Sawchuk:
Han är fortfarande lite i klenaste laget. Han klarar sig rätt bra än då tack vare sin fina skridskoåkning, men han skulle behöva samma explosivitet som Hedberg för att bli ett riktigt stort hot mot bättre försvar.
Någon på Csports drog en jämförelse med Peter Forsberg, som givetvis är helt befängd, men jag förstår lite vad han menade. Possler ser rätt barnslig ut även för en 18-19-åring, precis som Peter gjorde (t.ex. jämfört med Markus Näslund). Det skulle inte förvåna mig ifall Possler är en sådan där spelare kommer explodera fullständigt efter ytterligare en sommar med hård träning.
Berka:
Tycker Possler varit lite försiktig efter sin smäll i huvudet. Om det finns sådana tankar i huvudet försvinner produktionen snabbt.
J F K:
Som jag har skrivit förut, jag tvivlar starkt på att Possler kommer fortsätta dundra in poäng hela säsongen. Skulle inte förvåna mig om han stannar vid 20 poäng eller dylikt (även om skadan inte är så allvarlig).
Jag har funderat mycket över vad detta beror på, och kommit fram till följande "teorier":
- Juniorer som försöker ta sig upp tränar ofta otroligt hårt på sommaren. I början av säsongen, innan spelsystemen sitter, kan de leva på sin energi. Längre in på säsongen försämras orken. Det i kombination med att spelsystemen börjar sitta, leder till att spelintelligens och rutin blir desto viktigare.
- Bottenlagen inser sina problem och börjar spela destruktivt. De sänker tempot i matcherna, vilket återigen gör att energin blir av mindre vikt. Dessutom värvas nya spelare under säsongen vilket ökar konkurrensen.
- I början av säsongen kan de spela helt utan press, men när de helt plötsligt har tagit en plats i en toppkedja, börjar de känna en massa krav, vilket inte alla kan hantera i den åldern.
J F K: Ett beslut om man ska bänka någon eller inte är väldigt svårt att avgöra på distans, nu låter jag lite som Huge jag vet. Men det kan vara alldeles för skadligt att bänka en ung spelare i fel fas, det lär han sig inget av. Då är det bättre att han får vila efter en okej insats, och förklara det med att det är en del av utbildningen att känna sin kropp.
Igår underpresterade alla utom Lööf som någon tidigare påtalat. Att då gå och plocka bort Adrian låter alldeles för illa för mina öron, han skulle känna sig som en syndabock och orsak till förlusten. Men det är knappast hans fel att ingen fick upp den fart och noggranhet som krävs för att spela det spel som MODO gör.
Sawchuk: Nej, man ska absolut inte bänka dem för att de gjort en mindre bra insats, men det kan ändå vara bra för konkurrensen och för att inspirera de övriga om man roterar lite på de som inte är helt givna (såsom Possler och Hedberg). Min erfarenhet är att juniorer brukar gå väldigt mycket upp och ned i prestationen under en säsong.
Jag tyckte både knopp och kropp verkade trötta. Oftast brukar det vara knoppen som är klart mest trött efter hårt matchande och därför min kommentar. Det var oerhört många konstiga beslut där ute. Sedan kan det också smugit in sig en viss säkerhet i att man spelat så bra och vunnit så mycket. Jag tror att AF är duktig på att hålla spelarna på jorden, men nog kan det varit en del - omedveten - underskattning.
Redigerad kommentar
J F K:
Att skicka hit och dit grundat på prestationen i en match känns förhastat. Det har hänt mycket för killen i höst och han liksom många andra har gått på max en längre tid. Att då bli nedskickad efter en svagare insats skapar bara osäkerhet.
Låt killen få landa i det här och ta nya tag efter landslagsuppehållet.
Hur tänker du då du tycker att det var bara knoppen dom var trött i JFK?
Personligen såg jag stor skillnad i skridskoåkningen jämfört med de senaste vinstmatcherna, extra tydligt var det i spelet utan puck och hemjobben att spelarna inte orkade trycka på det lilla extra för att jobba sig ikapp.
Berka: Tror du att du har någon större fördel av din pojklags hockey från -80 talet när du analyserar dagens Modo menar du? ;)
En hel del saker, men det primära här är att när spelet Modo vill spela inte fungerar, såsom igår, så faller det tillbaka på individuell skicklighet. Det lyser igenom extremt tydligt hur mycket kvalité vissa spelare har och andra inte har. Bengtsson/hedberg/öhnerud/ är samtliga ljusår före Adrian Kempe på i stort sett alla viktiga punkter som hockeyspelare, många faller in under ordet "rutin". Samtliga var bättre på skridskorna men framförallt och absolut viktigast, samtliga var tryggare med pucken, mycket spelskickligare helt enkelt.
Jag har i min bedömning ingen som helst hänsyn till att Kempe är yngre än övriga här utan bedömer honom på samma premisser, som en A-lags spelare i Modo.
Jag har nu kommit på någonting att "jämföra" med när jag tänker på hur dåligt han spelade, Henrik Samuelssons sämsta insatser.
Så tycker jag som sagt om hans match igår, samtidigt som du tycker att han var bra. Skilda världar :)
ULTIMAVICI: Jag tycker väl egentligen att det var mer trötthet i knoppen än i kroppen. Uppspelen gick alldeles för långsamt så man kunde inte komma igenom mittzon med fart som man lyckats så bra med på slutet.
Hur som helst blir det oerhört bra med ett uppehåll.
(Och med bättre kondition återhämtar man sig även snabbare mentalt).
Berka:Jo, det var det. Jag var på plats och studerade honom noga.
"men att plocka han av banan för att han tappade några puckar och ramlade är rent löjligt, det fanns dom som var sämre."
Det hade naturligtvis varit löjligt, men ditt påstående har inget med min analys eller bedömning att göra, eftersom han inte bara "tappade några puckar och ramlade".
Nej, det fanns inga som var sämre, han gjorde en så pass dålig insats att jag anser den var odiskutabelt sämst på banan.
Eftersom du skriver att du tycker att han var bra så gör du uppenbarligen en helt annan analys, jag håller som sagt inte med.
ULTIMAVICI:
HV körde mittzonsgegga mot oss och vi hade inte farten i huvud och ben att lösa den ekvationen i den här matchen.
HV fick spelvända ett otal gånger då vi körde fast vid offensiv blå.
Blir bra med vila nu.
McFire: Kan hålla med att han var en av dom sämre, framförallt gjorde han extremt dumma misstag som höll på och även kostade ett mål i röven. En konsekvens av att han är oerfaren antagligen.
Däremot tycker jag det var rätt att ändå låte han spela. Killen är 17år, han kommer göra sämre och bättre matcher. Och om han varit ensam om att vara dålig hade jag köpt en petning. Men nu var hela laget rätt kasst, förhoppningsvis lär sig Adrian att när spelet inte stämmer kan man inte pyssla med lika svåra saker som man gör när spelet funkar.
Monno:
Tycker Lööv kommer undan med hedern i behåll. I övrigt var det väldigt klena insatser.
ULTIMAVICI: Men Gunno å Ritto i samma, nja bägge är lite för puckkära samt inte värdens snabbaste. Samt Påhlsson i samma :).
Men AF verkar veta vad han gör.
Redigerad kommentar