1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

507016 inlägg · 4104 ämnen

MoDo - Brynäs 091228 19:00

« · 1219585 · » Till forumet

Sv: MoDo - Brynäs 091228 19:00
spud: Härligt att bara få ligga som en slug gammal räv och kisa på spektaklet.

Skål och hejdå till Svettbengt!
Kommentera

Nikki Nine: Ett bra lag vinner även när spelet inte stämmer. Det är de här segrarna som är de viktigaste.
Kommentera

Wayne Gresky: Absolut, men man kan ändå oroas över att vi inte gör jobbet idag.
Kommentera

Wayne Gresky: Är vi verkligen ett bra lag då undrar det jag krävs mer än en seger mot Brynäs för att övertyga mig om det?
Kommentera

Modoante: Enkelt. Hela Elitserien är skräp, men Peter är bra. Spelar Peter i säsongens sista match vinner vi guldet eller kvalserien.
Kommentera

Björn W: TV-sporten nyss. Ove "mjölksyra sprutar ur öronen" Molin emot Hannu "vadå back" Pikkarainen... :-)
Kommentera

...och där gick vi om Brynäs i Elitseriens maratontabell.
Kommentera

I fukkin löve Pikkadollen. Och jag skrattar åt Niklas Czckarniskeskis, eller vad Brynästränaren nu heter, som anser att det ska vara avstängning på Tuokko efter tacklingen på Hansen.

Om man som Hansen medvetet vänder ryggen till och putar med arslet som ett billigt fnask i Thailand så får man ingen sympati hos mig. Uppenbarligen inte hos domaren heller.

Kommentera

Poffa:Var visst okbenet som pajade för Hansen, och visst spelade inte Marco en enda sekund efter tacklingen?
Kommentera

Poffa: Jag är inte alltid överens med dig när det gäller tacklingar och effekterna av dessa, men i det här fallet har Hansen gott om tid att ta emot tacklingen som han ser är på väg. Han hinner vrida både fram och tillbaka innan han medvetet tar emot den i ryggen.
Kommentera

Frisco: "Brynäs tränare Niklas Czarnecki, som tyckte Brynäs kunde avgjort matchen i andra perioden.
-Hade vi gjort 2-1 där hade vi rett ut det."

Mohahahaha
Kommentera

Wayne Gresky: Åh faan, om du och jag är överens om en tackling så är det solklart. Ja, det gör till och med att jag börjar tro att Hansen skulle haft en tvåa för filmning.
Kommentera

Vart är min Jäger?
Kommentera

Frisco:Ja där ser man :)
Kommentera

renen: Om ni inte har sett/hört presskonferensen redan så finns den nu live på modobloggen.se
Kommentera

"– Jag har inte bestämt mig. Jag trivs i Modo och skulle tänka mig att stanna, men det är några saker som måste ordnas, säger Hannu"

ORDNA!!!
Kommentera

Salle: Det är ju en prestation att bränna det här läget...
Kommentera

Salle: Undrar vad det är som behöver ordnas? Ngn som vet om Hannu har familj?
Kommentera

NuMo: Är inte han hos Malin Moström?
Kommentera

Paddan: Det mest positiva igår var att Milo äntligen särade på Pikken och Sondell, det gjorde dem båda gott.

Förresten, med tanke på Zuccas lite stolpskott, så borde Wolmer ha kollat in stolpen. Skulle inte förvåna mig om Läck hade sparkat in den något.

Kommentera

Lumber Jack: Ja det var bra att de särades på. Pikkarainen ska spela med en defensiv back så att han vågar gå fram. Det kan nog vara nyttigt för Sondell att få spela med en mindre rutinerad back också, så han tvingas ta lite ansvar.
Kommentera

Wayne Gresky:

Men vad hände egentligen med Tuokko?
Kommentera

Wayne Gresky: "– Vi hade en puck i ribban och en på mållinjen när det stod 1–1"

Så bra då, vi hade det samma (fast stolpen istället för ribban) och därmed var det oavgjort såväl på resultattavlan som i den inofficiella ickemålstävlingen.

Kommentera

Lumber Jack: Just den där på Brynäs mållinje skulle det vara intressant att se igen. Tyckte det såg misstänkt ut att hela pucken var över mållinjen, men där var Brynässpelaren föredömligt framme och sparkade iväg pucken fortare än kvickt.
Kommentera

Paddan: Jag tror inte ens pucken var fram till mållinjen innan den sparkades iväg.
Kommentera

Jag måste verkligen lyfta på hatten för häggström, som jag tycker blir bättre å bättre och gör mindre misstag defensivt. Sen visar han verkligen vilken ruggigt bra skriskoåkning han besitter.

Frågan är hur kjedjorna kommer se ut när peter kommer tillbaka OCH förutsatt att inga nya skador uppsstår?!
Kommentera

Berka: Foppas beslut att inte spela i NHL utan i Sveriges viktigaste lag blev på något underligt sätt det som fick det att lossna för Hägga.
Kommentera

Berka: Förstår fortfarande inte vad Horava ser i Molinder, han tillför ingenting i kedjan med Svartvadet och Näslund... och tydligen får han fortsatt förtroende även i nästa match.

Dessutom så måste Horava ha oroats av att Sondell såg ut att må bra av att inte spela med Pikkarainen, för de är återförenade igen.
Kommentera

Ingen som kan klippa ut Dixons brända läge och skapa en youtube klassiker?
Kommentera

spud: Vassegooooo!

Dixons miss är förevigad :)
Kommentera

qwertas: Fantastiskt!
Kommentera

qwertas:

Underbart!

Det intressanta är ju att han faktiskt hinner lägga pucken till rätta också, det är liksom ingen hets.

Ändå lyckas han missa :)

Kommentera

Ingen som har en länk till tacklingen på Hansen förresten?

Skulle vilja se en repris för att kolla hur stor fart (antal skär) som Toukko egentligen tog...

Kommentera

qwertas: Han missar ganska rejält också. Stilligt!
Kommentera

Lumber Jack: Jag gillar att han gör en priuett på en skridsko alldeles efter, en rätt vanlig sak efter man gjort mål för att förbereda sig att ta emot gratulerande lagkamrater, men rätt ovanlig i spelet.
Kommentera

Gidde:
Tuokko är anmäld till DIF-nämnden igen. Detta snack om att okbenet är "krossat" låter nu: "Enligt rapporterna ska inte okbenet vara av utan det är en gren av okbenet som tagit den största smällen."
Kommentera

Icing-Ove: Jag tycker synd om MT, han måste ju ha Karlssons nummer som mest uppringda snart. Tacklingen var inte ojuste och kommer inte rendera, men konsekvenserna var ju väldigt trista.
Kommentera

spud:
Ja, tråkigt. Jag har kontrat med att anmäla Mattias Karlsson, till TV3:s "Du är vad du äter" och Kanal 5:s "Biggest Loser" :-)
Kommentera

Icing-Ove: Men h-e vad löjliga man är. Det är en hård tackling som tar olyckligt då Hansen inte är beredd att ta emot den.
Och okbenet lär ju inte fått smällen av Tuokkos tackling utan skadan uppkommer ju indirekt när han antingen träffar sargen eller isen.

Sen tar det väl en 2½ vecka innan dom kan ta ett beslut...
Kommentera

Icing-Ove:

Men det finns ingen som har en länk till rörliga bilder?

hockeyligan.se visade bara målen från denna match, lite förvånande tycker jag eftersom detta fått rätt stort fokus...

Kommentera

Salle: Frågan är väl om vi skall ha tacklingar i elitserien. Värre blir det om vi får mindre isyta.

Tacklingar eller respekt, det verkar inte finnas några gråzoner.

Redigerad kommentar

Kommentera

Gidde:"Brynäs rasade vid tacklingstillfället"

Gjorde man verkligen det?

Kommentera

Lumber Jack: Det var ingen som ens gnällde hos domaren. Ingen.

Kommentera

Lumber Jack:

Tyckte också att det såg rätt lugnt ut, domaren var framme vid Brynäs-båset och snackade med dom, men nog tyckte jag det var lugnt..

Men media vill väl som vanligt blåsa upp det lite...

Kommentera

NuMo: Självklart skall vi ha tacklingar i ES. Oavsett isyta.

"Tacklingar eller respekt" tycker jag INTE om. Tacklingar kräver respekt, av både givare och mottagare är min aspekt på det hela.

Redigerad kommentar

Kommentera

Salle: Problemet verkar vara att den skadeverkan en tackling har blir summan respekt, detta oavsett om tackingen var juste eller inte.

Fortfarande är det väl egentligen faktiskt så att det bara är tacklaren som kan ansvara för sin tackling.

Mottagaren måste väl för bövelen få välja precis vart när och hur han står och åker när han har pucken? Annars måste vi ju skapa tydliga regler för det.

Ställer han sig med röven i vädret och mot motståndaren så är han inte tacklingsbar. Däremot så kan vissa tycka att han signalerar villighet på andra sätt.
Kommentera

NuMo: Så länge en utespelare är puckförare är han tacklingsbar oavsett hur han står. Dock får tacklaren inte, sikta emot huvudet, hoppa mm mm

Men som Hansen mfl vända ryggen emot en "commitad" tacklare för att därmed göra tacklingen "olaglig" är ju bara dumt. Speciellt sen den regeln väl skrevs om för några år sedan då spelarna satte detta i system.

Om nån skulle tackla mig så skulle jag försöka minska träffytan och dessutom söka mig in emot sargen. Inte vända "bredsidan" till och backa ut från sargen med några decimeter. ALLA spelare måste ju veta att det är då skaderisken är som störst.

Sen är detta med avstängning ett trubbigt bestraffningssätt, speciellt i efterhand. Vad f-n hjälper det offret, Brynäs i detta fallet, att Tuokko inte spelar emot andra lag.

Sen förstår jag inte riktigt ditt resonemang om juste tackling osv i inledningen.
Menar du att en en juste tackling som ger en olycklig skada visar på mindre respekt än en ojuste tackling oavsett följd?

ETT steg i rätt riktning på att få bort fula tacklingar är tvådomarsystemet.
Med rätt rollförfördelning emellan dom så borde man kunna göra rätta bedömningar direkt ute på banan och därmed slippa disciplinnämnden och dess lååånga behandling av ev incidenter.

Kommentera

NuMo: Du vill alltså ha en sport där spelarna vänder ryggen mot motståndarna och putar med arslet, bara för att vinna fördelar?

Pssst, den sporten finns redan. Den kallas innebandy.

Kommentera

« · 1219585 · »