1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

506582 inlägg · 4103 ämnen

INVASION STÅ - SYD EDITION MoDO-LHC 25/1 18:30

1609217 · » Till forumet

Sv: INVASION STÅ - SYD EDITION MoDO-LHC 25/1 18:30

Berka: Det känns som om Modos riktigt stora problem är offensiven. Så länge man spelar med sitt pressspel och inte chansar för mycket framåt kan man vinna mot vilket lag som helst (Frölunda och SAIK).

Det är när man känner att man ska föra matchen det blir helt fel. Man börjar kliva på mer huvudlöst och skapar chanser genom att helt enkelt fylla på med fler spelare framåt. Igår var inget undantag, utan man åker som Berka skriver på en hel massa kontringar i tre mot två och liknande. (Som man i de flesta fall dock löser förvånansvärt bra). LHC gjorde både 1-0 och 2-0 på kontringar efter att Modo haft riktigt bra målchanser, men hamnat alldeles för högt upp med nästan hela laget.

Spelmässigt tycker jag att man ofta gör det riktigt bra i egen zon i alla fall. Visst, det är lite för kladdigt ibland när man hamnar under press, men ärligt talat såg det inte bättre ut ifjol även om vi då skickade iväg icings. Man är också rätt bra i själva uppspelsfasen med att komma med fart över egen blå, men där händer någonting. Eller egentligen, ingenting händer. Man är utspridda, har få spelare på väg framåt med fart och tvingas dumpa pucken på ett sätt så max en enda spelare kan hinna dit (och givetvis enkelt bli bortspelad).

Forecheckingen är riktigt bra när backarna och centern törs fylla på. I flera matcher backar de hem för långt och då kan man hur enkelt som helst spela sig förbi de två forecheckarna. Samtidigt förstår jag att backarna kan bli lite fega för vissa matcher så släpper alla hämningar och tredjemannen kliver fram utan att någon av de två forecheckande hinner ta hans plats.

Vad vi mest saknar dock är konstruktivitet. För att skapa våra chanser måste det till numerära överlägen, dvs att vi chansar framåt. Det är banne mig aldrig att någon forward gör sin kille eller kanske framför allt att en spelfördelare hittar en spelare i fart. Skröder, Nordgren och Tambellini är tre spelare som är väldigt farliga om de får komma med fart, men det händer ju aldrig. Jag skrev skämtsamt att jag saknar Hensick och det är tyvärr just den spelartypen han representerar vi saknar, även om jag håller med om att han inte höll måttet.

Kommentera

Sawchuk: Sv: INVASION STÅ - SYD EDITION MoDO-LHC 25/1 18:30
Dags att Anders lugnar ner nu för nu släpper Modo till vansinnigt farliga kontringar i sina offensiva räder.
Berka Svara | Gilla Idag kl. 18:53
Kommentera

Sawchuk: Som jag sagt hela kvällen..

Skrev redan efter 4-5 min i första att Anders måste lugna ner pga att Modo är för ivriga å släpper bakåt.
Kommentera

Rytter: Jävla tjat att lhc saknar spelare för övrigt. Vi saknar ju defensivt viktiga pjäser.

Men för övrigt måste jag säga att Spina verkligen ryckt upp sig. Visst lite dräll än men ändå betydligt bättre än innan.

Det är ju helt klart att offensiven är ett bekymmer. Visst släpper vi till skit bakom. Men att Cumiskey leder interna poängligan är inte ok. Inte för att ta ifrån honom något men en back ska inte leda interna enligt mig.
Kempe är duktig och får många lägen men just nu är han iskall. Han får Björn Svensson att framstå som Stamkos i jämförelse. :-)
Kommentera

Berka:

Modo är bäst när dom spelar som mot SAIK då dom spelar ett väl avvägt försvarsspel där man ligger på rätt sida och har tålamod och vänder spelet snabbt på motståndarens misstag.

Idag och senast så checkar och pinchar vi otroligt vårdslöst samtidigt som hemjobbet inte är helt hundra vilket säkert som amen i kyrkan resulterar i en förlust.

Kommentera

ULTIMAVICI: Har du funderat på att detta kanske är en återkommande punkt.

Personligen tycker jag Modo spelar otroligt vårdslöst och korkat, man spelar ett spel, eller försöker spela ett spel som inte många klarar av.
Jag väljer att inte vara blåögd som tex dig, du skriver om bra känsla, fint väder och riviga modoiter men när det verkligen kommer till matchen så gnäller du på kritikerna.

Lhc var taktiskt bäst idag, man har ett skadedrabbat mediokert lag, man spelar smartare än Modo och är bättre i avsluten.
Modo försöker hela tiden göra mål men varje anfall innebär en kontring bakåt.
Hur många kontringar och frilägen har vi släppt till under våra senare matchers power play, 3,5,10 st?!

Detta duger inte, inte på långa vägar!
Kommentera

ULTIMAVICI:

Men det är som det är, så fort modo gör en sämre match tar Berka fram sågen och totalsågar laget, samma sak gäller med kritik mot spelare. 

Ser honom väldigt sällan (nästan aldrig) hylla laget utan då är det oftast tyst.

Tröttsamt är vad det är, men som tur så kan man ju scrolla förbi det hela.

Så min bild av dagen:

Känns värdelöst med förslust och två raka hemma försluster. Dock så var det en jämn match idag LHC knappast överlägsna oss, vi spelar stundtals riktigt bra dock så har vi oflyt blandat med oskärpa i avgörande lägen när vi får chansen att måla och det är det som gör att vi blir poänglösa idag. 

Fan vad jag saknar Torp, någon som vet hur länge han blir borta?

Macke måste hitta en kreativ center, med honom och ryssen så kanske offensiven och främst pp kan bli lite vassare.

Kommentera

Berka: Har jag hyllat Modo för dagens insats? Nej det har jag inte, däremot skriver jag nya inlägg ibland och inte som du som kör copy/paste mellan varje match.. Det kommer liksom aldrig något nytt utan samma tjat varenda gång!
Kommentera

ULTIMAVICI:

Modo lyckades inte heller i slutet med sin satsning att åka in med pucken i målområdet för att försöka trycka in pucken, alternativt ta skott från dålig vinkel och distans.

Konceptet är obegripligt.

Redigerad kommentar

Kommentera

ULTIMAVICI: men hur är det mindre tröttsamt att göra tex dina hyllningar till lag och spelare som verkligen inte förtjänar det, det känns ju bara enögt?!
Kommentera

Berka: Saken är den att diskussionen handlar inte om vilka som spelat bäst eller skapat flest lägen, utan om dina totala sågningar som är mer tröttsamma än rättvist kritiska!
Kommentera

Eller var eftersom att Modo i 3:e har varit bra och skapat fina lägen framåt
Kommentera

ULTIMAVICI: Alla som har en susning och inte är blåögda eller "enögda" som många säger ser hur det är i verkligheten.
Kommentera

Berka: Det är din åsikt och bara din!
Kommentera

ULTIMAVICI: skärp dig för hellvete, lhc har skapat mycket mer än oss i40. minuter, förs nu händer det lite.
Kommentera

Monno: Jo, något jag tycker om, men inte som enda vapen. Med en potatisäck på mållinjen så blir det inte mål på det sättet.
Kommentera

Berka: Skärp dig för helvete, vi skapar lika mycket som LHC, dock spelar vi inte någon perfekt match vilket alla kan se, dock är det alltid svart eller vitt från din sida vilket blir så tröttsamt onyanserat!
Kommentera

NuMo: 11 minuter från ett jättefisko, 3 mål upp.
Kommentera

NuMo: Hit många ggr har vi försökt bryta in vid första stolpen den här matchen? 8ggr typ?
Kommentera

InVinoVeritas:

Ett stort problem är ju att vi övervägande försöker ta avslut från 75 cm avstånd. Det blir ju inga vinklar, ingen som skymmer bara en gört där sannolikheten att pucken skall gå in är liten.

Kommentera

InVinoVeritas: Nejdå. Det ser bra ut, vi är bra med och skapar bra lägen, eller iaf lika mycke som lhc.
Att lhc leder är bara en synvilla, Modo har ju mäktat med 4 skott på 8 min i 3:e med 2 måls underläge, starkt.
Kommentera

Berka: Det är ju då för fan att man inte kan vårda pucken för 5 öre! Felpass och idiot missar är verkligen signumet för detta lag!
Kommentera

Patrik Källstr: Det är jämt, står 1-1 igentligen.
Kommentera

Berka:

NuMo: sen vad fan är skillnaden "
Nu måste vi spela upp oss lite. Bakåt är vi ju helt genomskinliga.

När jag har talat om att Modo spelar ivrigt och släpper till bakåt i sina ivriga försök framåt.

??!?!?!
Kommentera

Nä ja blir sjävla förbannad. Fuck this!
Kommentera

J F K: 

Hägg spelar inte övertygande ikväll. Han är ju nära att ställa till det gång på gång.

Såja. 3-1. Linköping vet vad de vill.

Kommentera

J F K: Andra gången Spina fjantar till det i PP.
Hägg är helt djävla valium idag:(
Kommentera

NuMo:

Berka: Tilltalar du mig kring det där? Jag har väl inget att göra med andras debatt med dig?
NuMo Svara | Gilla 12 min sedan
Kommentera

J F K: Okay det var ett bra bemötande från dig, det uppskattas.

Svaret: Man skriver ju under matchens gång ibland så det blir lätt kortfattat.

Kort: Modo var ivriga att picha högt och behålla pucken högt, ofta begav det sig att lhc enkelt kunde bryta i mittzonen och komma på kontring. Bara det att lhc har haft minst 15 3 mot 2 och 2 mot 1 är talande nog.
Kommentera

Berka: Pabelen sa inte att Modo var jordens sämsta lag fram till den fjortonde minuten. De tyckte att Modo tände till och blev bättre. Vilket vi alla såg givetvis. De sa alltså inte att LHC var så kopiöst överlägsna som du vill ja det till. Bättre, javisst, men inte så svart eller vitt som endast du bedömer efter.

Vi saknar verkligen en spelfördelare. Det är nästan bara grovjobb och studsar bakom chanserna. Fy fan vad jag saknar Sundström...
Kommentera

Berka: Modo var släpphänta och LHC var bättre, men abysmalt dåliga mot LHC förkrossande överlägsna stämmer inte. Det blir jobbigt att läsa när du är så svart eller vitt, Heaven or hell. Med en mer nyanserad bedömning hade det blivit trovärdigt, men nu låter det som en gnällig Rönnberg...
Kommentera

Nånting som är JÄVLIGT skumt när det gäller Modo. Det är att om motståndarna tar ledningen med tex 2-0 och jag blir sur och stänger av matchen/SR, varje gång jag återvänder efter ca två minuter så har alltid Modo reducerat :D Men likt förbannat så förlorar de i stort sett alltid ändå till sist.
Kommentera

Iaf om någon inte vet så skall Kabanov vara spelklar på måndag så det innebär att han bör kunna vara med på onsdag mot leksand
Kommentera

Monno: Jag ber om ursäkt. Efter att ha sett reprisen frikänner jag Ullmark. Hägg SKA eliminera den där chansen. Ullmark ska inte behöva tro att Vrana ska kunna ta den vägen.

Berka brukar gnälla på regehr, men han, Hedman eller Torp hade aldrig släppt till det där.
Kommentera

J F K: Ja men du är ju så dumt positiv, att sitta här å skriva att det är jämt är ju ett skämt?!
Om du skulle ta å vara lite mer objektiv så lovar jag ATG jag skall vara lite mer förlåtande för det går ju hem här.

Ps Panelen tycker att det tar 14 minuter in i 2:a perran inna Modo tänder till, ganska precis vad jag anser.
Kommentera

Berka: Tilltalar du mig kring det där? Jag har väl inget att göra med andras debatt med dig?
Kommentera

J F K: Sluta bråka pojkar. Vi älskar Modo i vått o torrt trots att de oftast suger getpung.
Kommentera

Berka: Det vore trevligare med nyansering. Du är så polariserad så det bara är patetiskt.
Kommentera

J F K: OCH?!
Lhc hade ju exempelvis 10 talet heta målchanser innan !
Båda lhc målen var väldigt väntade och rättvisa.

Dock har Modo ryckt upp sig efter halva 2:a
Kommentera

Monno: Så är det bättre då att man berömmer när det ska berömmas och är tyst när det ser illa ut?

Tänkte så jag vet ?!
Kommentera

Berka: Jo, oh USA måste ha tyckt att det var jobbigt att Bagdad-Bob sa sanningen... LHC var bättre ett tag, men överlägsna var de inte. Båda deras mål kom efter riktigt bra Modo-chanser exempelvis.
Kommentera

Berka: Handlar inte om att du inte får kritisera. Men att så fort MoDo spelar dåligt gång på gång säga hur pinsamt det är blir mest bara pinsamt. :-)
Kommentera

NuMo: sen vad fan är skillnaden "

När jag har talat om att Modo spelar ivrigt och släpper till bakåt i sina ivriga försök framåt.

??!?!?!
Kommentera

J F K: Håller inte med. Lång förflyttning i hög fart. Än om han är med är det en svår räddning.
Kommentera

Monno: Ja men för fan, spelar dom så här håglöst så får man gnälla, eller är det bättre å sitta å vara blåögd å tycka att det ser bra ut ?!
Jag analyserar hela tiden helt enligt hur spelet ser ut och detta är ett forum där jag talar om hur det är.

Är det så jävla jobbigt att höra sanningen om ditt hjärtelag så sluta sitt på ett forum för där får man höra saker man kanske inte alltid gillar!?!
Kommentera

Monno: Vrana har ju bara en dragning.
Helt rättvist att Modo gjorde 2-1. Man var helt överlägsna hela bytet.
Kommentera

Monno: Önerud gör en Possler.

Kommentera

Berka: Brukar va snäll men orkar inte mer. Det enda pinsamma just nu är ditt eviga jävla gnäll.
Kommentera

1609217 · »