1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

511365 inlägg · 4110 ämnen

MODO Hockey - Brynäs IF 20110113

1334104 · » Till forumet

Sv: MODO Hockey - Brynäs IF 20110113

Bad_Brett: Han är inte så tokig, den där Macke...

http://www.youtube.com/watch?v=T5gdQN8qVkE&feature=related

Kommentera

Bad_Brett:

För att fylla i mitt resonemang. Skröder har, om jag har räknat rätt, gjort ETT mål på totalt SJU straffar. Det kan man inte förklara bort med ryggproblem eller dålig omgivning. Han har helt enkelt tappat formen helt.
Kommentera

NuMo:

Skröder är ju iskall för tillfället. Hur många straffar har han bränt i år? Och 11 mål på 168 skott?

Första säsongen så var Skröder helt fenomenal, men tappade lite i slutspelet. Säsongen 07/08 vara han urusel. Sedan fick han en nytändning när Zuccarello kom och började spruta in mål igen. Men de två senaste säsongerna har han, trots skaplig poängskörd, varit helt under isen. 33 poäng när kedjekompisen Zuccarello gjorde 64 är rent ut sagt svagt.

Jag tycker inte att man kan gå runt att dalta med en otränad/halvskadad spelare som inte har visat klass på två säsonger. I dagsläget är han det överlägset svagaste kortet i andrakedjan.

Nej, låt honom få spela med Forsberg i powerplay. Då kan han stå framför mål, där han fortfarande gör en hel del nytta. I spel 5-mot-5 är han alldeles för långsam och loj för att bidra med någonting konstruktivt i dagsläget.
Kommentera

Nikki Nine: Jag hoppas, självklart, också på en frisk Foppa i vårt lag. Vi skulle vara dumma ifall vi tackade nej till honom då.
Men jag förstår dina 2 poänger om vad som kan vara negativt med att ta in honom. Det är ju en cirkus utan dess like omkring hans person. Vare sig han spelar eller inte.
Dessutom kommer (och en del har redan börjat) krönikörerna att skriva upp Modo till finalister och favoriter på en natt - och det kommer att jinxa oss å dä grövsta! I know it!

Men om han skrinnar in på lineup så kommer jag genast att glömma detta och skrika som en liten flicka i extas (för femtielfte gången). :)

F.ö. så är Skröder bäst i ES på backhandflipp-pass bakom ryggen i egen zon rakt in i banan - man blir aldrig nervös då...
Kommentera

Bad_Brett: Jag tror att du har helfel angående Skröders kapacitet. Men självklart får väl Nagy vara den sniper du tycker han är.

Så vi får hoppas att han spelar med Foppa och slår Loobs rekord, rekordsnabbt.
Kommentera

Bad_Brett:
Instämmer. Nagy håller högsta klass när det gäller avslut. Att han är vår främste när det kommer till det är odiskutabelt. Skröder är bra, men Nagy är en avslutare i världsklass.
Kommentera

NuMo:

Jag tycker att Nagy är en typisk sniper. Bara för att man skjuter 10 skott per match som Skröder och Danielsson gör betyder inte per automatik att man är en bättre sniper. Nagy är mycket smartare som spelare och skjuter i rätt lägen, vilket statistiken visar ganska tydligt: Nagy sätter 29% av sina skott, medan Skröder och Danielsson sätter 9% av sina skott.

Vidare kan vi notera att Nagy vann skytteligan i QMJHL säsongen 98/99, med 71 mål på 63 matcher - 21 fler än Gagne gjorde på ungefär lika många matcher. Säsongen 03/04 gjorde Nagy i snitt 0,44 mål per match - Samma snitt som en vissa Markus Näslund hade den säsongen.

Sedan har han visserligen tappat lite i produktion på senare år, men i Elitserien är han definitivt det som krävs för att göra 30 mål på en säsong - Vilket knappast Skröder har längre.
Kommentera

Bad_Brett: Egen zon, vad pratar du om?

Jag tycker bara att det är roligt med tankeexperiment.

Men jag vidhåller att Skröder är bäst lämpad med Foppa tillsammans med en stabilt duktig "uppsamlare".

Jämförelsen Nagy och Skröder framåt känns inte så viktig. Nagy ter sig för mig som en spelare som inte är att betrakta som en sniper.
Kommentera

NuMo:

Elitseriens sämsta kedja i egen zon? Skröders backhandflippar, Hedmans loja försvarsspel och en halt Forsberg? Nja.

Jag tycker att kedjan med Madsen, Ritchie och Skröder är välkomponerad. Snackar vi målskytte tycker jag för övrrigt att Nagy håller en helt annan klass än Skröder i dagsläget. Dessutom tror jag att Danielsson, med sin rappa skridskoåkning, skulle passa mycket bättre brevid Forsberg. Av tradition vet vi dessutom att Forsberg alltid är extra lyckosam då han får spela med högerskyttar.
Kommentera

Wayne Gresky: Ja, fast det är ju inte det som är problemet. Det är ju ifall spelarna som tycker det är jobbigt på ett eller annat sätt faller ur ramen. Vi behöver fortsätta vara ett lag.

Ser ingen idé att fortsätta diskutera det här, vi är egentligen på samma sida förutom att jag vill se riskerna med det också =)
Kommentera

Poffa: Jag håller med. Om det däremot visar sig att Forsbergs fot håller och laget går bra så ser jag inte fel i att testa lite olika kedjeformationer inför slutspelet.
Kommentera

Wayne Gresky: Som jag sagt tidigare, kommer Foppa in vill jag inte att vi modifierar våra två offensivt bästa vapen, dvs kedjorna med Bartecko-Susse-Nagy och Madsen-Ritchie-Skröder.

Nä, låt Foppa vara en tillgång i tredjekedjan med Svarten och Danielsson. Det ger ett helt annat djup i kedjorna och våra motståndare får tre kedjor att hålla ordning på.

Kommentera

NuMo: Fast om vi tar Anton Hedman tillsammans med Skröder och Foppa så har vi kombinationen hardcore-brunkarkedja med finess och exekverande kompetens.

Fast jag vill nog inte ha Foppa som Center.
Kommentera

Nikki Nine: De tidigare säsongerna när Peter kommit in i laget har det varit krisstämning. Hade inte han och Markus ställt upp förra säsongen hade det kunnat sluta ännu värre. Så om medspelare som var på väg att spela ner klubben i allsvenskan tyckte att det var lite jobbigt bryr jag mig inte så mycket om.

I ett första skede skulle man kunna kasta in honom i tredjekedjan med Svartvadet och Danielsson. Det skulle inte påverka formationerna överdrivet mycket.
Kommentera

Wayne Gresky: Danielsson glömde jag helt. Låter dellikat i formationen du föreslår.

Redigerad kommentar

Kommentera

Wayne Gresky: Nej, det hade vi inte. Går någon av de fyra spelarna du nämner att likställa med Forsberg och allt vad det innebär?

Återigen, jag säger inte att vi inte ska ta in Forsberg om han känner sig frisk. Men det är inte bara guld och gröna skogar, och det är väl det som många väljer att blunda för just på grund utav att det är vår störste spelare genom tiderna. Jag har förstahandsinformation från spelare och personal i föreningen som har upplevt det jobbigt när Forsberg kommer in, inte på grund utav hans spel på isen utan osäkerheten kring ifall han kan spela eller inte och den mediala uppståndelse som kommer med det. Det är det som oroar mig.
Kommentera

NuMo: Frågan är om Peter skulle kunna spela center om foten funkar? Skröder-Forsberg-Danielsson tycker jag låter spännande.
Kommentera

Nikki Nine: Det är ju bara att kolla på när vi blev mästare senast. Skulle vi vunnit guld utan Morrison, Hedin, Kuusela och Blatny? Knappast! I ett slutspel gäller det att ha en bra och bred trupp. Även om det är lite av en chansning att plocka in #21 så är den värd att ta alla dagar i veckan.

Kolla förresten på hur NHL-klubbarna agerar vid deadline, de som tror sig ha en stor chans att gå långt i slutspel försöker väldigt ofta toppa laget. Att inför ett sluspel kunna kasta in seriens bäste spelare känns som en dröm för alla klubbledare, de som säger emot bör söka någon form av psykiatrisk hjälp.
Kommentera

Bad_Brett:

Jag vill ha Foppa med Skröder om nu Peter blir aktuell. Skröder är den spelare (kanske den enda) i laget som kan ta kvalitetsavslut utan att fundera en sekund, precis vad Foppa ska ha för att komma till sin rätt fullt ut.

Svartvadet kanske måste bli den som kompletterar och rensar upp.
Kommentera

Bad_Brett: Lysande liknelse. Jag bugar mig för mästaren.
Kommentera

Nikki Nine:

Äh. Sätter man in Forsberg i tredjekedjan tillsammans med Svartvadet och Ritchie har jag svårt att se att det skulle störa balansen. Inte för ett lag i medvind.

Problemet tidigare är att Forsberg har kommit in som en frälsare och drabbades av panik så fort han saknades. Nu vet laget att de kan vinna och spela bra utan honom.

Med samma resonemang kan man säga att HV 71 borde sparka Johan Davidsson, nu när det har gått så bra han har varit skadad och Bremberg äntligen tycks ha kommit igång. Risken finns ju att det skapar oreda i truppen när han kommer tillbaka och det är osäkert hur bra hans knä kommer att hålla.

Vilket trams. Jag blir illamående. Usch.
Kommentera

Wayne Gresky:

Hur usel den där krönikan än må vara, så tycker jag att det finns en poäng i att det finns en risk med Foppa. Det finns två saker som måste ske för att det ska bli bra, enligt mig:

1) Laget måste se honom för vad han är
Laget får inte se Foppa som en stjärnspelare som ska komma in och ta oss till slutspel, utan snarare som en komplementspelare som ska hjälpa våra nuvarande ledande spelare i produktionen. Han kommer inte att kunna vinna matcher åt oss på egen hand, utan laget måste verkligen fortsätta på inslagen väg. Det är fruktansvärt viktigt.

2) Foppa får inte hoppa in och ut ur laguppställningen
Ska han vara med och köra så får han se till (i den mån det går, såklart) att han kan spela regelbundet. Får han problem med foten och hoppar in och ut ur laget så kommer det bara bidra med orolighet, både inom gruppen och den mediala press som kommer med det.

Konstigt nog känner jag att jag kan lita på Challe i detta fall, han verkar vara på ungefär samma sida som mig.
Kommentera

Paddan: Det var väl Brynäs som var tjejerna va? Frk CherryNackey, fru Dackel o miss Piggy Greiss. Saknades: Frk Molin, som lagt pumpsen på hyllan.
Kommentera

Rytter: Äh, det var ju tack vare att de var så långsamma som MoDo vann. Brynäs hade också bara otur och fick motis varje gång de försökte spela, och materialaren hade vallat bakhalt på skridskorna. Eller var Brynäsarna generade över ballerinakostymerna de var tvungna att ha på sig för att det var tjejkväll i Fjällräven Center? 
Kommentera

arnio:

Ja helt otroligt att vi lyckades vinna trots att Nagy och Bartecko är så långsamma.
Kommentera

Wayne Gresky: Anrell är en tomte. En frisk Foppa skulle tillföra som åttioåring.

Grattis till den oväntade vinsten förresten.

Redigerad kommentar

Kommentera

Mysig dag idag. Får man en dipp under dagen är det bara att skumma igenom lite inlägg i BIF el TIK boken.
Kommentera

Anrell verkar ha knaprat något lustigt piller och väljer sedan att ägna sig åt lite historierevision.
Kommentera

Intervju med Nagy.

Lite sen där... :)

Redigerad kommentar

Kommentera

Rk Team GP PPGF OPP. TPP PP% SHGA
1 MODO Hockey 38 33 149 256:43 22,15 2
Kommentera

Bad_Brett: Utan att gå några händelser i förväg, men nog hoppas jag vi gör allt för att försöka behålla dessa herrar nästa säsong.
Kommentera

Bad_Brett: ja det är imponerande, nu gäller det att dom är på tå resten med.
såg inte matchen ikväll så jag hoppas att det inte är någon engångsgrej :) som det brukar vara!
Kommentera

Wayne Gresky:

Hahaha!

Facit för nyförvärven:

1. Ladislav Nagy 8 matcher, 5 mål, 3 assist, +4
2. Lubos Bartecko 8 matcher, 3 mål, 5 assist, +4
3. Hannu Pikkarainen 8 matcher, 1 mål, 5 assist, +3
4. Anders Eriksson 8 matcher, 1 mål, 4 assist, +4

Ganska imponerande om ni frågar mig.
Kommentera

Vi vann en viktig match? Vad händer!?
Nu får man dock inte bli kaxig, som vi blev efter vårt tidiga 1-0-mål då det blev nonchalanta flippmackor som brynäs fiskade upp i mittzon och vände på oss gång efter annan.
Behåller vi bara ödmjukheten i spelet och lirar enkelt försvarsspel så har vi ett jäkla starkt lag just nu meine damen und herren.

Det här kommer säkert bli en kamp in på mållinjen så vår trevliga målskillnad, i jämförelse med de andra lagen, är som en extra poäng.

Såg man förresten lite, lite, lite av Hållbergs forna skridskoåkning ikväll? Tyckte mig se ett par offensiva räder som varit helt frånvarande under en längre tid.

Gläd er ikväll för på lördagkväll blir det verkliga testet - borta mot DIF.
Vårt boogey-team (i alla fall på bortaplan).
Kommentera

Bad_Brett:

Markus Näslunds evil twin är ju Gordon Ramsay!
Kommentera

Björn W: Precis - fokus (och då inte håtällä). Vi förlorade de sju sista matcherna innan jul och var märkligt nog ändå endast 6 poäng från slutspelsplats. Nu har vi vunnit fem av sex matcher och är ändå bara på slutspelsplats tack vare målskillnad. Jämt så det förslår.
Kommentera

Paddan:

Kul att du säger det! Den där lookaliken skickade jag faktiskt till WG för flera år sedan. Jag undrar om jag inte till och med gjorde en "Lika som bär" av den... (som jag dock inte hittar nu)

t0.gstatic.com/images?q=tbn:oZCs25t-AJaXoM:http://cache3.asset-cache.net/xc/86140512.jpg?v=1&c=IWSAsset&k=2&d=77BFBA49EF8789215ABF3343C02EA54823172A682A527B6E778E49CAB4593F0AAF966E969A96FAE8&t=1

Redigerad kommentar

Kommentera

Paddan: Vi gjorde ett enda mål på fem matcher, sen vann vi inte en enda match på sju, eller något liknande. Hur fan spelar de andra lagen?
Kommentera

Hmm... Macke Näslund är lite smålik Tim Booth, tycker jag... eller så är det bara mina ögon som inte lyder riktigt idag.

Kommentera

65selander:

Påminn mig inte. Jag älskade den bläckfisken.
Kommentera

Bad_Brett: Är väl inte svårt att tippa bättre än han, han är ju död!
Kommentera

Bad_Brett: Gött!!
Kommentera

Bad_Brett:

Där satt den!
Kommentera

MODOJohan:

Äh, härom matchen tippade jag ju bättre än bläckfisken Paul!
Kommentera

Bad_Brett: Du borde ta någon slags medicin för dina magkänslor mannen
Kommentera

Hahah tokig match
Kommentera

Bad_Brett: Haha, kul match!!
Kommentera

1334104 · »