1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

508387 inlägg · 4106 ämnen

MODO-spelare i Tre Kronor

« · 317202 · » Till forumet

Sv: MODO-spelare i Tre Kronor
Frisco:

Jag hatar ingen. Jag anser att han är en sopa. Det är inte samma sak.
Kommentera

Poffa: Sopa, aha, så det är därför du hatar honom.
Kommentera

Frisco:

Sluta lägga orden i munnen på mig. Jag säger det igen, jag hatar inte Jansson, jag anser att han inte är tillräckligt bra för att spela i MODO. Han är säkert trevlig som person men som hockeyspelare så anser jag inte att han tillför MODO något.
Kommentera

Poffa: Ursäkta om jag uttrycker mig dumt men jag förstår att det är som hockeyspelare i Modo du hatar honom. Ordet hata kanske låter fult men i mina öron-ögon (näsa-mun) passar det ordet förträffligt på ditt sätt att framföra saker/kritik på Lars Jnsson som hockeyspelare i MODO Hockey. Klockrent skulle jag vilja säga på rent dalmål.
Kommentera

Frisco:

Varför är hata det ord som på något sätt skulle stå för vad jag tycker angående Jansson? Nu får du allt förklara dig, helst på ren svenska och inte på Ludvikadialekt.
Kommentera

Poffa: Jag tycker bara att hata passar.
Kommentera

Frisco & Poffa: Inte hata... Bara älska...
Kommentera

Frisco:

Det var ju ett uttömmande svar. Jag står trots det svaret fast vid att jag inte hatar Jansson och att det linte är det ord som beskriver min åsikt om Jansson som hockeyspelare.

Han har hittills i år gjort 0 poäng, har -4 i +/- och har det svårt med det fysiska spelet. Din favorit MaJo som många anser är den som hänger på gärsgårn då Enström kommer tillbaka har 1 mål och 3 assist och fina +3 i +/-.

Vem väljer du bort på backsidan då Enström kommer tillbaka?
Kommentera

Poffa: Jag har svårt att ta bort nån back just nu. 7 backar kommer nog att behövas eftersom #32 verkar lite halvskadad. #4 är i alla fall 9:e back enligt mig. Dusan Milo nummer 8. Martin Johansson är bättre just nu än han nånsin varit i Modo. Jansson agerar lugnt men hårt. Han och Hasse J är helt klart två backar som Modo kommer att ha stor nytta av under vintern. Backspelet i allmänhet har inte varit bra i början av säsongen. Dock har det blivit bättre och bättre.
Kommentera

Frisco:

Jan Öberg är i mina ögon en forward, inte en back.

Men min fråga kvarstår. Ponera att alla de backar vi har att tillgå är hela och friska, vilka sex skall då stå på banan i nästa match? Vilken back skall sitta på bänken och varför? Kom igen nu, våga visa vad du tycker.
Kommentera

Poffa: Som det ser ut just nu:
43 Lars Jansson,
5 Hans Jonsson

27 Martin Johansson,
7 Jesper Damgaard
-
6 Tobias Enström,
32 Kari Haakana
--
44 Mika Lehtinen
Kommentera

Frisco:
6 Tobias Enström
5 Hans Jonsson
--
44 Mika Lehtinen
32 Kari Haakana
--
7 Jesper Damgaard
16 Dusan Milo
--
27 Martin Johansson

4 Jan Öberg lånas (permanent) ut till anfallet

Utanför laget
43 Lars Jansson
8 Niklas Wästlund (utlånad till Boden)
Kommentera

Frisco:

Se där, du bänkar Lehtinen. Det var nyskapande, för det tror jag inte många håller med dig om. Men bara för att avsluta det här så skall jag ge er min backuppställning med alla hela och friska...

32 Haakana,
44 Lehtinen
--
5 Jonsson
6 Enström
--
7 Damgaard
27 Johansson
----
Utanför:
16 Milo
43 Jansson

Vore roligt att se de andra SpS:arnas backuppställning också.
Kommentera

Poffa: #44 är bra men han borde kanske hålla ner klubban lite, alternativt skaffa platåskridskor.
Kommentera

Poffa:

Jag röstar på din uppställning.
Kommentera

Poffa:

Får man se åtminstone sin andra hela match i år innan man avkrävs en uppfattning? F.ö. så vill jag komplettera min uppfattning med villkoret att åtminstone en av backarna som hamnar utanför måste vara permanent avyttrad innan säsongen är slut.

(Bra att börja i tid, liksom)
Kommentera

Poffa: Samma som din.

----------------------
Enström - Jonsson

Lehtinen - Haakana

Johansson - Damgaard
-------------------------
Jansson, Milo utanför.

Alternativt:
-------------------------------------
Enström - Haakana

Jonsson - Lehtinen

Johansson - Damgaard
--------------------------
Milo, Jansson
Kommentera

Björn VII:

Du kan väl ge en preliminär sexling i alla fall?
Kommentera

Poffa:

32 Haakana,
44 Lehtinen
5 Jonsson
6 Enström
7 Damgaard
27 Johansson
16 Milo
43 Jansson

Den ende som garanterat spelar i MoDo som ordinarie 05/06 är den sistnämde. Som tur är har ES-tränare i stort ett bättre omdöme än folk som vägrar inse att de har fel. Evensson undantagen, han är en sopa.
Kommentera

Lumber Jack:

Rankar du dem uppifrån och ner?
Kommentera

Poffa:

Det där lät som om jag var taskig mot Jansson men det var inte min egentliga avsikt. Jag ville bara att du skulle berätta hur du rankar dem nu.
Kommentera

Poffa:

Ingen ranking, men Jansson, Jonsson, Damgaard, Hakaana och Enström är mina första val. Lethinen är också utmärkt när han inte drar på sig idiotutvisningar, Ma-jo har varit årets överraskning. Milo är en dussinlirare, förmodligen en dyr sådan, som vi kan ha eller missta. Öberg ska hållas borta från en backplats. Wästlund platsade inte i Mörrum ifjol.
Kommentera

Poffa:

Då trilskas jag med dig och ställer istället upp fem säkra:

Lehtinen
Haakana
Enström
Jonsson
Damgaard

...för att sedan fälla min slutliga dom över de resterande (spelande) på lördag.
Kommentera

Björn VII:

Okej, bara jag får svar till helgen så är jag nöjd.
Kommentera

Till alla backexperter

MODO behöver minst 7 backar och finns det pengar skulle kanske det vara bra med 8, för att vara på den säkra sidan. Hasse J kommer säkert att få jobba extra i Landslaget, och det brukar ofta ge en direkt effekt att man är sliten och ibland lite mera skadad än om man bara spelar för klubblaget.
Haakana har inte direkt bra statistik av att vara hållbar. Enström skall inte behöva hasta sig in i laget och kanske förstöra sin framtid som hockeyspelare, han bör få mjukstarta om det går. När backar åker på längre utvisningar så bör man ha folk som kan täcka upp utan att slita för hårt på backarna.

Tittar man på +/- statistik så bör man också tänka lite längre och förstå att får man uppgift att vara inne för att reda ut situationer där motståndarna ger allt för att göra mål, så är det inte så konstigt att man lätt drar på sig flera minus, titta på hela matchbilden. Dessutom så tar en del flera pausar (utvisningar) än andra som gör att istiden blir mera för några som får kämpa för laget. Det är inte alla gånger det är så kallade "nödvändiga" utvisningar.

Backpar som ser just nu ut att fungera bra är:

5 - 43 två förståndigt spelande backar, har olika roller som kompleterar varandra bra, tryggt. L.J som är R-skytt bra i PP.
44 - 32 de förstår varandra språkligt extra bra, men ??? hur många matcher nr 32 håller.
27 - 7 Damgaards tyngd där bak när nu Martin hittat sitt självförtroende och vågar lite mera, smart i sina bästa stunder.
Enström får komma in när han är helt OK, kan behöva köra med J20 några matcher för att få upp matchtempot och kanske börja som Powerplayback.
Jag önskar ingen back något ont så att de behöver åka på skador eller sjukdom, men sånt händer och då behövs alla ovan. Milo bör man ta en funderare på om man har pengar så det räcker till att ha honom som reserv.

MODO består också av en del anfallare som måste börja göra mera mål.
BP fungerar bra men, PP och att slå straffar måste man höja sig. Tekningar är en bidragande orsak många gånger till att man får övertag, en önskan om bättring där också, så kommer poängen att ramla in.
Kommentera

kärran:

Ja, vi kanske skall ta och kolla lite på det rent statisktiska vad det gäller +/- som du så gärna vill. Hasse Jonnson som spelar i samma backpar som Lasse Jansson har på något underligt sätt +2 i +/- och Haakana som får spela precis lika mycket i BP som Jansson men mindre i PP har bara -1 i +/-. Mika Lehtinen som alltid får vara inne i BP och stångas framför mål har +-0 i +/-.

Men nu säger nog ni, kolla vilka forwards de får spela med. Visst är detta sant men hittills under säsongen så tycker jag nog att man kan säga att det varit ganska så jämnt skägg i att få spela med de bästa forwardsen om man jämför backparen 44-32 och 5-43.

Också lustigt att du säger att Haakana inte har statistik av att vara hållbar, hittills har han spelat sju matcher för MODO, Jansson bara fem.

Skador kommer alltid att finnas med som ett spöke och vi behöver sju eller åtta backar helt klart. Men om alla får vara hela och friska så finns varken Milo eller Jansson med på isen om jag fick bestämma.
Kommentera

Poffa:

Om jag inte missminner mig så räknas väl +/- i BP men inte i PP. Någon som har lust och ork kan ju kolla upp det.
Kommentera

Poffa:

That's the änn-äjtsch-äll way of doing things, in Sweden we only take the even strength goals into the calculation. In the waaay back days of the early 70's, we had another way of doing it when all goals scored and conceded by a team was taken into the maths.

Somewhere along the way however, the plus/minus-statistics was dropped (or not recorded officially) until swehockey.se:s online stats were introduced in the late 90's.
Kommentera

Björn VII:

Wäll okäy dän.

Då kan vi ju se att snacket om BP och PP som drogs upp här nedan av allas vår kärran inte spelar någon som helst roll då vi tittar på +/- för våra backar.
Kommentera

Poffa:

Spot on.
Kommentera

Poffa: Varför hatar du Jansson? Hur kan du använda sånna ord?
Kommentera

Deas:

Hahaha. Fråga Frisco...
Kommentera

Poffa:

- 4 är ganska så bra siffror för en spelare som endast varit med i 5 matcher, där det smalade resultatet är föga smickrande 18 - 5. Om någon skulle orka penetrera statistiken ytterligare för dessa matrcher och väga in speltid, är jag övertygad om att det siffrorna skulle se än bättre ut. Förresten så är två av dessa minus orsakade av dundertavlor från Hasse.
Vad är det som gör att du inte kan svälja stoltheten och erkänna att du har fel? Det är obegripligt, var objektiv i fallet Jansson för en gångs skull.
Kommentera

Lumber Jack:

Svälja stoltheten och erkänna att jag har fel? Men jag har ju inte fel. Inte enligt mig i själv i alla fall. Det finns dessutom många där ute som tycker som mig så frågan är väl om det kanske är så att ni Jansson-lovers som har fel.
Kommentera

Poffa: Det är precis som i verkliga livet. Det finns alltid undantagsmänniskor som inte ändrar åsikt (trots att jag tror de flesta av dem vet att de har fel). Se bara inom politiken.
Kommentera

Frisco:

Så för att jag och många med mig har en avvikande åsikt angående Jansson till skillnad från er rättroende så har vi automatiskt fel eller vad menar du?

Eller är det kanske så att du pratar av egen erfarenhet och inser att det är vi som är de rättroende och att ni har fel, men vågar inte erkänna det?
Kommentera

Poffa: Det är bara det att jag ALDRIG kommer att förstå hur man kan ha en spelare i det egna laget som klagomur.

---
Lars Jansson
Birth: 1970-03-03
Nation: Sweden
Position: D
Shoots: R
Height: 5.10
Weight: 186
Season Team League GP G A TP PIM
1987-1988 Sollefteå HK Swe-2 34 1 6 7 6
1988-1989 MoDo SEL 18 1 4 5 8
1989-1990 MoDo SEL 17 1 3 4 0
1990-1991 MoDo SEL 40 6 7 13 16
1991-1992 MoDo SEL 40 8 10 18 12
1992-1993 MoDo SEL 17 2 1 3 2
1992-1993 Husum Swe-2 4 4 1 5 6
1993-1994 MoDo SEL 36 6 6 12 1´0
1994-1995 MoDo SEL 38 8 1 9 16
1995-1996 MoDo SEL 37 1 5 6 24
1996-1997 MoDo SEL 50 11 8 19 32
1997-1998 MoDo SEL 37 4 11 15 22
1998-1999 MoDo SEL 45 11 10 21 26
1999-2000 Hannover Scorpions DEL 55 5 6 11 22
2000-2001 MoDo SEL 44 3 9 13 19
2001-2002 MoDo SEL 41 7 16 23 12
2002-2003 Kassel Huskies DEL 46 3 3 6 10
2003-2004 MoDo SEL
Kommentera

Frisco:

Jasså, det kommer du ALDRIG att förstå. Är det därför som du ALLTID försvarar de spelare som får på flabben av andra? Jag menar, MaJo som är din favorit har fått utstå mycket gnäll från andra. Ifjol då i pricip hela Övik, Sollefteå och Umeå klagade på Wilde så ansåg du att han var hyffsad.

Jag anser mig ha rätten att klaga på vem jag vill och hur jag vill. Det är själva grundprincipen med åsiktsfrihet, en av våra grundlagar. Om den personen är Jansson, Forsberg, Frisco eller min egen mor skiter jag högaktningsfullt i.

Därför så skall jag nu öppet vädra min åsikt igen:

JAG anser att Jansson inte är en så pass bra back att han platsar bland MODO:s sex bästa backar. JAG anser att det var rent ut sagt dumt av MODO att skriva treårskontrakt med honom. Så länge som han inte höjer sitt spel så kommer jag stå fast vid min åsikter och jag skiter i vad alla andra tycker om mig för det.

Det jag undrar över är om ni som nu så starkt fördömer mig för mina åsikter om Jansson, kommer att fortsätta höja honom till skyarna och anse att han skall få spela även om han gör riktigt dåligt ifrån sig även med era ögon sett. Jag tror nästan det, annars så hade vi inte haft den här debatten.
Kommentera

Poffa: Lasse J elr inte, verkar varit in 5 MODOiter o röstat bland de dräktiga TIKarna....

FORZA SUNE ÖDLING!!!
Kommentera

Poffa: När det gäller Wilde så var han bäst de första matcherna för att sedan bli sämre och sämre. Hyfsad kan man väl sammanfatta Wildes insats i Modo till att börja med för att sen ja.... #27 har hela tiden varit bra men nu blivit bättre. Mycket bra spelsinne har han men tyvärr lite dåligt eller rättare sagt obefintligt målsinne. När han väl får in pucken så dömde domare Danielsson bort det, varför vet nog inte ens den nämnde domaren.

Självklart har du rätten att klaga på vem som helst men jag kommer ändå aldrig först varför du gör det på en egen spelare. Jag skulle tycka det var jobbigt att göra på det sättet.

Jag håller med dig om att en del mångåriga kontrakt ibland är underliga. Ett enkelt sätt för klubbledningar att slippa värva och löneförhandla med hela truppen år från år kanske? I fallet Jansson kan 3 år verka lite långt.

Självklart kan jag ge både bra och dålig kritik till vilken spelare som helst när som helst. Men bara om den är befogad.
Kommentera

Frisco:

Du menar bara när du anser den befogad. Samma sak är det för mig, jag anser att det nu är befogat med kritik angående Jansson.

Sedan känns det som konstigt att klaga på Jonathan Hedström då det är Jansson jag är kritisk mot. Det är nog den största anledningen att jag riktar min kritik angående Jansson mot just Jansson.
Kommentera

Frisco: Nu lägger jag mig inte snacket om Jansson (eller MaJo för den delen). Dock förstår jag inte varför man inte kan klaga och klanka ner på en egen spelare. Får du inte berömma ett annats lags spelare då heller?

Nog måste man få klaga på en spelare/person om den inte gör sitt jobb (Sen om det hjälper är ju tveksamt). På samma sätt hyllar vi ju en spelare/person som gör nåt bra.
Kommentera

Poffa: Skillnaden är nog den att du bestämt dig för länge sen när det gäller Jansson. Jag tror du skulle hitta på kritiska saker mot honom ävn om han skulle stänka in 2-3 mål i varje match framöver.

Salle: Exakt som du skriver är det jag menar.
Kommentera

Frisco: Varför skrev du inte det då?
Kommentera

Fattar inte riktigt var den här Janssondiskussionen kommer ifrån? Han har haft ett par halvdåliga säsonger precis som många andra. Tycker det är skönt att vi äntligen har en hyfsat point man i PP. Ge gubben några matcher och han kommer att blixtra. Lägg ner prestigen.

Från TÅ efter senaste matchen:

"Juuso Riksman bra i hemmamålet. Backbäst var Lars Jansson och även Jesper Damgaard var duktig, av forwards stod Per Svartvadet i särklass."
Kommentera

Salle: [k][f][färg=#FF0000]Självklart kan jag ge både bra och dålig kritik till vilken spelare som helst när som helst. Men bara om den är befogad.
[/färg][/f][/k]
Kommentera

Frisco:

Han behöver inte göra två-tre mål per match för att jag skall ändra uppfattning. Skulle han göra sitt jobb så kommer jag att acceptera och berömma Jansson. På samma sätt som jag INTE accepterar om Werner eller Svarten inte gör sitt jobb.

Men för tillfället tycker jag inte att han gör sitt jobb. Det gör å andra sidan inte Högardh heller (Nu blir jag väl än mer hatad i Sollefteå) och det skall han ha kritik för. Han ser slö ut och kommer inte fram till de lägen han brukar få i vanliga fall. Dessutom så bränner han de få chanser han får.
Kommentera

Hawerchuk:

Det är ingen prestige det här handlar om. Det är delade meningar. Att det skall vara så svårt att förstå...

Där anser jag att TÅ hade fel angående Jansson. Får jag ha det?
Kommentera

Poffa: Håller med dig när det gäller Högardh. Han har varit duktig i tvilligarnas hörn på slutet, tyvärr endast där. Högardh måste börja göra mål. Bäst att ta på Dubbelnissehjälmen, snart dyker väl LJ upp.
Kommentera

Poffa:

Klart du får, jag är bara nyfiken på varför vissa tycker han är så JÄVLA dålig?? Jag är tveksam till att han går in i dom tre backparen om alla är friska, MEN han är en klar tillgång till laget.
Kommentera

« · 317202 · »