1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

507065 inlägg · 4104 ämnen

MODO Hockey - Frölunda 2010-01-30

1234856 · » Till forumet

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2010-01-30
Björn W:

Hoppsan, glömde :-)
Kommentera

bisterfinnen: Är högtalaranläggningen upphottad? När då? Av vem då? Med vad då? Hallå?
Kommentera

spud: Snyggt! Den missade jag, ja. Obegripligt nog.
Kommentera

Bragd-Birger: Du glömde, USA For Africa - We Are The World.
Kommentera

bisterfinnen:

Samt min (och Thomas Wassbergs) favorit:

Rammstein - Du Hast :)

Kommentera

bisterfinnen: Några förslag till:

Sibelius - Finlandia
Lordi - Hard rock Halleluja
Aha - Take on me
Artister mot nazister - Det här är ditt land
Kommentera

Björn W:

Jag har skapat en liten önskelista på goa energi-skapar introtruddilutter att mixa ihop och skicka ut i den upphottade ljudanläggningen i lyan

POD - Boom!
Red Hot Chili Peppers - Cant stop
AC/DC - T.N.T
Bomfunk MC - Freestyler
Eminem - Lose yourself
Zombie Nation - Kenkraft 400
Roy Jones JR - Cant be touched
Kommentera

hellge: Låter bra det, om man skulle få för sig att bli äkta man och skaffa sig en lägenhet i Brf Hamnkaptenen någon gång i framtiden, menar jag. ;-)

Då är det väl bara så att vi har en massa gemensamma punkter att arbeta med för att på lång sikt bli, som Leila K uttryckte det - Electric!

*Fler enkla och distinkta ramsor i Öka/Kämpa-modellen för vår sittplatspublik.
*Ett samspel mellan klack och sittplats som präglas av leenden.
*En aktiv sittplatssektion för att länka energi mellan stå- och sittplats.
*Nå fler målgrupper för att sälja ut de sista stolarna på vardagar.
*Sakta men säkert göra hallen mer intensivt, pulshöjande Fjällräven-röd och mindre mode-orange och livlöst svart så att alla automatiskt sitter någon centimeter längre fram på de bekväma sätena.

Hade gärna jobbat på en 10-20%-tjänst med det här under helgerna om jag bara bott...ja, typ där i Brf:en. :-)

Redigerad kommentar

Kommentera

Björn W:

Njae, det tror jag inte. Vi är fortfarande nästan 2500 personer fler i snitt i vår nya boning än ett Kempissnitt de sista 5 åren. De borde rimligtvis också höras.

Visst infinner det sig ett mått av bekvämlighet när man sitter på de sköna stolarna och de väl tilltagna ytorna i lyan, men hunsade män? Nje, det tror jag inte. Själv hojtar jag nog minst lika mycket när frugan är med.
Kommentera

hellge: Hurru, nu duckade du ju för frågan - har vi för många hunsade äkta män i Fjällräven Center? ;-)

Redigerad kommentar

Kommentera

hellge:

Tja, det var väl några matcher. Men så är det ju nu med. Någon slutspelsmatch mot Timrå som avgörs i förlängning, t.ex.
Kommentera

Björn W:

"några av våra yngre förmågor har ju börjat idyllisera Kempis i slutet av 90-talet och ta den stämning som då rådde från sittplats som varandes något slags allmängiltigt tillstånd för hur det alltid har låtit i Kempis"

Egentligen har jag svårt att svara på hur det såg ut på 90-talet då jag bodde i huvudstan. Men några matcher såg jag. Min uppfattning är att det var få matcher som var någon vidare stämning. Det är säkert så att man idylliserar en del, men visst, Kempis var mycket lägre och tätare vilket säkert skapade mer tryck ibland
Kommentera

hellge: Hur är det med det dära "tyst som i graven", några av våra yngre förmågor har ju börjat idyllisera Kempis i slutet av 90-talet och ta den stämning som då rådde från sittplats som varandes något slags allmängiltigt tillstånd för hur det alltid har låtit i Kempis, vilket ju inte är fallet.

Är det så att det sitter gubbar i Fjällräven Center som nu har fått med sig frugan på ett säsongskort i stolen bredvid och därför uppträder mer städat/passionslöst?

Redigerad kommentar

Kommentera

Björn W & Petey21:

Sen gillar jag den gamla versionen av "Upp på", den som går "två poäng ska vi ha". Tvåpoängssystemet är i sig skön nostalgi.

Vad det gäller den där "Hey babe-versionen" som de kör tycker jag nog inte att den är fullt så illa som Björn. Sen har jag inte längre någon mandat att ändra på något som sjungs då även jag numera tillhör de bekväma sittplatsarna.

Egentligen är det en perfekt plats, översta raden på 417, fikat tar man alltid i kiosken hos MODO ungdom. Där finns förmodligen mer insider och mer hockeyexpertis än på något annat ställe. Fast det är ju inte direkt några skrikhalsar och sångfåglar där. De är tysta som i graven.

Annars skulle jag kunna tänka mig det som tidigare diskuterats som har kallats "aktiv sittplats", där man hänger med ståplats i några av sångerna. Lite som 401 agerar idag. Fast det borde vara mer uttalat och systematiskt och framförallt många fler.

Jag ska göra några djupdykningar till i de gamla matchprogrammen och se om jag kan fiska upp några fler kultiga och okulta sånger och ramsor.
Kommentera

För resten kan man höra den ljudliga prestationen från de 7 600 i första perioden igen klockan 22:45 på Canal+ Sport 1 ikväll, innan man släcker lampan.

Nu släcker jag HS-lampan och bloggar lite, det är som dags.

Redigerad kommentar

Kommentera

Petey21: Åkej, jag ska inte låtsas att jag inte vet vad det rör sig om - Det är DJ Ötzis "Hey Baby" som man har tryckt in "Heeeeeeeeja MoDo" et cetera i, en tungvrickningsövning helt utan andningspauser.

Inget fel per se med tidstypisk popmusik, men sådana saker kräver ju sin tusenmannakör.
Kommentera

Björn W: Jag är inte så väl bevandrad i alla ramsor, hur går den där "såklart"-ramsan? Känner inte igen den på enbart ordet "såklart". Annars var de där gamla ramsorna som Hellge nämnde rätt intressanta, tror nästan de skulle kunna uppfattas som nya och innovativa om någon vågade köra dem igen efter alla dessa år i malpåse.
Kommentera

hellge: För resten, skrev du något om att "Upp på..." skulle vara småtöntig? No way, den är vårt enda lyckade försök att ta musik från en 30-talsmusikal - en enorm källa som borde utnyttjas mer och väldigt ofta funkar till allsång.

You'll never walk alone (Carousel, 40-talsmusikal) och I'm forever blowing bubbles (Broadwaymusikal, 1918) har samma rotsystem som "Upp på".

Det enda jag skulle kunna klaga på när det gäller "Upp på" är att vi inte har två verser, i så fall skulle den kunna fortsätta istället för att dö ut på en gång.

Redigerad kommentar

Kommentera

hellge: All respekt till Öka/Kämpa både för att den har en historia och för att den är lätt att få stora mängder människor att hänga med i. Har aldrig hört Fjällräven Center låta bättre än just under den i första perioden igår.

På andra sidan av det spektrat finns tyvärr den hemska "såklart"-ramsan som väl ursprungligen kommer ifrån någon vidrig eurotechnodänga, har fått en krystad text nedtryckt med hjälp av skohorn och så, precis som igår, helt logiskt endast får med sig ett 20-tal personer längst in på ståplats. En riktig party-pooper när man har 7 600 personer med sig som nästan ställer upp på vad som helst.

Pensionera innan den ens kommit ur blöjstadiet, snälla.
Kommentera

spud: Nä det hade han inte. :-)

Wennerholm tippar MoDo-VF i final... (se länken nedan)
Kommentera

hellge:

Och det tycks alltså vara så att vi var före både AIK och Bajen med läktarsång och hejaramsor likt engelsmännen.

Historien måste skrivas om... :)
Kommentera

Coolt!

Nog var det en av de bästa ÖKA/KÄMPA som vi hörde igår. Sjukt bra tryck där hela hallen var med.

Enligt mina efterforskningar har denna ramsa (eller vad man ska kalla den) snart stått sig i 40 år. Någon gång på tidigt 70-tal, ungefär i samband med att Foppa och Macke föddes, hördes den första gången, kanske t o m ännu tidigare.

Märkligt att den finns kvar, eller? När jag gick igenom gamla matchprogram från 70-talets mitt hittade man där hejaramsor som man försökte lansera under matcher. Några av dem var, ska vi säga, gamla:

"Mandom, mod och morske män, kämpatakt i MoDo än"

för att att inte tala om den småtöntiga men ack så klassiska:

"Upp på denna vita äng, spelar Sveriges bästa gäng, två poäng ska vi ha, MoDo är riktigt bra. Hej"

Och denna beskrivande sång med melodi: Mein hut den hat drei ecke

"Ett mål den har en ribba, två stolpar och ett nät, i vårat mål står Sune, och han är alltid tät."
Kommentera

knaskamilla: Ja idag försökte Sjöberg så desperat att inte tappa matchen att han gjorde just det. Dessutom smittade det av sig på hans assistenter.
Hans inkonsekvens var ofattbar och penibel för alla i svart-vitrandiga tröjor.

Frölunda fick matchen dit dom ville, med justa och ojusta medel, och lyckades få ner den fart som MoDo hade senast emot HV. Och när Modo gick i den fällan tappade dom även en stor del av sitt spel.

Det märktes att Timmy inte spelade och Skröder hade behövt 2-3 gula hjälmar för att setts. Dessutom skall Susse INTE spela pp med Foppa och Macke då han törs inte stå framför målvakten och ta stryk. In med Hinote elle Madsen där så hade vi satt minst en balja i pp idag.
Sedan borde Foppa inse att han inte skall prata med domaren så mycket. Tom MZA insåg hur lönlöst, och potentiellt farligt, det hade varit efter han blivit neddragen i 3:e att han bara skakandes på huvudet åkte till båset.

Kommentera

MODOJohan:

Kändes som att Sjöberg gick in stenhårt för att inte falla för något publiktryck, för i vanliga fall brukar domarna hinna räkna spelarna när publiken skriker. Och det var inte som att det var ont om tid den här gången, de bytte ju till och med ut den sjätte spelaren en gång.

Sjöberg. Vilken kille.
Kommentera

Nikki Nine: Bra att få en örfil i form av en bonuspoäng gentemot Luleå och inget poängtapp gentemot Frölunda.

Redigerad kommentar

Kommentera

Nikki Nine: Känns som en förlust.
Kommentera

shinzawai: Vi har sånt jävla larvigt PP.
Kommentera

Frölunda bättre idag. Oavgjort känns dock ganska rättvist, men jag tar gärna extrapinnen nu.
Kommentera

MODOJohan: Dags för Sjöberg att ringa efter poliseskort från arenan snart. Pinsamt att inte göra något åt det friläget från MZA

GÖR MÅL!!!

Redigerad kommentar

Kommentera

Bad_Brett: 12,3,4,5,6,7,8,9 10 Indianer på isen.... dåliga Sjöberg går från klarhet till klarhet
Kommentera

Nikki Nine:

Känns som klar fördel Frölunda.
Kommentera

Hawerchuk: Nu efter andra håller jag med dig. I första tyckte jag han såg piggare ut än vanligt. Nu är man mest orolig för att han ska göra nåt korkat och kosta oss matchen.
Kommentera

MODOJohan: Kan inte avslöja det tyvärr, tricket dör isf...
Kommentera

Björn W: Kissat på dig av nervositet? Har hänt mig tre gånger idag.
Kommentera

Nu har jag gjort en sak som jag hade glömt att göra idag, bara så att ni vet.
Kommentera

Nikki Nine: Fan vad menlöst man spelar. Och Foppa är kass.
Kommentera

Nikki Nine: Puuuuuuuuuh... Nu jävlar händer det saker på isen
Kommentera

MODOJohan: Gör något åt Foppas PP-formation nu. Hinote!!
Kommentera

MODOJohan: men vilket skitmål!
Kommentera

Björn W: Ja, fast nu sitter 2an där den ska!
Kommentera

MODOJohan: Hörru - nu menade jag att det var oroväckande att VeÄff snurrade på fyra och verkligen får bra hockey från alla fyra formationer idag. :-)

Vi ska appselut fortsätta med fyra i en period till, om jag får idka telepati med Hannu.
Kommentera

Björn W: Finns ju fördelar och nackdelar med att gå ner på tre kedjor. Fördelen är att man kommer igång snabbare, högre tempo osv. Nackdelen är att spelarna blir trötta i slutat av matchen och därmed gör onödiga misstag.

Som det sett ut i den här matchen så har ju inte vi haft problem med en bra start. Så jag säger, rulla på med fyra! :)
Kommentera

Björn W: Men Foppa ser bättre ut än vad han gjort hittills denna comebacken.
Kommentera

Hmm...när brukar TOI komma upp på matchstatistiken på hockeyligan.se, någon som har koll? Lite oroväckande att de är så pass kalla att de snurrar vidare på alla fyra formationer - vi kommer inte att segla ifrån iaf, ett som torde vara säkert.
Kommentera

MODOJohan: Härligt att kunna gå in på Hockeysnack och läsa analyser som inte är skrivna med CAPS LOCK intryckt, tummen upp för det. ;-)

Fjällräven Center har aldrig låtit så bra.
Kommentera

Björn W: Apropå Foppas propp på Blomdahl så är det så typiskt Foppa. Han vet att han matchas mot den femman av en anledning, varpå han går in och markerar till honom: "Ive got my eyes on you" typ.
Kommentera

MODOJohan: MOJJE! MÅÅÅL
Kommentera

1234856 · »