1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

508902 inlägg · 4107 ämnen

Hur gör Foppa?

« · 1333050 · » Till forumet

Sv: Hur gör Foppa?
spud: Missa inte paradnummret. Det mest spännande är att artikeln berör att alla inom sporsektionen spekulerar och att de tror på Foppa. Jag känner personligen en av dem och de har faktisk lite mer info än gemene man.
Kommentera

NuMo: Jag klarar verkligen inte av Per Hägglunds blogg. Den är så vvedervärdig. Han gör så tappra försök att likna Mats Olsson(hur man nu kan komma på tanken) att jag spyr av att läsa eländet. Blanda upp lite sport med nåt putslustigt och så krydda eländet med lite dålig gubbrock. Blä
Ger mig fan på att han sitter hemma och över på karikatyrteckningar.

3poäng imorn, tack.
Godnatt.
Kommentera

Väldigt lite spekulationer i gästboken idag. Sportchefen spekulerar och tror på Foppa.
Kommentera

Wayne Gresky: Så vitt jag vet/minns så är hur stor del av säsongen som man tillhör laget som räknas, detta är ju anledningen att vissa spelare skickas upp o ner till AHL pga cap reaasons. Tillhör man laget 25% av säsongen så räknas bara 25% av lönen till cap space. Hade inte Peter en lön på flera miljoner USD när han skrev på för Avalanche för en par år sedan?
Kommentera

Martin S: Visst måste väl även lönen räknas ut mot hur stor del av säsongen som gått? Vad som gäller för hur mycket bonusar och sånt man får dela ut har jag alldeles för dålig koll på. Det jag vet är att Vancouver har ungefär 1 miljon dollar kvar i cap space.
Kommentera

J F K: Rätta mig om jag har fel men visst räknas cap ut på detta sätt. Vancouver eller annat lag kan ge Peter Forsberg en lön på 5,000.000$. Han skriver på i slutet av Feb och då är 1/4 av säsongen kvar och därmed räknas bara 1.250,000$ mot cap space oavsett om det trillar in 5.000.000$ på Peters konto.

Eftersom Peter är 35+ kan man väl skriva olika bonusgrejor som inte räknar mot cap space eller hur funkar den biten?
Kommentera

Bad_Brett:

Tydligen är den redan den 28:e februari i år. My bad.
Kommentera

J F K:

En annan sak som talar för MoDo är att Peter hela tiden pratar om att han "måste fatta ett beslut inom några veckor". Deadlinen i NHL brukar ju inte vara förrän i slutet av mars, så om han var inställd på NHL skulle han ju inte behöva stressa lika mycket.
Kommentera

Bad_Brett: Vet inte om Colorados fans glömt incidenten mellan Bertuzzi och Moore där Macke var inblandad, men annars är ju Vancover någonting som skulle vara otroligt roligt.

Givetvis är det en chansning för ett NHL-lag, men han lär ju inte vara jättedyr så de som inte ligger när cap kan nog anse sig ha råd att chansa.
Kommentera

J F K:

Nej, det har du säkerligen rätt i. Men det finns ju vissa svårigheter med det, för även om han, på pappret, skulle gå direkt in i Phillys förstakedja, så är ju osäkerheten kring hans fot ett stort problem. Jag gissar att de flesta NHL-lag med chans på bucklan gärna spelar ihop två formationer som de vet kan producera i matcher efter match. Att ta in Forsberg blir ju därmed en väldig chansning, eftersom det kan rubba balansen i laget ifall foten inte håller.

Går han till NHL så hoppas jag att han går till Vancouver, som förlitar sig väldigt mycket på Sedinarna. Forsberg skulle kunna bli en mycket intressant joker i slutspelet. Dessutom är väl rivaliteten med Colorado är väl bortglömd vid det här laget?
Kommentera

Bad_Brett: Du har absolut några poänger, men Foppa går nog inte till en NHL-klubb om han inte är värvad för andrakedjan. Någon checking line-spelare kan jag inte tänka mig att han skulle passa som i den här delen av karriären.
Kommentera

J F K:

Frågan är om han inte är lite sugen på att vinna ett SM-guld i alla fall. Nog för att han säkerligen är ganska nöjd med två OS-guld och två Stanley Cup, men som den vinnarskalle han är skulle han nog gärna vilja knäppa alla hånfulla idioter på näsan.

Sedan ska vi komma ihåg att om Forsberg väljer MoDo så har han en helt annan möjlighet att påverka resultatet. Visst kan han gå in i tredjekedjan i ett topplag i NHL, men då handlar det mycket mer om att välja rätt lag än att spela bra själv. I MoDo kan han faktiskt vara skillnaden mellan guld och missat slutspel och även om pressen ökar, så tror jag att det är en situation som Forsberg njuter av så länge han får vara frisk.
Kommentera

NuMo: Jag är 100% säker på att han inte spelar i AIK eller allsvenskan. Som sagt, tror du att en spelare som var missnöjd med att bara göra ett poäng per match i elitserien skulle tycka att allsvenskan är en rolig grej, fullkomligt oavsett om man riskerar möta Modo eller inte? Det är ju så dumt att man bara häpnar.

Med tanke på att hans fokus tidigare ALLTID har varit att komma tillbaka till NHL (i år vet jag inte, för jag har inte läst något från hans sida) så vore det märkligt att helt ta bort det ur ekvationen, speciellt som att hans kommentarer har låtit mer positiva än på många år.
Kommentera

mattias - 74: Chansen är större att han hamnar i Mora.
Kommentera

J F K:

Rykten flurerar på superstars forum att Salo skulle ha varit i kontakt med Peter tidigare under säsongen och frågat honom om han ville spela säsongen ut för Leksand. Foppa skulle då ha sagt att det låter intresseant och att det vore kul men inte intressant då han eventuellt riskerar att möta Modo i en eventuell kvalserie.

Nu kanske det är helt annorlunda då Modo inte alls ser ut att hamna i någon kvalserie. Vad tror ni, kan foppa verkligen hamna i Leksand?
Kommentera

J F K: Risken är större att han spelar för AIK eller Leksand än i NHL. Det belyser hur stor chans jag tror det är att han spelar i NHL. Minimal, eller närmare noll. Han tränar såklart för att spela i Modo inom snar framtid.

Undrar om han tränade med Östersund igår igen förresten.
Kommentera

Wayne Gresky: Jag tror att Foppa inte är så beroende på om Modo kan vinna eller inte. Väljer han Modo är det av kärlek till klubben och av osäkerhet om han verkligen platsar i NHL. I NHL däremot så tror jag bara att han skulle överväga "cup contenders".
Kommentera

J F K: En sak som borde tala för att han väljer MoDo är väl ändå att serien är väldigt jämn och det finns inget lag som känns oövervinnerligt i slutspelet. Med nuvarande modolag kryddat med Foppa så skulle det faktiskt vara möjligt att kämpa om guldet om formen är på topp mot slutet av säsongen. Vis av erfarenhet så känns det iofs minst lika troligt att laget missar slutspelet, men iaf...
Kommentera

jenza: Jo, den borde handla om Foppa, men det här forumet är det tekniskt sett överlägset sämsta jag varit med om. Det bara uppmanar till att svara i fel trådar...

Brett har utnämnt mig till någon slags facit när det handlar om Foppa, men sanningen är väl att många nog har haft fler rätt än mig i den frågan. Den här gången har jag medvetet skrivit att jag inte tror så hårt på att Foppa går till Modo, men det är för att inte skriva upp förväntningarna alldeles för mycket. Det jag gjort är att såga alla uteslutna saker som att Foppa skulle spela för AIK och då återstår Modo, NHL och eventuellt mellaneuropa i mina ögon. KHL tror jag inte alls på, även om det rimligen borde vara ett ytterligare alternativ.
Kommentera

bisterfinnen: Ska inte den här tråden handla om Foppa?
Kommentera

Icing-Ove: Jo, exakt... NOT!

Såg du när han fick dåligt samvete efter han kört över Hagos. Åkte fram och kollade oroligt om han skadat honom. Sen vågade han inte tackla mer den perioden. Humor.

Som Dolph Lundgren i lila plyschoverall möjligen.
Kommentera

Poffa:
Hasse J ser ut som Dolph Lundgren i Universial Soldier när han kör över motståndare. Stenhård och kall känslolös blick :-)
Kommentera

Nikki Nine: Tycker att Hållberg och Westin också kan agera bänknötare. Westin är nog sämste back under stress och jag förstår inte varför han fått så mycket speltid under hösten.
Kommentera

Poffa: Jag håller med dig att Hasse har varit väldigt bra. Jag tycker att vi har råd att byta Josefsson/Hasse beroende lite på hur matcherna utspelar sig och vilka vi möter och även beroende på dagsform. Detsamma gäller Hedman/Blomqvist/Byström också. Och det är väl ett ganska bra tecken.
Kommentera

Nikki Nine: Okej. För Hasse J har varit rent av strålande de sista fem matcherna. Stabil, stark och rörlig. Jag tror ärligt inte jag sett Hasse så bra på många år.
Kommentera

Poffa: Jag glömde faktiskt Josefsson :-)
Kommentera

Nikki Nine: Hasse J före Josefsson? Det trodde jag jag var ensam om att tycka.
Kommentera

Nikki Nine:

Jag skulle gärna få bort Hedman ur uppställningen som jag inte tycker tillför ett dyft i dagsläget. Ser mycket hellre Byström eller Blomqvist där.
Kommentera

Bad_Brett: Jag håller med, dessutom gillar jag kedjan med Madsen-Ritchie-Skröder. Vi kan få ett ganska schysst lag ändå.

Nagy-Sundström-Bartecko
Madsen-Ritchie-Skröder
Forsberg-Svartvadet-Danielsson
Hedman-Rosén-Forsberg (?)

Timander-Eriksson
Tollefsen-Pikkarainen
Westin-Jonsson.
Kommentera

Bad_Brett: Håller med, jag tycker inte man ska splittra våra två producerande kedjor. Det är de två som ska leda laget, de övriga två kedjorna ska göra så gott de kan.
Kommentera

Nikki Nine:
Jag tror att Forsberg, Pikkarainen och Tollefsen kan bli ett farligt vapen framåt i 3 mot 5.
Kommentera

Nikki Nine:

Frågan är om det inte vore bäst att sätta in honom med Svartvadet och Danielsson. För lagmoralens skulle bör man nog inte bygga laget RUNT Forsberg. Sedan ska han givetvis spela powerplay med bättre spelare.
Kommentera

Om nu Foppa kommer, vilka ska han spela med? Om vi förutsätter att han vill fortsätta att spela på kanten. Ritchie eller Svartvadet som center? Danielsson är väl ganska given på högerkanten, eller?
Kommentera

Wayne Gresky: Det skulle ju inte vara Foppa som hängdes ut för att vara dålig, utan som du säger GM som skulle anklagas för att hantera capspace fel i sådana fall.

Nåja. Jag har haft fel ett par gånger förut och då har jag varit säkrare på att Foppa skulle välja NHL. Nu har jag verkligen ingen aning då det är rätt lite tid kvar att spela på.
Kommentera

J F K: Fördelen i Övk är väl att alla skulle vara tacksamma över att han spelar i MoDo oavsett hur det går, medan det i NHL skulle snackas om felanvänt capspace om det sket sig.
Kommentera

Bragd-Birger: Ja. Jag är helt övertygad om att det är lättare att vara i en stad där de flesta inte har en aning om hockey än i en liten stad där exakt alla bryr sig. Det kanske bara är jag det.
Kommentera

Bad_Brett: Har ju haft fel två gånger när Foppa stannat i Modo och jag trott att han skulle till NHL, så man ska nog inte lita på mig i alla fall:)
Kommentera

Bragd-Birger:

Säg inte det... Gud vet varifrån han får sina källor, men den där J F K brukar sällan ha fel när det gäller Nr. 21.
Kommentera

J F K: Jag tror att du är ute på betydligt djupare vatten än mig. Vilken miljö är mest förlåtande mot Foppa - staden där han är Gud och alla gör vågen när han hasar runt på en skridsko, eller big-bizz-NHL där ingenting annat än prestation räknas?
Tjena mittbena.
Kommentera

NuMo: Jag tyckte han såg pigg ut i Kramfors, men det gjorde ju även Micke P. Så Micke & Foppa ritar nog på. Hans Lodin vete fasen hur han gör.
Kommentera

J F K: Blir det spel tror jag det blir NHL gick ett rykte att Rangers hade gett han ett bud runt nyår, Rangers gillar ju äldre spelare :)
Kommentera

NuMo: Han spelar aldrig någonsin för AIK eller någon annan klubb i Sverige. Hur tänker man om man tror det? Spelar han gratis för Modo ifjol så handlar det inte om pengar, utan om kärlek till klubben. Han vägrade ju gå till Detroit eller något lag i västra sidan i NHL för att slippa möta Colorado... Skulle man då vilja spela för en klubb som möter Modo och eventuellt spela ned dem från slutspelet eller till kvalserien? Troligt?

Vissa tror på allsvenskan, men då tror man alltså att en kille som tycker sig vara för dålig när han bara snittar en poäng per match i elitserien skulle vilja nöja sig med allsvenskan. Låter det sannolikt?
Kommentera

J F K: Jag bedömer risken att han väljer NHL som mindre än att han går till AIK. Det blir Modo. Det är minst 10% chans till det.
Kommentera

J F K: men skulle han välja NHL så vore det självklart för att spela på en högre nivå och kanske vinna en tredje stanley cup.
Kommentera

Bragd-Birger: Självklart är det en annan press i lilla Övik än i en storstad i USA, där majoriteten knappt vet vad hockey är. Han kan gå på stan utan att hela tiden skriva autografer och svara på frågor om hockey. Visst är mediabevakningen där mycket större under en match, men tror du att pressen är värre än här mellan matcher och liknande så är du nog ute på djupt vatten.

I NHL skulle Foppa förmodligen inte vara förstecenter och vara i medias blickfång hela tiden. Där är det Crosby och Ovetjkin som dominerar nyhetsflödet i den lite perifiera sporten ishockey, men här i Sverige är det väl nästan bara Zlatan som är mer påpassad.
Kommentera

Bragd-Birger: Haha, tänkte exakt samma sak ;)
Kommentera

J F K:

Samtidigt känns som det att Forsberg har vant sig vid mediabevakningen och snarast tycker att det är lite kul att det finns så mycket intresse fortfarande (även om han är trött på frågor om foten). Jag menar, han hänger på Stureplan och är med i lekprogram i TV. För 10 år sedan så var han ju bergsäker på att han aldrig skulle hålla på med någonting som hade med ishockey att göra efter karriären - Nu känns det inte alls omöjligt att han dyker upp som expert i kommande OS-turneringar.

På något vis känns det som att han börjar växa in i kostymen som den folkkära hockeystjärnan och han ser det som någonting fint snarare än som en förbannelse.

Personligen hoppas jag såklart att han ska spela med MoDo i år. Men jag tror även att det vore smart att testa foten i Elitserien, där tempot är lite lägre och det matcherna inte kommer lika tätt. Om det fungerar jättebra, kan han nog spela 2-3 i NHL om han skulle vilja det.
Kommentera

J F K: Haha. Jag kan se kommentarerna framför mig:
'Varför valde du att spela i NHL?'
'För att få lite lugn och ro, det är sån press och mediabevakning i Elitserien'.
Kommentera

Bad_Brett: Jag är helt övertygad om att Foppa kan få ett NHLkontrakt med en bra klubb om han friskförklarar sig själv. Kanske inte längre i förstakedjan, men åtminstone som andracenter i någon cup-kandidat.
Jag håller dock med om att det låter lite vågat att prova för honom, men samtidigt så lär han ju inte tycka om att spela om foten inte fungerar oavsett nivå.

Fördelen med NHL eller ett lag utanför Sverige i allmänhet att pressen på honom att prestera samt mediabevakningen lär vara betydligt beskedligare.
Kommentera

« · 1333050 · »