1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

508486 inlägg · 4106 ämnen

Nya MoDo-sajttråden

« · 874614 Till forumet

Sv: Nya MoDo-sajttråden
ModoVoodoo.se
Kommentera

Jag tycker förstås att Mod & Hjärta är helt OK. Dels blir det ju en inbyggd ordlek (=Modo-hjärta), dels antyds det att vi slagit ihop två sajter. Dessa hette visserligen inte Mod respektive Hjärta, men ändå.

Och sen anspelar ju hjärta även på The Heart of Hockey.

Expressen-Nyströms version var för övrigt "Mod & guld" (eller var det han som hade "MoDå & nu"?), men inget är ju beständigt.

Fast det är klart, www.mod&hjärta.se funkar väl dåligt som internetadress.

www.modoheart.se, kanske?
Och sen kan sajten ändå heta Mod & Hjärta.
Kommentera

Mikael Uhlin sa: modoheart.se, kanske? Och sen kan sajten ändå heta Mod & Hjärta.

Klockrent tycker jag! Kör på det.
Kommentera

knaskamilla: Håll käften.
Kommentera

Hörni:

Jag håller nog med Uhlins pajken vad det gäller namnet, Mod & Hjärta låter bäst hittills. Men det ser kanske inte bäst ut. Det är väl ä:et som ställer till det. Jag håller med om att ordleken Mod &, samt att hjärta harmonierar bra med ”The heart of hockey”

Kollar man på en synonym till hjärta finns det heller ingen som riktigt duger. Barm är en synonym!?

Nåja, vi skyndar långsamt. Det kommer visa sig vad det lider. Med tiden kan vi ordna en omröstning.

En annan sak som jag skulle vilja föreslå är att sajtens forum/gästbok borde vara MoDoboken här på HS. Enligt mig skulle ett ömsesidigt utbyte mellan denna nya sajt och MoDoboken skapa en ”win-win situation” där båda sajterna växer. Jag vet inte exakt hur det ska se ut, men någon form av hopbyggnad som är större än en länk tror jag på.

Jag hoppas det inte finns några juridiska hinder för en sådan lösning. Timrå har väl någon liknande koppling mellan HS och tikare.se. Skulle en sådan lösning vara möjlig kommer sajten snabbt få många besökare.

Vems ide var det med en ny sajt, det börjar kännas rätt trevligt...
Kommentera

hellge: Man kanske kan ta till en ålderdomligare stavning, typ "hierta" eller "hjerta"? Det kanske Astrid Olsson skulle ha gillat.

Mod & Hierta?

Fast det ser ut lite som om det vore en snobbig advokatbyrå eller nåt.
Kommentera

Mikael Uhlin: latin kanske...

Noster Ferocia Nostri

noster nostri = our ours /OUR hearts beat as one
ferocia : high spirit, courage
Kommentera

hellge: Ja, just det, man måste förstås ha ett litet h så det inte ser ut som ett efternamn, dvs Mod & hierta. Det skulle Astrid genast ha anmärkt på.

En ålderdomlig stavning passar månne på en historisk och nostalgisk sajt.

Håller i övrigt med dig om gästboken men vet inte hur det skulle funka rent upphovsmannarättsligt.
Kommentera

Salle:

"Modo" finns väl också som ett latinskt ord...
...eller åtminstone ett italienskt.
Kommentera

Salle:

Ingen jävla italienska!
Kommentera

scim:

Eller latin, för den delen.
Kommentera

scim: kalladenvadduvilldethandlarommodo.se
Kommentera

scim: Nåt annat språk som inte passar herrn... :-)
Kommentera

Salle:

Svenska låter bra, engelska är förståeligt. Italienska blir bara förvirrande och latin är pretentiöst.
Kommentera

modoheart.se är klockrent. För den ska väl lanseras internationellt i framtiden.

Hierta eller hierta passar väl inte riktigt. Aftonbladet Hierta AB skulle kanske bli glada för lite reklam.
Kommentera

Frisco:

Instämmer. Av de hittills föreslagna namnen är modoheart.se överlägset bäst.
Kommentera

Mikael Uhlin:

Som du vet att jag tror skulle Astrid förståss inte anmärkt, hon skulle ha smashat linjalen över armarna.

På tal om hierta. Lite snobbighet kan vara klädsamt. Det skulle samtidigt vara en schyst markering honhudarna i söder att vi är lite bättre, lite finare, lite rikare.

Blir det inte sanktionerat av 401:orna är det bara att lägga ner. (-: Nå, vad tycker politbyrån på 401. Är Mod & hierta ett bra namn?

Fyra anledningar till namnet Mod & hierta

- snygg ordlek
- hierta - hjärta - heart - The heart of hockey
- hierta - historisk touch
- hierta - bättre, finare, rikare, större
Kommentera

hellge: Skall man markera så borde väl sidan heta www.matteohusse.se.
Kommentera

hellge: Jag kan hålla med om att "Mod &" är lite finurligt och så, men "hierta"... Låter pretensiöst och framförallt gammalt.
Kommentera

Frisco:

modoheart, whitelion, redeagle...

Är du med? Det sticker i mina ögon och kliar i halsen när jag jag hör de klämmiga engelska namnen.

Fast skulle skulle vi få ett majoritetsbeslut på modoheart skulle jag naturligtvis av lojalitetssjäl rätta in mig i ledet och gilla läget.
Kommentera

hellge:

"lojalitetssjäl"

postfreudiansk igen...
Kommentera

scim: Dumheter.
Den i jämförelse med Ådalspopulationen begåvade Kamilla har i sitt förslag på ett synnerligen självklart och genialt sätt fångat essensen av hockeykunskapen hos den inte alltid läskunniga pöbelhopen i Övik.
Kommentera

hellge: Jo jag ser också helst ett Svenskt namn. Hierta har jag svårt för då jag genast tänker på grundaren till Aftonbladet när jag hör det namnet + att tidningen heter så i sitt företagsnamn. På tal om Aftonbladet så var jag en gång på studiebesök på tidningen när den låg i (var det 5 olika hus?) Klarakvarteren i Stockholm. Knackade faktiskt på Åke Catos dörr men han var inte inne.
Kommentera

Alla: Skulle ett namn innehållande tecken som & och ä funka enligt nu gällande regler?

Om så är väl mod&hjärta.se ett schysst namn
Kommentera

Frisco:

Vad ville du Cato då?
Kommentera

Wayne Gresky: Modomedveten var inte dum!
Kommentera

westerlind: Ådalspopulationen? Menar du att Övik skulle ligga i Ådalen?
Kommentera

Wayne Gresky:

modomedveten.se är inte illa. Eller kanske till och med modomedvetande.se.

Vetande om Modo, liksom.
Medveten modoism...
Kommentera

Lumber Jack:

Jag håller med dig, jag.
Kommentera

Så kommer då bidragen från ett stycke bister finne.

modohjarta.se

flaminghearts.se

heartofglory.se

alfredshome.se

modo.se (faktiskt ledigt!)

ilovemodo.se
Kommentera

bisterfinnen:

modo.se är inte ledigt
Kommentera

hellge: "Vad ville du Cato då?"

Snacka om krönikorna han skrev i Aftonbladet på den tiden.
Kommentera

Frisco: Menar du han med "Praeterea censeo Carthaginem esse delendam"?
Kommentera

hellge: Jag vill inte ha någon koppling mellan HS och den här eventuella sajten.
Kommentera

Alfred Awful:

Varför inte?
Kommentera

hellge: Av anledningar som jag tar IRL.
Kommentera

yaqop: Dessutom är det väl så att det finns starka varumärkesintressen och dylikt hos Modo Hockey (liksom hos andra klubbar av den digniteten). Ni kanske minns hur Modo med Bengt Hedin i spetsen för några år sen såg till att stänga några fansajter med motiveringen att man utan tillstånd använde loggor och varumärken. Vi ligger säkert på gränsen redan nu.

Jag kom förresten på en synonym till ordet hjärta, nämligen blodpump!
Fast "Mod & blodpump" låter förstås som nånting ur MAD.
Kommentera

Alfred Awful: Förresten, ett sajtnamn som "modoaik.se" eller liknande då? Borde väl kunna kopplas till såväl historien med Alfredshems IK som dagens hockeyhjärta.
Fast då kanske man får på moppo från il Hedino eller liknande personer.
Kommentera

Paddan: Det där har jag för mig att någon mailade till Fredrik/Nicke eller någon annan på kansliet om, under tröjtävlingen för något år sedan.

Det svar som gavs var att den nuvarande juridiska personen (den som marknadsför sig som "MODO Hockey") inte gör några upphovsrättsliga anspråk på vare sig MoDo AIK-namnet eller Alfredshems IK-ditot eller dess logotyper. Om det bara berodde på ointresse eller att de faktiskt inte kan göra det enligt någon gammal RF-stadga eller dylikt förtäljde aldrig inlägget från den som mailade.

Annars skulle jag gärna kunna tänka mig en "Alfred Line" med hjälp av Spreadshirt.net eller liknande - och då kanske Wayne kan få sin "Ska du ha stock?" t-shirt med mera...

Personligen gillar jag hittills "Mod & Hjärta" med www.modoheart.se bäst hittills. även om det går med å,ä och ö rent praktiskt vill jag helst undvika dem - det kan ju hända att man sitter vid ett utlændskt tangentbord och inte orkar klistra tecken.

Tänk även på våra potentiella läsare i Atlanta, Vancouver, Anaheim och Bregenzerwald med mera...
Kommentera

Bara en liten blänkare för att meddela att jag och Alfred nu nödtorftigt har svetsat ihop våra sajter under det gemensamma namnet Mod & Hjärta. Webadressen är dock - än så länge - www.arvet.tk. En del nyheter och omstuvningar finns även för den som inte tittat till oss på ett tag.

Alfred kommer under sommaren att vara offline till och från för flytt till sydligare nejder men jag finns tillgänglig med möjlighet att ladda upp artiklar för de som har nåt på gång. Till att börja med har jag lagt upp en del av de kuriosa-artiklar som jag tidigare som frilansare publicerat i ÖA. Sen finns förstås även alla Alfred-texter kvar.
Kommentera

Nu har Alfred fixat det praktiska kring ny webadress. Vi bestämde oss enhälligt för www.modohjerta.com/. På så vis finns ett historiskt perspektiv samtidigt som adressen hålls svensk och ordleken Mod & hjärta behålls.
Kommentera

Något nytt om detta?
Kommentera

Nikki: Inga sensationella nyheter men hopslagningen fortlever på adressen www.modohjerta.com. De senaste uppdateringerna är de nya tröjnumren samt aktuell trupp.

Det har även förekommit löst prat med representanter för klubben om nån slags länkning från officiella hemsidan. En dylik halvofficiell status skulle såväl Alfred som jag (och kanske Hellge?) uppskatta.
Kommentera

Mikael Uhlin: En länk tycker jag gott ni kan förtjäna. Ni har bra material som saknas på den officiella sidan och ingenting som skulle kunna uppfattas som provocerande eller konkurrerande.
Kommentera

« · 874614