1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

507587 inlägg · 4105 ämnen

Inför MODO Hockey - Linköping, 10/1 15:00

382258 · » Till forumet

Sv: Inför MODO Hockey - Linköping, 10/1 15:00
Här är ett bidrag till negerbollsdiskussionen (se länk). Vad förvånad jag blev över att hitta den diskussionen i en matchtråd om en LHC-match...
Kommentera

Paddan: Nej,nej, det är ju Mellinder som är bagaren!! Rakt nedstigen från Mellinder d:ä, överstebagare tillika vd i Nordingrå Tunnbröds-fabrik.
Han har väl själv kavlat sig upp i firman.Nu gäller det för LAGET att kavla upp armarna, o inte bränna så mycket bullar, nej popcorn.

Minns den gamla välkända ramsan:
GO GO NSK

Kämpa Dö, Mjälloms Brö
Bryta Bryta BRYTA!!

*) Mjälloms Bröd = Lokal konkurrent till Nordingrå Bröd samt Holmbergs Bröd.
Kommentera

Portello:

Att titta på en bild kan man säga är som att läsa den. Man måste ju tolka den på något vis, menar jag.
Kommentera

knaskamilla: Tycker det låter som att Pirro har två jobb, både bagare och tränare. Inte undra på att det sett ut som det gjort denna säsong med ett jäsande missnöje mm. Det är med andra ord också så att det inte är rökmaskiner de använder sig av vid matchintrot, utan den där rökeffekten består av att Pirro borstar av sig mjölet från kläderna.
Kommentera

knaskamilla: Läsa bilder? Själv tittar jag på bilder.
Kommentera

Paddan:

Tsk, tsk. Jag läser alltid artiklarna före jag läser bilderna. Dessutom var det ingen bra bild, har jag just konstaterat. (Fick just ett sms från Frisco som rörde artikeln. Lustigt sammanträffande...)
Kommentera

knaskamilla: Jaså, du upptäckte till slut att det också var en artikel i tidningen, och inte bara en idolbild på Snygg-Janne. ;)
Kommentera

Mycket intressant artikel i pappersversionen av ÖA idag. Inte lika intressant i nätversionen, där de utelämnat vissa delar av det som stod i pappersversionen, men jag bifogar en länk ändå.
Kommentera

westerlind:

Neh, vi byter [k]namn[/k] alldeles för sällan tror jag att det är du försöker säga.

Timrå - där har du ett föredöme på området.
Kommentera

Björn VII: Jamen det var väl ett sällsynt dåligt exempel: Ni byter ju namn nästan lika ofta som ni byter klubbmärke och tröjor.
Kommentera

westerlind:

Äsch, den här föreningen hette ju "Alfredshem" från början - det var ju inte bara fel namn på området, utan också ett namn som kom från en kille från Gefle. Klart att man kan ha gett fel namn åt saker från första början, själv kallade jag t.ex. Vällingby för "Lallingby" när jag bodde i norra Sthlm som 2-4-åring.

Om jag ville ha välling så hette det ju "lalling".
Kommentera

westerlind:

Vad du tjatar! I mitt (mina) hem har det alltid hetat chokladboll, och det kommer det att fortsätta göra.
Kommentera

knaskamilla: Tack Knas. Fin länk. Tänk vad härligt att käka en semla i början av juli. Till det en mugg glögg och en lussebulle. Som mat före det har man naturligtvis ätit surströmming och kräftor.
Kommentera

knaskamilla: Det har alltid hetat "negerboll". Sedan kom någon ängslig människa på att piska upp en hetskampanj för att byta ut detta anrika namn mot det mer politiskt korrekta - "chokladboll". Fantastiskt trevligt att folk kämpar för sånt som är viktigt här i världen.

Nu väntar jag med spänning på att någon tar tag i frågan om det djupt skymfande "eskimåsväng" och att det nedlåtande "lappskojs" omedelbart får ny språkdräkt för att eliminera all sån här otrevlig smygrasism.
Kommentera

Poffa:

INTE ÄTER EFTERRÄTT? Det är bara acceptabelt om efterrätten är glass. Eller något med kaffe eller alkohol i.
Kommentera

Frisco:

Jag hittade den bland en massa länkar om "Glögg året runt - bra för hälsan", "Lussebullar - lyx året om", "Grillmiddag på altanen på sista april - jättebra idé (om man vill frysa när man äter)" m.m.
Kommentera

Salle:

Säger han som inte äter efterrätt. Så honom kan man ju lita på...:)
Kommentera

Frisco:

Semlor året runt? Patetiskt...
Kommentera

Poffa: Du har FEL!

Frisco: Du har RÄTT! Kokos skall det vara.
Kommentera

Poffa: Du får basta hur mycket du vill. Jag tycker det ska vara kokos på en kokosboll och sen tycker jag att man ska äta semlor året runt.

Knas, vart är semlalänken?
Kommentera

Frisco:

Chokladbollar skall rullas i pärlsocker. Gräddbullar har kokos på sig.
Kommentera

Frisco:

Negerboll heter det. Pärlsocker skall det vara. Basta!
Kommentera

knaskamilla: De flesta konfettibitar igår var som kokos.

Alla: Jag undrar fortfarande vad en pärlsockerboll är?
Kommentera

Poffa:

Jag vet inte riktigt, men kanske? Frågan är om det räknas som konfetti om man blandar runda och fyrkantiga bitar? Eller om man kastar kokos?
Kommentera

knaskamilla:

Så om pappersbitarna är fyrkantiga så är det inte konfetti? Är det så enkelt att kringgå konfettiförbudet?
Kommentera

När jag ändå har boken framme - här kommer en förklaring av konfetti:

"mängd av små, runda pappersbitar i olika färger som kastas i luften el. på föremålet för hyllning etc. vid festliga tillfällen"
Kommentera

westerlind:

Nej, jag menar logiskt som i...det är bollar av choklad. Nåväl, jag har konsulterat ordboken. Följande står att läsa:

negerboll subst. ~en ~ar - en klotformad småkaka gjord på smörkräm, havregryn och kakao SYN. chokladboll

Jag tolkar det som att man får säga vad fan man vill, så länge det är negerboll eller chokladboll.
Kommentera

knaskamilla: Logiskt?
Du menar på samma sätt som "sjömansbiff", "bondkakor" och "fattiga riddare" lika självklart speglar innehållet?

Vilka dumheter - det heter "negerboll" därför att det heter "negerboll": Hur skulle det se ut om jag struntar i vad du är döpt till och började kalla dig "Kerstin", "Morgan" eller "Kickan", bara därför att jag tycker det passar dig bättre?
Kommentera

knaskamilla: Tja, det verkar ju inte bättre. Måste varit någon form av chokladöverdos som gjorde att jag såg lite knepigt, både vad gäller antal och om det skulle vara en eller ett eller flera.
Kommentera

Paddan:

ETT chokladmuffins? Är du förvirrad, människa? F.ö. så har jag alltid sagt chokladboll - det är på något vis logiskt med tanke på vad den smakar.
Kommentera

Paddan: Det finns väl ett prejudikat på att det heter negerboll och n-g-e-rb-ll eller chokladboll. Kanske kickan kan leta fram domen...

Pärlsocker ska det va!

Vissa personer ur gardet var visst hem till Högardh i går med en hemställan om att få ändra line-uplåt. Tydligen finns en önskan om att spela Ace of Spades istället för Rock you like a huricane. Ambitiösa killar det där.
Kommentera

zigge: Äsch, vadå n-g-e-rb-ll var ju sånt där chokladbakverk som rullades i pärlsocker som man fick göra på lekis. Hade man tur så fick man också den stora äran att göra fruktsallad.

Fast varför tjafsa om såna saker som chokladboll kontra n-g-rb-ll när det istället går att ta ett chokladmuffins och se nöjd ut!
Kommentera

Det är inte bara i a-laget det är sjukstuga.

J-20 har ganska många spelare borta idag vilket gör att Bylin som egentligen är center har fått gått ner på backen.
Kommentera

Frisco:

Personligen tycker jag det ser ut som om Kingen nyper Högardh i sidan eller något. Kungen grinar illa, Kingen har ett oskyldigt flin.
Kommentera

Frisco:

Kokosboll och n-g-rb-ll är inte samma sak. Kokosboll är en med äggviteskum i. N-g-rb-ll-r är små runda med pärlsocker. De som är chockladmassa med kokos utanpå är chockladbollar och har de strössel istället för kokos är det arraksbollar.
Kommentera

Poffa: På kokosbollar ska det vara kokos. Jag har aldrig hört talas om pärlsockerbollar. Pärlsocker på n-g-rb-ll-r är nog bara en variant för att ge kroppen en ännu större sockerchock. Jag röstar på att kokos är originalutanpåtillbehöret.
Kommentera

Härlig bild i Aftonbladet från gårdagens match. Kungen och Kingen.
[bild]www.aftonbladet.se/sport/0401/11/SPORT-11s06HOGARDHDRAG_368.jpg[/bild]
Kommentera

zigge:

På n-g-rb-ll-r skall det vara pärlsocker, inte kokos.
Kommentera

Paddan: Chokladboll? Me kokos? Nä, använd det gamla hederliga namnet, n-g-rb-ll!! Elr är Du anti-godist?
Kommentera

Poffa:

Såg för en tid sedan en match där Eriksson gjorde en utmärkt match, han fick spela mycket och fick en hel del beröm av den som snackade på engelska (zapmatch).
Kommentera

Plockat från Expressen:

"Modo illa ute
När HV sedan fick fart på spel och skridskor i andra var hemmalaget lite illa ute inledningsvis.
Men Modo lyckades trycka in 2-0 i power play i mitten av perioden, vilket skulle visa sig vara mycket betydelsefullt.
- 2-0 kom olyckligt. Det tog udden av vårt spel, sade också Linköpings tränare Roger Melin."

Det måste verkligen ha varit en bragd, att möta både HV och Linköping, och ändå vinna.
Kommentera

I natt gjorde ett natal före detta MODO-iter poäng i NHL. Foppa-loppa gjorde en assist då Colorado slog Dallas med 4-2. Han såg lite blek ut. Vinhandlarn i Islanders slog till med ett mål, men trots de förlorade man mot Rangers i the battle of the apple.

Mer oväntat, Anders Eriksson som spelat sporadiskt under första delen av säsongen i Columbus lyckades tvåla dit en puck då de spelade 2-2 mot Los Angeles. Målet kom i PP, för övrigt hans första för säsongen. Anders har fått spela en hel del på slutet. Han snittar för tillfället drygt 20 minuter/match för Columbus.
Kommentera

knaskamilla:

1) Jag inbillar mig aldrig.
2) Jag påstår inte att jag skriver i blixtens hastighet, jag säger att jag skriver snabbare än tanken. Då syftar jag naturligtvis på dina tankar. Att det skulle vara speciellt skrytsamt förstår jag inte.
Kommentera

Poffa: Jag har kollat hela tiden. Mer eller mindre. Spännande nu.
Kommentera

Frisco:

23-23, we're going to overtime. Panthers will start with the ball.

Skaplig comeback i sista quartern av Rams. Underbar onside kick efter TD:n.

Tillbaka till TV:n.
Kommentera

Frisco:

Aha. Osmart att inte ha några målvakter, kan tyckas...
Kommentera

knaskamilla: Jepp många mål har det blivit. Men de har inga målvakter.
Kommentera

Frisco: Jag tror hon chattar med en brynäsare - som hon alltid gör.
Kommentera

Frisco:

23-23? Det är många mål i samma match! Alla andra sover nog. Fast inte westerlind, för han sitter och inbillar sig saker, som t.ex. att han skriver i blixtens hastighet.
Kommentera

knaskamilla: Här var det dött. Poffa sitter och ser en match som just nu står 23-23. Om han orkade släpa sig från datorn till soffan förstås.

Vad tror du att alla andra gör?
Kommentera

382258 · »