Rytter:
Och där kvitterade Frölunda till 1-1. Se till att tryck in ett till nu då så vi får leva på hoppet ett tag till.
Carl Lejonkräk:
Ja men eftersom dom gör upp inbördes och vinnaren möter förloraren i matchserien mellan 1:an och 2:an så kan man säga att det laget är det tredje rankande laget i allsvenskan. Alltså får det sämst placerade laget i SHL möta det lag som rankas som 4:a i Allsvenskan. Jag pratar alltså inte om placering i grundserien.
Räknar du laget som vinner sm-guld som rankad etta i SHL eller laget som hamnar på förstaplats i serien?
Sven Tuta:
Ja jag hoppas också verkligen att jag har rätt ;-)
Är det inte andra ligor som haft detta upp och nedflyttningssystem, hur har utfallet varit där?
Rytter:Jag hoppas verkligen du har rätt. Ni kanske tycker att jag är en stor pessimist, men jag tror nog att jag är ganska realistisk i min bedömning. Hur som haver det måste till en förändring, Modo kan inte bara köra omkring i samma hjulspår hela tiden.
Kvällsrubrik från Aftonbladet ikväll: "Ring Per Bäckman, Modo"
Sven Tuta:
Visst i en enstaka match ja, men i bäst av sju brukar det bästa laget segra tillslut. Det är skillnad på allsvenskan och SHL. Jag tycker vi har goda chanser att klara oss kvara via play-off. Tänk som sagt på att vi som sämst får möta det lag som är fjärderankat i allsvenskan och inte något av topplagen.
Sven Tuta:
Tidigare i en kvalserie ja, då kunde lagen som skulle gå upp se till att försöka vinna mot de allsvenska lagen och stjäla poäng av eliteserielagen och sedan hoppas att något av elitserielagen spelade bort det andra. Nu i bäst av sju är det helt andra förutsättningar, nu kan man inte lite på att andra lag ska göra det åt en utan måste fixa fyra vinster själv, det tror jag inte man kommer att orka med. Beskedet med detta upplägg är ungefär som att stänga ligan i mina ögon, är rejält mycket svårare att gå upp nu jämfört med tidigare.
J F K:
Gillade ändå att man kastade om i kedjorna inför sista. Börja gärna på detta sätt i nästa match. Possler - Påhlsson - Skröder och sedan Öhnerud - Flanagan - Smolenak.
Tyckte att kedjan Possler - Hari - Smolenak hade det jobbigt i första, oftast var det när den var inne som vi fick långa anfall emot oss. Finns ändå bra saker att ta med oss från första och tredje perioden, sedan gör vi våra vanliga misstag och bjuder in SAIK när vi har dom i ett järngrepp. Tror ändå att spelet idag skulle räcka för att slå ett allsvenskt lag.
När Nylander är tillbaka så ser jag gärna att man plockar bort Hari som center, hans defensiv räcker inte till som center, som ytter i en tredjekedja skulle han kunna fungera.
Bara att inse att denna säsong är förlorad, vi kommer inte gå till play-in, men ett kvalspel ska vi klara med befintlig trupp.
Redigerad kommentar
Så här man känner efter varje Modomatch denna säsong.
www.youtube.com/watch?v=2OIlahCo5KwRedigerad kommentar
modomille: Så bara minuter efter att jag skrivit att Modo inte kan spela kvalserien skriver du att vi kommer att hamna där. Modo KAN INTE HAMNA I KVALSERIEN!
Man kan få spela ett kvar i bäst av sju matcher mot det fjärde bästa laget i allsvenskan.
Tack för svaren ULTIMAVICI Och JFK
Det var ett jävligt flummigt system men jag fattar! :)Känns skönt att Modo iaf slipper möta de två starkaste lagen från Allsvenskan...
Redigerad kommentar
Patrik Källstr: Ungefär såhär är det.
Ettan och tvåan i allsvenskan möts i en serie där vinnaren går upp direkt.
3-6 spelar om placeringar i kvalserien där den som i vinner får möta den som förlorade i den ovan nämnada utslagninge. tvåan och trean i den serien (rimligen lag fyra och fem) möter de SHL-lag som kommit sist.
Dvs, vi kommer att möta det lag som är fjärde bäst i allsvenskan, typ.
Rytter:
Vänta lite nu... Går dom två första lagen i Allsvenskan upp direkt? Det hade jag ingen aning om faktiskt.
Nej, jag spelade inte det. Men jag tipsade de som hade pengar att lägga hela lönen på Saik. Hur säkert som helst!
Cyklob: Självklart är inte styrelsen nöjda såklart. Du lever i någon slags drömvärld om du tror det.
Jag tror dock personligen att vi har en minst 75%-25% att klara ett kval mot ett allsvenskt lag i bäst av sju matcher, men helst slipper man.
Nu har jag nog helt vänt. Jag tror inte A Forsberg är rätt man att leda detta laget. Han verkar fullständigt oförmögen att få ordning på ett försvarsspel då vi konsekvent gör pojklagsmisstag i egen zon. Matchningen av spelare är stundtals väldigt konstig och även om man inte ska ta intervjuer för sanningar så känns det som om han inte riktigt tar situationen på allvar. Jag är verkligen inte nöjd med andretränarna som båda känns lite för gröna i rollen, men ytterst ansvarig för att laget inte ens klarar att ta den enklaste markeringen är A Forsberg.
Patrik Källstr:
Malmö kommer vi inte att få möta, tror dom tar plats 1-2 i Allsvenskan.
Men du är väl nöjd, spelade ju lönen på SAIK till 1.70.
Cyklob:
Men fatta att vi inte kommer värva nått mer. Ett nyförvärv kommer inte rädda oss från kval eller öka våra chanser i kval markant.
Jag tror att detta lag är tillräckligt bra för att klara bäst av 7 mot ett allsvenskt lag. Alla ni som skrek att modo borde värva Yan Stasny tidigare, kolla hur det gått för honom i Mora, är det sådan spelare vi ska värva tycker ni?
Enda chansen att värva är att först skeppa en spelare, förslagsvis Roche och ta in en ny back för pengarna som frigörs. Senan kommer det ändå bli kvalspel och det kommer vi klara.
Nästa säsong är det sedan dags att bygga om laget när kontrakt på t.ex Påhlsson, Nordgren går ut. Fortsätta att fylla på med juniorer och sedan värva spets till laget.
Cyklob:
Mm... Jag kollade lite på Malmö-Västerås i andra perioden. Att åka ner till Malmös arena i ett kval med dåligt självförtroende. Nej tack!
Fyfan va dåligt!
Ingen Sobril, men 10 mg Stesolid och 300 mg Lyrica gör att jag klarar mig ändå.
J F K:
Jag lägger ner. Det som började så bra. Total kollaps..
William, kom hem! Gör självmål ikväll. Övik förlåter dig i såna fall.