1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

506715 inlägg · 4104 ämnen

MODO Hockey - HV71 2009-11-14

1200763 · » Till forumet

Sv: MODO Hockey - HV71 2009-11-14
shinzawai: Som jag skrev längre ner...

Paddan: han hade enl Thomas Steen fått en smäll åt huvudet och kände sig lite groggig.
Salle Kommentera Igår kl. 22:54

Kommentera

Har slarvräknat lite. Jag får det till att vi behöver snitta 1,8 poäng per match resten av säsongen för att kunna vara säkra på slutspel. Lycka till liksom.

80 poäng, 36 matcher kvar, 16 poäng inspelade. Brrr.
Kommentera

Ja, vad hände med Green?

Redigerad kommentar

Kommentera

Vi är gulligt sist, men vi ska inte brådska me nyförvärv... bättre vi väntar en 200 omgångar till så kan vi spela kval mot almtuna.

Att freddan inte har hittat en klasslirare sen serien startade är tamefan en sensation.
Vi kan köra en klysha.. bara att fortsätta gnugga, ( så lägger jag till) så vinner vi inte heller matcher
Kommentera

Frisco: Med den farten han har nu kan han inte ens klubba kutar.
Kommentera

AM: P Å Späckhuggare?
Kommentera

AM: greenn utgick... de jag undrade om...
karneval, javist ;)
Kommentera

Berka: Karn e val, eller kanske det var skröder..
Kommentera

Salle: Green, undrar hur det är med karn?
Kommentera

Bissett19: Äh vi skickar in nån onödig spelare, typ Skröder, som för ångvälta Markström och sedan kan vi nog vinna enkelt.
Kommentera

Modoante:

Ni har ju i allafall en som vet var det står..
Vi ska trååååka ut er på Tisdag,när Svedberg står och gäspar efter 18.27 i tredje slår vi till med 1-0.
Kommentera

Bissett19: Tror inte er defensiv behöver jobba övertid heller vi har ju bara en spelare som vet var målet sitter.
Kommentera

Bissett19: hehe... Läge för 0-0 dårå.
Kommentera

Salle:

På Tisdag behöver ni ingen defensiv...
Kommentera

Wayne Gresky: Jag är med dig speciellt efter dagens bleka insats.

Så här skulle JAG formera defensiven på tisdag.
Mojzis - Hållberg
Pikkarainen - Jonsson
Timander - Bonsaksen

Sen kan man alltid flytta upp Timmy om han börjar visa kunglighet igen. Men då får nån av högerbackarna flytta över för tyvärr ser bristerna större ut på vänstersidan i nuläget. Vem är mest "dubbelsidig" av dom vette klåen dock.

Kommentera

qwertas: På pappret håller jag med dig, men Timander och Sondell har spelat rätt mycket ihop och det har inte funkat alls. Därför särar jag hellre på dem.
Kommentera

Wayne Gresky: Byt plats med Hållberg och Sondell så har du hur jag tycker man skall spela när alla är hela.
Kommentera

qwertas: Med alla hela skulle jag nog ändå spela:
Hållberg - Timander
Pikkarainen - Jonsson
Sondell - Mojzis

Timmy är nästan en lika stor besvikelse som Skröder.
Kommentera

Wayne Gresky: Ja, det kan jag hålla med om. Förstår inte varför man inte spelar honom med Timmy eller Hållberg, de känns i dagsläget som våra mest stabila backar defensivt.

Hedman hade likadana problem förra året men då städade oftast Timmy bakom honom. Sedan så är ju Timmy långt, långt, långt borta från fjolårsformen själv också.
Kommentera

qwertas: Jag tror också att några vinster skulle göra susen. När det gäller försvarsspel så stör jag mig dock oerhört på att Sondell aldrig verkar ha koll på vad som finns bakom ryggen. Det är oerhört lätt för motståndarna att smyga bakom honom.
Kommentera

qwertas: Du har rätt i att det sitter mycket i huvudet på spelarna.

För hur kan annars det se bra/ok ut i början av matchen för att ju närmare slutsignalen bli värre, stirrigare och slarvigare spel.

Dags att satsa några korvören på en mental coach eller annan självförtroendeuppbyggande åtgärd.
Kommentera

Wayne Gresky: Håller med dig i mångt och mycket. Sedan är det ju så också för att använda ett populärt uttryck inom hockeyn nu så att MODO har många så kallade alibispelande forwards. Man åker och gömmer sig på banan vilket gör det ännu svårare för våra backar att leverera ett snabbt förstapass.

Det leder till att backarna transporterar puck istället och när det kommer press vid röd så dumpar man pucken för att inte tappa den. Tyvärr leder dessa dumpar allt som oftast inte till något eftersom de inte är planerade.

Största problemet i försvarsspelet tycker jag är att man backar in i egen zon alldeles för lätt. Stå upp och möt motståndarna istället, men detta hänger förmodligen ihop med självförtroende också, eller brist på självförtroende.

Personligen så tror jag att många problem löser sig om vi får in två dugliga forwards in i truppen. Vinner man ett par matcher så kommer självförtroendet.

Med självförtroende så vågar man mera och får automatiskt lite mera tid med pucken, både offensivt och defensivt.
Kommentera

NuMo: Av detta inlägg ser man fördelen av att ta in yrkesmän.

Redigerad kommentar

Kommentera

supertrött: Då är han säkert för dyr.
Kommentera

Poffa: Men om vi hittar en målvakt som är rightare och bra målskytt då ?
Kommentera

Poffa: Det är ju uppenbart att det finns flera "läror" i hur man kan försöka styra upp detta.

Men nåt annat tyvärr lika uppenbart är att MoDo-ledningen verkar mest ha en irrlära för där händer det ju ingenting. Förutom att man väntar på mr 21.

Så känns det i alla fall just nu.
Kommentera

Wayne Gresky: Jag har nyss byggt en trappa i en slänt. Jag började uppifrån och nästa dag började jag nerifrån. När jag kom fram till det jag gjorde dagen innan så visade det sig att jg inte riktigt kommit ner så nu har jag börjat nerifrån igen.

Ja, nu får ni dra era slutsatser. För mig verkar allt obegripligt.
Kommentera

supertrött: Givetvis ska man bygga bakifrån men man måste en skaplig fördelning av resurserna.

Ett stort problem med vårt bygge är att vi nu försökt få in lite mer spelskickliga backar. Tyvärr är kombinationen spelande backar och helt värdelösa forwards ännu sämre än sarg-ut backar och värdelösa forwards. Det blir varken hackat eller malet. Jag saknar skickliga centrar som snabbt kan fördela puckarna. Jag tycker att många lite orättvist lägger hela ansvaret på de långsamma anfallsspelet på backarna.
Kommentera

supertrött: Men när man inte får målskyttet att fungera så ska man värva en målvakt? Vad finns det då för målvakt ledig just nu som gör att vi kommer släppa in mindre mål och göra mer?

Vi behöver i första hand en spelskicklig center och sedan en målskytt. Därefter ska vi kolla på målvakter. Under förutsättning att Malek gått till en annan klubb, alltså.

Kommentera

supertrött: Och v ligger precis bredvid b vilket är klurigt när man druckit öl,.
Kommentera

Wayne Gresky: En mycket bra analys !

Hur åtgärdar man detta då ?

Jo, man skaffar sig en BRA målvakt som stärker upp och ger backarna självförtroende vilket ger lugn i backlinjen.
Med lugn och självförtroende i backlinjen kan de leberera bättre pass till forwards.

Poffa, man bygger lag bakifrån och när det darrar längst bak värvar man inte folk längst fram.
Kommentera

qwertas: Heerema förefaller vara ledig, men hur vass han är efter några år i Tyskland vågar jag inte uttala mig om. Han har ju inte glänst där direkt.
Kommentera

Lumber Jack: Jag skulle vilja påstå att problemet är både och. Ingen litar på någon annan. Forwards litar inte på backar, backar litar inte på forwards, forwards litar inte på målvakten, målvakten litar inte på forwards, backarna litar inte på målvakten och målvakten litar inte på backarna. Laget blir utdraget, osynkat, det blir korta sidledspassningar i mittzonen. I box play sjunker hela laget ned i målvaktens knä samtidigt som målvakten går ut och skär vinklar eftersom han inte ser något för att alla är i knät på honom. Osv osv...
Kommentera

Lumber Jack: Det tror jag inte, Svedberg är en målmedveten kille med siktet uppåt. Han kommer bli bra, riktigt bra. Men vi får se hur det blir.
Kommentera

qwertas: Mojzis var helt ok, men jag tycker att det är fel att spela honom med Hasse. Ingen av dem är något vidare med att spela ut pucken från egen zon.
Kommentera

spud: Det är precis tvärtom. En stabil målvakt som spelarna litar på ger ett mindre virrigt försvar.

Låter vi Svedberg fortsätta att stå och förlora matcherna kommer han tillslut att knäckas.

Kommentera

Modoante: Haydar har ju rätt utryckligen sagt att han kommer fortsätta i AHL för att jaga en plats i NHL. Glöm honom.
Kommentera

qwertas: han ser intressant ut men om värvar honom så ger vi ju upp hoppet om att kunna få hit Haydar
Kommentera

spud: Har vi sett samma match? Tycker att Mojzis gjorde sin absolut bästa match den här säsongen. Med beröm godkänt tycker jag att hans betyg skall vara idag.

Tänk så olika man kan se på saker.
Kommentera

Modoante: Jag har känslan av att Skröder blir flera klasser bättre när han spelar med Sundström. De tänker hockey på samma sätt och passar väldigt bra ihop. Samarbetet har fungerat lysande i tre säsonger. Att inte sätta ihop dem när Sundström är tillbaka skulle vara tjänstefel.
Kommentera

Wayne Gresky: Du brukar ju vara en hejjare på att gräva fram uppgifter. Jag har försökt men kan inte hitta att Jeff Heerema spelar för någon klubb i år, ännu!

Vore inte det något att slösa pengar på? Förmodligen inte vansinnigt dyr och dessutom verkar han veta vart målet är beläget.
Kommentera

Poffa: Ja man undrar ju vart medgångssupportrarna från grannkommunen var. Eller blev dom stoppade i dörren med Lorden i innerfickan.  För MoDo hade visitation av publiken med tonvikt på införsel av egen alkohol, Allt för att sälja mer Mintu och Jäger i barerna.

Redigerad kommentar

Kommentera

Salle: Det är möjligt att han var det, men det betyder ju inte att han var bra, för det var han inte! Han är MODOs segaste spelare med att få ut pucken från egen zon idag renderade misslyckade rensningen i ett mål i baken, samt att han förstörde ett par anfall med att glida genom zonen samtidigt som han försökte hitta ett passningsalternativ men det slutade med fiasko.
Kommentera

Wayne Gresky: Tänkte att om man ger Skröder en ny omgivning så kanske man kan få igång honom.För det kan väl inte vara så illa att Skröder inte kan spela hockey utan Sundström.
Kommentera

supertrött: På hockey, köpande öl för att Modo som klubb ska gå bättre ekonomiskt.
Kommentera

supertrött: backhatarklubben är en exklusiv förening som ställer hårda och rigorösa krav på sina medlemmar. Dessutom så tar vi inte in hangaround, pledges och wannabees då nån av ordinarie medlemmar måste avgå frivilligt. Dödsfall KAN vara orsak för uteslutning.

Redigerad kommentar

Kommentera

Poffa: jajamän, vart var du ?
Kommentera

spud: VA!

Mojzis var bästa back idag tillsammans med Hållberg. Va Timmander kan vet och har vi sett senast förra matchen. Pikkarainen är säsongens värvning än så länge och kommer bli bättre.
Kommentera

supertrött: Nej, men jag är medlem i en förening som vill bota sjukdomen och inte bara täcka över symtomen.
Kommentera

supertrött: Sundström ska iaf spela med Skröder, det är enda chansen att få igång Per-Åge. Vi har absolut inte råd med att våra "sjärnspelare" underpresterar när vi har så värdelös trupp i övrigt.
Kommentera

1200763 · »