Redigerad kommentar
Tacklingen han fick av Modos Markko Toukko var hård och fick kritik av Brynäs-tränaren. Men Hansen vill inte kritisera Tuokko.
– Jag tror inte att det är något fel på själva tacklingen, däremot kommer han med en jävla hög fart och träffar mig snett från sidan. Han (Tuokko) är en fysisk spelare, men samtidigt måste man visa respekt för motståndaren.
Redigerad kommentar
bisterfinnen: Nej, jag anser fortfarande att du är väl negativ till Tuokko. Han är inte den mest slipade personen, men han är inte ens nära nivån på de tre andra du nämnde. Ledin är förresten inte heller där, han är en retsticka som jag skulle älska att ha i Modo, dessutom är han en riktigt bra spelare.
Tuokko är heller ingen stjärna på isen spelmässigt, men sådana har vi flera av. Just nu bidrar han med mer än vad t ex Molinder gör. Detta trots att Molinder spelar med Svarten och Nazzy.
Angående tacklingen så är den varken respektlös eller ful. Ingen hade ens diskuterat detta om Hansen vänt axeln till och tagit smällen på ett normalt sätt. Då hade du och alla andra belackare tyckt det varit en härlig tackling.
Nu väljer Hansen att vrida ryggen till istället för att vända upp axeln och då är det för sent för Tuokko att avbryta. Ska man kalla det respektlöst och något som ger avstängning kommer vi ha den här diskussionen efter varje ES-match i framtiden.
Vi kommer se ett spel där den som skall tackla blir osäker och inte går in i tacklingen, samtidigt som den som ska bli tacklad kommer vända ryggen till och försöka få ut motståndaren på en 2+10 eller 5+GM.
Det är inte rätt väg att gå och det ser man t ex i NHL. Se bara på regeln som WG lade in här tidigare, hur man skriver den så att det INTE ska bli utvisning för checking from behind om den som ska bli tacklad vänder upp ryggen. I NHL funkar detta och vi ser mer tacklingar och mindre skador än vi gör i ES.
Sammanfattningsvis, du HAR firat nyår ett dygn för tidigt. ;-)
bisterfinnen: Det är lätt att säga, när du ändrat ditt inlägg tre gånger i rad och jag svarade på ditt första inlägg, som bara var ett tramsigt påstående om vårdslös idiot, helt utan belägg.
Jag ska vänta in de fem minuterna du har på dig att rätta ditt inlägg nästa gång. Då vet jag vad jag ska svara på.
Redigerad kommentar
bisterfinnen: Hansen vänder upp ryggen när han vet att en spelare är på väg mot honom, istället för att vrida upp sidan mot tacklingen och ta emot den. Tuokko glider in i situationen och har inte för hög fart.
Att tacklingen blir olycklig och skadar Hansen kan han knappast straffas för. Utropstecken.
bisterfinnen: Disciplinär åtgärd? För att han tacklas? Du är ute och cyklar.
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
supertrött: Jag drar mig till minnes att Tuokko glider de sista 7-8 metrarna in i tacklingen, därmed inte för många skär och ingen charging.
I övrigt håller jag med LJ. Tar man bort checking from behind kommer spelarna välja att vara mer beredda på smällarna och inte medvetet vända ryggen till.
NuMo: Det rör sig om ett regelfel. Så länge man primeras med att få motståndare utvisad genom att puta ut med rumpan så fort det vankas tackling så kommer sånna här situationer att uppstå. Plocka bort regelen om tackling i rýggen, och vips är problemet borta.
Har för mig att Wayne förklarade hur regeln fungerar i NHL, där detta otyg inte existerar.
NuMo: Ja, om de avsiktligt vänder upp ryggen när de ska till att tacklas så är det numer ingen utvisning. Det la man till som en regeltolkning för ett antal år sedan.
supertrött: Att det är för många skär, dvs att han bryter mot en annan regel än tackling bakifrån, vilket vi pratar om just nu.
Sedan är det ren otur att han blir skadad. Vi hade inte ens nämnt den tacklingen om han rest sig upp och fortsatt matchen.
NuMo: För att i innebandyn får man inte trycka till en spelare som medvetet står så. Och med ditt resonemang om att lägga allt ansvar på den som tacklar så är vi snart i samma situation inom hockeyn.
Tacklingen var juste.
NuMo: Absolut, men då får man också räkna med att åka på en tackling.
Annars kommer vi se hur spelare medvetet vänder ryggen till och tar tacklingen på det sättet, för att skicka motståndaren till utvisningsbåset (eller värre, till omklädningsrummet).
Att medvetet vända ryggen mot en tackling på det sätt som t ex Hansen gjorde anser jag vara lika spelförstörande som diving.