1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

506695 inlägg · 4104 ämnen

Modo - Troja 7/10

« · 1840568 · » Till forumet

Sv: Modo - Troja 7/10
modomille: Aha, du tänkte på Pantern, AIK och Oskarshamn borta? :-)
Kommentera

Otto1: var kommer tränaren ifrån? ;)
Kommentera

Otto1: Ja ni har ju en mer match spelad än oss oxå ;) Sedan har ni haft lättare spelschema ;)
Kommentera

J F K: Den tråkiga hockeyn har gjort mest mål i hela Allsvenskan och släppt in minst, inte så mkt att klaga på där skulle jag säga.
Kommentera

J F K:

Roligt och roligt. Är ju kul att vinna matcher, skit samma hur det ser ut, man får inga extrapoäng för att man spelar en rolig hockey.

Personligen tycker jag det är kul att se tät defensiv och snabba kontringar. Vad jag vet var det inte många modoiter som klagade på vårt spel under Bäckmans glansdagar, utan man var istället imponerad över hur täta vi var och hur snabbt vi vände spelet, men någon gladhockey var det inte.
Kommentera

MorganaLefaey: men det är ingen rolig hockey de spelar. Riskminimering...
Kommentera

Gavelo: ja jag håller med. Imponeras av att de är så högt uppe o håller uppe spelet så pass bra de gör.
Timrå är ungefär lika profilstarkt som en genomskinlig manet. Men likväl så spöar de lag efter lag.
Småkul ändå. Tittar man spelare mot spelare i depth chart, i hur många av valen skulle man valt en spelare från dem?
Jag är i riktigt imponerad
Kommentera

Gavelo:

Jo jag är också imponerad av Timrå, främst omställningsspelet där det går snabbt och är rakt. Dock är spelet i egenzon någon som måste förbättras för det håller inte över en hel säsong att bjuda på så mycket.

Dom har egentligen bjudit IKO på tillräckligt lägen för att dom skulle ha kunnat göra 2-3 mål, men en riktigt bra målis ger dom chansen.

Får Timrå bara ordning på det sista i defensiven så är dom definitivt i toppen för att stanna.

En rolig match att se på.
Kommentera

Rytter: Jag imponeras lite av Timrås framfart, inget wow lag eller knappt ens några wow spelare men man jobbar som ett lag och spelar tight och är snabba i omställningarna.
Det jag skulle kunna oroas över om jag var Timråit är att det är mer en regel än undantag att juniorer börjar säsongen starkt för att sedermera slokna under säsongen, vi har sett detta fenomen i Modo bland annat många många gånger, men man vet ju aldrig och just nu är dom starka och Timrå vinner matcher.

Hästen har hittat något på annars så försvarsstarka löven, 3-0 är inte illa efter 1 period.

Modo möter Ssk på onsdag, ja det borde ju vara en klar seger men vem vågar ta ut något i förskott, inte jag iaf
Kommentera

Rytter: hade suttit fint med mer än en kamera där måste jag säga.
Men känns som Freddan har lite
fingerspitzengefühl Med målvaktsvalet.
Kommentera

MorganaLefaey:

Nej men har man en bra målis och snabba omställningar ger man sig chansen att vinna. Visst att IKO har haft mer puck långa anfall och att Timrå dräller med pucken i egen zon och bjuder på lägen. Men Brattström är en vägg och ger sitt lag chansen. Får dom bara ordning på spelet i egenzon så har dom en bra chans.
Kommentera

Gamle Skövdespelaren Palmberg har gjort ett mål och två assist för Vita Hästen redan i denna match. Sjukt att det kan skilja så mycket mellan hemma och bortaplan.

Snacka om att utnyttja PP förresten!
Kommentera

Rytter: inte direkt rättvist med timråledning, men passet till Gallo var ruskigt fin
Kommentera

MorganaLefaey:

Fattade aldrig vad som hände. Sköt han utanför eller hade Brattström den i plocken? Om den ligger i plocken och hela plocken är inne, kan man dömma mål då?

Konstig situation och fattar inte vad som hände.

Brattström har varit riktigt bra i mål, en riktig jätte.
Kommentera

Rytter: tycker att det var Hanses som stod på öronen och vann den matchen åt oss. Hästen verkar ha ett vasst pp, 3-0 mot löven och alla i pp.
Kommentera

Eller: bortdömt mål i Oskarshamn. Eller ja, den var väl aldrig inne. Missade alltså öppet mål o fastän 70% av målisen var inne i buren så tog han den. Eller ja, pucken kan mycket väl ha varit inne, men syns det inte ska det ju inte dömmas mål.
Kommentera

Eller:

Själv följer jag Oskarshamn mot Timrå. Tycker Oskarshamn ser riktigt bra ut, hur fan kunde vi vinna där nere, var nog tur att vi mötte dom direkt för det ser ut som ett annat lag nu jämfört med i premiären.

Timrå är snabba i omställningarna och kommer till lite halvlägen på kontringar men får inte några längre anfall, tyvärr slarvar Timrå och dom slarvar och spelar fast sig i egenzon när IKO trycker på och bjuder på mycket pucktapp som gör att IKO kan få längre anfall.
Kommentera

Gavelo: Hästen börjar starkt mot Löven. Det är många matcher att hålla reda på just nu i tv NHL, SHL och HA.
Kommentera

Gavelo: Sellgren är rolig att kolla på. I lördagens match var det en situation då han var typ jämsides med en Troja spelare vid en dump av troja. Och det såg inte ens ut som han tog i men åkte ifrån Troja spelaren totalt.
Kommentera

Eller: Han är ju ung och är fortfarande under utveckling i allra högsta grad, dock en mycket bra back redan så han har verkligen framtiden för sig.
Kommentera

Gavelo: Jag tror att Sellgren lider lite av förra säsongens jagande i sarghörnen och behöver mer tid för att anpassa sig till Särkijärvis defensiv.
Kommentera

J F K: Alla spelare har olika positioner och roller, när man frångår detta så skapar det problem, som när Sellgren lämnar sin position lämnar detta Häggström i en sits där han tvingas täcka upp för Sellgren, något han inte hinner med. Backarna skall ha varsin stolpe och forwards skall trycka ut spelarna i hörnen och tillsammans med backarna se till att man inte kan bryta in på kassen bakom förlängd, ofta brukar Cenetrn positionera sig i slottet men i detta fallet har Häggström jagat bakom kassen och blir sen helt ensam att försvara slottet eftersom båda backarna är på tok för långt upp i banan och tar inget hemjobb, närmast i hemjobbet är Karlqvist. På bilden är det sekvensen där pucken spelas in i slottet och båda backarna befinner sig i samma tekningscirkel, Karlqvist är närmast puckföraren och Häggström står vänd mot skytten
Kommentera

Gavelo: håller med Gavelo, Häggström agerade alldeles för lamt, alla s.k experter i cmores sändningar pratar hela tiden om att hålla bort motståndarnas klubbor, hindra skott ändra skottvinklar mm mm , här ställer sig H bara bredvid Trojanen, hade han istället låst klubban med sin klubba hade det knappast blivit mål.
Kommentera

Gavelo: Har man ändrat det där? I min värld är det centern och de två backarna som företrädelsevis ska ha markering på motståndarnas forwards. (Ja, backarna i första hand och centern mer som stöd).
Hur kan inte Häggström väntas ta markering när han är närmast killen, där får jag inte ihop det. Ja, Sellgren kanske är ute och cyklar, men finns det då inget som helst krav på att någon annan ska täcka upp?

Problemet för mig är just att Häggström inte tittar upp tidigare. Han har varit inblandad i väldigt många mål bakåt på sistone och jag tycker mig se ett mönster. Där andra forwards täcker upp om en back gör en felbedömning så gör inte ha det.
Kommentera

J F K:
Det enda jag kan tycka Häggström inte gör 100% i situationen är jobbet, han borde kunna vara snabbare upp och låsa fast målskytten bättre men jag var inte på isen så det är lätt att sitta på sidan å tycka, som sagt ändå kan jag tycka att han borde kunnat göra ett bättre jobb att ta bort målskytten
Kommentera

J F K: Nej båda gör inte fel, Sellgren gör! Om Häggström (som inte skall ha en markering i det läget öht) helt plötsligt inser att killen som skall ha markeringen framför mål är någon annanstans så tvingad ju Häggström försöka täcka upp för (i detta fallet Sellgren) men han hinner helt enkelt inte upp och låsa spelaren som får en klubba på pucken, det är och kommer aldrig kunna anses som Häggströms miss. Den enda att beskylla målet för är Sellgren!

Det övriga stämmer säkert med leksandsmatchen, men faktum är att Häggström gör ett fantastiskt jobb i boxen så nog får man anse att han överlag gjort sitt jobb
Kommentera

Gavelo: Det är mycket möjligt att båda gjorde fel. När jag såg det på tv tänkte jag att Häggström MÅSTE plocka upp killen framför mål. Det syntes ett bra tag innan att han inte var med. Du har säkert rätt i att Sellgren var ute och cyklade, men det rättfärdigar knappast att Häggström återigen missar att på riktigt markera sin kille.

Jag tror också att det var mot Leksand som den kille Häggström hade bakom eget mål, var den som fick slå in returen då Häggström släppte honom. Dessutom har jag sett fler tillfällen där Häggström hamnat i slotet, men inte tagit upp markeringen på den motståndare som varit närmast.

Ungefär som att centern inte markerar, utan bara backarna är ansvariga.
Kommentera

J F K: Sluta spela dum, om en medspelare agerar fel och en annan spelare får försöka hinna rätta till det men inte hinner så är det väl ändå den förstnämndas fel, hägga gjorde vad han kundens den situationen.
Men sen hur han varit överlag kan du nog ha rätt i, jag pratar endast om den ovan nämna situationen
Kommentera

Gavelo: Då har man lärt sig något nytt. Markerar man en spelare så är det helt ok att denne får skjuta.
Hade det alltså varit bättre om Sellgren stått bredvid spelaren och låtit honom skjuta in pucken? Eller är det andra krav om han skulle markerat?

Mitt problem är alltså att det inte är första gången som Häggström hamnat i den situationen, utan den spelare han står bredvid får slå in returer. Det är inte det minsta konstigt i min värld att just han hittills varit inblandad i så många mål bakåt, men det är min värld det.
Kommentera

atomragnar: SSK hemma va?
Spännande :)
Kommentera

J F K: Ser man till händelseförloppet så hinner inte Häggström fram till skytten så att tycka att han ska markera blir rätt svårt när han ges en markerande situation han inte hinner fram till pga att Sellgren är å pysslar med annat.
Detta är helt Sellgren fel, det är hans gubbe och hans första stolpe
Kommentera

Gavelo: Vad tror ni, kan detta vara året då Modo inte är laget som bryter motståndarnas negativa trender? Ser man historiskt känns onsdagens drabbning läskig.
Kommentera

Gavelo: I min värld får inte en markerad spelare slå in den pucken. Det är ju Häggström som alibi-markerar den killen som slår in pucken. Det är i min värld själva poängen med att markera en spelare, dvs att hindra den spelaren ifrån att agera med pucken.

Sedan kan mycket väl Sellgren hamnat fel, men han kan ju för fasen inte också behöva markera samma spelare som Hägga?
Kommentera

J F K: Det är definitivt inte Häggström fel på Trojas 2-2 mål, det är Sellgren som är helt ute och cyklar och inte har någon markering öht, detta resulterar i att Häggström bler helt ensam framför egen kasse och får en otacksam uppgift att markera en spelare felvänd
Häggström gör helt rätt i att endast fokusera på målskytten.
Svarta ringa är backarna och blå är pucken.
Kommentera

Domsjö:
Har skrivit att man har haft "medstuds" men menar då inte att man vinner pga tur:) Ofta förtjänar man sin tur särskilt om det sker över en längre period, ja såvida man ite heter FBK eller SAIK, då har man bara tur som råkat snubblat sig till final 6 år i rad ;)
Kommentera

Domsjö: Nog åkte man skridskor ifjol också, men vid fel tillfällen och på fel sätt. Man satte ofta press på motståndarna, men inte hela femman samtidigt. DVs, en eller två kunde tokpressa, medan resterande var felplacerade och/eller passiva. Nu kör man mindre press på motståndarna, men alla känns någorlunda bekväma i systemet så vi tappar inte folk över hela banan.

Häggström har många gånger hamnat i markeringsläge framför eget mål, men där är han inte bekväm. Det är som att när han varit center har han bara assisterat backarna ute i hörnen/en bit ut i slotet. Han missar nu väldigt ofta sin gubbe mitt framför målvakten, då han helt enkelt inte verkar vara medveten om att det är hans uppgift. Förra matchen var det hans gubbe som snudd på oattackerad fick smälla in 2-2 medan Hägga tittade på. Jag tror att det är någonting som är rätt lätt att rätta till och är inte alltför orolig faktiskt.
Kommentera

Tarasov: Den absolut största skillnaden i år är ju att alla har hygglig skridskoåkning och dessutom åker från plank till plank. Absolut går man bort sig emellanåt samt strular till det men det gör alla lag.
Tittar man på matchen igår slarvade troja en del också men då vill vissa hävda att Modo har tur som bjuds på mål(menar inte att du skrivit det).

Jag tycker det är fantastiskt roligt att modo har spelare som kan hugga på motståndarnas bjudningar, speciellt när spelet inte klaffar. Känns skönt att ha känslan av lugn när man ser modo spela även om spelet ser lite sämre ut för dagen.

Skriver det igen, Modo har nåt på gång :-)
Kommentera

Tarasov:
De har varit inne på 5 av 9 bakåt de 3 senaste matcherna om jag räknat rätt, behöver ändå en djupare analys innan man drar några förhastade slutsatser. Exv hur mkt istid har de, vem spelar se mot jag menar man kan hävda att en kedja spelar spelar bra bakåt med det mötet Alba-Öhmans-OSL hela tiden, jämf med att möta JE-Molin-Marken.
Kommentera

Från Hörnefors:
Saker man kan kosta på sig när laget ändå vinner;) tkr han bidrar med tyngd, förhoppningsvis kan det andra lossna. Visst för kedjan ta mkt defensiva zonstartet eller är det bara en känsla jag har? De var inne på rätt många bakåt både mot Löven/Leksand har jag för mig.
Kommentera

Från Hörnefors:

Kan ju även vara sviter av att han inte fått någon riktig försäsong. I början gick han troligen på rus och man märkte inte så mycket men nu börjar avsaknaden av riktig försäsong märkas som trötthet.

Skulle tro att han kommer igång på riktigt efter fler matcher och efter ett uppehåll där han får återhämtning.
Kommentera

Tarasov: Det jag har sett dom två senaste matcherna är att jag tycker att Hägga ser tröt ut, tappar markeringar, kommer fel i situationerna och flera riktigt dåliga pass. Jag hoppas att det är en tillfällig form svacka.
Kommentera

J F K:
Igår såg man vikten av spelare som Marklund/Röymark spelare som har en viss jämnhet i sin prestation, ger stadga. Fö tycker jag Modo Channel har utvecklats till något riktigt bra. Igår var en Daniel Wågström gäst och gav en balanserad bild av matchen/spelet laget.
Kommentera

greykarn: Jag håller med. Det viktigaste från igår är att vi vann. Man spelade med huvudet under armen, men hittade ändå ett sätt att vinna. Det stärker gruppen. Just vetskapen att man alltid kan vinna matcher, även när det går emot, när man har en dålig dag, när man har mycket skador osv.

Ifjol kunde man alltid hitta en ursäkt till varför man förlorade. Nu känns det som om man inte väljer det alternativet, utan man ger liksom inte upp.

Jag läser en bok där det stod någonting om att "vi hade en ambition att lyckas med 80% av alla fall. Det gav oss en ursäkt att i minst 20% av fallen inte göra vårt bästa mentalt". Nu känns det som om Modo inte mentalt har spärren, som gör att man tillåter sig att vika ned sig.
Kommentera

greykarn: Modo, Timrå och Björklöven i topp efter 5 & 6 matcher in i serien, vem hade kunna tro något sådant innan seriestarten.

Den ”norrländska” hockeyn lever och frodas trots tunga ekonomiska tider
Kommentera

J F K: Det handlar ju trots allt om att vinna. Ingen bryr sig att vi hade 50 skott mot Leksand i kvalet eller hela förra säsongen när vi förde matcher mot i princip alla lag i början av säsongen men förlorade med 1-2. Vi leder serien.
Kommentera

Zource: Douche-ne
Kommentera

Syrran verkade vara mer intresserad av Tuomas Tarkki än en Div 1 målvakt dock ;)
Kommentera

Tarasov: Påminner lite om när jag var med min syster och kollade på Örebro-Modo. Det var det året Modo kvalade sig för att hålla sig kvar och vann mot Södertälje i sista matchen. Fick följa med syrran eftersom hon dejtade Kumlas målvakt just då :) Hon hade bara sett Division 1 hockey innan, och vid ett tillfälle sa hon "Oj, vad snabbt det går när Modo spelar"
Kommentera

S-vikaren:
Fått min fru att börja kolla lite hockey, när vi börja titta på NHL-matchen. ”Oh vad fort det kan gå i hockey” :):)
Kommentera

Tog på mig en svart skjorta eftersom Foppa har en sådan ikväll. #nörd
Kommentera

« · 1840568 · »