Salle: "a t t MODO, som det ser ut, kommer att spela med sju backar."
Jag tycker inte om det där rullandet på backarna. Vill hellre ha fasta backpar genom hela matchen, så man får stabilitet.
Skyndade man sig hem för detta? Jösses, så dåligt.
Ryktet säger att Svarten slog av näsbenet på Törnberg vid slagsmålet.
Bara dra ett stort fett streck över denna match. Är väll inte någon i laget som förtjänar ett godkänt betyg egentligen. Sedan finns det dom som verkligen sticker ut och är totalt värdelösa. Kurvinen och Snellman förstår jag fortfarande inte i vad dom gör i MoDo. Nu skall dock inte skuggan enbart falla på dom men eftersom dom är importspelare så förväntar man sig betyligt mer. Nä skicka iväg dom och frigör pengar till att plocka in 2 nya spelare som inte fått nhl kontrakt.
Paddan: Den enda slutssats jag drar av matchen är att det var DITT fel.
Finns det inte nån avkrok i Härjedalen som behöver en lärare. En skrubb och internet borde väl varenda byskola kunna gräva fram. Eller göra som George Costanza och bädda under skrivbordet på jobbet.
Lumber Jack: Jag kan inte glömma situationen där HV71 var 8 utespelare på planen i 10 sekunder, men ändå kom undan med det.
Fem stycken var inne och spelade, två gruffade med Fredrik Warg och en stod och skällde på linjedomaren, allt medan spelet pågick. En dråplig situation som visade vilken stenkoll Forsström har.
Paddan: Det var pinsamt uppenbart att MODO inte specialstuderat HV:s PP. Jag har sett två-tre matcher med HV i år och det jag lärt mig är att HV:s grundkoncept i PP är att spela en puck rätt genom boxen till en nedstörtande back eller inglidande forward.
Hell, den notoriske målskytten Pelle Gustafsson har ju för fasen gjort fem PP-mål på det sättet.
Wayne Gresky: Jag tycker inte vi skall klanka på domaren lika mycket som på Hockeyligan som satt oss med dessa rättsskipare.
OK att Forsström inte gör en bra insats och inte är redo för att döma i ES. Men att han skall lämna tillbaka pipan innebär ju bara att vi får plocka hit nån med än sämre meriter och kunnande.
Men hade Hockeyligan satt ner foten om fyrdomarsystem så hade Forsström, och alla andra sämre domare, fått ett lättare kliv in i ES-tempot. Och efter en 2-3 hundår så hade vi haft det f-n så mycket bättre än vad vi har i nuläget.
Och att skylla på det ekonomiska är ju bara patetiskt. Den domarlön som proffsdomarna Vinnerborg och Kuben fick är ju inte ens hälften av vad vilken dussinspelare som helst har i ersättning.
Tikinmyheart: Jo men en spelare har ju oftast 4 spelare runt sig att få hjälp av. Forsström, och de andra rookiedomarna, kastas ut på hal is mol allena.
Om dom anammat fyrdomarsystemet så hade dom kunnat få några matcher i bältet bakom/bredvid en fadder/mentor eller vad man nu skulle kalla det.
FYRDOMARSYSTEM Gärna igår.
Tikinmyheart: Begära det orimliga innefattar inte att de ska ha en spelförståelse. I dagens läge saknar de flesta domare just detta, vilket tillsammans med brist på ödmjukhet är det stora problemet.
Det vi såg igår var dock brist på rutin, kunskap och vidvinkelseende. Forsström blir tyvärr allt för lätt stressad och tar horribla beslut.
Det var inte hans fel att MODO förlorade, absolut inte, det skötte MODO så bra själva. Men det är trist för svensk hockey när vi tvingas ha domare som Forsström på isen. Han var till stor del anledningen till att det var så irriterat på isen.
Kommentar
Harri Rindell: Utmaning möta svenska mästarna
Efter två raka trepoängare är det dags för match i Swedbank Arena igen för MODO Hockey. Nu kommer regerande svenska mästarna HV 71 på besök.
- En större utmaning får man leta efter, menar MODOcoachen Harri Rindell. Det blir kul att känna på HV eftersom det som regel också brukar handla om bra hockey.
MODO vann länsderbyt förra torsdagen mot Timrå med 4-3, sedan blev det 3-1 av bara farten i Karlstad mot Färjestad.
- Vi gjorde en riktigt bra match i Karlstad. Framförallt spelade vi verkligt stabilt i slutperioden och jag tycker att vi aldrig var riktigt illa ute.
Tränare Rindell tycker att elitserien av årgång 2008-09 är otroligt bra.
- Jag har sagt tidigare att jag älskar den här ligan och det stämmer verkligen. Titta bara på inledningen i höst. Alla lag är bra och ingen match är på förhand avgjord. Matcherna är ju oerhört jämna.
Rindell tycker också att fler och fler spelare är delaktiga i det som görs i laget.
- Precis vad som är målsättningen. Dessutom fungerar det här med fysträningen i kombination med isträningarna riktigt bra. Alla förstår vikten av det här mentalt nu.
Nöjd med inledningen?
- Det måste vi vara, men det gäller att hela tiden ladda rätt för varje match och förstå att varje poäng man tar nu är lika viktig som de man kan ta senare.
Du börjar också få tillbaka alla skadade spelare.
- Vilket förstås är väldigt glädjande. Just nu är det faktiskt bara Salomonsson som är vid sidan om, men sådant här törs man knappt andas om. Då brukar det hända saker
Noterbart om laget
Noterbart är
a t t Andreas Salomonsson tränade på is i går igen och var med i alla övningar. Han såg riktigt pigg ut och snart får vi hundraprocentiga besked angående hans ljumskbesvär.
a t t finske backen Mikko Kurvinen är fri från sina nackbesvär och gör comeback efter tre matchers vila.
a t t MODO, som det ser ut, kommer att spela med sju backar.
a t t motståndarna HV 71 på onsdagskvällen spelar (spelade) sin första match i Champions League - hemma mot Bern i ett utsålt Kinnarps Arena.
MODO Hockey mot HV 71:
Målvakt:
60 Karol Krizan
(30 Michal Zajkowski).
Backar:
2 Jens Westin,
3 Mattias Timander,
4 Mikko Kurvinen,
5 Hans Jonsson,
18 Per Hållberg,
35 Pierre Hedin,
41 Victor Hedman.