1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

506491 inlägg · 4103 ämnen

MODO Hockey - AIK 2011-09-22

1404151 · » Till forumet

Sv: MODO Hockey - AIK 2011-09-22
Poffa:

Så du anser att Skröder är svag defensivt, tycker han har visat sig ha fina defensiva kvaliteter under åren. Minst i paritet med Andersson i varje fall. Är man orolig i början kan man låta honom kampera ihop med det starkaste backparet defensivt.

En av fördelarna med tre centrar är som sagt att man håller ihop centrar med backparen vilket ger ökad defensiv trygghet.
Kommentera

Sawchuk: Jag håller med dig i din tanke framåt. Skröder skulle säkert inte göra bort sig där. Men jag får mardrömmar bara jag tänker på honom som den ledande defensiva kraften i en kedja. Jag tror tyvärr nackdelarna är betydligt större än fördelarna, om man sätter Skröder som center.

Kommentera

Nikki Nine:

Andersson är en habil energispelare och hyfsad center med ett stabilt tvåvägsspel.

Skröder är en rutinerad och smart ringräv med näsa för målet. Vi kan nog alla hålla med om att Skröder är en fantastisk hockeyspelare som tyvärr inte är lika snabb längre.

Jag tror att Skröder genom att ta ett steg bakåt i banan har möjlighet att komma med mer i spelet igen och då vet vi vad han kan. Tror han kan bli livsfarlig som tredje man i slottet där han får nyttja sitt snabba skott.

Jag tror också Skröder skulle må väldigt bra av att få testa något nytt då det lyser igenom hur frustrerad han är över att han inte får sitt spel att fungera där på kanten.

Jag tycker att Andersson har farten att bli en bra VF och första checkare samt topp/styrkille. Vem tror ni är förts på en dump, Skröder eller Andersson?
Kommentera

Sawchuk:

Vill du motivera varför du tror Skröder är bättre än Andersson som center? :)
Kommentera

renen:

Ja, ett alternativ kan vara att flytta ut Schremp och köra en centerlinje med Susse, Andersson och Skröder. Dock vill jag inte slösa så mycket istid på Andersson, därför behöll jag Schremp som Center.
Kommentera

Dirigo: Jag upprepar med en dåres envishet, ut med Schremp på en kant! Ja för fan prova Skröder som center..
Kommentera

Dirigo:
---------------------------------------
Axelsson Schremp Hannula

Skröder Susse Danielsson

Nyström Andersson Madsen

Hedman/Samuelsson K-Fop/J Westin
Kommentera

Dirigo:

Därför att jag är övertygad om att Skröder skulle vara bättre än Andersson som center.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sawchuk: Kan du även motivera varför Skröder ska gå före Andersson som center?
Kommentera

Poffa:

Jodå, Skröder har bra spelsinne, kan vara riktigt bra defensivt och har stor rutin, tror dessutom att han kan bli en sjukt bra tekare. Han blir en lysande Center. Om du läser punkt 6 så förklarade jag även lite där.

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar

Kommentera

Sawchuk: Jag har svårt att förstå hur man kan vilja ha Skröder som center. Jag ser inga som helst centeregenskaper i honom.
Kommentera

Nikki Nine:

Jag tror på tre centrar, det ger oss samtidigt möjligheten att se hur olika spelare passar ihop. Vi får bort K.Fop som center och ger Susse, Schremp och vår nya center Skröder den speltid dom behöver. Vill egentligen inte ha Räkan som center men just nu finns inga bra alternativ.

För att förekomma alla konstiga påhopp så förklarar jag innan. Att spela med tre centrar och fyra ytterpar innebär att centrarna rullar fritt på tre medan man rullar på fyra ytterforwardspar.

Detta innebär att ytterforwards har olika centrar med sig varje byte. Det finns för och nackdelar med detta men i Modos fall ser jag fler fördelar än nackdelar.

1. Centrarna får mer istid. Vi slipper ha K-Fop inne som center.
2. Vi får möjlighet att testa Räkan med en massa olika ytterkonstellationer.
3. VI blir inte lika förutsägbara och sönderlästa som t.e.x Susse, Skröder, Danielsson kedjan blivit.

4. Juniorerna som spelar får alla chansen att spela i en kreativ och offensiv miljö.
5. Man håller ihop Centrarna med deras backpar vilket är väldigt bra i det defensiva sammanhanget.
6. Jag tror Skröder kommer mer till sin rätt som tredjeman i slottet där han kan få nytta av sitt fina skott. Han är också smart men inte lika kvick som tidigare vilket diskvalificerar honom som topp.
Axelsson Schremp Hannula

Nyström Susse Danielsson

Hedman Skröder Madsen

Andersson Samuelsson
Kommentera

Dicken spelar imorgon.
Kommentera

spud: Sedin,sedin,kessäer
2 puckförare i en av världens bästa kjedjor ;)
Haha nä det var kanske en halvtaskig jämförelse;)
Jag förstår hur du tänker och vist kanske susse,axel,skröder kan funka bättre, jag menade att äntligen får schremp spela med bättre och mer rätt omgivning, sen får vi ju se vilken status axel håller efter en ganska lam försäsong och skada
Kommentera

spud:

Egentligen gillar jag inte att ha Danielsson och Skröder ihop. Båda skjuter så mycket att jag är övertygad om att de hämmar varandras målskytte. Jag är övertygad om att Skröder skulle må bra av att få en kedjekamrat som är stark i närkampsspelet och gärna ställer framför mål, likt den roll som Justin Morrison hade, alternativt en Zuccarello-typ.

Enligt mig finns det två vettiga alternativ här i dagsläget, nämligen Hannula och Axelsson. Så resultatet skulle bli ungefär såhär:

Skröder - Sundström - Axelsson
Hannula - Schremp - Danielsson
Nyström - Andersson - Madsen
Hedman - Byström - Samuelsson

Efter att ha tänkt lite vill jag placera Axelsson i förstakedjan trots allt. Jag tror att han och Sundström tillsammans kommer kunna skapa ytor och möjligheter åt Skröder.

Med Schremp som playmaker, kan Danielsson förhoppningsvis fokusera mindre på att transportera puck och mer på att skjuta. Hannula är duktig i sargspelet och kan tänka upp för Schremp i defensiven.

Till slut valde jag att plocka bort K-Fop. Jag älskar hur han täcker skott i boxplay, men tyvärr är han alldeles för långsam för att passa in i det spel som MoDo säger sig vilja spela.
Kommentera

Berka: Är det verkligen det? Axelsson gillar också att ha pucken mkt. Schremp skulle jag sätta bredvid en som skjuter jämt. Typ Skröder.

Jag hade hellre sett Skröder Schremp Danielsson och Sundström Axel Hannula

Redigerad kommentar

Kommentera

Nikki Nine: Äntligen får shremp rätt omgivning
Kommentera

Sawchuk: jag ser inte den extra nivån i HS, kanske har jag och alla andra fel på synen men jag tycker inte han stått för nått direkt kreativt!
Han har ruskigt taskig skriskoåkning, han är vek i närkampspelet, spelförståelsen har jag inte sett mycket av, markeringspelet är obefintligt, skottet sådär...
Vist kommer han bli bra de kan vi alla enas om men jag bryr mig mindre om vad han är om 5 år, jag ser till mitt Modo här och nu, jag vill ha bästa lag i varje match och jag med de flesta andra är eniga om att han tyvärr (inte än) tillför något för att ta en plats i truppen!

Sen håller jag med bad_brett om att kfop inte är nån som behövs.
Somliga menar att det är en energispelare som ofta får utv med sig osv.??
Kfop är ingen raket på rörena, han är mycket sällan puckförare utan får mest jaga, han drar inte ner några fler utv mer än någon annan, han är inte jättehet i markeringspelet och han har inga offensiva kvalitéer, sen är han inte heller märkvärdigt stark eller tung i närkamperna så för mig får man gärna lyfta in byström ist!
Kommentera

Dicken med Schremp och Hannula på träning, Blir väl Madsen-Andersson-Samuelsson då. Nyström eller Westin petas.
Kommentera

spud:

"Sawchuk: Skillnaden med när Hedman var i fokus är att vi är många som vill se HS ersatt av en annan junior som verkligen visat framfötterna."

Då har du guldfiskminne. Första året Hedman spelade i MoDo var många här som var överens om att Jens Westin var mycket bättre och förtjänade mer speltid. På sätt och vis hade de rätt, eftersom han, precis som parresurre skrev nyss, spelade enkelt och slog iväg puckarna, medan Hedman försökte vara kreativ i var och vartannat byte.

Nu tycker jag inte att Nyström spelar enkel, utan påminner tvärtom lite om Andreas Salomonsson i sin spelstil. Hur han kommer utvecklas är såklart omöjligt att säga, men spontant tror jag han har goda chanser att nå NHL.

Samuelsson KOMMER att nå NHL, inget snack om saken. Men varje poäng kommer vara viktig och då går det inte att matcha honom så hårt som man gör nu.

Om jag måste peta en junior skulle jag peta Westin. Måste jag plocka bort ytterligare en spelare, skulle jag välja K-Fop, som inte alls passar in i MoDos spelsystem. Att han är bra i boxplay är inte argument nog för att låta honom spela när det finns så spännande juniorer i truppen.
Kommentera

Sawchuk:

Har sällan sett någon spelare som gått från seg till blixtrande snabb. Jämförelsen med Pääjärvi är därför inte så bra.

Jag vet inte vad det är för nivå som du ser, jag ser den då inte.

För mig handlar detta inte om en 17-årig spelare, utan hur laget spelas.Det handlar om att vinna, här och nu.

Det är en stor skandal ledarna fortsätter spela HS i samma omfattning. Ser helst att HS presterar i J20 först. Tror faktiskt inte att HS är en dominerande spelare där heller.
Kommentera

Berka:

Ja, kanske har jag aldrig spelat hockey, Eller också har jag det ;)

Nyström gjorde en riktigt bra match mot Djurgården tillsammans med hela den kedjan, han har bra fart på rören och tillför energi. I går tycker jag han trampade vatten såsom de flesta andra i Modo. Jag ser dock inte det där lilla extra i honom som kan ta honom till den allra högsta nivån.

Henrik gör en del stora misstag ibland och håller ofta pucken lite väl länge men man ser också en nivå till i hans spel som man sällan ser hos sjuttonåringar. Han påminner en hel del om Pääjärvi Svensson i samma ålder, Får vi se samma utveckling i explosivitet och styrka som Pääjärvi hade så har vi några fina hockeystunder framför oss.

P.s Berka. Jag jämför gärna mina hockeymeriter med dig om det är dit du vill ta det, det är bara att Pmà.
Kommentera

Sawchuk: De enda jag köper i ditt resonemang är att samuelsson haft en tidigare utveckling och redan hunnit med mycket spel på högre nivåer, men sett till tiden i Modo har Nyström överglänst HS på alla punkter.

Nu säger jag inte att HS på något sätt är dålig hockeyspelare, tvärtom men på es- nivå duger han inte än, han måste jobba på sin styrka för nu orkar han inte bära upp sin oerhört stora kropp när spelet tätnar!

Sen som någon tidigare skrev så är det ganska ovesäntligt vem som går längst i NHL eller ej, huvudsaken är att dom presterar i Modo
Kommentera

Sawchuk: Du verkar vara!!
Man kan ju börja undra om du sett nån match eller om du bara är en sån som aldrig spelat hockey och därav inte begriper riktigt allt?

Nyström har överglänst HS i allt hittils, hävdar du annat så är du bara dum!

(inget personligt illa menat)
Kommentera

Berka:

" Nyström ligger ljusår före i princip allt så vad begrundar du detta uttalande på? "

Är du ett troll?
Kommentera

Sawchuk: Varför skulle Samuelsson bli bättre ?
Båda är 17 år, båda är landslagsmän i 2 relativt jämnbördiga landslag, båda har haft ungefär samma förutsättningar hittils i Modo!
Nyström ligger ljusår före i princip allt så vad begrundar du detta uttalande på?, storleken?!
Kommentera

McFire: Löjlig diskussion igentligen, Nyström har visat mycke mycke och går från klarhet till klarhet, HS har inte visat nått direkt possitivt och den som påstår annat är bara löjlig

Till er som anser att Samuelsson i te ska spela i de 2 producerande kjedjorna ( de håller jag med om) vart ska han få plats i truppen då någonstans.???
Nyström,Westin,madsen,Andersson,kfop,hedman,byström är spelare som alla dagar i veckan går före i avlastningsformationerna (3,4).

Nä skicka HS till j20 där han kan öva på balansen och allt annat för de ligger på just juniornivå.
Kommentera

McFire:

Jo, jag har sett alla matcher den här säsongen. Jag har också följt deras utveckling tidigare säsonger.

Dom är två helt olika spelartyper och bör inte heller jämföras allt för ingående. Henrik Samuelsson kommer dock att bli den bättre hockeyspelaren av dom två.
Kommentera

Sawchuk:
"Henrik Samuelsson kommer att bli en riktigt bra NHL spelare. I går hade han tre riktigt fina inspel, det ena till Pöck som fick skjuta direktskott från mitt i slottet, det andra till Madsen som var väldigt nära att rinna igenom. Och den sista gången så klackade han ut pucken till en Modoit som fick ett bra läge."

Det som det positiva, tillsammans med de misstag och de problem han försätter lagkamraterna i, räcker naturligtvis inte till om man ska ha den där istiden och/eller spela i de formationerna han gör.

"Skillnaden mellan Samuelsson och de andra juniorerna är att han försöker vara kreativ och skapa och ibland försöker sig på för svåra saker medan de andra bara försöker spela enkelt och undvika misstag."

Skulle det vara skillnaden mellan Samuelsson och Erik Nyström? Du har inte sett någon match den här säsongen eller?
Kommentera

J F K: Ja att Samuelsson ska ha pucken så mycket som han har är obegripligt, med tanke på vad han gör av puckinnehavet (ingenting).
Han är helt enkelt för långsam i allt han gör, händerna, tanken, skridskoåkningen. Vek i närkampspelet, anmärkningsvärt med tanke på storleken. Anledningen är balansen, som han inte har. Ramlar flera gånger per match, hotad som ohotad.
Kommentera

spud: Samuelsson och Schremp ska inte alls spela tillsammans då bägge är för puckkära, å sen som jag med många andra sagt flytta ut Schrempen på en kant.
Kommentera

Sawchuk:

Har väldigt svårt att se Samuelsson jr som en vass NHL spelare, han är allt för seg. Hur som helst är det ganska ointressant just nu.

Vad allt handlar om är att få MODO att bli ett slagkraftigt lag i årets upplaga av elitserien. Enligt mig bidrar Samuelsson inte till det nu och inte heller inom överskådlig framtid. Därför ska han inte spela i någon av de producerande kedjorna.(Helst inte i A-laget alls).

Det är högst märkligt att Samuelssons får så mycket speltid, från första dagen fått spela med vassa spelare och att enligt mig bättre juniorer blir utlånade.

Nu ställs ledarskapet på prov.
Kommentera

Sawchuk: Skillnaden med när Hedman var i fokus är att vi är många som vill se HS ersatt av en annan junior som verkligen visat framfötterna.
Kommentera

arnio:

Samma ljud i skällan som då unge Victor Hedman spelade i Modo.

Jag håller med om att han har väl mycket istid just nu men att kalla honom talanglös och utan blick för spelet samtidigt som man höjer Nyström till skyarna är rent ut sagt löjligt.

Nyström är en duktig junior som säkert blir en riktigt bra elitseriespelare framöver. Henrik Samuelsson kommer att bli en riktigt bra NHL spelare. I går hade han tre riktigt fina inspel, det ena till Pöck som fick skjuta direktskott från mitt i slottet, det andra till Madsen som var väldigt nära att rinna igenom. Och den sista gången så klackade han ut pucken till en Modoit som fick ett bra läge.

Han har haft en tendens att hålla pucken lite länge och är ibland lite valpig vid sargerna och misstag sker. Skillnaden mellan Samuelsson och de andra juniorerna är att han försöker vara kreativ och skapa och ibland försöker sig på för svåra saker medan de andra bara försöker spela enkelt och undvika misstag.

10-15 minuter per match och något PP här och där tror jag är utmärkt för Samuelsson.
Kommentera

McFire: Det tråkiga med Samuelsson är ju att han verkligen inte har någon som helst kemi med Schremp ännu. Det blir duttigt hela tiden och det blir alldeles för få målchanser utav så pass mycket puckinnehav. Oavsett hur bra man tycker att Samuelsson varit, så måste man hitta någon eller några forwards som passar med Schremp. Annars är värvningen av honom helt misslyckad, för han behöver kedjekamrater som han fungerar tillsammans med!
Kommentera

Bad_Brett: "nyss fyllda 17 år" är väl i det här fallet oväsentligt, eller? Antingen är man tillräckligt bra, eller så är man inte?

Håller helt med angående istiden och förtroendet han fått hittils, det borde ha justerats allt eftersom han nu inte levererat. Man förändrar ingenting igår utan låter dom fortsätta matchen ut.

Ja det kan han mycket väl bli och jag hoppas, men som det ser ut i nuläget så har vi inte tid att vänta på det.

Vem anser du bör förpassas till läktarn/J-20 ( extra spelare på bänken använder vi oss uppenbarligen inte av ) när Axelsson är tillbaka? För mig är han nu det självklara valet, Samuelsson alltså.
Kommentera

Bad_Brett: JR spelar självklart för mycket och detta kan inte vara bra för laget, skärpning av hans farsa där.

Shremp är ett stort frågetecken för mig, är han verkligen så bra?

Jaja bara att komma igen på lördag.
Kommentera

McFire:

Äh, Samuelsson är en stor talang och skall givetvis få istid som en sådan. Det innebär kanske 10 minuters istid per match, inte 20.

Det behöver inte vara svart eller vitt. Vissa får det att låta som om Samuelsson (nyss fyllda 17 år) är helt värdelös. Så är det verkligen inte och han har varit långt ifrån sämsta MoDoit. Att skicka ner honom till J20 vore också löjligt, för han är tillräckligt bra för att få istid med A-laget.

Problemet är att han får samma istid som "stjärnor" i Elitserien får, vilket skapar orimliga förväntningar. För mig är det ofattbart att han är ordinarie i den andra PP-uppställningen och får bilda forwardspar med Schremp även när det är spel 4-mot-4. I PP finns det en rad andra alternativ: Andersson har ett riktigt bra skott, Hedman kan skymma framför mål, Nyström tycks ha bra spelsinne etc.

Avslutningsvis vill jag säga att jag är övertygad om att Samuelsson kommer vara en stjärna i Elitserien om 2-3 år (om han fortfarande spelar här då det vill säga).
Kommentera

Det var ett väldigt nötande på unge herr Samuelsson, skulle vara intressant att höra vad ledningen i Modo ser, som ingen annan ser.
Bedrövlig i egen zon, långsam, mediokert skott och ingen blick för spelet. Säkert jätte duktig, mot de andra juniorerna.
Bör förpassas till J-20 snarast. Erik Nyström däremot visar en hel del och blir framförallt bättre och bättre för varje byte. Petar man Nyström när Axelsson och har Samuelsson kvar så är det hela en parodi på, ja jag vet inte vad. Ett skämt är det redan då pojken spelar så mycket som han gör, i de situationerna, med de spelarna och bidrar med så lite som han gör. Måste vara någon form av bedrift nästan.
Måste kännas bra för Schremp, att få spela i den här omgivningen. Upplyftande.
Kommentera

Nikki Nine: Recycling is da shit. Det säger de ju på tv, och det gäller ju att hänga med i trenderna.
Kommentera

Grym intervju med Masken gjord av Hasse där han frågar ungefär samma frågor som Martin frågade för några månader sen när vi fick träffa Masken första gången...

Vette fan hur länken blev. Men den finns på högerkanten i värsta fall.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sawchuk: Blir han inte trött då ?
Skojar bara ;)
Kommentera

supertrött:

Om du använder hjärnan lite inser du kanske att han kommer centra i alla kedjor.

Ni som plussar nedanstående inlägg kanske ska återgå till att måla lakan.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sawchuk: Att sätta elitseriens mest naturlige målskytt som center i en tredje kedja är verkligen kreativt.
Kommentera

Nikki Nine:

Axelsson Schremp Hannula

Nyström Susse Danielsson

Hedman Skröder Madsen

Andersson Samuelsson
Kommentera

Bad_Brett: Ja, Forsberg.

Som jag skrev så var det inte så imponerande.
Kommentera

Nikki Nine:

Forsberg? Vem är din tredjecenter?

Jag gillar det inte. Detta kommer ju även rimligtvis innebära ännu mindre speltid till Nyström, som har varit en av MoDos bästa spelare i två matcher i följd.
Kommentera

Nikki Nine:

3 centrar och fyra ytterpar är ingen dum ide, känns dock som vår centerlinje är lite för klen för det.
Kommentera

Pelle Hägglund skrev en tweet nyss som kan vara lite intressant:

"Jag vill se tre centrar, fyra forwardspar, Schremp ytter. Funkade 2007. #modose"

Skulle det kunna vara något? Ytterforwardsparen Axelsson-Schremp, Skröder-Danielsson, Madsen-Hannula, Hedman-Forsberg?

Nä, nu när jag skriver det kanske det inte är klockrent. Men värt en fundering om man vill ha Rob på en kant.
Kommentera

Salle: Hanula gör sin bästa match i Modo-tröjan hoppas poängen kommer snart, Skröder, Susse, Nikki D sämsta linan, Skröder rakt bedrövlig.
Skärpning!
Kommentera

1404151 · »