1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

508488 inlägg · 4106 ämnen

MoDo - Timrå mitt i serielunken 081002

« · 1070309 Till forumet

Sv: MoDo - Timrå mitt i serielunken 081002
Poffa: Domaren ska alltså vänta 3 sekunder om han ser pucken. Så fort han inte ser pucken ska han blåsa av. Detta innebär att genomskinliga plockhandskar skulle kunna ändra hela regelverket?
Kommentera

Poffa: Ja vad handlar den om egentligen?
Kommentera

NuMo: Det där är något jag retat mig på länge, att domaren blåser i princip samma ögonblick som pucken nuddar plockhandsken. Numera får ju målvakten aldrig ens en chans att sätta igång spelet igen. Det blir bara en massa onödiga avblåsningar i svensk hockey, där har domarna mycket att lära av sina kollegor i NHL, som inte har provision på antalet avblåsningar utan låter matcherna flyta på så bra som möjligt.
Kommentera

Petey21: Det har väl mer blivit som så att när en målvakt håller pucken i 2,5 sekund och sätter igång spelet så funderar man på varför domaren inte blåste av spelet för länge sedan.
Kommentera

Poffa och NuMo:
Kan det inte vara så att tresekundersregeln aldrig praktiseras strikt enligt regelboken därför att målvakterna alltid blir utsatta för press i ngn form?
Det räcker ju att en motspelare åker mot målvakten så bedöms detta som press.
Mig veterligt har jag aldrig sett en målvakt blockera ett skott för att sedan få stå där helt allena utan att ngn gör en ansats att röra sig mot honom.
Att domaren sen aldrig väntar tills de stipulerade 3 sekunderna har gått beror kanske på ovanstående, dvs att så fort en spelare kommer nära en blockerande målvakt så vill man dels undvika onödigt tjafs plus att målvaktens intention i det läget bedöms som att fortsätta blockera pucken och inte att sätta den i spel igen.
Mao: mkt handlar om fingertoppskänsla från domarens sida.
Enda gången man verkligen väntar ut dessa 3 sekunder är väl när en målvakt verkligen visar att han vill försöka sätta pucken i spel efter att först ha blockerat densamma och motspelare samtidigt försöker hindra honom från att släppa pucken.
Kommentera

Huge:

Anledningen till min fundering är i det här fallet om när pucken skall bedömas vara blockerad. Det verkar som att om pucken tar i plockhandsken så är pucken blockerad, oavsett hur kort tid det är.

Eftersom det kanske är som Wayne antyder. Att pucken måste bli omsluten så att den inte syns? Det kanske automatiskt räknas som omsluten i en plockhandske jämfört med utespelarnas handskar där det blir felaktig handstoppning om man sluter handen kring pucken?

Eller är det tre sekunder, för i sådana fall så bör man väl ge målvakten tre sekunder på sig med puck i handske innan man bestämmer sig för att ge honom utvisning.

Uppenbarligen bedöms plockhandsken annorlunda i målområdet, jämfört med ute på planen i alla fall.

Jag tror att jag vid en överklagan kan befria Krizan. Han är oskyldigt dömd, det är jag säker på.

mvh. Leif Silbersky
Kommentera

NuMo: Du glömde att harkla dig och citera ett utdrag från dikten "Att döda en utvisning" av penngeniet Tony Schälin.
Kommentera

Paddan:

11. ENSTRÖM, Thomas 29. MOLINDER, Andreas 81. SNELLMAN, Ville  
  4th Line 7. PERSSON, Eric

13. TUOKKO, Marco 20. STEEN, Oscar 79. WARG, Fredrik  
  3rd Line 2. WESTIN, Jens 35. HEDIN, Pierre  

16. FORSBERG, Tobias 39. SVARTVADET, Per 9. WERNBLOM, Magnus  
  2nd Line 5. JONSSON, Hans 18. HÅLLBERG, Per  

10. SKRÖDER, Per-åge 24. SUNDSTRÖM, Niklas 36. ZUCCARELLO-AASEN, Mats  
  1st Line 41. HEDMAN, Victor 3. TIMANDER, Mattias  

Goalkeepers 60. KRIZAN, Karol  
  30. ZAJKOWSKI, Mikael  

MODO Hockey

Kommentera

Salle: Vilket konstigt inlägg.
Kommentera

NuMo: Ok, vi diskuterar alltså två olika saker: dels när pucken anses vara blockerad och dels hur man tolkar treskundersregeln.
Såvitt jag förstått så anses väl pucken vara blockerad av målvakten så fort denne har kontroll på pucken i sin handske, och det oavsett om pucken är omsluten eller inte.
Nu har inte jag sett den situation ni uppenbarligen talar om men handlar det om att Krizan blockerat en puck utanför sitt målområde och fått en tvåa för delaying the game?
Kommentera

Frisco: "a t t kanadensiska TV-bolaget TSN besökte Swedbank Arena under onsdagen för att göra ett längre reportage om Victor Hedman - bl a med sikte på JVM i Kanada och nästa sommars draft till NHL"

Nu är reportaget upplagt, bara att klicka.
Kommentera

Fast något längre reportage är det inte frågan om, kanske bör tilläggas.
Kommentera

Lumber Jack: Om ett längre reportage är två minuter långt, hur kort är då ett vanligt reportage?

Sedan är det intressant att de där NHL-kommentatorerna inte verkar bry sig om att knäppa av mikrofonen under pausen. Någon kommentar om tråkiga tjecker som knappt kan vänta tills de får bege sig hemåt från arenan, tyckte jag mig höra nu i pausen mellan andra och tredje perioden.
Kommentera

Lumber Jack: Kul! Men vad tror ni, är detta hans sista säsong i modo på väldigt långt tid framöver?
Kommentera

spud: Vi lär nog inte få se honom i ES förrän slutet av nästa årtionde efter den här säsongen. I bästa fall...
Kommentera

Lumber Jack: Ja det är väl tyvärr så, är ju svårt att motivera honom att stanna med tanke på det spel han visat denna säsong. Hoppas det finns lite riktlinjer för hur övergångar till andra sidan ska kompenseras den dagen han skriver på så vi inte går helt lottlösa efter en sådan övergång.
Kommentera

« · 1070309