1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

508521 inlägg · 4106 ämnen

Nattens NHL

« · 267473 · » Till forumet

Sv: Nattens NHL
poffa:
Weinhandl, det er det cooleste efternavn i hele Sverige (og nu i USA)!!!!! Prøv og hør: WEINHANDL...hvis det efternavn var en madret, ville jeg spise det hver evig eneste dag!...
I øvrigt utroligt at Islanders kan presse Ottawa så hårdt, jeg troede at den serie ville ende 4-0 til Sens...men nej
Kommentera

Matcherna har nu kommit igång borta i NHL och för de våra så är läget följande:

Mattias Timmander - Spelar från start.
Mattias Weinhandl - SPelar ej. Skadad i en tå.

NY Islanders - Ottawa 1-0 i mitten av första
Toronto - Philadelphia 1-2 i mitten av första
Minnesota - Colorado Ej startat
St Louis - Vancouver Ej startat
Anaheim - Detroit Ej startat
Kommentera

Björn VII:

Tveksamt om han lyckas lika bra igen nästa år. Nu har han gjort två kanonsäsonger i rad och nu lär många lag inse att man måste stoppa Markus. Än så länge har han klarat sig ifrån den hårda bevakningen tack vare att många sett Canucks som ett medelmåttigt lag. Nu lär många ändra uppfattning och han lär få en hel del mer att stå i.
Kommentera

poffa:

Lugn, hans tid kommer säkert. Inte ens 30 fyllda juH! Nej, men jag vill bara saluföra min pragmatiska synvinkel på det här, utan någon värdering på om någon av dem förtjänar det mer eller mindre och i amerikansk idrottsmedia finns det inte plats för speciellt många tvåor.

Kör hårt för allting nästa år Markus!
(Förhoppningsvis har du också en andrakedja som vaknat till liv då, och kan bistå dig litegrann i hetsen. Om inte: kör hårt med de där bröderna i gymmet)
Kommentera

Björn VII:

Kunde nästan tro att det var något sådant. Jag håller dock på pajken från andra sidan Öviksfjärden. Han är för mig nyttigare för Vancouver än vad Foppa är för Colorado. Dessutom unnar jag honom verkligen att få vinna en buckla.
Kommentera

poffa:

Hmm, jag har väl aldrig haft något emot de två kandidaterna? Nehej du - det var ett inlägg i det kriget som står inom Ö-viks gränser. De håller på domsjöpojken, nämligen.
Kommentera

Björn VII:

Eftersom du tar upp det lär det ju inte vara Joe Thornton eller Super-Mario i alla fall.
Kommentera

Björn VII:

För mig funkade det två ggr av två möjliga.
Kommentera

poffa:

Nope, nu funkar det inte för mig heller. Det är väl ganska hård trafik i dessa dagar skulle jag tro. Du kommer iaf att få se vem de har som trolig Hart-vinnare...;-)
Kommentera

poffa:
Det tror jeg...linket virker fint hos mig....Lækker forside!
Kommentera

Björn VII:

Är det bara jag som inte kommer in på sidan?
Kommentera

poffa:

I min hårdbevakning av diverse amerikanska nyhetssajter råkade jag snubbla över omslaget till denna veckas THN - hyfsad reklam va?

www.thehockeynews.com/en/headlines/detail.asp?id=14787&cat=954869803932
Kommentera

Klockan går sin gilla gång och snart (om nu en och en halv timme kan klassas som snart) så är det nedsläpp i två av kvällens matcher. Nattens två main events för oss här i MODO:s GB lär väl vara Minnesota mot Colorado och St Louis mot Vancouver.

I Denver är man lite orolig för att kedjan med Foppa, Hejduk och Tanguay inte kommit igång riktigt samtidigt som man uppe i Vancouver ifrågasätter Näslunds dåliga start i slutspelet.

Sent i natt eller rättare sagt tidigt i morgon bitti får vi se hur regerande mästarna Detroit lyckas mot Anaheim. Skulle Detroit åka ur redan nu tror jag Stanley Cup är vikt för Colorado.
Kommentera

Portello:

NYI-Ott 01.00
Tor-Phi 01.00
Min-Col 01.30
StL-Van 02.30
Ana-Det 04.30
Kommentera

Någon som har koll när nattens NHL-matcher startar svensk tid`?
Kommentera

poffa: Aha, det var väl därför han blev spearad sist han var i slutspel...

Men men nu har vi (du) kommit in på upprepningar så samtalet känns inte så intressant längre ;)

Tack för mig, ha det bra!
Kommentera

Deas:

Att han är stor vet jag också. Och visst blir han tacklad ibland. Men många (läs: alla) av de tuffa smällarna slipper han undan för att han heter Mario. Visst blir han tacklad mer än Gretzky men han får aldrig de där smällarna som gör att man blir skadad. Foppa försöker man stoppa med alla medel. Gärna så han blir skadad. Man använder armbågar i huvudet, svingarna med klubborna passar bättre i baseball och kan man så ger man honom en crosschecking så att klubban går av. Ingen spelare gör så på Mario. Man gör en stopsladd och knuffar lite i stället för att sätta upp armbågen. Man hakar och petar litegrann istället för att fullsvinga mot armar och lår och man trycker lite försiktigt med klubban istället för att ge honom en crosschecking i njurarna så han storknar.
Kommentera

Mario är dessutom ruggigt stor...
Kommentera

poffa: Håller inte med. Jag vill skilja på Gretzky och Lemieux där. Det är också det som är huvudargumentet för de som rankar Lemieux som den störste genom tiderna före Gretzky: Att Gretzky snurrade runt under 80 talet utan att bli tacklad. Lemieux däremot var omänskligt bra både under slutet på 80 talet, med kasst sällskap, och även under 90 talet i den "nya" hockeyn.

Det är sant att Lemieux inte tagit mycket stryk efter comebacken (under grundserien då) men det är långt ifrån situationen Gretzky var i. Sist Lemieux var i slutspel fick han rejält med stryk.

Dessutom påstår många att Mario och Wayne alltid "skapat" sina ytor genom att vara ett steg före i spelet. Det köper jag.
Kommentera

Robert P:

Jo, McSorley spelade väl in en del, men jag tror att även utan honom hade man inte vågat ge sig på The Great Gretzky. Tänk dig att vara den spelare som skadar Wayne, då hade man som Domi sagt "fått packa väskan och flytta till Europa".

Men även Mario har man petat med mer än man gett honom riktiga körare. Hårda tacklare som Blake och Stevens gör alla en Lars Jansson och bromsar innan de tacklar Mario, något man aldrig skulle gjort om det var Foppa eller Thornton. Då hade man gärna tryckt till lite extra, kanske en armbåge eller en hög klubb.
Kommentera

Foppa verkar ha börjat spelat mer fysiskt nu när slutspelet börjat, t.ex prakttacklingen på sparrisen Ronning (NHLs minste spelare??...) Annars tycket jag att hans spel senaste säsongerna varit skuggan av den tuffhet han hade tidigare, han vågar väl helt enkelt inte smälla på av rädsla för ytterligare skador.

Jag tycker Minnesota spelar smart och är mycket mer offensiva än jag trodde, det var ju inte långt från att de kvitterat. Avs känns ihåligare än t.ex Red Wings som har ett otroligt komplett lag, men det har iofs inte visat sig avgörande än. Just nu känns lagen i West sämre än man trodde och East bättre än väntat. Tänk vilken lycka för Avs om både Stars och Red Wings är utslagna inför nästa omgång!!
Kommentera

poffa:

Det är väl relativt känt vid det här laget att knappt någon spelare vågade gå hårt åt mot Gretzky?
Dels var det ingen som vågade ta risken att bli den som gav honom en allvarlig skada. Dels så fick man ju trots allt McSorley efter sig om man så försökte andas på Gretzky.

Fast Forsberg har lite sig själv att skylla att han tas så hårt som han gör. Det har ju en del med hur han själv behandlar folk att göra. Har man en tung och tuff spelstil får man dubbelt tillbaka.

Wayne må ha fått få tacklingar mot sig under sin karriär, men han delade ut ännu färre.

Mario togs ändå relativt hårt, innan skadorna. Efter comebacken har väl ingen rört honom överhuvudtaget?
Kommentera

Deas:

Döm då inte alla efter en kam. Har själv följt NHL noggrant sedan slutet på 80-talet och följer inte NHL bara för Foppas skull. Jag har heller aldrig uttalat mig negativt om Mario, däremot så hävdar jag med en dåres envishet att han och Wayne tas mycket mildare av motståndarna än vad Foppa m fl gör.

Vad det gäller obstructionsutvisningarna i början på säsongen så togs det som sagt många i samtliga matcher. Däremot släpptes fler då det var bland andra Foppa, Thornton och Jagr som togs om hand. De drog på sig så många utvisningar ändå att det inte gick att blåsa för då hade det blåsts hela tiden.

Jagr är en otroligt bra hockeyspelare. Har inte kommit till sin rätt i Capitals men det beror nog på den omgivning han är i.

Men kontentan av allt detta är att vissa spelare tas mildare därför att de är legender. Wayne och Mario är de två största, men det finns andra också. Mark Messier t ex.
Kommentera

poffa: Av modoiter som bara följer NHL pga Foppa så har Jagr alltid fått skit och setts som en inte alls så bra spelare (eftersom han 97-00 var bäst i världen), nu tas han i försvar och används i positiv mening för att argumentera mot Lemieux :) (som i år var den som inledningsvis var klart bäst)

Ja det är roligt...verkligheten var den att det dömdes mängder av obstruction utvisningar i SAMTLIGA matcher under inledningen av säsongen.

Don't get me wrong here, jag är modoit och älskar att följa Foppas framfart i NHL. I år kommer han kanske, isåfall helt rättvist, kamma hem en hel hög med troféer. Jag tycker bara att modoiter ofta har en rolig syn på andra stjärnor i NHL. Förut var det Jagr, på senare år är det ofta Sakic och framförallt Lemieux som man ofta fått höra ganska underhållande åsikter om :)
Kommentera

Lumber Jack:

Ja, men bara då han utför den. För alla andra gäller andra regler.
Kommentera

poffa:

Det är kanske en transatlantisk version av den gamla Fokin-regeln. Dvs. att nivån för vad som är hakning eller fasthållning sätts efter den Nivå Fokin spelar på.
Kommentera

Deas:

Den hårda inställningen mot obstruction säger du? Ja, den såg jag när det dömdes för det. Konstigt nog gick Foppa, Thornton och Jagr under ett helt annat reglemente. Den där det var tillåtet att hålla fast, haka och dra omkull.
Kommentera

poffa: Mario hade det poängsnittet pga av att han och Pittsburghs (dåvarande) övriga stjärnor var friska och framförallt pga den hårda inställningen mot obstruction, som resulterade i ett öppnare spel och en massa utvisningar (Lemieux anses av de flesta som den bäste PP spelaren någonsin).

Men skitsamma, jag vill inte påminnas om hur årets säsong utvecklades ;)
Kommentera

mike66: Ingen orsak. Trilskande datorer är det värsta jag vet..
Kommentera

NuMountain: Tack - nu blev den botad, den dallrar än.
Kommentera

mike66: Som jag ser det nu så finns det bara en vettig sak att göra. Spöa skiten ur den. Det bästa är om du gör det till lite musik, det blir lite roligare då.
Kommentera

NuMountain: Vad ska jag göra nurå? Ctrl,Alt och Deletetangenterna har fastnat i oläge efter att jag bryggat upp datorn. Alltså de når inte upp till sin ursprungliga kapacitet längre. Kan inte förstå vad jag har för en dator? Den verkar ha en väldigt låg lägstanivå när det gäller vissa script som florerar fritt uti cyberrymden?
Kommentera

mike66: Du har kanske fått en bacillusk? Snäppa upp datorn i brygga så går det lättare att komma åt knappen.
Kommentera

OBS! Gör aldrig så om ni inte står i en katalog.
Kommentera

NuMountain: Jag blev plötsligt så snorig när jag öppnade den bifogade filen. Datorn hoppade tillbaks i rummet till startat oläge. Hur ska jag gå tillväga för att starta upp datorn ytterligare ett snäpp? Alltså till startat oläge menar jag nu. Det blev jobbigt dähära.
Kommentera

poffa: Precis. "del *.*" -----> Tryck enter.
Kommentera

NuMountain:

Får han problem med datorn kan du ju hjälpa honom. Du har ju hjälpt mig.
Kommentera

mike66: Är din dator i ostartat läge nu? Eller vill du starta upp den ytterliggare ett snäpp?
Kommentera

NuMountain: Du skulle ha talat om detta då - nu kan inte jag starta upp datorn?
Kommentera

NuMountain:

Jag skall passa på att tacka för presenten. Jag blev mäktigt imponerad av den. Det var riktigt roligt att läsa (?) den. Som tur var hade jag glasöronen på.
Kommentera

Deas:

Okej, aldrig kanske var att ta i men med tanke på att Mario i början på säsongen gjorde massor med poäng per match så behandlades han INTE lika hårt som Foppa gör. Varför? Inte är det för att han inte spelar tufft själv utan snarare är det för att han är lite av en legend. Flera tuffa NHL-spelare, Tie Domi bl a, har ju sagt att man ger sig inte på Mario eller Wayne för då kan man i princip packa väskan och flytta till Europa.
Kommentera

Frisco: Detvar en present till poffa.
Kommentera

Frisco:

En roman kanske?
Kommentera

NuMountain: Bifogad fil (3.14Mb) ???? Vad var det? En textfil?
Kommentera

NuMountain:

Hmm, nåja vissa påstår sig ju aga det de älska, så båda tolkningarna torde ju vara acceptabla och fullt möjliga.
Kommentera

Björn VII: Snack. Han påstår att han tycker att skribenterna är duktiga och flitiga.
Kommentera

Deas:

Försöker du påskina behovet av fler MoDoratorer, måntro?
Kommentera

NuMountain & Frisco: Världsklass.
Kommentera

mike66: En fantastisk låt.
Kommentera

mike66: Sonny Terry
Kommentera

« · 267473 · »