1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

508460 inlägg · 4106 ämnen

MoDo Hockey - HV71 24-02-29 Borta

« · 2661695 · » Till forumet

Sv: MoDo Hockey - HV71 24-02-29 Borta
TickledDonkey: det är verkligen inte osannolikt att det blir kamp ända in i kaklet. om vi förutsätter att hv tar tre poäng idag vilket är basen för hela den här diskussionen, och det mest sannolika på förhand, så är det sex poäng ner och fem matcher kvar. (och ett malmö som går om modo ikväll, det finns inte en chans i hela världen att dom tappar poäng ikväll. senast jag var såhär säker så vann hv med 10-1...)

modo har i tur och ordning frölunda borta, luleå hemma, leksand borta. det är väl ingen i hela sverige som skulle höja på ögonbrynen om modo kammar noll i dom tre matcherna, eller hur? modo har såklart chans på poäng, halvdålig form på alla tre, men återigen, ingen höjer på ögonbrynen heller om det blir noll poäng där, det är tre bättre lag än modo.

då är det två matcher kvar mot malmö och rögle och max sex poäng ner till hv, potentiellt mindre då dom har örebro hemma under samma period vilket skulle kunna bli seger. då är det matcher där det bara är skalle och vilka som hanterar det bäst. det gick sådär modo mötte malmö och rögle senast i "sexpoängsmatcher", riktiga bottennapp båda två. inget som betyder att det upprepas igen men det kommer vara en helt annan typ av match

nej, kontraktet är verkligen inte klart. det kanske är andra tongångar kl 22 ikväll men just nu? nej, inte alls.
Kommentera

BobbyG: Jinxbetta 5000 på HV och Malmö så ärr saken biff.
Kommentera

BobbyG: hoppas vi gjort bort säsongens bottennapp mot malmö och rögle redan. Nu har vi stigande form och har kämpat på bra i matcherna. Tror senaste matchen mot malmö knäckte mig. Var tom inne efterbords. Efter det blir jag inte nervös längre. Och efter niopoängsveckan blev jag plötsligt positiv? Inför varje match går jag och tänker vi ska ta poäng. Är det övermod? Nu sitter jag och tänker, vi kan väl ta 3 av 4 matcher mot malmö och rögle! Kämpa MoDo!!!!
Kommentera

Bad_Brett: jag har gjort vad jag kan, antingen blir det lugna puckar eller så blir det ett bidrag till lumberjacks
Kommentera

Elysium: Hinken verkar i hemlighet redan ha löst ett nyförvärv inför nästa säsong!

Välkommen Behrouz!
Kommentera

BobbyG: Precis så resonerar jag också
Kommentera

Rurik: vann ju strafftävlingen, så Berra kan ju hoppa in vid straffläggning!
Kommentera

Brander: det är såklart mer troligt att modo löser det än att man inte löser det, men... högmod går före fall :)
Kommentera

BobbyG: Mattias på ÖA har räknat ut att chansen för MoDo att nå play-in är 42,54%
Kommentera

BobbyG: Sanny har skrivit en lång artikel om MoDo och utgångsläget för ikväll. Sätter mindre fokus på hans fastslagande om huruvida vi är klar efter x poäng. Men tycker hans resonemang om det som vi har ändrat i spelet är intressant:

Jämförelsen gäller innan och efter landslagsuppehållet.
\"MoDo släppt till 4,06 skott emot sig per match i den inre skottsektorn. Det går att jämföra med närmare 6,5 per match dessförinnan.\"

\"Offensivt har man varit effektivare än tidigare trots att man spenderar långt mycket mindre tid i anfallszon.
Fram till landslagsuppehållet i februari hade MoDo en offensiv zontid, vid lika antal spelare på isen, på sex minuter och 23 sekunders per match. Efter landslagsuppehållet har man en minut och 35 sekunder mindre offensiv zontid (4,48 min/match).\"

\"Trots att man haft både mindre skottförsök och färre skott på mål (cirka sju mindre per match) och haft mindre zontid så har man likväl varit effektivare. Det hänger ihop med att man varit tajtare i det defensiva spelet och kommit mer samlade i offensiven och haft mer kraft och ork i de avgörande lägena.\"
Kommentera

BobbyG: Låt mig rätta dig, det är mycket mer troligt att MoDo löser det än att man inte gör det. Sen vet jag inte varför folk nästan tar för givet att HV vinner och gör det under ordinarie tid dessutom, ser det som mycket mer troligt att vi i alla fall tar det till sudden. Visst HV är ett bra hemmalag men pressen på dom är enorm och vi är inte dåliga.
Kommentera

Gavelo: jag tycker du har fel, vinner vi ikväll är vi klara. Lorar vi så blir det ångestmatcher ända tills sista omg..
Kommentera

Bössa 68: Ingen kan väl vara förvånad om Önerud och Nättinen stänker dit några mål? HV kan nog brunka hem matchen via desperation, och vips så blir det 3 poäng mot Linköping i samma veva när vi återigen förnedras av Frölunda. Blir nervösa fyra sista omgångar.
Kommentera

modomille: Klart vi lööööser det! Men jag tror många ändå tänker "worst-case" bara för att på nått sätt dämpa sin oro... för gudarna ska veta det att oro har vi haft i måååååånga år!
Kommentera

Bössa 68: Jag tycker de flesta har fel, vi är klara när vi är klara, inte en omgång innan det.

Men ska ett skräplag som Åsa-Nisse slippa kvala? Man har gjort 5 spelmål senaste 4 matcherna. Disciplinnämnden borde bestraffa dom med kvalspel
Kommentera

Framnäs: Ingen blir väl förvånad om vi vinner heller, vilket vi inte borde bli då vi är det bättre laget.
Kommentera

modomille: Känns som att det är en "viss" press på hemmalaget ikväll. Vore synnerligen intressant om vi tar en tidig ledning
Kommentera

HalvHund: Precis så. Men i match 7 mot Dif, sm-guldet och kvalspelet mot SSK var faktiskt MoDo bäst när det gällde. Men det är som att MoDo fått stämpeln i mitt huvud att de inte kan vinna de viktiga matcherna. Tror ändå att det här laget har en jäkla mental styrka.
Kommentera

modomille: Nej, så är det absolut. Men det är lite märkligt bara att vissa glömmer på en millisekund att SHL är en tuff liga. Så fort MoDo når en bra position, ett bra utgångsläge så finns inga tvivel alls. Vet inte vilka matcher folk har sett för att vara så självsäkra.
Kommentera

Brander: nu glömmer du du tyvärr vissa debacle, leksand, brynäs ×2, corona sässen, mm
Kommentera

Framnäs:

Ja vilka hade egentligen räknat med att MoDo skulle ta tre raka mot Örebro, OIK och Timrå? Hur såg modos chanser ut i procent innan de matcherna tro? Det går farligt fort i hockey och jag hoppas verkligen att dom kan sätta spiken i kistan ikväll.
Kommentera

Bössa 68: Jo de matcherna har jag ständigt i tankarna, men det är min poäng-att jag nästan glömmer att MoDo faktiskt ibland även varit bäst när det gäller.
Kommentera

Bössa 68: Jag håller inte alls med 6P plus målskillnad med 5 matcher kvar känns inte jätteångest om du frågar mig.
Kommentera

Framnäs: Jao kanske folk har sett dom senaste åtta matcherna där vi vunnit fem. Sen skulle jag säga att nio poäng ner till strecket med sex matcher kvar är bättre än \"bra\".
Kommentera

Gavelo: det är verkligen ingen ångest idag. bara möjligheter att avgöra.

men det finns trots allt en chans att vi sitter här om exakt en vecka och tycker läget är lite jobbigare efter tre raka förluster och hv max sex poäng bakom
Kommentera

Gavelo: okej? Kul å höra hur du resonerar/tänker! Men har du mer än en 1:a i matematik så lär du fatta att 6p av 15/p inte är en omöjlighet för laget bakom å hämta in. Just sain....
Kommentera

BobbyG: Det som är läskigt vid HV- vinst är att MoDo kanske börjar känna sig nervösa och jagade medan HV får vittring. De får ett slags mentalt övertag.
Kommentera

Brander: stor risk för det ja. Men helt säker på att Modo ror hem det och gör dom inte det kommer vi ändå bita ihop. Om inte annat i ett kval.
Kommentera

Många tänker ofta jo men tänk om dom vinner tre raka ja då är dom ifatt, jo men tänk om vi förlorar samtliga och dom går rent mm

\"Dom\" i det här fallet kan vara HV men går att applicera på andra lag som är i samma sits som HV

Grejen är bara den att lag som HV vinner inte flera matcher i rad. Det är därför dom just är på kvalplats.
Kommentera

Bössa 68: Hv har alltså skrapat ihop 7 p TOTALT på sina 23 bortamatcher.
Man har 5 matcher kvar varav 3 är borta.
Har man inte världens sämsta nerver så ser man att Modo sitter i en fantastiskt bra situation även vid en förlust ikväll.
Sen handlar det inte bara om 6p, det handlar alltså om att hv behöver ta 6 poäng fler än Modo på det 5 sista omgångarna + eventuell målskillnad
Kommentera

Brander: Mif Oskars idag med. Tror det blir vinst för Mif och då kan de bli en utmaning i tabellen för RBK och Modo. Angående HV så tror jag de kan göra en bra hemmamatch med publikens stöd. Tror på förlängning och avgörande i 4e perioden.
Kommentera

Bössa 68: i mina ögon är det en ren bonus att vi ens har chansen redan nu att skaffa oss vääääälidgt väääldigt bra läge för shl kontraktet. Jag hade varit nöjd om vi haft skapligt häng att ta oss till ingenmansland den här tiden på säsongen.
Kommentera

Gavelo: modo sitter i en bra sits. men jag är emot det här att personer säger att hv bara tagit 7 poäng så det finns ingen chans att dom vinner borta. säger inte att du säger det men har sett många skriva just det här senaste dagarna. även dåliga lag vinner ibland.

dom kan exempelvis ta modo, örebro och leksand hemma och malmö borta i sista så är dom uppe på 62p. säger inte att det kommer ske men ingen omöjlighet

angående målskillnad så är det troligt att om dom vinner idag plus tar in sex poäng extra på modo så har dom tagit dom där 7 målen som krävs
Kommentera

Charliejfz: ni har också oskarshamn kvar så ni reder ut malmö om dom inte får en knäpp nu på slutet (riktigt bra seger av dom senast). nästa lördag avgör modo och malmös positioner tror jag när dom möts
Kommentera

Gavelo: men nu måste du ge dig! Det finns inga garantier att hv inte plötsligt kan vinna alla sina bortamatcher, statistik är den 3e lögnen,bevisar ingenting , läs på.
Kommentera

grimiss: innan säsongen var jag rädd att det skulle se ut som det såg ut i januari hela säsongen. Så jag är nöjd över vårt läge, haha.
Kommentera

BobbyG: Ingeting är omöjlig och bollen är rund som Zlatan skulle ha sagt, men tittar man på det redan spelade 46 omgångarna så blir det tufft för dem att ta in 9p + målskillnaden på det återstående 6 omgångarna.
Hv71 kan absolut vinna sina 3 hemmamatcher och då ligga på samma poäng som Modo, Men då behöver dom fortfarande hela tiden ta minst 1 poäng mer på sina bortamatcher än vad modo gör totalt på sina återstående 5, bortamatcher där man snittar 0,3p/m
Kommentera

Brander: Det har dom absolut! Mycket tack vare att vi sitter på nästan helt samma lag som ifjol(+2 super-finnar) då de tog sig samman ett par ggr.

Men bara för att det kommer solsken efter regn beyder inte det att det aldrig mer kommer regna... inget är alls klart men visst har vi ett kanonläge även om det skulle bli 0 pinnar ikväll...
Kommentera

Bössa 68: Hade du otur när du tänkte, nu igen?!
Jag har aaaaaaaaldriiiig pratat om garantier, däremot sannolikhet och odds.
Modo sitter i en oerhört bra situation även vid förlust ikväll, HV behöver göra säsongsbästa serien ut med god marginal samtidigt som Modo behöver avsluta uselt serien ut för att man ska lyckas tappa detta.
Allt kan hända men Modo har oddsen på sin sida, goda odds dessutom.
Kommentera

Gavelo: Största oron är väl att dom där i Smålands Jerusalem har Jesus på sin sida.
Kommentera

Bössa 68: haha men vafan det här väl självklart att allt kan hända? Men statistik visar ju vad som är minst eller mest sannolikt. Att det sen kan gå precis hur som helst vet väl alla som såg Modo åka ur mot Leksand.
Kommentera

grimiss: Jag håller med, det här läget hade iaf inte jag räknat in i den här delen av serien.

Modo har gjort det för jäkla bra under sista månaden, jag kan minnas fel, men ej förlorat 2 i rad trots tunga smällar mot FBK och Skellefteå. Jag tycker att det finns en jävla moral i laget. HV är ett mycket starkt hemmalag, jag tror ingen skiter ner sig om det skulle bli förlust.

Modo är tippade att sluta sist, de har visat jävligt mycket mer än så och jagade det har de varit länge. Hur serien slutar får framtiden utvisa.

Jag tänker dock inte ta ut bekymmer i förskott.

Frammåt Modo!
Kommentera

19MoDo21: tror fan HV åker ur om de hamnar i kval. Läskig tanke men hoppas verkligen vi vinner ikväll
Kommentera

Gavelo: sluta för fan håna ! Nu måste du faktiskt hålla med om att MoDo är inte klar ännu. Vinner vi ikväll så är vi garanterat klar.
Kommentera

grimiss: jag är modoit, vi bryter statistiken hele tiden! Oftast I negativ bemärkelse. De är int klart förs de ä klart! Capice!
Kommentera

HalvHund: Kan vi ta tre poäng till på vägen tvingar vi HV vinna resten i princip, även om vi torskar ikvll.
Visst är det upp till oss själva och inte enbart lita på att HV förlorar men jag hävdar att tre poäng till skall vara tillräckligt.
Finns egentligen inget som talar för att HV, den här tiden på säsonge, ska börja vinna allt när dom inte gjort det så här långt.
Måste ligga en enorm press på laget för tillfället
Kommentera

Bössa 68: säger som Karlin. Vi är inte klara om vi tar tre pinnar mot HV
Kommentera

SPOODI: Nä, hoppas verkligen inte vi slår av på takten helt om vi vinner idag.
Kommentera

Rödluvan: vinst ikväll och vi har häng på play in dock! Den är sjuk. Hade tagit det alla dagar i veckan innan säsongen
Kommentera

SPOODI: Vet inte om detta är en jinx eller anti-jinx. Men har en dålig magkänsla idag. Hoppas den har fel. Kan också bara vara hungrig, de är jag rätt ofta.
Kommentera

« · 2661695 · »