1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 520145 inlägg · 4122 ämnen

MoDo Hockey - Apropå Ingenting

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Gusse: Jag tror (och hoppas) att Freddan inte kommer peta så mycket i hur man spelar utan är nog mest en resurs gällande energi och hjälpa med dagliga arbetet.
Vi behöver nog inte vara oroliga att han inte kommer vara engagerad i båset under ett kval... Jag är mer orolig att han ska dra på sig nån abuse. 😅

Gavelo: Hoppades på Holmström out också men man kan inte få allt.

SPOODI: bara skicka Holmström ner till Jönköping där han hör hemma. Tror knappast han vill hjälpa till att få ner HV egentligen.

SPOODI: Precis vad jag hoppades på när han fick lämna Norge

Heyerdal: Välkommen Freddan. Hoppas du kan styra upp en defensiv

KB: KB brukar ha bra koll på våra juniorlag, vi ligger skrynkligt till i både j18 och j20, j18 slutspelad och vi under nedre strecket? J20 jagas vi av Almtuna runt nedre strecket. Åker vi ur och påverkas det av hur det går för A-laget?

Gavelo: Oerhört tveksam på att han blir en tillgång. Tycker verkligen synd om honom då han inte har i närheten den spelförståelse för en liga som SHL. Det är lite som att titta på en bolljonglerare som kan trilla bollen 13000 tillslag på raken men som inte klarar att spela spelet fotboll i Allsvenskan. Klippet på Ranta där de sågade honom visar det tydligt och bekräftar det man ser hela tiden i hans spel. Om han är klar för Örebro så hoppas jag de har en bra plan för honom och analyserat hur de kan utveckla honom så han inte gör så stor skada för deras lag och framför allt att han ska må bra med ett mer gediget spel.

Peja:
Jag tycker True bitvis varit bra men saknar en tydlig spetsegenskaper, i jämförelse med Dickinson som var bra runt motståndarmålet. 16p utan att spela PP är helt ok.

Peja: Detsamma kan ju sägas om Benson också, men faktum är att bägge har varit tämligen usla hela säsongen (halva i Bensons fall, sett till spelade matcher). Två synnerligen misslyckade värvningar av Hinken och jag förstår modoiternas ilska till fullo.

Keriksson: True kan ju omöjligtvis vara så dålig som han stundtals verkar ha varit i Modo? Om man har presterat bra vissa säsonger i AHL och även spelat en del i NHL, så kan det inte vara en klappkass spelare.

Gavelo: Kul att även Du kan ändra dej :) Är övertygad om att Lassi står först på fredag ex.vis

Rödluvan:
Är det någon med skavanker kan han få vila. Olle skall såklart lita men PP1 ser jag helst lira. 4 skall helst fortsätta också de bli viktiga

Gavelo: Och om det blir soppatorsk på tisdag så går man in med den känslan på fredag. De spelare som vilar kommer gå in med samma känsla som efter matchen i går. Skellefteå har mycket att spela för också och går också in i matchen på tisdag med fin form.

Keriksson:
Där sa du nåt längesen man såg den får bli uppladdningen

Framnäs: Jag hoppas och tror att man bara vilar spelare om dom är slitna eller har känningar, annars ska så ordinarie lag spela för att bibehålla den form och momentum man byggt upp senaste omgångarna.

Om någon behöver vila så låt Ranta göra ett försök, skulle han visa att han tagit bänkningen på bästa sätt så är han en otroligt vass tillgång i kvalet.

Framnäs: Kul att se att True vaknat till lite iallafall, tror och hoppas Karlin fortsätter bänka nummer 10 så får vi nog en förklaring efter säsongen på något sätt.

Rödluvan: Håller med till fullo. In med OP i powerplay, han har fått upp ångan och såg ut som en spetsspelare mot tiken. Spela Berglund i boxplay och låt han försöka hänga med Skellefteå, så kanske han tar beslut snabbt nog mot HV.

Labanlasse: Känner samma, kommer inte bli samma avgrundsdjupa tomhet om vi förlorar detta. Självklart tråkigt då SHL är roligare att gå på mer folk, bättre spelare och allt det där men samtidigt så lär Djurgården vara i SHL så då återstår endast Löven som aldrig lyckas samt Karlskoga, SSK, AIK, Oskarshamn och Mora att tampas med. Inte omöjligt att man går upp relativt snabbt. Inga 7 år iallafall.

Jaja jag har slutat se på Youtube om final 7 2023, det är historia nu. Inget jag njuter av att se längre. 🙂

Rödluvan: Ja, lär garanterat finnas ett gäng spelare som kan må bra av några extra dagars vila. Spela OEE, Jacobsson, Benson, Näsén, Norén, eventuellt Gästrin som ordinarie och vila motsvarande.

KB: Tycker vi borde vila stora delar av laget på tisdag. Förlorar vi då blir det ändå med ett lag som inte är ordinarie, så spelarna som inte är med kommer komma in med en positiv känsla oavsett på fredag.

Åtminstone de skadebenägna borde få vila. Lassi.

KB: Märkligt att man inte ser vem som skrivit artikeln? Är inte det hederlig journalistik annars? Men oavsett. Ska det sluta som en Disney-film, lär väl OP avgöra då, gärna redan i match 5

hompa90: Det är ändå en ganska sansad artikel, men självklart rider den på ett citat från OP och lägger upp det med den vinkeln.

Vikingmodo : När vi åkte ur 2021 så var chocken och bedrövelsen total, ifall det händer igen så resonerar många som mig att det mycket roligare att kanske följa ett topp fyra lag i HA än misären i SHL de senaste åren. Med det sagt så hoppas vi ju ändå att vi lyckas vinna detta kval.

Vikingmodo : Vi har ju inte åkt ur nu, men givetvis var senaste nedflyttningen en gigantisk chock. Vi var överlägsna i det mesta, men hade en tränare med svagt psyke. Karlin kan nog hantera detta på bästa sätt

Tycker också det är lite skönt att det inte på ett väldigt snöpligt sätt här i sista omgången blir klart att vi får kvala. Missförstå mig rätt, hade naturligtvis inte velat kvala ö h t, men nu är det som det är och jag ser hellre att det blir mer tid till att ställa in sig på det.

Labanlasse: Modofansen är ändå lugnare nu än förra gången vi åkte ur. Då skulle samtliga spelare och ledare i Modo Hockey badas i tjära och fjädrar och alla skulle avgå och aldrig mer sätta sin fot i Övik igen.

Idag är klubben med supportrar betydligt mer enade. Med det sagt kan vi ju åka ur ändå. Men då får vi derbyn mot Björklöven igen, vara topplag och vinna fler matcher så långt ifrån alla kan inte sova på kvällarna

Labanlasse: Tråkigt att ett av dessa klassiska lag ska åka ner, vi har ju båda varit i allsvenskan senaste åren, ni en säsong men ändå. Hade varit så skönt om Örebro mött Malmö i kvalet istället.
Tror på en jämn serie men just nu vill jag bara koppla bort ett tag. Slötitta på tisdagsmatchen hoppas ingen skadar sig. Sen koppla på igen på torsdag och börja ladda.

Dwight: Modo är nog favoriter här i JKPG och jag instämmer, detta pga bättre målvakt och bättre anfallspel. Sedan är kval alltid kval och väldigt ångestladdat där dagsform och tur också betyder mycket.

Labanlasse: Vad är dina tankar om kvalet?

Gavelo: He he, att läsa detta Modo forum är som att läsa HV forum, bara andra namn på värdelösa o dyra spelare, en kass HC och sportchef samt oduglig styrelse.

Apropå utveckling av LP/Gästrin mfl som diskuterats här till och från under säsongen.
Eklund som är en av Sveriges största talanger skriver på ytterligare år med Djurgården oavsett liga och Staffan Kronwall och Tornberg hyllar signeringen och säger unisont att detta är det klart bästa miljön för Eklund att fortsätta utvecklas i.
Man hyllar även agenten och rådgivaren för att han/hon inte trycker för att skriva på för något annat lag i SHL eller försöka dra över till Ahl av just den anledningen att det är mer viktigt för så unga spelare att ha tryggheten i hem klubben runt om kring sig för att kunna utvecklas bäst.

Minns att även Peter Forsberg tryckte på detta när han for över lite tidigt och var sen bara ett hårstrå från att avbryta NHL äventyret efter något åt för att han inte trivdes eller kände sig mogen den nya miljön.

Alla är såklart olika men när så många hockeyproffs säger samma sak så ligger det nog rätt mycket sanning bakom det att man inte per automatik utvecklas bättre i SHL eller Ahl jämfört med As.

modomille: Absolut, tror inte han har så stort Modohjärta. ÖSK är ju hans moderklubb. Dessutom tackade han nej till oss. Nej tror faktiskt Josh har starkare band hit trots att han är från Kanada. Han har iallfall varit med på resan upp till SHL.

Keriksson: Sellgren kan dra åt helvete

Keriksson:
Håller med, ibland blir Lars L bara för mycket.

Greenwolper: Löjlig fråga till Sellgren i andra periodpaus, självklart lider han med Modo och lika självklart ger han 100% och mer till sin arbetsgivare. Dickinson fick samma fråga när vi mötte Rögle i höstas.

SPOODI: på tal på matchen igår. Vilken skön känsla ändå att det såg ut som att Sellgren kanske skulle få avgöra matchen för Luleås fördel men vi avgjorde matchen via styrning på honom^^

Keriksson: Fast man sa ju att man justerat spelet från förra säsongen.
Jag duger inte till att begripa skillnaden men det man ser med blotta ögat är att vi nu för tiden åtminstone kör positionsspel så till den grad att vi ej tar egna beslut. Så går kompisen bort sig står man och kollar på för man ska ICKE lämna sin position.

Så istället för ett naivt spel där vi går bort oss för att vi är för offensiva så spear vi ett passivt spel där vi går bort oss för att vi bara står och kollar på. Fasiken vet hur mycket bättre det är men.

Det konstigt är ju att innan MoDo var ju Karlin känd för just sitt defensiva spelsystem. Alla spelade uppoffrande och köpte systemet. Framförallt verkar alla ha förstått det. Denna säsong i MoDo verkar ju ingen ha en aning vad man ska göra.
Så konstigt att en av Karlins historiskt sett grundpelare i hans spel är helt jäkla bortblåst.
Ja det är skillnad på SHL och HA. Men MoDo i SHL är inte organisatoriskt sämre kontra andra lagen än vad Västervik var sin sämsta år i HA.
Så begriper inte att vi ska vara så hopplöst virriga defensivt. Är materialet så dåligt eller har MK helt misslyckats förklara vad han vill?

Gavelo: Befarade redan under försäsongen speciellt sista matcherna mot Brynäs och Löven att det skulle bli ett jobbig säsong. MK och de andra coacherna utgick väl från att grundspelet från förra säsongen skulle fungera även i år.
Nej det är dåligt att inte sätta ett bättre grundspel.

Gavelo: De andra lagen kastar ut puckar ur zonen vid trängt läge. De spelar mer på tålamod att vänta in när väl läget kommer. Modo försöker alltid i alla lägen när de vinner pucken, skapa lägen framåt. Här måste Modo ha betydligt mer tålamod i spelet. Spela situationsanpassat och inte det här naiva spelet som underskattar motståndarna. Mer ödmjukhet i spelet tack!

Gavelo: MK är väldigt bra på att hitta alla möjliga förklaringar till att det går dåligt. Hans oförmåga att sätta en defensiv som är ett måste i SHL kommer dock aldrig på tal.

Det gick bra att köra hawaiihockey i HA när vi hade skickligast trupp. Därefter kom chocken när det inte funkade i SHL och då blev Karlin handfallen.

Man kan ju hoppas att Luleee inte går för fullt idag och inte vill riskera några skador inför kommande slutspel. Samtidigt som Timrå, Leksand och SAIK vinner. Då befäster de mer eller mindre sina positioner i tabellen. Chansen finns fortfarande. Modo kan ju inte spela sämre än sist!
Jag letar efter halmstrån jag vet! Men tar modo 6 poäng och malmö förlorar resten så halkar man kvar på ett bananskal! Vi ger fan inte upp!!

Zource:
MK tycker att inte tillräckligt många kliver fram, själv tycker jag det är att förenkla problemet en aning.
Visst bör fler kunna kliva fram lite mer än senast men i grund och botten saknar vi ett bra grundspel och det faller tyvärr på tränaren.
Våran defensiv är sämst i klassen i nästan alla mätbara värden både i mittzonen och i anfallszonen, vi har absolut ingen grund eller trygghet och över 52 omgångar gör det skillnad.

Vi har adderat att kasta ut puckar och spela enkelt när vi blir trängda i egen zon och det gör att vi kan hålla ut lite längre än tidigare men samtidigt får vi oerhört svårt att starta upp vårat egna spel.

Sist ska man väl också ta i beaktande att vårat material över 4:a kedjor håller dålig SHL klass och även om vi fått in Benson så är bredden obefintlig.

Vårat hopp står just nu till Lassi

Vikingmodo : Då ställer jag en mot fråga : kan någon förklara vad det är för fel på MoDo ???

Keriksson: Är det någon som kan förklara vad det är för jävla fel med Östersund?

Keriksson: Anton Frondell alltså. Det skottet skojar man inte bort. 07:a och kommer direkt från J20 och levererar så här…

Keriksson: Theo Jacobsson 1-2! Blir irriterad att han inte tas hem nu. Vad har vi att förlora?

dempa: Östersund har samma nerver som Modo men med bättre spel. Sjukt om alla 3 bottenlagen skulle stå på 41 poäng inför fredag.,

Majbrasan: kan vara den sämsta engelskan jag hört på den här sidan 2000-talet iallafall 😂

packaged-media.redd.it/srbkmtvr1nme1/pb/m2-res_742p.mp4?m=DASHPlaylist.mpd&v=1&e=1741096800&s=3ec04d73a30f0c45f615811132a1babcf84bdb12

"Took it on the skridsko on modo". Hahaha. Jag ber om ursäkt om detta redan avhandlats i forumet, men vad hände här?

"Nå I don't think så"-nivå på denna i alla fall.

« · 2837036 · »