1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

506976 inlägg · 4104 ämnen

MODO Hockey - AIK 2010-12-26

1324248 · » Till forumet

Sv: MODO Hockey - AIK 2010-12-26
shinzawai: Trots att vi passar bort många chanser och håller till i hörnen så vann vi skottstatistiken i väldigt många matcher, vilket pekar på att vi hade flest målchanser. Dock kanske motståndarna många gånger hade farligare chanser när de väl dök upp (inget lag kan väl så bra som Modo missa markering mitt i slotet), men i rent antal tror jag vi var överlägsna....
Kommentera

J F K: Jag tycker att vi tacklats mer än motståndarna, men skapat färre heta målchanser eftersom vi är för kortsargskåta.
Kommentera

Bittesehr: Ok ja det kan ju vara en orsak till att han mentalt är någon annanstans. Och en rimlig orsak till varför det sett ut som det gör.
Kommentera

arnio: Jag tycker att Challe har helt rätt i att vi i många matcher varit mycket aggressivare och skapade klart fler målchanser än motståndarna. Synd bara att det är målen och inte målchanserna som räknas i slutändan.
Kommentera

Snipan:

"Ett citering av Challe som däremot gör mig glad: "- Vi måste tillbaka till det aggressiva spel vi hade tidigare under säsongen och som då var riktigt bra."

Vilken match var det?
Kommentera

Snipan: Förstakedjan får gärna bevisa att jag hade fel:)

Redigerad kommentar

Kommentera

InVinoVeritas: Dessvärre har det inte gått upp för Challe - ännu. Laget mot Luleå är redan släppt.

www.modohockey.se/nyheter.cfm?nyhet=5500&rows=5

Ett citering av Challe som däremot gör mig glad: "- Vi måste tillbaka till det aggressiva spel vi hade tidigare under säsongen och som då var riktigt bra."
Kommentera

J F K: Nagy till Susse och Påsen och Dannielsson med Richie och Baratetckctko är min önskning. Fast jag tror och hoppas att Challe såg precis det du påpekar och att det blir ändring till imorgon
Kommentera

spud: Detta är inget försvarstal för Susse, tycker också att man kan begära mer av honom. Men han har vakat över sin mamma under en längre tid nu, hon är mycket sjuk.
Kommentera

spud: Det är väl mest för att det finns väldigt få exempel med lyckade kedjor baserade på tre spelskickliga killar. Tar vi Näslund så spelade han bäst med en spelskicklig Morrison och en mer "brunkare" i Bertuzzi. Jag saknar alltså den som ska bana väg för de övriga. Vinna sargdueller, ta stryket framför mål och peta in de "skitiga" puckarna.
Kommentera

J F K: Ja visst finns det säkert mer optimala sätt att formera laget, men jag tycker det var rätt att sätta Nagy och Bartecko tillsammans efter så kort tid, då de spelat med varandra i höst.
Sen så kanske man inte ska nämna en kedja med foppa som ett exempel. Han fick väl Häggström att bli 3målsskytt första gången de spelade tillsammans?
Kommentera

spud: Det jag saknade var någon form av idé. Jag kunde redan innan jag såg dem spela gissa att det skulle vara en väldigt dålig power play-femma just med tanke på spelartyperna. Visst finns det kedjor som har gått bra trots otydlig rollfördelning (som Hejduk, Foppa och Tanguay fast där var iofs Hejduk målskytten), men oftast så har man lite mer rollspelare. Den här kedjan är ju tre stycken som är otroligt lika i spelstilen.

I Vancover så brukar man söka en högerfattad kille som går rakt mot mål till tvillingarna, inte en till som vill ha mycket puck och snurra bort motståndare i hörnen.
Kommentera

J F K: Att inte rollfördelning och samspelet sitter efter 1 träning och trötta ben kan jag köpa. Jag ger detta "nya" lag lite tid innan de får smaka på piskan.
Nicklas Sundström däremot, han har ingen uräkt till varför han åker på en skena hela tiden. Hade han haft 1/10 av det brinn som t.ex skröder visade upp igår så hade han avgjort matchen själv igår.
Kommentera

arnio: Anders Eriksson kanske skulle gjort nytta i Power play om han ställt sig framför mål. Nu blev det en salig röra med fyra stycken som ville ha pucken och ingen som ville vara framför mål. Bartecko gjorde några försök, men både Ritchie och Nagy ville spelfördela på högersidan och Pikkarainen var lite överallt. Visst kan det bli bättre med träning på den detaljen, men man måste ju bestämma innan hur man ska ställa upp, vem som ska in framför mål osv. Det här blev ju parodi till slut:/
Kommentera

Sawchuk: Precis. Varför var Ritchie inne, hans styrka ligger inte direkt i försvarszonen och varför tekade inte Svartvadet?
Kommentera

J F K: Anders Eriksson i PP var en spännande upplevelse. Hans pass var liksom väldigt långt ifrån att hamna rätt, eller var det skott? Ibland var det faktiskt svårt att veta. Nä Eriksson ska definitivt inte spela PP om det är mål ni är ute efter.
Kommentera

Trots allt tycker jag det var en miss av coacherna som till slut kostade oss en trepoängare.

Att i ledning med en minut kvar och i spel 5-6 klanta till det genom att ställa upp med en spelare på tekningscirkelns yttersida är riktigt dåligt.

Hade man ställt upp rätt hade inte Gynge blivit ledig i slottet.
Kommentera

Gustafsson: Absolut. Vi har på papperet numera ett riktigt bra lag där man dessutom har valmöjligheter på både försvars- och anfallssidan. Tyvärr för oss så avgörs rätt få matcher på papperet:(

Själv tror jag inte på vår förstakedja. Jag tycker att de tre är alldeles för lika spelartyper och skulle vilja ha in Danielsson med en slovak och Ritchie. Danielsson kan gå mer direkt på mål och hans skridskoåkning borde kunna komma till sin rätt där. Den andra kedjan kan få ett uppsving med en spelskicklig slovak istället för den rätt teknikbefriade Danielsson.
Kommentera

InVinoVeritas: Gårdagens match var bedrövlig men visst ska det här kunna bli bra. När/om Tollefsen och Josefsson kommer tillbaka så har vi en ruggigt stabil backuppsättning och med Slovakernas intåg i truppen har vi nu två potentiellt producerande kedjor.
Kommentera

InVinoVeritas: Jag tvivlar inte på att Pikkarainen kommer att bil väldigt viktig och nyttig i vår, men igår var han inte i topptrim.
Kommentera

Detta kan ju förklara varför Pikka var seg igår:
"När det gäller Hannu Pikkarainen så tyckte jag mig se samma Pikkarainen som förra säsongen, trots att han bilat från Helsingfors via Haparanda och sedan till Örnsköldsvik. Pikkarainen gick på offensiva utflykter, dribblade, levererade fina pass och berättade till Sportens utsände att han var så trött att han inte kunde se isen."

Redigerad kommentar

Kommentera

Poffa:

Jo jag håller med dig angående den situationen, ser ju ut som en tripping på Skröder när AIK spelaren slänger sig för att täcka.

Vad säger reglerna, visst ska/kan det dömas mål ifall man blir otillåtet hindrad när man ska lägga in pucken i öppen kasse? Vad är reglerna för när man ska döma mål kontra utvisning? Måste spelaren vara helt fri framför öppet mål och bli neddragen eller hakad eller nått, eller hade dommaren kunna döma mål i denna situation?
Kommentera

Sawchuk: Jo, man verkar omöjligen kunna söka uppspel direkt, utan att först spela back-back minst ett par gånger. Jag tycker att Nagy-Bartecko gick ned sig rejält i fart i början av andra, men delvis berodde det nog på att de aldrig fick några puckar i fart att jobba med. Det var extremt få gånger som Modo inte anföll mot ett samlat försvar:(
Kommentera

J F K:

Måste hålla med JFK här. Pikka var väldigt slarvig i sitt spel och såg nästan lite nervös ut, speciellt i början. Visst hade han ett par bra snabba uppspel men han hade lika många, om inte fler slarviga, ja rent av farliga uppspel och det är inte acceptabelt.

Målet med Modos spel just nu verkar vara att klara av så många rullningar i hörnen som möjligt utan att bryta in på mål.

Jag längtar efter ett Modo som slår mer pass i djupled än i sidled i uppspelsfasen med det känns som det just nu är ljusår bort.
Kommentera

shinzawai: Ja, uppspelen är Pikka klart bäst på i Modo, men jag tycker att han kunde varit mindre slarvig iaf.

Tyvärr tappade vi matchen delvis på Pikkarainens gigantiska blunder vid 1-1. Han chansade rätt mycket i försvarsspelet och var mycket oftare än Ante felplacerad.
Kommentera

J F K: Slarvig i uppspelen? Inte mer än Ante iaf. Däremot så startade han massvis med anfall genom att fort få upp pucken på en forward med fart.

Trodde Pikka skulle vara sjukt mkt rostigare.
Kommentera

shinzawai: Pikka var för dålig defensivt för att jag skulle uppskatta hans spel igår. Jag såg reprisen av första målet flera gånger, men Pikka var så långt ifrån där han skulle varit att jag faktiskt fortfarande inte vet var han var. Dessutom var han slarvig i uppspelen och blandade rätt friskt mellan bra och dåligt.
Kommentera

J F K: Tycker att Pikka var bästa back jag. Och att Nagy var riktigt intressant första halvan av matchen, att Eriksson såg ut ungefär som förväntat och att Bartecko verkade ha lånat någon annans klubba.
Kommentera

Nikki Nine: Eriksson var nog bäste back. Riktigt bra faktiskt.
Kommentera

Poffa: Det var en tripping där faktiskt, men Kuben tyckte nog att han blåst nog många AIK-utvisningar redan. Han var för övrigt fullständigt värdelös och missade precis hur mycket som helst. Dock kan jag inte säga att han är orsaken till att vi inte vann. Vi skulle vunnit lätt bara man hade fortsatt spela ishockey istället för det som hände i andra perioden. Fy fan vad dålig inställning.
Kommentera

Analys från matchen:
Åtminstone någon av nedanstående måste vi rätta till för att kunna vinna matcher igen. Tyvärr var det "Bye Bye Slutspel"-matchen vi spelade igår. Finns inte en chans att vi tar in de poäng som är upp till slutspelet nu. Nu gäller det att undvika kval.

- Vi har fortfarande fruktansvärt svårt att ta oss in på motståndarkassen. Vi skjuter inga skott på mål utan skall passa in pucken i mål.

- I anfallszon står vi 2 st i varsitt hörn och spelar pucken fram och tillbaka mellan varann, alternativet passning mellan back och ytterforward, tills nån av dem, slår en dålig passning och vi får en kontring emot oss.

- Första passet är också under all kritik, när vi skall bygga upp något som skall liknas vid en attack. Pikkarainen hade några sköna flippmackor upp på forwards men oftast stod de tyvärr still....

- Bedrövligt att se att det också inte existerar några vinnarskallar i dagens lag då det i straffläggningen, bara var Madsen som såg ut att våga lägga straff?

Ja... jag börjar bli orolig.
Kommentera

Vid ställningen 2-1 och med öppen AIK-kasse ska Skröder bara lägga in den, men blir i mina ögon otillåtet hindrad på offensiva blå. Är det bara jag som har den åsikten?
Kommentera

Nikki Nine:

Lite snabba reflektioner såhär nyss hemkommen från Fjällrävenlyan.

Eriksson var bra, rappare än jag trodde och brytningssäker.

2-2 målet är följden av en riktig coachmiss. 2-1 30 sek kvar och tekning i egen zon bör man ställa upp med alla spelare innanför tekaren. Annars blir man ofta en man kort i slottet.

Fan vilken kass parkering Arenan har, stod säkert still i 25 minuter innan det började röra sig överhuvudtaget.
Kommentera

Nikki Nine: Jodå inte mycket å klaga på spelar enkelt och rejält, blir nog bra det här med Ante.
Kommentera

Hur skötte sig herr Eriksson?
Kommentera

renen: Jag håller med dig Renen. Jag har absolut ingen aning själv, men känns lite som att en kvalserie kan bli mycket värre än ett slutspel. Jag tror MoDo går längre i ett slutspel än i en kvalserie.
Kommentera

Gustafsson: Det skulle vara intressant att se hur hög den höga klubban inför tekningen vid målet var.
Kommentera

Kanske kan roa någon här, Kuben får sig en tryckare:

www.youtube.com/watch?v=5qXIfn8CL_s
Kommentera

Atjoo91: Ja grejar vi detta? Ett Modo i kvalserie tror jag inte funkar vi har inte dom spelarna som grejar det, där går det inte att vara bekväm å dutta på.
Kommentera

Paddan: Var det jag ville få fram att jag hyllar Madsen som kliver fram och försöker än dom andra som bara står nervöst och skakar på huvudet.
Kommentera

Atjoo91: Jag tycker snarare att det verkade som att ingen annan än Madsen ville lägga straffar, ett ganska typiskt MoDosyndrom, känns det som. När det väl gäller viker 9 av 10 spelare ner sig, om inte fler...
Kommentera

En period sen var vi fast i AIKs ickehockey. Där var halva matchen ovunnen. När sedan Kuben fick en smäll åt huvudet så försvann en till del av vinsten.

Skitinsats emot ett skitlag...

Sen MÅSTE MoDo börja träna straffar på allvar för där finns välbehövliga poäng att vinna. Se på Gynge som satte 3 av 4(?) på ganska samma sätt medans de flesta andra mest drällde omkring...

MZA hade "en" straff som han alltid la och den funkade ju för det mesta.
Kommentera

Madsen lägger straff på straff och man kan klaga på Challe för att ingen annan får lägga. Men jag hyllar Morten som kliver fram och försöker än dom nervösa som står i båset och bara skakar på huvudet.

Tycker ändå det är konstigt. För när jag själv spelade så var ju drömmen att få lägga en straff, man skrek ju sig hes inför tränaren för att få lägga.

Sen skulle jag vilja få statistik på hur många av MoDos matcher som "Kuben" har dömt.
Kommentera

Snipan: Men trots allt så känns det betydligt bättre ut nu än innan uppehållet. Förhoppningsvis var det här bara en engångsföreteelse.
Kommentera

Bad_Brett: Håller med dig fullt ut. Det är skandal att det ens blev en jämn match med tanke på det lag som AIK mönstrade. Dessutom två straffar där man tappar pucken på väg mot mål. Julskinka, pilsner, nya spelare eller vad nu ursäkterna heter - detta lag är ljusår från ett slutspelslag.
Kommentera

Bad_Brett: Hur långt kontrakt har Roger Melin? Något gör karln uppenbarligen rätt.
Kommentera

Nikki Nine:

Helt otroligt. AIK ställde upp med ett lag som inte hade legat i toppen av Allsvenskan. Klarar man inte av att vinna sådana här matcher har man ingenting i Elitserien att göra.

Att man sedan skämmer ut sig fullständigt genom att inte ställa upp i intervjuerna inte saken bättre.
Kommentera

Nikki Nine: Och det är välförtjänt! Vilken kalkoninsats! God jul AIK, ni får två poäng i julklapp.
Kommentera

Gustafsson: Nu är vi sist!
Kommentera

spud: Det får vi verkligen hoppas för det här var fan det sämsta jag har sett.

Hade flera chanser att säkra både tre och två poäng, men inte då.

God natt.
Kommentera

1324248 · »