1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 519715 inlägg · 4121 ämnen
« · 2837129 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
modomille: Ser framför mig Freddan springer runt och slår alla på hjälmen: "Spela fulare!". Blir det GrisHockey detta?

Gavelo: "lite käppar i hjulet" man var väl egentligen det enda laget det året som störde Timrå rejält. I den match serien så släppte man bara in mer än tre mål i en match och då blev det 4-3 för Timrå i overtime. Annars så höll man Timrå till tre mål eller mindre i alla matcher. Det är ruggigt imponerande.

Framnäs: Hallin kommer mest troligt inte spela och Norén blir extra.

TickledDonkey: Egentligen har aldrig Västervik haft någon speciellt bra defensiv, det har blivit en vedertagen sanning efter året då man satte lite käppar i hjulen för Timrå i det allsvenska slutspelet.
Jag skulle säga att Karlin lyckades få laget att komma ihop som grupp, en underdog med väderläs ishall där man implementerade ”Vi mot världen” känslan, men någon bländande defensiv vet jag inte om jag vill hålla med om.

TickledDonkey: Något av de fyra backparen som ställs över mot Skellefteå, tro? Eller kör vi full backbesättning i den ointressanta matchen

Gavelo: Angpende detta ställer jag samma frågor som jag gjorde igår, som jag tror ingen besvarade, vilket man kanske inte ska förvänta sig heller😊 Ställde mig följande frågor för att jag inte är tillräckligt insatt:
Gällande alla åsikter om Karlin, jag säger varken bu eller bä och är ingen med större kunnande rent speltaktiskt, men funderar på vad som gjorde Västervik så framgångsrika under Karlins styre (nu är ju inte HA SHL men).
Det var väl defensiven? Varför är det inte lika lyckosamt i Modo? Var det någon ass i Vvik som styrde upp detta?
Spelidén nu lär väl såklart vara en annan, men varför ändra på ett vinnande koncept oavsett om man ses som bottenlag i HA eller SHL?
Är det spelarmaterialet som inte stämmer överens med Karlins tänk framförallt? Isåfall är det väl sportchefen man bör skylla på mest, även om Karlin verkar få ha ett rätt stort finger med i rekryteringarna.
Många frågetecken som ni märker.

Gavelo: Karlins försvarsspel är bättre än reglerna på denna sida. Ingen nämn, ingen glömd

J F K: För att Karlin inte kan sätta ett försvarsspel, det har väl framgått av all tydlighet senaste åren.
Om Freddan är svaret låter jag vara osagt men vi kan inte gå in i en ny säsong och prestera så usel statistik i försvaret som vi gjort denna säsong.

J F K: Karlin har misslyckats med försvarsspelet två år i rad. Då får han helt enkelt ta ett steg tillbaka och låta någon sköta den biten. Hans största styrka enligt många är ju att han är en skön kille som spelarna tycker om. Men defensiven har helt klart varit underkänd

J F K: Om Freddan lr valfri parkeringsvakt tar över matchcoachning så är jag mer trygg med det än Karlin.

Väntar man tills omgång 49 med att bänka/dra ner speltid på dom sämsta spelarna så är man ingen matchcoach.

Ingen, absolut Ingen skulle sätta in 4e kedjan i offensiv tek vid underläge mot Hv i en måstematch....

SPOODI: Bara någon tjomme som skrev det på twitter

Rödluvan: Vart har du sett det? Länk?

KB: Norén-Winberg kan läcka 😬

J F K: HV-supportrar hoppas nu på att deras spelare ska skada Lehtinen på fredag ”för att skapa större chans att vinna”. Känns inte omöjligt att Blomqvist (man minns kvarten mot AIK) har samma agenda. Hoppas att backarna går all in på att försvara Lassi till varje pris

Sigge: Om Karlin hela tiden haft ansvar för det defensiva (spelet utan puck) så fattar jag inte varför han plötsligt ska ta över spelet med puck eller lämna över det han ser som sin styrka? Han som HC har säkert varit den som vid anställnignen av Holmström vad det är för andretränare han söker. (Offensivt lagd, men fokus på individuell utveckling och statistik vill jag minnas).

Frågar man Timrå så har inte den taktiska sidan varit Freddans grej, utan han har väl mer fått ut rätt mycket ur spelarmaterialet. Särskilt bra matchcoach har han heller inte framställts som.

Jag kan absolut inte tänka mig att Freddan tar över Holmströms jobb nästa säsong. Han är verkligen inte den som skulle komplettera Karlin på det sätt Holmström gjort..Sundell är heller inte riktigt den personen, så om vi ska ta in Freddan så behöver vi en tredjelänk där med offensivt fokus och mycket fokus på individuell utveckling (där har Sundell dock kompetens).

KB: Bra fullt fokus på kvalet. Karlin har en plan.

Sigge: Verkar ställa upp så här på dagens träning enligt ÖA:

Bernhardt - Näsén
Norén - Winberg
Norlinder - Berglund
LaDue - Hallin

Ranta - Vigneault - Aagaard
Måns - Jasek - LP
Jacobsson - Benson - Woods
OP - True - Sebbe

Grönklädda: Olofsson, Niederbach, Södergran.

Mr Goofy: Jag hoppas vi tar in två nya assisterande. En med fokus på försvarsspel, en annan med special teams och offensiv. Karlin med ett helhetsansvar och spelet med puck. Inte omöjligt att Freddan kan vara en del av den staben.

Men det viktiga är få in ett framtidsnamn med energi och nya perspektiv. Inte en till analytiker med händerna i fickorna.

J F K:
Kan Freddan vara någon som ersätter Holmström under nästa säsong? Han tar offensiven och Karlin defensiven, exempelvis.

J F K: står bara att Sundell ska bidra med taktiska instruktioner från läktaren under matchen i Skellefteå.

Monno: Jag har varit emot Sundells taktiska kompetens och förmåga att utbilda juniorer gällande den biten. Jag tycker det är rätt solklart att det är han som får stå på sidan av.

Freddan kommer säkerligen in av två skäl. Han är normalt mer yvig i båset och kan mana på spelarna, då jag tycker vi saknar ledare som manar på laget. (Mycket armarna i kors och analysera).
Dessutom har han rutin av kvalmatcher och kan komma in som en ny röst och eventuellt få lite tyngd att släppa från spelarnas axlar.

Vi kan nog inte förvänta oss några större förändringar i hur vi spelar. Det vore nog galet att implementera någonting sådant (som också inför en viss del osäkerhet) i det här skedet. Man kan såklart se till att man blir noggrannare i att följa spelsystemet, men inte göra mer än mindre förändringar.

Att börja med att spela Rantas kedja var ett stort misstag. Kanske var tanken att vi hade två minuter och därmed skulle båda enheterna komma in. Samtidigt så tränas inte fem mot tre jättemycket och därför var det nog naturligt att kasta in den tänkta "förstafemman" i den spelformen. Vi kan väl knappast ha haft särskilt många fem mot tre under den här säsongen heller.
Men, visst fasen var det ett riktigt dåligt beslut i den situationen, men att döma Holmström bara den känns sjukt orättvist. Det är knappast offensiven eller PP som varit våra problem under säsongen.

Gällande Ranta så har väl Brynäs haft en spelare som tekniskt hög NHL-klass, men vars inställning gjorde att han hamnade i elitserien. Brendl hade dock betydligt bättre spelsinne än Ranta, men om inte inställningen är rätt så kan man prestera långt under sin potential. Nu jämför jag inte de båda då Brendl hade hög NHL-kvalité tekniskt, medan Ranta skulle kunna vara en NHL-spelare med rätt inställning och fokus på sin uppgift.

KB: Snyggt av Jon att prata ut. Man får verkligen en bild av hur tufft det var för honom och familj. Tur han fick bra hjälp.

Presschef Jon Häggqvist pratar ut om sina alkoholproblem i ÖA.

Rödluvan: Han har varit godkänd mot både Timrå och Luleå i mina ögon. Spelar mer rejält om något. Dock ett enormt underbetyg att det ska ta 50 matcher att komma in i det. Men fortsätter det på samma väg så får han gärna fortsätta spela i den rollen som han har nu.

Rödluvan: True kostade oss ett mål i matchen mot Timrå när han ramlade i offensivzon istället för ta hemjobbet när Timrå hade pucken i offensivzon åkte han och bytte. Timrå gjorde mål några sekunder senare. Han gör inte jobbet och ska inte spela en sekund till. Benson kämpar iaf, True är kass med kass inställning.

Gusse: Vi kan inte bedömma True på en match. Han gjorde en okej match med en snygg assist men inte mer än så. Sanny påpekade ju även en del felpassningar han gjorde. Vi får helt enkelt se i kvalet hur bra han är.

Men som du säger så tror jag absolut att ökad konkurrens är ett bra sätt att pusha på spelarna längre ner i laget.

Sigge: Vi har kastat mycket skit på True här, med all rätt. Men har var rätt okej senast mot Timrå. Kan det vara den ökande konkurrensen i laget som fått han att höja sig? Kanske borde vi satsa på en större trupp nästa säsong

Rödluvan: Sundell tror jag mest jobbar video och detaljer. Så att han inte behövs lika mkt i båset kan man köpa.

Sen har ju Holmström hand om det offensiva delarna och Karlin defensiva så vill man Freddan ska bidra med nån defensiv synpunkt är det väl vettigt att man inte ger honom offensiva ansvaret.

Sen finner jag det orimligt konspiratoriskt att Holmström skulle försöka gynna HV från bänken...
I såna fall kan ingen tränare eller spelare någonsin vara i annan klubb än den man är fostrad i/har hjärta för?

snowden: Holmström påbörjade sitt sabotage när han skickade in fel PP-formation mot HV. Det här att han ska vara bra på siffror och underliggande statistik betvivlar jag starkt.

Dessutom har han aviserat sitt missnöje med att vara assisterande och vill inte bo i Övik.

Rödluvan: Jo men det är ju större risk då det är olagligt på nått vis arbetsrättsligt.

Heyerdal: Vore katastrof om både a-laget och J20 skulle åka ut. Då skulle vi förlora alla lovande juniorer.

SPOODI: Sundell blir den som flyttas. För fan. Jaja. Han är inte särskilt bidragande heller antar jag.

Heyerdal: J18 kommer fortfarande spela SM-slutspel då vi är i ”vinnarserien”. 16-del mot Löven väntar.

J20 kan i princip säkra kontraktet med 1 poäng vår sista match. Almtuna behöver gå rent sina två sista matcher. Åker vi ur SHL, så finns risken att J20 åker ur Nationell i eventuell kvalserie. Skulle dock säga att det är svårare att åka ur Nationell än SHL.

snowden: Tror nog han kan göra det ändå. Han har väl fritid och en mobiltelefon?

snowden: Sant arbetsbefria Holmström tills kontraktet går ut bara.

erjo: Surt att det blir Sundell och inte Holmström som skickas upp på läktaren.

Gavelo: Vore korkat att sparka Holmström. Då kan han ge inside info om MoDo till HV när han inte längre har en anställning. Är han anställd av oss så kan han inte göra det.
Bättre han får koka kaffe och hålla i övningar på träning.

Men kul med Freddan! Hade lite på känn. Nya ögon behövs uppenbarligen

Gusse: Bra med Freddan, hoppas han hinner fixa lite struktur bakåt.

Apropå ingenting så måste 1.5x pengarna på Skellefteå imorgon vara bästa räntan på marknaden nu. Bara sätta hus och familj och casha in.

SPOODI: Det vore nog inte så dumt, speciellt då Holmström ändå lämnar Modo efter kvalet.

Gusse: Jag tror (och hoppas) att Freddan inte kommer peta så mycket i hur man spelar utan är nog mest en resurs gällande energi och hjälpa med dagliga arbetet.
Vi behöver nog inte vara oroliga att han inte kommer vara engagerad i båset under ett kval... Jag är mer orolig att han ska dra på sig nån abuse. 😅

Gavelo: Hoppades på Holmström out också men man kan inte få allt.

SPOODI: bara skicka Holmström ner till Jönköping där han hör hemma. Tror knappast han vill hjälpa till att få ner HV egentligen.

SPOODI: Precis vad jag hoppades på när han fick lämna Norge

Heyerdal: Välkommen Freddan. Hoppas du kan styra upp en defensiv

KB: KB brukar ha bra koll på våra juniorlag, vi ligger skrynkligt till i både j18 och j20, j18 slutspelad och vi under nedre strecket? J20 jagas vi av Almtuna runt nedre strecket. Åker vi ur och påverkas det av hur det går för A-laget?

Gavelo: Oerhört tveksam på att han blir en tillgång. Tycker verkligen synd om honom då han inte har i närheten den spelförståelse för en liga som SHL. Det är lite som att titta på en bolljonglerare som kan trilla bollen 13000 tillslag på raken men som inte klarar att spela spelet fotboll i Allsvenskan. Klippet på Ranta där de sågade honom visar det tydligt och bekräftar det man ser hela tiden i hans spel. Om han är klar för Örebro så hoppas jag de har en bra plan för honom och analyserat hur de kan utveckla honom så han inte gör så stor skada för deras lag och framför allt att han ska må bra med ett mer gediget spel.

Peja:
Jag tycker True bitvis varit bra men saknar en tydlig spetsegenskaper, i jämförelse med Dickinson som var bra runt motståndarmålet. 16p utan att spela PP är helt ok.

Peja: Detsamma kan ju sägas om Benson också, men faktum är att bägge har varit tämligen usla hela säsongen (halva i Bensons fall, sett till spelade matcher). Två synnerligen misslyckade värvningar av Hinken och jag förstår modoiternas ilska till fullo.

Keriksson: True kan ju omöjligtvis vara så dålig som han stundtals verkar ha varit i Modo? Om man har presterat bra vissa säsonger i AHL och även spelat en del i NHL, så kan det inte vara en klappkass spelare.

« · 2837129 · »