1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

511781 inlägg · 4110 ämnen

MoDo Hockey - Örebro HK 2023-10-14 Hemma

2583181 · » Till forumet

Sv: MoDo Hockey - Örebro HK 2023-10-14 Hemma
Nucky:
3 perioden är vår bästa period den ”hade”, den första var betydligt tyngre. Men det går i vågor i en match.
Kommentera

Gavelo:
Jag tyckter att våra backar har blivit enormt bra på att få fast/ stopp på måtståndarna efter sargen.
Väldigt många gånger fassnar dom där.
Rubins, Bricklwy. Rundblad. Berg och Bernhardt soelar mycket kropp där och det tar på motståndarnas krafter. Det suger regält med energi. Och sedan spelar vi enkelt sarg ut och trötta ut dom på det ... Det tär enormt att få börja om hela tiden.
Kommentera

Costanza:

Underskattat!
MoDo har en växel till vi ännu inte provat, O'Regan-Rååmaa-Ranta kan bli en grym maskin ute på isen om de klickar! MoDo har väl ännu inte hunnit spela in sig med laget som är tänkt.
Otroligt spännande de nästkommande 10 matcherna!
Kommentera

Nucky: Vet inte om du bara sett 3:e eller om du sett alla 3 perioder men ja man är nog färgad om man inte kan se att Örebro var bättre än Modo i stora delar av matchen, inte hela men stora delar.

Dock inte sagt att vi nödvändigtvis stjäl poäng, sådan skillnad var det absolut inte men Örebro var tunga offensiv och skapade många långa anfall där Lassi tvingades storspela, defensivt tyckte jag Örebro var nära på 100% och Modo hade enormt svårt att få tryck i deras zon.

MEN Modo som lag är en jävla maskin just nu, vi har med handen på hjärtat en hel del medstuds men samtidigt jobbar vi enormt hårt för den medstudsen, när man trodde att Örebro skulle forcera sista 6-7 minutrarna så kändes det som att dom fått lite slut på idéer och Modo kontrollerade situationerna oerhört bra.

Jag kan inte säga att 3-1 är en stöld men jag kan säga att Örebro var bättre än oss över 60 minuter och enligt mig det bästa laget vi mött hittills, det säger mycket om Örebro men samtidigt väldigt mycket om Modos maskineri när vi ändå slår dem med 3-1
Kommentera

Trilske: Såg 3:e perioden precis eftersom jag följde den endast via liverapportering igår.
Jag blev förvånad när alla rapporter sagt att vi stjäl poängen och ska vara så fruktansvärt glada för vinsten. Man må vara lite färgad av att att veta hur matchen slutar, men herrejävlar vad den bedömningen är felaktig.
De första 4 minuterna i 3:e perioden är Örets, resten är vår.
Imponerande hur vi vågar sätta press och gå för att vinna efter deras mål.
Vi för matchen och skapar högkvalitativa lägen för både Aagaard och Brickley ett flertal gånger innan målet, och äger spelet däremellan.
Nån vidare forcering från Örebro kommer inte då vi fortsätter föra spelet och flytta upp det på deras planhalva.
Deras 6 mot 5 märks bara av när vi gör mål.
Lehtinen får kliva fram med nån avgörande räddning, men nån press från Örebro är det inte tal om.
När man sen hör Wikegård från studion undrar man ifall dom kikat på fel skärm. Han målar upp oss(som alla andra) som laget som ska stå med mössan i hand och vara tacksam för varje poäng de stora stygga SHL-lagen bjuder oss på.
Berömmer oss också visserligen, men ältar också att ”vi får se när matcherna kommer tätt” hur bra de är osv.
Låter som hela vårat lag är värvat från korpen och inte är van vid flera matcher per vecka.
Sen att vi mött några 2:a målvakter, det är topplag i SHL(Örebro och Frölunda) och bör ha kapaciteten att ställa 2 högkvalitativa målvakter i samma trupp.
F.ö blir jag fruktansvärt imponerad av vår HA-stomme som fortsätter lira som om det vore VIK eller Löven vi möter.
Noll respekt har man och visar inga tendenser på att man ska vika ner sig i framtiden. Kedjan med Woods/JD/dansken spelar så självklart som man gjort under åren i HA.
Näsen bättre än någonsin, Bernie matchas hårdast av alla backar och håller. Brickley är bättre än man någonsin vågat drömma om.
Ska också ha i åtanke att de som börjat trevande eller inte alls är exempelvis Ruohomaa som enligt många innan premiären är den enda i laget med SHL-kvalitet. Spetsförvärven ORegan och Ranta har mer att bevisa. Denna trio är sparkapital och behöver steppa upp för att avlasta och gärna ta över ledpinnen några matcher.
Kommentera

Trilske:
Vigneult? : )
Kommentera

BobbyG:

Jag har riktigt svårt för den stavningen (även råma) så jag undviker det, helst... ;-)
Kommentera

Trilske: det är väl inte svårt att stava roma ;)
Kommentera

Costanza:

Känslan är väl att spelaren med ligans(?) mest svårstavade efternamn spelar på torsdag.

Förhoppningsvis debuterar den tilltänkta förstakedjan.
Kommentera

Sigge: Så ”kassa” har dom inte varit ändå, förlorade visserligen mot Luleå men den matchen var man klart bättre och borde vunnit, man skapade väldigt många målchanser men Luleås målvakt stod på huvudet och räddade dem.
Kommentera

Silly: Leksands nya målis är en positiv överraskning. Att Lindblom skulle kunna ta förstaspaden var inte helt överraskande då FBK fick panikvärva då deras tilltänkta förstemålis gick till NHL helt plötsligt. Men det är ju inte samma sak som mitt ursprungliga budskap. Om Enroth och Johansson stått för Örebro resp Frölunda skulle det inneburit en större utmaning för oss att ta poängen. Håller du inte med om det?
Kommentera

KB: Inte helt omöjligt att vi tar 6 poäng den kommande veckan. Växjö har varit kassa så dom måste höja sig rejält för att ta poäng från oss. Mot Oskars har vi också stor fördel då jag tror att vi kommer kunna få fast dem lättare i anfallszon och stressa fram misstag
Kommentera

BobbyG: Innan den här veckan så kände jag att det skulle vara godkänt med 18 poäng på 12 matcher. Är ju ändå 1,5p i snitt. Nu ligger vi redan bra till på den fronten, men hoppas vi kan knipa poäng mot ett Växjö som svajar en del och Oskarshamn som är tokdålig och i kris just nu.
Kommentera

Jan-Erik :

Är det därför Leksand och Färjestad har gåt så bra.. ?
Deras före seriestart uttalade 2:a målvakter leder målvaktsligan i dag?
Kommentera

Jan-Erik : Får vi igång förstakedjan med O'Regan-Rååmaa-Ranta så kan detta bli en fortsatt kul säsong.
Kommentera

halva oktober har gått nu, modo har hittills tagit 6 av 12 poäng. kvar att möta i oktober

växjö borta
oskarshamn borta
färjestad hemma
luleå hemma

12/24 under oktober är väl med beröm godkänt?
Kommentera

Silly: Tror att i en do or die match skulle fler tycka att man skulle ställa Lassi i målet. Om du tar Tampa så spelar deras reserv helt ok men med en skadefri ryssen Andrej Vasilevskij i mål skulle det ju ändå kännas svårare för motståndarna.

www.expressen.se/sport/hockey/nhl/jonas-johansson-hyllas-av-victor-hedman-trots-tampa-bay-lightnings-small/
Kommentera

Jan-Erik :
Okej.. Hur tänker då Leksand i nästa möte ..?
Det är deras 1;a målis i dag också.. Vad Bra?
👍 😁👍

Det är ingen som vet vem vår 1: a m0lis är..
Dom har stått lika mycket typ..
Och ligger på samma röddningsprocent typ..
Kommentera

Silly: Nej Olle har varit bra men jag tror att motståndarna får en känsla av att det kommer att gå enklare när inte förstemålisen står. Det stärker deras känsla att de lättare kan bli mål och därmed deras själförtroende när de kommer till lägen. Sedan stämmer inte alltid resultatet med den känsla som man får av att möta andremålisen.
Kommentera

vill lägga till en sak också

ingen kan ta ifrån oss att modo är den bästa nykomlingen på 2000-talet. vet faktiskt inte specifikt när en nykomling var bättre?
Kommentera

Jan-Erik :

OEE höll oss kvar i den matchen länge.
Hade OEE stått mot Leksand hade vi vunnit den?

Är det såvi ska utvärdera?
Kommentera

Bad_Brett:

Jadå, men man underskattar alltid en nykomling i början, oavsett om det är ett nytt lag eller nyanställd på jobbet.
Det är efter en viss tid man ”rycker upp sig” och tar nykomlingen riktigt på allvar,
Vi har startat riktighet starkt, och alla nya shl lag kommer in i en trist svacka efter en tid när den riktiga seriellunken har varit i gång ett tag, fixar vi den med hedern i behåll så går vi starkare mot våren
Kommentera

BobbyG: glömde ett ord där när jag skrev gått bra, skulle stått "bra i början eller varit inne på många framåt".
Kommentera

KRB: Ja det lär ni göra, och inte är det ngn överraskning heller , minns inte exakt var jag hade er i JFK tips, men högt var det iaf om jag minns rätt

Edit
Letade upp tipset, hade er som 10’a. Känns lågt nu, men mer rätt än majoriteten naivt slentriantippade er
Kommentera

MorganaLefaey: dom var riktigt bra i början i plus minus. bäst i laget
Kommentera

BobbyG: ändå är de på + medans ranta o niederbach typ är på -7.

De måste gått bra i början eller vart inne på en hel del framåt också.
Kommentera

Nucky: Om Lassi spelat lika bra som i går och stått i mål mot Luleå hade vi haft större chans på poäng men vi vet ju båda att ingen målis står alla matcher, då blir det ju inte bra heller då ingen målis presterar på topp om han står 52 matcher i rad. Det jag tänker är ju bara att om vi fortsätter plocka många poäng så kanske fler lag prioriterar att spela sin förstemålis mot oss och tar sin reserv mot t ex Oskars och HV. Därmed kan det bli svårare för oss.
Kommentera

Jan-Erik :

Men vi har tagit väldigt viktiga poäng i inledningen av serien, poäng som bottenlagen inte spelat in.
HV lär se ut och få ytterligare ett svajigt år, lagets självförtroende kommer inte att ge dem medvind
Oskarshamn har sämre backar och målvakter, det märks redan.
Malmö blir svåra att tippa då de har nya spelare och ett uppdaterat spelsystem, kanske lika duktiga eller snäppet starkare än MoDo?!
Leksand lär åka jojo i tabellen som alla år innan, varvar bättre perioder med sämre Deras importer har aldrig gett järnet för laget någonsin, de får lön och uppehälle något eller några år tills de hittar en ny klubb någonstans….

Visst undviker vi kval gott och väl i år?!
Kommentera

Silly: det med hur vi spelar gäller väl för vissa andra lag också, har inte riktigt koll men det kommer in nya tränare i lagen med annat tänk och speluppläggning, flera nya toppspelare i många lag som förändrar spelmönstret, så vad jag menar tar det ett antal matcher o många videotimmar för att kartlägga motståndarna, Karlin m.fl. tittar mycket på video från andra matcher och det är lika för även hos de andra lagen.
Kommentera

Jan-Erik : Det finns inga lätta matcher, bara matcher med olika ansikten ;)

Bra jobbat och grattis till segern iaf.
Kommentera

Jan-Erik : tycker nog inte modo har haft så fint spel heller senaste tiden, det har varit några matcher nu som varit viktade ganska mycket till motståndarlagets fördel, men lassi och olle har hela tiden varit riktigt bra och sett till att modo alltid har en chans att vinna, vilket är en jättestyrka tycker jag. det var väl egentligen bara leksand som man kände att nä, det här kan modo verkligen inte vinna men det lutar mer åt att det bara vara en plump än något annat

som adam på expressen är inne på så behöver modo snrast komma till bukt med att man släpper till mycket högrisklägen, tror inte vi ska förlita oss på att lassi och olle ska vinna matcher åt oss, även om dom gärna får fortsätta på den fina nivån dom är på, minns inte vart jag såg det, om det var tv4 kanske, men enligt den underliggande statistiken är modo sämst i försvarszon, förväntade mål bakåt eller nåt sånt, vilket också stärker det vi alla ser, att lassi och olle har varit otroligt bra. kan dom fortsätta vara otroligt bra OCH modo plockar bort fler högrisklägen kommer det bli ännu svårare att slå oss
Kommentera

KRB: Total logisk lapsus. Rimligen borde det vara lättare för 13 lag att hålla koll på ett nytt lag än det är för det nya laget att hålla koll på 13 lag. Lägg därtill att Karlin och Hinken på förhand inte vet fullt ut vilka spelare som kommer fungera i SHL.

Det logiska vore om det blir tvärtom. Karlin lär sig hur motståndarna spelar, det blir uppenbart vilka positioner som måste förstärkas, spelare som Bernhardtz växer in i det etc.

Titta bara på Näséns passning till Woods igår. Hedberg har sett det genomspelet massvis av gånger och med största sannolikhet tagit upp det med laget. Ändå lyckas det. Kan det vara så enkelt att dessa "allsvenska" spelare faktiskt har spetskvaliteter som fungerar bra även i SHL? Precis som Karlkvist, Johnsson, Tambellini, Rosdahl, Olofsson, Kapla, Lindbom mfl?
Kommentera

Trilske: Kudos till Berg ändå som var den enda som vågade spela fysiskt igår. Alla andra backar gömmer sig när dom egentligen kan dela ut en propp för att hjälpa laget!

Utöver det har han nog svårast av alla med positionsspelet. SHL är en lite väl hög nivå för honom
Kommentera

Jan-Erik : Med samma tänk gav vi bort matchen mot Luleå eftersom vi spelade Olle Ek då?
Kommentera

Jan-Erik : Visserligen men igår startade L Johansson i Frölunda, släppte in 4 och Dishow (sp?) fick hoppa in.
Kommentera

KRB: Det man kan invända mot Modos fina resultat är ju att varken Linköping (sjuk), Frölunda eller Örebro kom med sina förstemålisar. Åtminstone i de två sista matcherna skulle det lika gärna kunnat bli förlust...Kanske har man i de två sistnämnda lagen redan planerat in att reserven skulle stå i "den lätta matchen" och därmed givit oss en viss fördel. Fortsätter vårt fina spel så lär vi ställas mot deras starkaste målis framöver.
Kommentera

Förövrigt lite kul att Shinnimin igår tweetade ut att Eklind (efter sitt hattrick) är NHL-mässig.

Även en annan Brynäs-bekanting gjorde mål på oss igår...

Till alla er som köpt recensioner av en viss spelare som huserat i ett lag i fritt fall... #LexTimashov
Kommentera

Gavelo:

Jag håller med dig,
Det tar en runda för alla shl lag att komma underfund med hur nykomlingen spelar, en del lag kanske t.o.m. underskattar nykomlingen första matchen.
Vi har ännu inte startat med ett komplett lag där alla nya och skadade har varit med samtidigt.
Om vi blir ett skarpare lag när alla är på plats som det är tänkt återstår att se,
Vi behöver bli några % bättre, vi behöver höja oss ett snäpp ytterligare som lagmaskin till returmatcherna mot lagen i lagen i shl, de analyserar oss just nu och dödar enkelt våra styrkor om vi inte utvecklar oss och blir mera jämnstarka över formationerna över tid

Vi är iallafall minst lika duktig spelmässigt som bottenlagen just nu, och vi har en bra stämning i truppen, tabellen ljuger då inte efter omgångarna hittills!!
Kommentera

Trilske: nej, jag håller dom inte ansvariga heller, det är en lagsport och plus minus är en ganska dålig statistik. jag noterar bara
Kommentera

BobbyG:

Krävdes en styrning för att göra mål på oss igår, svårt att värja sig mot.

Luleås 1-1-mål hade OEE tagit med lite bättre positionering och Shinnis avslut är det bara lyfta på hatten åt.

Inga direkta försvarsmissar där som jag ser det iaf även om Berg, sannolikt, kommer få flytta på sig vad det lider.
Kommentera

Nucky: Du kan hockey!
Kommentera

Costanza: Tror det är lika bra att man börjar bereda plats i prisskåpet. Snart kommer gamle polaren Le Mat på besök 😁
Kommentera

Costanza: har inte läst igenom boken sen igår men ni noterade väl vilka som var inne på baklängesmålet igår? senaste sex målen modo släppt in nu (bortsett öppna kassen för luleå) :)
Kommentera

Gavelo: Jo, men det är ju inte Jimmy från Vännäs som snubblat upp till högstaligan heller. På pappret har många bra erfarenheter från SHL, AHL, KHL, Liiga, NHL.
Kommentera

Silly: är det inte då Näslunds förtjänatfana ska upp också?
Kommentera

Gavelo: Sämsta laget på pappret med marginal skulle jag knappast skriva under. På förhand kanske, men inte med facit i hand. Oskarshamn skulle jag säga är klart sämre. Speciellt målvakter och backar.
Kommentera

Costanza: På papperet!

Övrigt tycker jag faktiskt OP varit bra när han fått spela, är precis den fysiska grisen vi behöver ibland för att störa motståndarna.
Kommentera

Silly: jag går in med inställningen att varje poäng modo tar på bortaplan är en bonus. eller ja, rent krass så tycker jag alla poäng modo tar är en bonus... så än så länge 18 bonuspoäng :-)
Kommentera

Nucky:

Ja att vinna trots att man inte dominerar är också lite av ett topplagsbeteende, känns som vi har med oss det från allsvenskan.

Är väl lite så experterna brukar beskriva Växjö och även ett lag som Örebro nu på senare tid.
Kommentera

2583181 · »