1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

506755 inlägg · 4104 ämnen

Mora - MODO Hockey 2011-03-19

« · 1365030 · » Till forumet

Sv: Mora - MODO Hockey 2011-03-19
Patrik Källstr: Äh nog vill de vinna. Men inte vinna och ta ut sig. Känns ju inte som slutet mot SSK då man började fundera på om de gjort upp om att det skulle sluta oavgjort.
Kommentera

MorganaLefaey: Snygg tackling på Ritchie som tyvärr tvingas utgå. Han såg rätt groggy ut så han ser vi nog inte mer denna match
Kommentera

Varför trycker Mora på när Modo har pp? Det är inte logiskt
Kommentera

Men där gör Skröder 0-3!!!!!!!
Kommentera

Jösses vad viktig och tuff matchen mot Växjö blir, det här blir en rysare.
Kommentera

Gustafsson:

Årets sämsta domarinsats, månne? Snacka om usel fingertoppskänsla matchen igenom. Man lyckas med bedriften att missa de verkliga regelvidrigheterna samtidigt som man blåser sönder matchen i övrigt. Klubban i huvudet på Tarrki, cross-checkingen i nacken på Skröder och trippingen på Zettergren, som istället leder till puck-out och powerplay för MoDo.

...Och på läktarna tycks det vara en samling grisfarmare som regerar. Nåväl, man har bara sig själva att skylla. Hade man kämpat lite mer hade man kunnat vara med och tävla om guldet istället.
Kommentera

Vilka jävla gnällgubbar en del är här inne. Personligen skiter jag fullständigt hur MODO tar sig tillbaka till elitserien bara man gör det. Om det är genom att vinna med 1-0 varje match, so be it.

Ändra på saker kan vi göra till nästa säsong, att gnälla nu ger ju liksom inte speciellt mycket. Finns ju fan i mig folk här som är värre än gubbarna på balkongen i mupparna.

Kan någon som känner med sig att dom är en riktigt gnällkuk försöka förklara i text för en som inte riktigt förstår, vad är det man vill åstadkomma med gnället, vad är det som kan förändras med det?

För jag kan helt ärligt inte se någon som helst mening med det annat än att man skall kunna komma uppbröstad efteråt och säga "vad-vad-det-jag-sa".
Kommentera

Tror det mest är folk som bryr sig väldigt mycket om Modo som använder det här och andra forum som en ventil för ångest, frustration och ibland, även om det är ganska sällan nu för tiden för glädjeyttringar.

Jag har dock svårare att förstå folk som gnäller på folk som gnäller.
Vad får ni ut av det egentligen?
Kommentera

0-3 vinst och det är det enda som räknas. Bara ösa vidare, intressant mot Växjö i nästa. Hur Modo spelar är för mig ointressant så länge vi vinner.
Kommentera

Sawchuk: Jaha, är det så!

Dock är det väl så att det är betydligt lättare att påverka innehållet på forumet genom att säga till än att påverka spelet på isen genom gnäll, eller?
Kommentera

Så vad är fel på innehållet på forumet?

Vore väl jävligt dryga Big Brother fasoner om man bara fick skriva positiva inlägg.
Vilket menlöst forum det skulle bli utan dynamiken i olika skribenters känsloyttringar.
Kommentera

Sawchuk: Innehållet är mestadels ganska bra men det blir så jäkla tröttsamt ibland att ta del av andra skribenters otroligt öppna ventil för ångest, frustration som det så vackert kallades av dig.

MODO gör det skitbra idag genom att åka ner till Mora och vinna med 3-0, man gjorde ju till och med 2 mål mer än vad som krävdes för vinst. Rena rama sambahockey med andra ord.

Tarkki håller dessutom nollan, finns inte något negativt med dagens match annat än att mina tips på 7-1, 8-1 och 8-2 inte gick in. Fast det tar man en dag som denna då man ändå vinner.
Kommentera

Jag tycker Modo gör vad dom ska men absolut inget mer. Det ger tre poäng och det är också bra.

Mora höll upp spelet bra och med lite vassare avslut hade dom lika gärna kunnat gjort ett par mål då Modos försvarsspel var allt annat än ok.

Jag tycker också det är trist att se en del spelares inställning till närkamper och offervilja då föreningens existens i princip står på spel.

MEN

Jag är väldigt glad att det blev 3 poäng!

Extra plus till Danielsson, Skröder och Tarkki idag.
Extra minus till backarnas oförmåga att starta konstruktiva uppspel.
Kommentera

qwertas: Visst är det sketabra att man vinner. Men, och det finns några såna, sättet man gör det oroar inför kommande matcher.

Det känns som om laget glider omkring lite för mycket emellanåt istället för att fortsätta trampa och nyttja sitt tempoövertag emot dessa sämre lag.

Anders Eriksson är så långsam just nu att epitetet veteranback får en otroligt negativ innebörd. En frisk Hasse borde bänka honom varenda match.
Och Jens Westin som fick så mycket förtroende i början av serien borde med sin snabbhet lätt kunna stå emot AS-anfallarna bättre än AE. Och dessutom tillföra mer offensivt.

Kommentera

Salle: Hur var Skröder den här matchen då, förra matchen var han ju så långsam så en kärring med rullator hade varit snabbare på skridskorna.
Kommentera

Paddan: Snabbare... :-)
Kommentera

Växjö har i de närmsta fyra matcherna Modo, SSK, SSK och Modo. Det hade varit VÄLDIGT skönt ifall de samlade ihop noll poäng under dessa fyra matcher.
Kommentera

Nikki Nine: Så länge MODO bara vinner sitt för de gärna ta 6 poäng på dessa matcher. Jag ser gärna att Växjö går upp bara det inte är på MODOs bekostnad.
Kommentera

Nikki Nine:

Jo det skulle kännas skönt om kvalserien i det närmaste var avgjord till vår fördel efter de närmaste 4 omgångarna.

Hoppas att Modo kommer ut som galna gladiatorer som varit förtryckta i tusen år och nu ser en chans till frihet då vi möter Växjö.

Edit: Vill absolut inte ha en avgörande match mot SSK i sista omgången.

Redigerad kommentar

Kommentera

qwertas: clap clap clap'

Mycket bra inlägg.

Kommentera

qwertas:

Jag bryr mig mer om inställningen än resultatet och det lovar inte gott inför Växjö-matchen. Spelarna såg ruskigt omotiverade ut och samma inställning kommer inte att räcka till poäng mot Växjö.

Vidare åker laget på 4 minuter för för många spelare på banan och 2 minuter för puck-out, vilket tyder på bristande koncentration, alternativt panik.

Eriksson, Timander och Hållberg är sorgligt dåliga och håller i dagsläget knappt allsvensk klass.

Denna typ av tongångar är väldigt typiska för envisa ångermanlänningar. När jag började se bristerna i organisationen 2008, fick jag gång på gång höra vilken gnällspik jag var. Laget hade ju trots allt kommit trea i serien och gjort en stor ekonomisk vinst. Tre år senare har det gått precis som jag förutspådde.

Efter dagens match är jag ännu mer pessimistisk. Jag bedömer chansen till 30-40% att överlever Kvalserien.

Någonting som slår mig är hur lite spelare tycks utvecklas i MoDo. När Svedberg kom till Brynäs var han lika dålig som i MoDo, men efter några månader med Alcén var han helt plötsligt en förstklassig elitseriemålvakt. Ska det vara omöjligt att hjälpa Rosén att träna upp skriskoåkning och fysik, att lära Hedman hur man spelar försvarsspel och att få Tarkki att skära av skottvinklarna?

Är det en slump att alla MoDo-spelare alltid ser så långsamma ut? Jag ställer mig väldigt frågande till om man verkligen tränar på rätt sätt.

Nåväl, jag har en oerhört bitter smak i munnen efter dagens match och som sagt, jag tror att risken att MoDo åker ur är rejält stor. Vi får väl se om jag får glädjen att säga "Vad var det jag sa?".
Kommentera

Bad_Brett: "Jag bryr mig mer om inställningen än resultatet"

Ja, då borde ju denna säsong vara helt i din smak i och med att det inte varit några problem med inställningen i många matcher trots förluster.

I rest my case!
Kommentera

Bad_Brett: Glädjen?

Tror du verkligen att detta lag har en växel till som de lyckats maskera i 55+3 omgångar? Det är så här vi ser ut! Ja, vi är långsamma. Inte för att de skiter i resultatet. De flesta av våra stjärnor har passerat zenit. Vi är inte bättre! Nu får vi hoppas att vi kan hanka oss igenom 7 matcher till och att poängen räcker till nytt kontrakt så får vi se vad Näslund kan ordna till nästa år.
Kommentera

shinzawai: Tack för att du sätter texten för hur jag känner.

Finns ju liksom ingen anledning att spy mer galla de sista omgångarna som återstår, vi är som sagt inte bättre i år och det är väl bara att acceptera.

Sedan får man ju verkligen hoppas att saker och ting kommer i ordning nu med Macke på plats, skall bli oerhört intressant att se vart det tar vägen när vi summerar denna säsong.
Kommentera

Bad_Brett: Ditt inlägg bekräftar väl bara qwertas' tes, vad fick du ut av ditt inlägg mer än att du fick säga "Vad var det jag sa?"?.
Kommentera

Inga nyheter på åfficijella ang Ritchie. Det såg tyvärr inte helt bra ut, när han blev hjälpt av banan. Någon som sitter med lite inside information gällande eventuell skada?
Kommentera

Gustafsson:

Ja hans inlägg var ju i varje fall betydligt mer givande än ditt.

Jag tycker det är viktigt att folk tycker olika och att det finns motpoler här på forumet. De positiva inläggen har lika mycket berättigande som de negativa.

Att det är många som varnat för scenariot vi nu upplever är ju ingen hemlighet. Det är också många som varje år sysslat med personliga påhopp på de som råkat klaga lite grann.

Om inte vi som släpper på ångestventilen ibland genom att skriva inlägg här skulle ju vissa här på forumet inte skriva några inlägg alls eftersom deras enda tillägg i debatten är " sluta gnälla på Modo här i forumet för jag vill inte läsa det".

Jag hoppas så många fans som möjligt fortsätter att ventilera då dom är missnöjda. Jag hoppas också att samma fans skriver av sig här då dom är nöjda och glada också så blir forumet levande även om det aldrig kommer att bli en så stark faktor som det officiella Modo forumet var tidigare.
Kommentera

Poffa: När man såg smällen i slo-mo så såg det ju verkligen inte så farligt ut. Vi ledde ju så man tog förhoppningsvis det säkra före det osäkra bara..
Kommentera

Poffa: "Rapporterna efter matchen visade att Ritchie fick sy ihop underläppen och Ritchie väntas kunna spela hemmamatchen mot Växjö på onsdag."

Fast i samma stycke står "Olyckligt åkte Byron Ritchie på en tackling av junioren Byron Ritchie som såg åkte på en riktig open ice-hit och såg ut att få Nilssons hjälm på hakan" så man kanske skall ta det med en nypa salt.
Kommentera

shinzawai:

Vilket struntprat. I början av säsongen var inställningen bättre än på länge, men allt eftersom säsongen har gått har den blivit sämre och sämre.

Jag kallar det som bekant för Mojzis-syndromet.

Det som kännetecknade Mojzis mest under hans tid i MoDo, var hans ovilja att gå in först i kampsituationer. Istället lät han motståndaren glida förbi och trycka fast pucken. På så sätt kunde han undvika att bli tacklad och istället få chansen att trycka dit motståndaren.

Problemet är bara att man inte vinner några matcher på detta sätt. Och i årets upplaga av MoDo är det MÅNGA som spelar likadant, däribland Eriksson, Pikkarainen och Josefsson.

Motsatsen till Mojzis-syndromet, är Peter Forsberg-syndromet.

Spelare som lider av detta går huvudlöst in i alla kampsituationer och är beredda att ta rejält med stryk. Bartecko och Häggström är de som utmärker sig mest på denna front, men även Skröder, Madsen, K-Fop och Hedman är beredda att ta en del stryk.

Men överlag är det alldeles för dåligt på den fronten. Jag ska ta ett helgalet exempel nu, men jämför antalet hjärnskakningar som MoDo-spelare åker på nu kontra för 5-10 år sedan. Visst kan det bero på ökad respekt, men den största anledningen är jag övertygad om är att spelarna inte är lika desperata längre. Är det en slump att vissa spelare åker på hjärnskakningar stup i kvarten samtidigt som andra kan spela tills de är 40 utan att få en smäll i ryggen?

Hursomhelst, när en back som har ett försprång på flera meter, slutar åka och istället lugnt glider mot pucken, då har jag svårt att se hur det skulle kunna handla om oförmåga. Nej, det handlar om OVILJA, man är inte beredd att riskera sin hälsa för att vinna matchen och hoppas istället att man ska vara tillräckligt bra för att återta pucken. Samma sak med spelare som slår pucken till icing istället för att åka över röda linjen och riskera att åka på en propp.

En spelare som fegar ur på dessa fronter, oavsett om han har har skadebekymmer eller är 1,65 lång, gör inte sitt yttersta för att vinna. Så är det bara. Så länge inte samtliga spelare i laget är beredda att utsätta sig själva för risker ute på planen, då gör de inte sitt bästa. Och i dagens MoDo är det långt ifrån alla som gör det.

Jag vill se spelare som störtar som kamikazepiloter mot pucken, jag vill se spelare som åker som furier mot båset när de ska byta, jag vill se spelare som spelar med brutna tår bara för att de så gärna vill vara med och vinna. När ett lag har 20 sådana spelare, då behövs det inga stjärnor för att ha en chans att vinna.
Kommentera

Bad_Brett:

En bild säger mer än tusen ord. Jag postar en länk med en av mina gamla hjältar.

Svartvadet må kallas för "kaptenernas kapten", men jag vet ju vem jag helst skulle lyssna till om jag fick välja.

I slutspelet 1997 spelade han med bruten tå, bruten käke, skadad handled, onda magmuskler och ryggbesvär, men likväl fortsatte han spela på sitt uppoffrande sätt. I den fjärde matchen intog han ammoniak i utvisningsbåset för att orka.

Titta och njut:

www.youtube.com/watch?v=ZIEqdrTAfsw

Redigerad kommentar

Kommentera

Bad_Brett:

Peter Jidhe?
Kommentera

Så skönt att vi vann. Nu såg jag inte matchen, men har läst vad ni andra skrivit. Men vinner vi så är jag förbannat nöjd, resten kan vi ta efter säsongen.

Har nyss kommit från Air Canada Center efter ha sett Toronto köra över Boston, vilken match det blev. Vilken upplevelse. Tomas Kaberle fick stående ovastioner när han nu var tillbaka i Bostons tröja. Gåshud!
Kommentera

Bad_Brett: Jag orkade bara läsa första stycket. Skillnaden första ~10 omgångarna är att vi klev upp som galningar och tacklade (och gick bort oss). När coacherna blev less på att vi släppte till för många 3-mot-1 så slutade de beordra tokanfall och vi började spela som vi gör nu.
Kommentera

Bad_Brett: Precis...Hade våra spelare haft samma inställning som Luleås och AIKs spelare så hade vi varit i slutspel denna säsong.
Kommentera

Gusse: Åh, jag är så trött på inställningsdravlet.
Kommentera

Gusse":Hade våra spelare haft samma inställning som Luleås och AIKs spelare så hade vi varit i slutspel denna säsong. "

Modo är alltså bättre än vad tabellen visar.
Kommentera

shinzawai: Vi är inte bättre, säger många. Jag är benägen att hålla med, men anser att vi kunde gjort en bättre säsong med ett mer genomtänkt spelsätt.

Det stora problemet är att vi spelat en hockey som vi inte har spelartyper för. Challe vill spela en hockey med extrem press i varje situation. Vi ska minimera tiden för motståndarna och ligga nära. Den typen av spel klarar inte spelare som Sundström, Svartvadet, Timander, Jonsson och Hållberg av. De är den där smarta spelartypen som vill ställa sig rätt och avvakta, istället för att tokstöta i press.

Hur många gånger i år har vi sett hur backarna tokrusar framåt för en stötbrytning och sedan blir förbispelade med en kontring som följd? Hur många gånger har vi sett backar OCH forwards stöta hårt i sarghörn i egen zon och helt glömma spelaren framför mål?

Med bättre "inställning" hade vi kanske tagit någon enstaka poäng till. Med en anpassning mellan trupp och spelsystem hade vi haft betydligt många fler poäng i grundserien.

Edit: Med bättre målvakter och en RIKTIG målvaktstränare hade vi också kommit längre.

Kommentera

Gusse: Jag kan inte minnas en säsong där vi, likt denna, har kämpat som djur för att komma ikapp underlägen, och dessutom lyckats en hel del gånger. Det är inget fel på inställningen offensivt. Undantaget Top 3 gör vi flest mål i grundserien (trots vår rekordlånga måltorka!), när hände det senast?

Däremot saknar vi ett försvarsspel och en målvakt som har möjligheten att vinna matcher åt oss. Tarkki må ha varit bäste keeper i finska ligan två gånger om, men den finska ligan måste i så fall vara en av europas sämsta. I klass med England och Holland.  

Redigerad kommentar

Kommentera

Vi var sämst på att ta poäng. Därför kom vi sist.
Kommentera

bisterfinnen: Hur tänkte du nu?
Kommentera

Lumber Jack:

Vet inte. Fick för mig att ett seriespel går ut på att ta så många poäng som möjligt och att på så sätt hamna så högt man kan i sluttabellen.

I en av modern tids svagaste serier var vi sämst på att ta poäng. Det får mig att tro att det är svårt att peka ut någon enskild företeelse som orsak.

Vi kan alltså rabbla upp alla alternativ och vi kan egentligen inte utesluta något.
Kommentera

shinzawai:

Koncentrationssvårigheter? Hade du orkat läsa mer än första stycket kanske du hade begripit.
Kommentera

Bad_Brett:

Under Elitserien tycker jag ofta att inställningen var bra, ibland ville man nästan för mycket. Kunskapen och farten räckte dock ofta inte till. Vi har otroligt långsamma spelare och jag förstod inte riktigt hur Modo scoutat inför säsongen då vi lyckades göra ett redan långsamt lag ännu långsammare.

Hela världen utom Fredde A visste att Blomqvist, Rosen, Hedman hade problem med tempot. Vi har också lyckats fylla backbesättningen med backar som trots att dom lirat hockey hela livet fortfarande stirrar på puck.

Under matchen mot Mora igår var inställningen däremot under all kritik. Jag skämdes nästan över hur bekväma beslut som många tog, Pikkarainen, Josefsson, Eriksson stod ut i mängden. De enda jag tycker jobbade på ordentligt var Danielsson och Madsen. Skröder såg också piggare ut än man vant sig vid. Hållberg var så dålig att jag skulle bytt honom mot valfri allsvensk back utan att tveka.

Jag hoppas verkligen att Danielsson blir kvar i Modo många år framöver.
Kommentera

Poffa:

Jag håller till stora delar med. Den största anledningen till att jag inte gillar Challe är att det känns som han hade bestämt sig hur han skulle coacha laget redan innan han lärt känna spelarna. Men inställningen är likväl ett problem.

Ni kanske redan vet om att glädje kan skapas på konstgjord väg (nej, jag menar inte narkotika nu). Genom att t.ex. sätta en penna mellan käkarna, lurar du hjärnan att du är glad och skrattar, vilket stimulerar frigörandet av humörhöjande signalsubstanser som endorfin, serotonin och dopamin.

På samma sätt kan du höja dina adrenalinnivåer genom att konstant ställa dig där du åker på stryk. Då kan du lura kroppen att du är utsatt för livsfara.

Vad vi ser hos många spelare i MoDo (förmodligen ett påhitt av hemvändarna), är den direkta motsatsen mot detta beteende. Sundström gör ett mycket vackert ishockeymål, men rör knappt på mungiporna. För ja, det är klart, ett 2-0-mål borta mot Mora i Kvalserien är naturligtvis ingenting som det är tillåtet att bli exalterad över.

Problemet är att det skickar ut fel signaler, inte bara till lagkamrater och supportrar, utan även till honom själv. Hade kan vrålat ut sin glädje, klättrat upp för plexiglaset för att hurra med supportrarna och sedan åkt på lite stryk efter att ha hånat en motståndare, skulle han haft betydligt mer energi i nästa byte.

Ta nu fram videon från 1994 som en jämförelse. Det bildas TV-puckshögar efter i princip varenda mål, man gör målgester och vrålar ut sin lycka. Man kan klaga på taktiken, tränaren och målvakten, men i själva verket är de flesta överens om att när det väl kommer till kritan så är det viktigaste att få fram en vinnarmentalitet i gruppen. Jag vill se den där barnsliga glädjen igen, jag vill se löjliga målgester, jag vill se glöden i ögonen:

www.youtube.com/watch?v=GT4QfjL_Bj8
Kommentera

Bad_Brett:

Ja, det där lär härstamma ganska mycket i att laget och spelarna (många, inte alla) tror att de är bättre än vad de egentligen är. Och med tanke på våran otroligt ödmjuka huvudtränare så är det inte konstigt att det inte blir bättre.

Såhär i efterhand är det ganska komiskt att vi skriker efter ödmjukhet i föreningen och föreningen värvar den minst ödmjuka tränaren som kanske någonsin existerat. Därmed inte sagt att allting är hans fel i detta fallet.
Kommentera

Bad_Brett: Sköna nostalgivibbar i det där klippet. Saknar den där tutan som någon i klacken körde efter målen. Har för mig att det bara var i Kempehallen och i Malmö man hörde det där ljudet på läktarna. Vem är speakern? Det låter inte som Janne Forsberg?
Kommentera

Nu är jag troligen döm i hövvä, men vars fan hittar jag highlights från gårdagens bortafight? Tack för länk.
Kommentera

Jag vet att jag klagat en hel del på spelet under allsvenskan, men faktum är att man tagit poäng i samtliga matcher och det är onekligen riktigt bra.
Sen har man ett hjärta som förut fick en att skrika på domaren inte bara för att påverka hans beslut på isen utan för att man var tvungen att lufta tryckkokaren så den inte exploderade då man faktiskt oftast ville gå och ge han en smäll på käften då han gjort något dåligt. Och detta ibland numera blir utlopp i form av text här.
Detta hjärta har på senare mestadels konstaterat negativa saker som är uppenbara för de flesta men som kanske inte alltid behövs påpekas då det inte kan påverka laget eller hur de spelar. Eller ja om någon spelare mot all vett och reson läser här så blir det nog bara sämre.

Men är vägen att gå att enbart sitta och lyfta upp det som är bra och blunda för det som är dåligt? Är det vår uppgift att bara se gott i allt klubben och spelarna gör?
Nej det tror jag inte. Men man kanske inte skall lyfta upp det negativa över det positiva. Ja vi ligger i kvalserien och det bör ju betyda att större delen av säsongen varit negativ.
Men Modo ligger bra till där och kan de kommande fyra omgångarna med rätt resultat faktiskt vara så gott som klar för Elitspel igen och då har vi faktiskt fått utlopp för våra känslor i fler matcher än om vi hamnat i ingenmansland.

Jag kommer nog aldrig blunda och tycka allt är bra bara för att vi plockar poäng. Det är som att godkänna något dåligt för att det kanske leder till något bra. Men ska tona ner mitt negativa skrivande. Nu skall all positiv energi skickas till laget och ser fram emot att faktiskt befinna mig på plats i templet mot Växjö.
Kommentera

« · 1365030 · »