1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

506490 inlägg · 4103 ämnen

Kristianstads IK - MoDo Hockey 2023-03-01

2483950 · » Till forumet

Sv: Kristianstads IK - MoDo Hockey 2023-03-01
Sigge: Gillar Gath, finns många härinne som gnäller oerhört mycket mer. Sedan tyckte han domarna gjorde en horribel felbedömning till MoDos nackdel när vi mötte snapphanarna i slutspelet förra säsongen.
Kommentera

M Horava: tror det blir bäst om han isf börjar att skjuta på insidan av porten (behöver inte springa och hitta åt puckarna igen) 🤔
Kommentera

KB: Jo, Bjästahallen är väl tillsammans med Antarktis de två platser klimatförändringarna aldrig kan påverka ordentligt. Där råder permafrost
Kommentera

J F K: nä? Tänker tvärtom? Han ska skapa oreda som andra kan utnyttja
Kommentera

M Horava: En sommar i Bjästa skapar karaktär.
Kommentera

M Horava: Hallonet tog hotet om om Bjästa på rätt sätt verkar det som så han kanske slipper sällskapa Svenning och Södergren? Målet igår var fanimej klass.
Kommentera

M Horava: ..även Svenningsson måste nog ta sig till samma garageport i Bjästa i sommar.
Kommentera

SIF#29: Södergrans sommarträning måste ju bli nöta skott mot en garageport i Bjästa, typ.
Kommentera

Saleva:
Verkligen, men för att få höga betyg så kanske dom ska gå all in på uppvärmningen och sedan bli skadad i första bytet 🤔🤔🤔

Södergran tycker jag har en stor potential och jobbar hårt för laget, sen har han en otrolig förmåga att inte göra mål. Lossnar målskyttet så blir han kung, tyvärr är det inte mycket som talar för det
Kommentera

Gavelo: Gath gör det verkligen svårt att gilla honom. Jag älskar hans engagemang och man måste ge honom att han gör ett bra jobb med små resurser. Dessutom spelar laget en förvånansvärt rolig ishockey för att vara ett lag nära botten.

men, det ständiga gnällandet på domarna och gapigheten...
Kommentera

J F K: Visst är jag färgad som part i målet men jag brukar kunna vara ganska objektiv och jag kan då inte alls se hur Kristianstad skulle blivit bortdömda, som sagt kan man bryta ner alla situationer och säkerligen hitta små fel men det känns som att det nog skulle vara nära på lika åt båda håll.

För övrigt hoppas jag Kristianstad åker ur i kvalet av 2 anledningar, dels är det långa resor till Skåne och sen har jag så svårt att gilla Gath
Kommentera

Gavelo: Dessutom är det linjedomarna som i regel tar för sex man, vilket gör att de av huvuddomarna fick ett pp mer än oss. Om man jämför med våra bortamatcher mot BIK blir det extremt löjligt av Gath...
Kommentera

J F K:

Fast nu tolkade du mig nog väldigt fel.

Jag tror aldrig att han kommer bli en Aagaard, Woods eller Halloran och nå upp i deras siffror oavsett ifall han får en bra center och t.ex spelar med Dickinsson.

Sedan pratade jag inte främst om "bra avslutslägen" jag pratade om att han skulle behöva en center som kan hålla i pucken bättre och ta fram den från egenzon och hitta honom och leverera pucken då han fått upp farten så det är större chans för honom att komma ensam mot en back eller skapa en 2 mot 1 och att det skulle vara positivt för hans produktion i både mål och assist. För som han spelat borde han kunna producera mer poäng, skottprocent på 3.5% är ju inte bra för en forward som ändå skapar så pass mycket som Södergran.

Just nu kommer han med sin fart ofta mot rätt samlade försvar men gör det bra att komma igenom längs sargen, sedan tvingas ner bakom mål och upp på andra sidan, alternativt att bryta in från dålig vinkel för ett svårt avslut.

Skulle vara intressant att se ifall hans produktion skulle öka en del ifall han fick mer lägen där han med fart direkt efter blå kan utmana backen och bryta rakare in på mål eller dra isär och få till en 2 mot 1.

Sedan har han ju inte de bästa offensiva spelarna vid sin sida heller och framförallt så spelar AP och Mannberg i ett lägre tempo än honom, de är sällan med upp i anfallen när han sätter fart så han blir rätt ensam.

Med alla tillgängliga så skulle det vara intressant att se ifall t.ex Sveningsson skulle passa med honom i den kedjan med en smart AP som täcker upp hemåt, alternativt Niederbach för att få in mer skicklighet.

Dock tycker jag Niederbach spelat upp sig och gjort riktigt bra matcher efter avstängningen och han och Halloran börjar hitta nått.
Kommentera

Gavelo: Enligt Gath hade Kik legat i toppen om de inte hade domarna mot sig varje match. Den enda som kommer upp i hans nivå gällande domargnäll måste vara Pisstråhlen
Kommentera

J F K: Jag kan inte sluta tänka på Gath’s uttalande igår där han mer eller mindre skyller förlusten på domarna, att det är omöjligt för KIK att vinna.

Visst kan man dissikera alla situationer och säkerligen hitta felaktigheter åt båda håll från domarna men va fan nog tycker jag att 3-3 i utvisningar speglar matchbilden ganska bra och jag kan inte alls hålla med om att Kik blev berövade 3 poäng.

Man hade ett tidigt 2-0 överläge och 2-1 i PP fram till sista perioden där man inte lyckas knyta ihop säcken.
I 3:e perioden tar Modo över fullständigt och 0-3 är nästan i underkant så när Gath är ute och svingar om orättvisa så kan jag inte alls hålla med honom.

Någon som håller med?
Kommentera

J F K: Men, det känns rätt osanolikt nu att vi inte slutar topp 2. Själv tror jag fortfarande att vi vinner serien, men just topp 2 känns bra då man får en enklare kvartsfinal (i alla fall på papperet) och slipper bränna krut där.
Kommentera

grimiss: Fast både du och Rytter vill se att han spelas fram till bra lägen, men då han är så pass dålig avslutade är det väl vettigare att de som är duktiga avslutare som Aagaard, Woods och Halloran i första hand borde få en konstruktiv center som kan sätta upp dem. Jag har ingenting emot att Södergran får fler bra lägen, men ser inte att det skulle ge en avsevärd effekt.

Men, jag har en liten förhoppning om att både Södergran och Sveningsson i slutspelet blir ännu rakare och tar snabbare avslut. Som när Sveningsson i fjolårets slutspel började spela ett enklare spela som ledde till fler egna avslut och färre dribblingsräder eller svåra pass.
Kommentera

Rytter: eller tänk om han haft en riktigt duktig tekare vid sin sida?
Kommentera

Trilske:

En annan sak är att han är lite enkelspårig. Han är nog en av de bästa på att driva upp pucken och med kraft gå igenom motståndare. Sedan är han orädd att ta sig in på mål och rätt duktig på att skydda puck. Väldigt fina egenskaper.

Men hans kedja och lagkamrater får ganska dålig utdelning av detta. Känns som Södergran har rätt dåligt spelsinne och passningsspel och kör på samma spår hela tiden, han bryter igenom och går på mål och får till ett misslyckat avslut i svår vinkel. Det ser snyggt ut men är inte så effektivt.

Han själv och laget skulle få ut mer produktion ifall han ibland försökte något annat, bromsa in, vänta in lagkamrater spela give and go med en back för att skapa yta, försöka hitta pass till någon annan i bättre läge. Men känns inte som han har dessa egenskaper, passningsspelet och kreativiteten är på minussidan.

Just nu är det mest att åka i full fart och med kraft bryta igenom efter sargen och sedan fortsätta åka i full fart tills han tappar pucken eller bryter in och får till ett svårt avslut.

Jag skulle så gärna vilja att det lossnade med målskyttet för Södergran då han är en spelartyp man gillar och som powerforward har han potential. Sedan kanske han skulle behöva en bättre center som kan leverera pucken till honom högre upp i banan när han har fart, just nu så är det ju han som driver upp den själv i fart. Tänk att få se honom få puckarna på blå och få chansen att komma 1 mot 1 eller skapa 2 mot 1.
Kommentera

Robin Ztorken L:

Tycker inte han bränt så många lägen (dvs soklara målchanser) utan snarare att han tar (många) dåliga avslut, ofta i skottäck eller att det tar på någon klubba istället för att söka en medspelare som har bättre läge.

Det är svårt att skjuta igenom motståndaren, sällan man ser våra målgörare ta liknande avslut som Södergran gör.
Kommentera

malkin: Vår skadelista börjar likna Karlskogas när dom hade typ 16 man borta :-)
Kommentera

Trilske: Precis, det är just det som är så sorgligt, för som jag sade han gör många bra saker.
Hans ineffektivitet drar ner betyget å det grövsta.
Kommentera

Werner: Mannberg cirka en vecka bort, inget om EJK (i eftermatch-snacket iallafall)
Kommentera

Robin Ztorken L:

Visst, en spelartyp som är lätt att tycka om (river och sliter) men det händer i ärlighetens namn inte jättemycket.

Igår var nog första matchen där jag kände att det nog inte kommer bli så mycket mer än vad vi har sett hittills.

En uggla kanske är hårt och det är möjligt att man kan höja upp den till en tvåa p.g.a. arbetsinsats, men ett högre betyg än så är svårt att motivera.
Kommentera

Tyler Durden: Södergran är verkligen ett sorgebarn, jag tycker han gör väldigt mycket bra grejor men kan ju inte få puckdjäveln i mål!
Med lite produktion vore han en tungt bärande spelare.
Kommentera

KB: Sa Karlin nåt om Mannberg också?
Kommentera

Werner: ÖA har lagt upp ett snack med Karlin nu. Säkerhetsåtgärd med EJK, dock oklart om hur det blir på fredag.

”– Det är ingen fara med Erik, det är mer än säkerhetsåtgärd. Men jag kan inte svara på om han spelar på fredag (mot Tingsryd) eller om vi väntar till onsdag (hemma mot Södertälje).”

Förhoppningen är att Dickinson och Vela går på is till veckan.
Kommentera

Smurfen: Var det inte ejk han sa en vecka om?
Kommentera

SIF#29:
En uggla på Södergran tycker jag var hårt.
Kommentera

Rödluvan: Han är väl egentligen så långt ifrån en naturlig målskytt man kan komma eller låtsas i alla fall vara det. Helt klart har han det mesta som krävs, men han kramar klubban alldeles för mycket i avgörande lägen. Det skulle inte förvåna mig om det plötsligt lossnar och han börjar göra en del mål på kort tid. Lite som Mattias Wennerberg som helt plöstligt började ösa in poäng under ett år. Eller Possler som var riktigt bra med Wernblom innan han pajjade knät. Ingen av dem har det egentligen i sig att vara poängspelare, men då och då kan de hamna i stim verkar det som.
Kommentera

Tyler Durden: Haha, vi har väntat hela säsongen på att något ska hända med honom. Han lär bli otroligt viktig men kommer till 99% sannolikhet inte producera, han har det helt enkelt inte i sig.
Kommentera

Tarasov: Bara 3 matcher kvar nu innan vi får se den nya Södergran. Han kommer att explodera i slutspelet! Luktar Mvp
Kommentera

Padrone78:
Jag KRÄVER att alla ger 110% procent framöver!!!!!!!!
Kommentera

JoJo2613: jag röstar på att de återupplivar att dela ut 3,2,1 🦉 istället!
Kommentera

Confusius: Nja. Vi släpper till ungefär lika mycket i skottsektorn som de andra topplagen, vilket iofs fortfarande är bättre än resten av ligan.

Min oerhört simplifierade poäng är att vi släpper till väldigt få ofarliga skott jämfört med i princip alla andra lag. Det har troligen någon sorts påverkan i att inte hjälpa till att skjutsa på räddningsprocenten. Eller inte.

Det är ingen djupgående analys från min sida, bara en take på huruvida man ska stirra sig blind på en enskild siffra (SVS).
Kommentera

SIF#29: Dessa ugglor.. ibland är det som om dom knappt kollat på matchen.
Kommentera

SIF#29: tombolan felinställd 🤪😜
Kommentera

Mackan:
Tyckte mig se att han höll sig om högerarmen när han åkte mot båset. Han fick dock bra betyg av Mattias på ÖA; 3 ugglor trots att han bara spelade 4:39
Kommentera

Mackan: Sa inte Karlin att EJK är ev tillgänglig på fredag i intervjun efter matchen eller hörde jag galet tro ?
Kommentera

Hakning-Henrik: Alltid gillat passivt aggressiva grävlingar när de är på mitt lag. AP tror jag på!
Kommentera

Icing-Ove: AP ser lika rolig ut att möta som en nyväckt grävling. Han kommer vara viktig i slutspelet.

Näsén borde skjuta mer. Han gör ju mål på vartannat skott. Inte hårt men jävlar i mig välplacerat.
Kommentera

Confusius: vill minnas att guden blev ganska hyllad i pressen i höstas när laget gick bra, inte för att han stod på huvudet i samtliga matcher utan det var stabilt. Det brukar vara laget som får målvakter att se skakiga ut också, grundspelet hackar med försvararna. Tror att så länge försvaret gör sitt så kommer guden inte ligga speciellt dåligt till i statistiken längre, såpass bra är han.
Kommentera

Hakning-Henrik: det var för karlin sa att han vill laget bygga runt centrarna. Skulle han aldrig sagt högt...
Kommentera

Tarasov: Vi köpte upp allt. Widebro gick bananas! Ändå ingen stress. Vi är ju ändå bäst. Hallonet ger mig Kuusela-vibbar. Det tar jag med mig under dagen..
Kommentera

Icing-Ove:
Vilken tur att vi KÖPT en hel del
Kommentera

Hakning-Henrik: Men vi är ju kvar. Leder serien. Det ska inte vara för lätt.
Kommentera

Mackan: alltså, det är nästan parodi.
Vela, JD AP i omgångar, nu EJK. Niederbach med sin avstängning.

Jisses vad mycket centrar vi har haft borta...
Kommentera

Tittade på EJK byten nu i efterhand och kan inte se han åker runt och har ont eller att han får sig en smäll. Så blir fundersam vad det kan gälla. Någon som såg något annat eller?
Kommentera

Confusius: Ove kan inte sova. Nån granne som skrikgråter. Tror dock inte att det har att göra med MoDos serieledning. Kul att Hallonet hittade Kryllan. Ska vi gissa att Theo J blir förstecenter på fredag. EJK är en viktig pjäs. Har vi rätt karaktärer i laget så kommer det bli ordning i alla led när slutspelet drar igång.
Kommentera

KB: Ännu mer oroande då att vi släppt in näst mest mål av topp-6 lagen, trots att vi då tydligen släpper till minst antal skott!? Det borde väl säga något?
Kommentera

2483950 · »