1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

507012 inlägg · 4104 ämnen

MODO Hockey - HV 71 2008-10-09

« · 1071954 · » Till forumet

MODO Hockey - HV 71 2008-10-09

Kommentar

Harri Rindell: Utmaning möta svenska mästarna

Efter två raka trepoängare är det dags för match i Swedbank Arena igen för MODO Hockey. Nu kommer regerande svenska mästarna HV 71 på besök.
- En större utmaning får man leta efter, menar MODOcoachen Harri Rindell. Det blir kul att känna på HV eftersom det som regel också brukar handla om bra hockey.

MODO vann länsderbyt förra torsdagen mot Timrå med 4-3, sedan blev det 3-1 av bara farten i Karlstad mot Färjestad.
- Vi gjorde en riktigt bra match i Karlstad. Framförallt spelade vi verkligt stabilt i slutperioden och jag tycker att vi aldrig var riktigt illa ute.

Tränare Rindell tycker att elitserien av årgång 2008-09 är otroligt bra.
- Jag har sagt tidigare att jag älskar den här ligan och det stämmer verkligen. Titta bara på inledningen i höst. Alla lag är bra och ingen match är på förhand avgjord. Matcherna är ju oerhört jämna.

Rindell tycker också att fler och fler spelare är delaktiga i det som görs i laget.
- Precis vad som är målsättningen. Dessutom fungerar det här med fysträningen i kombination med isträningarna riktigt bra. Alla förstår vikten av det här mentalt nu.

Nöjd med inledningen?
- Det måste vi vara, men det gäller att hela tiden ladda rätt för varje match och förstå att varje poäng man tar nu är lika viktig som de man kan ta senare.

Du börjar också få tillbaka alla skadade spelare.
- Vilket förstås är väldigt glädjande. Just nu är det faktiskt bara Salomonsson som är vid sidan om, men sådant här törs man knappt andas om. Då brukar det hända saker

Noterbart om laget

Noterbart är
a t t Andreas Salomonsson tränade på is i går igen och var med i alla övningar. Han såg riktigt pigg ut och snart får vi hundraprocentiga besked angående hans ljumskbesvär.

a t t finske backen Mikko Kurvinen är fri från sina nackbesvär och gör comeback efter tre matchers vila.

a t t MODO, som det ser ut, kommer att spela med sju backar.

a t t motståndarna HV 71 på onsdagskvällen spelar (spelade) sin första match i Champions League - hemma mot Bern i ett utsålt Kinnarps Arena.

MODO Hockey mot HV 71:
Målvakt:
60 Karol Krizan
(30 Michal Zajkowski).

Backar:
2 Jens Westin,
3 Mattias Timander,
4 Mikko Kurvinen,
5 Hans Jonsson,
18 Per Hållberg,
35 Pierre Hedin,
41 Victor Hedman.

Kedjor:
10 Per-Åge Skröder,
24 Niklas Sundström,
36 Mats Zuccarello Aasen

9 Magnus Wernblom,
39 Per Svartvadet,
16 Tobias Forsberg

13 Marco Tuokko,
20 Oscar Steen,
79 Fredrik Warg

81 Ville Snellman,
29 Andreas Molinder,
11 Thomas Enström.

Kommentera

Sv: MODO Hockey - HV 71 2008-10-09
Salle:

Egentligen skulle MODO ha spelat den här matchen idag. Klantmodo.

www.linkopinghc.com/index.php?articleid=358
Kommentera

hellge: Och den första matchen i Champions Hockey League är färdigspelad. Eisbären Berlin vann med 4-3 mot Oulun Kärpät i den nyinvigda arenan o2 World Berlin. Kl 16 börjar matchen mellan Salavat Yulaev Ufa och HC Mountfield.
Kommentera

hellge: O2 Arena, formerly known as Sazka Arena, besökte jag sommaren 2005. Av årstiden att döma spelades följdaktligen inte någon hockey vid besöket, men det var ändock en mäktig känsla att vara där.
Kommentera

Salle: "a t t MODO, som det ser ut, kommer att spela med sju backar."

Jag tycker inte om det där rullandet på backarna. Vill hellre ha fasta backpar genom hela matchen, så man får stabilitet.

Kommentera

Poffa: Jag tror faktiskt att jag föredrar rörliga backar, det blir så mycket enklare då att försöka skapa ett ordnat försvarsspel. Iofs så hoppas jag att min återkomst till Swedbank Arena inte automatiskt innebär ett kollapsat lagspel... jo förresten, om det är HV som drabbas av kollapsen.
Kommentera

Paddan: Jag vet inte vad du menar med kollapsat lagspel Paddan, men såg väldigt virrigt ut ibland. Man tar inte vara på den start man får och en nervös målvakt i hv-lägret som hade problem med de 3 första skotten. I stället så har man dragit på sig en hel del onödiga farliga kontringar och brytningar efter tveksamt spel i uppspelsfasen. Westin hade inget lyckat byte när de fick göra 1-2 t.ex.
Kommentera

MorganaLefaey: Uruselt! Hafs och misstag av mass. Westin är helt under isen i den här perioden. Tur att man kan njuta av Hedmans dribblingar och Sundströms smartness, för annars är det bara plågsamt att se eländet. Kurvinen ser rostig ut och Warg, ja han är tom sämre än vanligt.
Kommentera

Wayne Gresky: Jo Warg suger stenhårt och hemskt vad uddlöst det blir när inte förstaformationen fungerar.
Kommentera

Wayne Gresky: Så otroligt tempofattigt också så man börjar nästan fundera på att byta kanal till någon annan match.
Kommentera

MorganaLefaey: De som stannade hemma visste vad de gjorde. Snellman, vad är han bra för?
Kommentera

Grinigt i banken ikväll?
Kommentera

Tikinmyheart: Grinigheten är väl det enda intressanta i den här drabbningen. Domaren gör inte heller det hela bättre. Jag säger inte att han gynnar något av lagen, men bra är han inte.
Kommentera

Wayne Gresky: Någon som har en ren spruta med fart? Tror jag hade hängt med i det tempo som modo bjussar på.
Kommentera

Skyndade man sig hem för detta? Jösses, så dåligt.

Ryktet säger att Svarten slog av näsbenet på Törnberg vid slagsmålet.

Kommentera

Poffa:

Vi har ju en av världens sämsta kaptener enligt denna krönika..

Hmm!

Jag skulle också bli rätt sur efter en butt-ending...
Kommentera

Poffa: Tur att han inte tog i, då hade det kunnat gå illa. Undra förresten om Törnberg lärde sig något av smällen?
Kommentera

Poffa: Var domaren förberedd på att han skulle få mycket kritik och det var därför som han var inkognito ikväll. Eller har de slutat med att sätta ut namnen på huvuddomarnas tröjor?

Jag tror att till och med Stevie Wonder hade gjort en bättre insats som domare ikväll.
Kommentera

Bara dra ett stort fett streck över denna match. Är väll inte någon i laget som förtjänar ett godkänt betyg egentligen. Sedan finns det dom som verkligen sticker ut och är totalt värdelösa. Kurvinen och Snellman förstår jag fortfarande inte i vad dom gör i MoDo. Nu skall dock inte skuggan enbart falla på dom men eftersom dom är importspelare så förväntar man sig betyligt mer. Nä skicka iväg dom och frigör pengar till att plocka in 2 nya spelare som inte fått nhl kontrakt.

Kommentera

Cyklob: Jag tycker också att dagens match visade ganska tydligt att när första femman inte får sitt spel att fungera så rasar spelet i hela laget. Sedan så kan man ju också tycka att MoDo-spelarna borde ha lärt sig vid det här laget, efter att ha försökt femtielva gånger med samma resultat, att det inte går att dra ner tempot till stillastående i spel fem mot tre och tro att man ska lyckas skapa något tryck på motståndarna.
Kommentera

Paddan:

Själv undrar jag om domaren överhuvudtaget var förberedd på att han skulle döma ikväll.

Mest positivt ikväll är ändå Luleås och SSK:s segrar, tycker jag.
Kommentera

knaskamilla: Färjestad har det tungt. Ändå är de taggade.
Kommentera

Paddan: Den enda slutssats jag drar av matchen är att det var DITT fel.

Finns det inte nån avkrok i Härjedalen som behöver en lärare. En skrubb och internet borde väl varenda byskola kunna gräva fram. Eller göra som George Costanza och bädda under skrivbordet på jobbet.

Kommentera

Salle: Det tror faktiskt jag också. Jag sade åt kompisarna att jag nog skulle lämna VIP-kortet till killen som hade haft platsen de tre matcherna innan jag dök upp. Men det vägrade de acceptera.
Kommentera

Frisco: Hade inte mackägarns flyttat norrut?
Kommentera

Paddan: Nä han borde ju kunna få lite kompensation för att ha missat denna match. Punga upp nu.
Kommentera

Paddan:

Vilket dåligt betyg på den killen...de vill alltså hellre att MoDo förlorar än de vill sitta bredvid honom?
Kommentera

Cyklob: Ja Snellman är inge vidare, men Kurvinen är i mitt tycke en stabil back som inte syns och gör få misstag.
Kommentera

Vad var det nu den där domaren hette?
Kommentera

knaskamilla: Forsström om du menar i dagens match.
Kommentera

Poffa:

Just det. Hoppas han åker till Luleå någon gång, har en luling på tråden som är nöjd med Persson efter 6-41 i utvisningsminuter och vill börja prenumerera på honom. Tänkte de kunde få pröva på något nytt och fräscht i stället.
Kommentera

Jag tycker det var väldigt modigt av MZA att försöka täcka ett skott på knä med röven mot skytten. Tyvärr blev det mål på skottet, men modigt var det allt.
Kommentera

spud: Tyvärr var det fler som täckte i det ögonblicket. Fast på fel sätt sett med MoDo-ögon. Det stod 3 vita framför Karol. Och en ensam Hasse(?).
Kommentera

TÅ:n går hårt hort J-20 domaren från Umeå idag.

allehanda.se/avdelning/sport/33986

Kentas kommentar till matchen:

"Jag är stolt över grabbarna."

Kan ingen ta av karln repeatknappen?
Kommentera

Lumber Jack: Jag kan inte glömma situationen där HV71 var 8 utespelare på planen i 10 sekunder, men ändå kom undan med det.

Fem stycken var inne och spelade, två gruffade med Fredrik Warg och en stod och skällde på linjedomaren, allt medan spelet pågick. En dråplig situation som visade vilken stenkoll Forsström har.

Kommentera

Poffa: Vilket även är lite av upprinnelsen till det senare debaclet. Där var där och efter alla avblåsningar runt mål där HV-spelare tilläts gruffa som han tappade matchen. Han sov nog inte så gott inatt, men Peter Anderssom ringde nog och tröstade med beröm.
Kommentera

Lumber Jack: Fast sedan kan man ju fundera på, var sjutton var försvarsspelet? Per Gustavsson tilläts exempelvis ha klippkort vid vänsterstolpen utan att en enda gång bli bortplockad av en MoDo-spelare.
Kommentera

Paddan: Det var pinsamt uppenbart att MODO inte specialstuderat HV:s PP. Jag har sett två-tre matcher med HV i år och det jag lärt mig är att HV:s grundkoncept i PP är att spela en puck rätt genom boxen till en nedstörtande back eller inglidande forward.

Hell, den notoriske målskytten Pelle Gustafsson har ju för fasen gjort fem PP-mål på det sättet.

Kommentera

Lumber Jack: Med tanke på den inställning och fart som visades upp av de röda så had det inte ens blivit poäng om Jörgen Grundström dömt. Vi får trösta oss med den insikten och hoppas att den här lallaren får lämna tillbaka sin pipa.
Kommentera

Wayne Gresky: Jörgen Grundström.. Äh, jag satt och längtade intensivt efter Sven-Erik Sold.
Kommentera

Wayne Gresky: Jag tycker inte vi skall klanka på domaren lika mycket som på Hockeyligan som satt oss med dessa rättsskipare.

OK att Forsström inte gör en bra insats och inte är redo för att döma i ES. Men att han skall lämna tillbaka pipan innebär ju bara att vi får plocka hit nån med än sämre meriter och kunnande.

Men hade Hockeyligan satt ner foten om fyrdomarsystem så hade Forsström, och alla andra sämre domare,  fått ett lättare kliv in i ES-tempot. Och efter en 2-3 hundår så hade vi haft det f-n så mycket bättre än vad vi har i nuläget.

Och att skylla på det ekonomiska är ju bara patetiskt. Den domarlön som proffsdomarna Vinnerborg och Kuben fick är ju inte ens hälften av vad vilken dussinspelare som helst har i ersättning.

Kommentera

Paddan:

Haha den gamle sold från Gagnef, undrar vad han gör nu för tiden !

Det skall jag kolla opp.
Kommentera

Salle: Då jag bor i S-vall men håller TIK närmast om hjärtat, brukar jag även se en hel del matcher i Gärdehov där "katterna" huserar.

Jag har sett domare Forsström massor av gånger och upplever att han är nonchalant mot spelarna. Han är väldigt ojämn i sin bedömning och i vissa matcher tillåter han ingenting.

Han skötte sig helt ok i sin debut i E-on. Jag trodde han inte skulle palla för publiktrycket men där hade jag fel.

Det är som du säger inte lätt att ta klivet från AS till ES, lika svårt är det dito för en hockeyspelare att ta klivet upp.
Kommentera

Tikinmyheart: Jo men en spelare har ju oftast 4 spelare runt sig att få hjälp av. Forsström, och de andra rookiedomarna, kastas ut på hal is mol allena.

Om dom anammat fyrdomarsystemet så hade dom kunnat få några matcher i bältet bakom/bredvid en fadder/mentor eller vad man nu skulle kalla det.

FYRDOMARSYSTEM Gärna igår.

Kommentera

Salle: De flesta lag klagar i dag på våra etablerade domare, eller hur? Jag tål tex inte Sjöberg och "Kuben". Oftast har det en historia som mynnar ut i förluster för det lag man håller på.

Fyrdomarsystemet är ett måste för allas bästa, men nu är beslutet som det är.

Nya domare måste slussas vidare till ES om vi nu inte ska fortsätta att ta hit tyska domare som slänger ut slängkyssar till fansen, eller utländska domare som är så jävla rädd att göra fel så man tar till videogranskning vid varje ribb- och stolpskott.

KHL hägrar säkert för en del i domarkåren, och hur blir resultatet då om ett antal försvinner dit?

Vi ska ha höga krav på våra ES domare, men ibland tror jag vi begär det orimliga.
Kommentera

Tikinmyheart: Begära det orimliga innefattar inte att de ska ha en spelförståelse. I dagens läge saknar de flesta domare just detta, vilket tillsammans med brist på ödmjukhet är det stora problemet.

Det vi såg igår var dock brist på rutin, kunskap och vidvinkelseende. Forsström blir tyvärr allt för lätt stressad och tar horribla beslut.

Det var inte hans fel att MODO förlorade, absolut inte, det skötte MODO så bra själva. Men det är trist för svensk hockey när vi tvingas ha domare som Forsström på isen. Han var till stor del anledningen till att det var så irriterat på isen.

Kommentera

Poffa: Ja men jag tycker du sammanfattar mina egna uppfattningar om just Forsström i det här fallet mkt bra. Jag tycker vidare att har varit en kompesationsdomare i de matcher jag har sett honom. Om det är ngt unikt för honom låter jag vara osvuret.

Vad jag menar med det "orimliga" är att man kan inte som ensam huvuddomare se allt!

Men hur fasiken ska "nya" domare slussas in i ES där ett betydligt högre tempo råder med snabba spelvändningar nu när vi inte har fyrdomarsystem som kan agera läroskola?
Kommentera

Lumber Jack: Peter Andersson ringde nog Forsström och sa att han gjort helt rätt i alla situationer samtidigt som han sa att han inte sett matchen.
Kommentera

Frisco:

Man får ju ändå säga att domarna har en viss trygghet i sitt yrke. De vet att de kan chansa hejvilt men i slutändan ändå kommer att ha rätt.
Kommentera

knaskamilla: Förresten, att se matchen igår påminde lite grann om en NHL-match. Det blev väldigt många "powerbreaks" när Davidsson och Petrasek skulle sammanträda med domaren efter varenda avblåsning.
Kommentera

« · 1071954 · »