1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

508514 inlägg · 4106 ämnen

Nattens NHL

« · 269340 · » Till forumet

Sv: Nattens NHL
Punkk: Jag tycker att Lewerström är den bättre backen av de två.
Kommentera

Punkk:Ja och om man kollar på deras klubblag idag så är det ju faktist skillnad på Grums och Divison ett och Detroit och NHL.
Kommentera

Wewillwintoday:

Ett godkänt VM av Johan Davidsson och jag tror att han väljer att försöka på nytt.
Ronnie Sundin kan nog vara en rysare också om han gör ett bra VM.

Annars känns det som att man kommer slippa övergånger i stil med Christian Bäckman och Tony Mårtensson i sommar.
Kommentera

Robert P: Dragkedjan då?
Kommentera

Wewillwintoday:

Tror faktiskt inte det. Möjligtvis Kahnberg då.
Kommentera

Robert P: Jag tycker det känns som om kanske Jens Karlsson är den som har störst chans att ta sig till NHL av dessa herrar i Frölunda(efter Alexander Steen då).

Kul förresten att Sverige lyckades ta sig till slutspel i J-18 VM.
Inget fiasko i år med andra ord. Kanske t.om chans på medalj i år...
Kommentera

Wewillwintoday:

Fast skillnaden mellan fiasko och ofiasko är ju så extremt liten. Nu blev det målskillnad som avgjorde det hela. Iofs kan man väl tycka att Sverige var värda platsen eftersom dom borde kryssat mot USA.

I år räckte det att vinna en match för att gå till kvarten. Ifjol vann man två matcher och missade ändå att gå vidare trots att man hade samma poäng som Vitryssland, bättre målskillnad och vann det inbördes mötet mot dom.
Reglerna var ju märkliga ifjol.

För två år sedan vann man också två matcher i gruppspelet, men inte heller då räckte det för att gå till slutspel.

Så i praktiken har man sämre resultat i år än man haft de två tidigare åren när man hamnat utanför slutspel.
Rätt lustigt faktiskt.
Kommentera

Robert P: Jag tycker hela "juniorkrisen-snacket" är tämligen en aningen överdrivet. Det säger sig självt att det blir svårt att fortsätta producera Forsberg, Sundin och Näslund talanger.

Är det topparna eller bredden som är det verkliga problemet?
Jag tror det handlar om bredden som gjort att det blivit sämre resultat. Frågan om det säger så enormt mycket.

Vidare har väl alltid svenska ungdomar(i de flesta fall) legat efter i hockey-utvecklingen om man jämför med ryssarna, vilket man senare tar igen i runt 20-års åldern.

Jag hoppas alla njöt över Foppas seger i poängligan. För det är mycket möjligt att det dröjer MÅNGA MÅNGA år innan det kommer hända igen...

Dock så verkar det ju mycket intressant med årskullarna 86 och 87.. Man vet ju aldrig, kanske kommer ett par nya foppor :)
Kommentera

Wewillwintoday: Patrik Stefan, Tim Connolly och Taylor Pyatt har också varit ordinarie denna säsong.
Kommentera

Wewillwintoday:

På U20-niå har ju Sverige aldrig varit speciellt framgångsrika i världsmästerskapen, så att man inte vinner något nu känns inte alls märkligt eftersom man inte vann nåt när man hade smått otroliga spelare med.
Men den stora skillnaden nu mot förr, som gör att man inte ens tar medaljer, är att konkurrensen är hårdare.
Förr fanns inget Slovakien och oftast var Finland inte speciellt mkt att räkna med. Numera kan ju även Schweiz vara med och störa vid vissa årgångar. Det fanns ju inte ens på kartan för 10 år sedan.

Ett starkare Finland, ett jämnare Tjeckien och ett efter 90-talets "kris" återigen starkt Ryssland och ett alltid starkt Kanada har inneburit att medaljerna är svåra att plocka. Det säger sig självt, men De Som Bestämmer Att Det Är Kris har valt att titta på att man tog medaljer förr, det gör man inte nu och därför har svensk hockey halkat efter.

Men snarare är det nog så att andra nationer har tagit ikapp än att det är vi som halkat efter.

Att medaljerna uteblir på U18-nivå numera har ännu större förklaringar än U20. Idag spelar man VM, USA och Kanada finns med i turneringen till skillnad från när det gick att prenumerera på medaljerna.
Att klara av Tjeckien, Finland, Ryssland, Kanada och USA är ingen barnlek, det förstås de flesta vid en närmare granskning. Men för dom som väljer att se på "medaljer förr - inga medaljer nu", så förstår jag om det ser märkligt ut.

Så visst är det som du säger. Snacket om juniorkris är i allra högsta grad överdriven.
Men bristen på framgångar måste ändå tas på allvar. Även om det är svårt att nå medaljer numera så S K A en nation som Sverige vara med och plocka medaljer mellan varven.
Nu är det lite väl många mästerskap i rad där medaljerna har uteblivit.

En viss kris finns. Men så stor som en del får den till är den definitivt inte.

Om det är på bredden eller toppen man tappar är en bra fråga. Jag tror att det är ett mellanting - bredden på toppen.
Kommentera

En första (och, av mig åtminstone, sista?) rapportering från nattens slutspelskamper.

New Jersey - Boston. 1-0 efter 1:a perioden.
NJ: Madden.

Ottawa - New York Islanders. 1-0 efter 1:a perioden.
Ott: Havlat.

Dallas - Edmonton 0-0 efter 9 min av 1:a perioden.

Över & Ut
Glad Påsk
Kommentera

Sahlander: Nä nu ljög jag...

New Jersey - Boston. 1-0 efter 1:a perioden.
NJ: Madden.

Ottawa - New York Islanders. 1-0 efter 1:a perioden.
Ott: Havlat.

Dallas - Edmonton 1-0 efter 9.02 min av 1:a perioden.
Dal: Young

Över & Ut
Glad Påsk
Kommentera

Bara ett inlägg på 8½ timme... Bara för att jag och Poffa är borta några timmar så falerar allt... Dags för räfst och rättarting...

Nattens Matcher:

Tampa Bay - Washington (2-2 i matcher)
1-0 efter 6 min av 2:a perioden.
TB: Prospal (13.52 i 1:a).

Och nattens fokusmatch...

Vancouver - St. Louis (1-3 i matcher)
Matchstart 03.00
Kommentera

Tampa Bay - Washington 1-1 efter 17.01 av 2:a perioden.
TB: Prospal (13.52 i 1:a). Was: Nylander.

Vancouver - St. Louis (1-3 i matcher)
Matchstart 03.00
Kommentera

Tampa Bay - Washington 1-1 efter 10min av 3:a perioden.
TB: Prospal (13.52 i 1:a). Was: Nylander.

Vancouver - St. Louis 1-0. 2.15 in i 1:a.
Van. Sopel.
Kommentera

Tampa Bay - Washington 2-1 efter 11.53 in i 3:e perioden.
TB: Prospal, St.Louis. Was:Nylander.

Vancouver - St. Louis 1-0. 12 in i 1:a.
Van: Sopel.
Kommentera

Tampa Bay - Washington 2-1 slut. Tampa Bay leder 3-2 i matcher.

Vancouver - St. Louis 1-0. Snart 15 in i 1:a.
Van: Sopel.
Kommentera

Vancouver - St. Louis 1-1. Snart 7.02 in i 2:a.
Van: Sopel. StL: Johnson
Kommentera

Det blev fel:

Vancouver - St. Louis 1-1. Snart 7.02 in i 2:a.
Van: Sopel. StL: Nash
Kommentera

Vancouver - St. Louis 2-1
Van: Sopel, Bertuzzi. StL: Nash
Kommentera

Vancouver - St. Louis 2-1 8.36 in i 2:a
Van: Sopel, Bertuzzi. StL: Nash
Kommentera

Vancouver - St. Louis 3-1 17-18 min in i 2:a
Van: Sopel, Bertuzzi, Morrison. StL: Nash
Kommentera

Näslund i pp5-3... 4-1.

Vancouver - St. Louis 4-1 18.28 min in i 2:a
Van: Sopel, Bertuzzi, Morrison, Näslund. StL: Nash
Kommentera

Vancouver - St. Louis 4-2 7.57 min in i 3:e.
Van: Sopel, Bertuzzi, Morrison, Näslund. StL: Nash, Stillman
Kommentera

Vancouver - St. Louis 4-3 under minuten kvar av 3:e.
Van: Sopel, Bertuzzi, Morrison, Näslund.
StL: Nash, Stillman, Ruchinsky
Kommentera

Vancouver - St. Louis 5-3 37 sek kvar av 3:e.
Van: Sopel, Bertuzzi, Morrison, Näslund, Salo.
3-2 till St. Louis. Match 6 i St. Louis på Söndag.
Kommentera

Match 6 i Washington på Söndag.

Vancouver - St. Louis 5-3 slut.
Van: Sopel, Bertuzzi, Morrison, Näslund, Salo.
3-2 till St. Louis. Match 6 i St. Louis på Söndag.

Imorgon (idag?) så skall Colorado knyta ihop säcken
Och kampen mellan Philadelphia & Toronto går vidare (till OT även denna gång???). Sänds på Canal+ ZAP
Båda dessa har matchstart 21.00.

Även Dallas kan bli klara om dom slår Edmonton. Och Salo klar för VM... Matchen startar 02.00.
Kommentera

Sahlander: Nu finns det ev förhoppningar om att kunna se Colorado knyta ihop säcken... Enligt Expressens sporttv-sida så kommer kvällens zap-match att vara Col-Min.

Men dom har ju haft fel tidigare och Phi-Tor har ju varit spännande & låååånga matcher tidigare i slutspelet så det är nog inte så illa heller. Sen har ju dom varit duktiga på att klippa in highlights från de andra matcherna i avbrott och så...
Kommentera

På fotbollen nu i eftermiddag visade de i trailern om kommande matcher att nu är det helt plötsligt Col-Min som skall visas . Tycker C+ gör ett totalt felval om det nu blir Avs-matchen, och visar att C+ inte har nån som helst känsla för vilken kommer bli den mest spännande matchen. Efter två förluster på hemmaplan tror jag inte Wild har något att komma med i Denver. Och när man informerat med att man skall visa Phi-Tor i flera dagar får man stå fast vid det.

Dessutom tror jag inte det blir klipp från övriga matcher, brukar inte vara det på zap-sändningarna.
Kommentera

Punkk: tror att C+ tror att det kommer att bli klart där ikväll, Går den på Zap eller???
Kommentera

willysson: Japp Zap!
Kommentera

Punkk: Kan hålla med om att Phi-Tor kan bli en höjdare men det är inte fel att få se Forsberg lira heller...

Det har varit klipp i några tidigare... Beror på om dom som sänder i USA (ESPN, ABC) lägger in dom.
Kommentera

willysson: Jäpp, på zappen kl. 21 blir det match. C+ hemsida verkar nere, så där får man ej nån info.
Kommentera

Sahlander: Jäpp, man får "nöja sig" med Foppa :-)

Det som är bra är att C+ verkar nu lägga in matcher varje dag men risken är att det inte blir tillräckligt med matcher kvar att visa om fler serier avslutas innan sjunde matchen.
Kommentera

Punkk: Är ju ren skandal om de inte väljer att visa Flyers-Leafs som är en av de bästa matchserierna som spelats på väldigt många år! Det är jämnt (i alla fall målmässigt), svänger fram och tillbaka och de är oerhört tuffa tag på isen!
Kommentera

Punkk:Jo för Rickard Wallin lär ju knappast få nån överdriven spltid om man säger så.
Kommentera

2:a Perioden slut i Denver. Colorado spelar inte skärpt och det har Minnesota tagit vara på.
0-1 3.41 Mitchell
0-2 23.45 Kuba (pp)
0-3 38.42 Dupuis

Minnesota strider tappert och får dessutom utdelning på sina chanser. Skott 21-13. Roy ser lite otaggad ut. Får se om Colorado kan repa mod till 3:e.

2 perioder spelat i Philadelphia också.
Här tog Toronto ledningen men sen har Philadelphia tagit över i målproduktionen.

0-1 2.34 Berg
1-1 14.30 Kapanen (pp) ass Kim Johnson
2-1 16.25 Yushkevich
3-1 34.35 Gagne
Kommentera

Då är kvällens matcher över. En match återstår Edmonton-Dallas 02.00.

Colorado lyckades INTE knyta ihop säcken. Minnesota vann med 3-2 och får ännu en match hemma i St. Paul. Fortfarnade leder Colorado matchserien, nu med 3-2.
0-1 3.41 Mitchell
0-2 23.45 Kuba (pp)
0-3 38.42 Dupuis
1-3 42.01 Reinprecht ass Forsberg
2-3 59.32 Blake (6 mot 5)

Philadelphia tog en säker hemmavinst mot Toronto med 4-1. Leder nu matchserien med 3-2.
0-1 2.34 Berg
1-1 14.30 Kapanen (pp) ass Kim Johnson
2-1 16.25 Yushkevich
3-1 34.35 Gagne
4-1 48.41 Kapanen (pp)

Match 6 i dessa serier spelas den 21.
Kommentera

Det verkar som om Hardy kan börja leta efter telefonnummret till Tommy Salo... Han verkar ju behövas efter Lundqvists succe i matchen mot Finland.

Edmonton-Dallas 0-2 efter en period.
0-1 00.43 Scott Young
0-2 10.39 Philippe Boucher

Över & Ut
Kommentera

Sahlander:

Ser iofs inte vad som gör Lundqvists igår sämre än vad Salo presterade i landslaget ifjol.
Och då tänker jag inte enbart på OS. Han var ju klart medioker i VM.
Kommentera

Robert P: Visserligen har du rätt. Men en Salo på topp är kanske
top 3 målvakter i världen och då kan han vara skillnaden mellan succé och fiasko,
Kommentera

Wewillwintoday:

Salo-hypen är ändå överdriven. I sak finns det ju ingenting Henrik Lundqvist gjorde igår som Salo inte hade kunnat göra på samma sätt.
Kommentera

Robert P: Så du anser att den är överdriven både här och borta i NHL. För han är ansedd av många som en av de bästa målvakterna i världen...

Det är inget överdrivet, han är ju bara så bra.
Kommentera

Wewillwintoday:

Hur det är därborta vet jag ingenting om. Här är den då överdriven. Möjligt att det funkar bättre att spela på hans sätt i NHL eftersom de flesta NHL-målvakter spelar sådär.
Kommentera

Robert P: En hype är en hype är en hype. Namnet Salo har ett renomme i hockeyvärlden som INTE Lundqvist har. Bara det KAN göra att han är svårare att göra mål på. Psykologi är viktigt.

Lundqvist är en bra målvakt men kommer att enkelt överspelas av de skickliga spelarna i ett VM.
Kommentera

Wewillwintoday: Salo på topp är inte topp 3 i världen!

Målvakter som är bättre än Salo:
Roy
Jospeh
Belfour
Khaibulhin
Brodeur
Kolzig (var iaf)
Turco
Chechmanek
Lalime

Det är de jag kommer på på rak arm
Kommentera

Sahlander:

Håller med. Salo är ett par nummer större tack vare sitt namn. Henke är ett framtidsnamn men ännu slår han inte ut Salo.
Kommentera

Deas: du har Teodore i Montreal också
Kommentera

I år var han 27a i GAA och 32a i räddningsprocent
Det säger ju såklart inte allt men ändå....
Kommentera

Deas:

Vad många namn du räknar upp. Flera av de du räknar upp är INTE bättre än Salo.

Roy, Joseph, Brodeur och Turco är bättre men de andra är på sin höjd lika bra.
Kommentera

« · 269340 · »