1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

506988 inlägg · 4104 ämnen

Modo - Leksand

« · 1604242 Till forumet

Sv: Modo - Leksand
J F K: Hallå visst sjutton gick ni hårt åt Leksand ett tag liksom de flesta andra. Sen håller jag ju med om att en rekonstruktion är värre men det är olika nyanser av brunt kan man säga. Positivt tycker jag med, synd bara att inte kommunen gjorde detta för Modo redan i samband med att arenan byggdes...Jag retades bara lite (-;
Kommentera

Carl Lejonkräk: Jag har knappt sett debatten i den här gästboken.
Kommentera

NuMo: beslutet är taget och Modo får alltså 90 miljoner i extrastöd fördelat över 10 år!
Kommentera

ULTIMAVICI: Jo, jag såg det, men det var inte enhälligt. Vissa partiföreträdare verkade ha blandat ihop frågan om kommunstödet med godtemplarnas nykterhetslöften och nykterhetsideal.

Redigerad kommentar

Kommentera

NuMo: Vilken debatt? Den om att flytta Globen?
Kommentera

NuMo: Jo blev en rätt låg på en del anföranden! Men nu när beslutet är taget så kan många inom och utanför organisationen sova bättre om nätterna. Är ju ingen överdrift att säga att detta tillsammans med att vi kvalade oss kvar mot SSK är de två viktigaste händelserna i Modos historia. Konkurrensen och klimatet runt elithockeyn har ökat och förvaltas detta bidrag rätt kommer/ska Modo etablera sig topp 4 i Sverige.
Kommentera

ULTIMAVICI: Det ska bli mycket intressant att se hur Modo förvaltar dessa pengar, någon garanti för ökade sportsliga framgångar tror jag inte att det är.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Klart det inte är någon garanti, skänk 100 miljoner till valfri klubb och du kan ändå inte garantera succé. Nej pengarna ger Modo arbetsro och en möjlighet att planera för framtiden. De ekonomiska problemen har varit en bromskloss som nu frigjorts. Är nöjd med att Modo trots de ekonomiska påfrestningarna fått igång juniorleden och lyckats hålla en godkänd sportslig nivå!
Kommentera

Arnio: du slår in öppna dörrar med full kraft, det är väl ingen som tror eller trott att det är en garanti för framgång. Däremot är det en förutsättning.
Dock gillar jag inte längden, 10 år är alltför länge. Det hinner hända en himla massa på den tiden. Tänk om vi hade signat ett 10års kontrakt för 10år sedan, det hade inte varit några sötebrödsdagar de sista åren.
Kommentera

ULTIMAVICI: jag vet inte ens om detta är mycket pengar i sammanhanget, alla SHLklubbar lär ju få nån typ av stöd från sin kommun. Är det någon som har sett en sammanställning av hur det ser ut bland klubbarna?
Kommentera

Carl Lejonkräk: Den stora oron är väl att MoDo inte fortsätter skärpa sin ekonomi utan får storhetsvansinne igen och bränner upp mer pengar så man ändå går minus. Nog finns det där att bränna 90mille på 19år alltid...
Kommentera

Monno: Jo, så är det. Modos egna kaptal har ju ätits upp de senaste åren (jag har inte i huvudet  hur mycket ni backat per säsong) så prio ett är nog att bygga upp ett eget kapital igen. För 9 mille får man väl inte mer en kanske tre klassspelare (vilka inte alltid levereras som förväntat).
Kommentera

Carl Lejonkräk: Det är nog väsentligt mindre än Skellefteå och Växjö får från sina kommuner (SAIK låtsas som om det regnar då man får det från det kommunägda energibolaget till stor del). Även Luleå och några andra får mer pengar från sina kommuner.

Nej, nu har man plockat bort Trollsås och istället har man en VD som faktiskt är van att titta på sista raden på årsredovisningarna. Givetvis går det inte att trolla, men det är nu mycket större sannolikhet att man klarar budget än tidigare.

Kommentera

J F K: En annan kul idé hade ju varit att köpa biljetter för 9 miljoner och dela ut till skattebetalarna. Det borde bli ca: 36 000 biljetter eller runt 1400 per match. På så sätt så skulle alla som är intresserade i kommunen kunna få gå på en match. Publiksnittet skulle höjas och så även försäljningen i barer, kiosker och restauranger både i arenan och runt om i staden.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Samtidigt blir det väldigt orättvist mot de som köpt biljetter. Nästa säsong när man ska teckna upp sig för ett årskort kanske man istället väntar för att hoppas på gratisbiljetter. Nej, det är ingen bra idé.

Problemet om jag inte läst årsrapporterna fel är att det är Källström som redovisade logernas inkomster över ett år, istället för över tre år som avgiften betalades för. Därmed fick man väldigt hög omsättning år ett, vilket man fick betala skatt för. År två och tre kom betydligt mindre inkomster från logena.

Nu klagade Öviks värsta gnällkärring - Jarl Strömbäck - kommunen igår om att det var minsann ordning när Källström styrde skutan, när det alltså i realiteten snarare var absolut tvärtom. I våras skickades VD Trollsås iväg för att han inte klarade av att sköta ekonomin, men att man nu tagit in Börje för att han är duktig på precis det. Trots det gnäller Strömbäck på Modos nuvarande ledning (som vi omöjligen kan bedöma i och med att de hittills inte kommit fram uppgifter).

Det säger lite om kompetensen hos Jarl Strömbäck...

Finga man önska något i jul så vore det att skicka honom och hans gnällkollega Rönnbäck (från Sundsvall som gnäller någonting oerhört i ortstidningen) på en permanent resa till andra sidan jordklotet.

Kommentera

J F K: Fast å andra sidan så vräker ju Modo ut gratisbiljetter idag bland annat till gymnasieskolor. Rätt väg att gå för att fylla arenor i Sverige är, vilket jag är helt övertygad om att sänka priserna men det är ju en annan debatt kanske.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Till gymnasieskolor eller yngre elever är ok. Det konkurrerar inte direkt med särskilt många säsongskortsköpare. Det är inte de man hoppas ska köpa årskort i år, men däremot kan man med lite flyt få framtida betalanade gäster till arenan på det sättet.
Kommentera

J F K: Pensionärer borde få med samt invandrarna på förläggning

Redigerad kommentar

Kommentera

Carl Lejonkräk:Nu känns det lite som att du trollar lite.

Men invandrarna på förläggningarna var ingen dum idé! Bjuda in dom nån gång så kanske iaf 1 av 10 blir intresserad av att gå igen när dom själva har råd att köpa biljett. Eller råd kanske dom har direkt, vad vet jag, men ger man dom en gång gratis har folk en större benägenhet att testa någon nytt. =)

Pensionärer tjänar man nog noll och ingenting på att bjuda in gratis.

Det är dom nya/framtida kunderna man vill värva genom att ge bort gratis biljetter.

Kommentera

Monno: det är ju inte stort intresse bland invandrarna så där finns en marknad, helt klart. Pensionärer har du rätt att de ger ingenting tillbaka i ett längre perspektiv.
Kommentera

« · 1604242