fram i sitt möte innan säsongen att reglerna om korttidskontrakt ej skulle ändras inför säsongen. Alltså förbudet skulle gälla även Nhl spelare. Man hade aldrig ett speciellt Nhl spelare förbud i början. Utan det var efter ett tag det började låta så. Faktiskt.

I och med att man skulle använda reglerna man alltid haft, alltså förbjuda korttidskontrakt, så gäller även regeln om undantaget. Alltså att man får ersätta skadade spelare. Detta ändrades dock tydligen i efterhand när dom såg att Modo ju kunde ta in Steen som ersättare för Påhlsson.

Man sa aldrig i början att man har komme fram till nån speciell "anti Nhl" regel. Utan bara att de gamla reglerna skulle fortsätta gälla. Att dom det hittat på nya regler efteråt är en annan femma.

Jag upprepar igen, i början sades det aldrig att det fanns en speciell Nhl överenskommelse. Utan bara att man skulle köra vidare på gällande överenskommelse om att man inte ska skriva korttidskontrakt.

NuMo: Mitt med.

Bragd-Birger: Han får göra vad han vill. Det är ju bara bordshockey. Det där med målvakt handlade om ekonomi.

NuMo: Han kan ju såga upp en ränna och slänga in en extraspelare också. Om folk gnölar är dom bara avundsjuka.

Monno: Trollar du? Eller ifrågasätter du på allvar att HL sagt nej till korttidskontrakt för LO-spelare..?

Monno: Och ddt funkar inte att säga "men dom menade så". Är det aldrig sagt är det aldrig sagt.

Frisco: Spela bordshockey om du vill se hockey. Men du får inte använda målvakt.

El Maco: Länka gärna till det uttalande där hockeyligan säger att dispensen inte gäller Nhl spelare? Gärna en daterad före det faktum att Steen skulle spela med modo?
Det kanske finns? Men jag har då inge minne av å sett nå liknande?
Man sa att man inte fick skriva korttidskontrakt, men aldrig att dispensen inte gällde Nhl spelare.

Wayne Gresky: Haha! Avd 'avledande manövrar'..? Den där var nästan episk..!

NuMo: Kan du förklara för mig vad alla skrivbordshockeysupportrar egentligen menar? Själv vill jag se hockey på isen. Men det kanske jag är ensam om numera?

El Maco: Jag tror att konkurrensverket får rätt att HL inte kan stoppa NHL-spelare i ES, just för att de är NHL-spelare.

Men vi får väl vänta och se.

« · 1543446 · »