1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

504372 inlägg · 4100 ämnen

Pantern - Modo 28/10

1773400 · » Till forumet

Sv: Pantern - Modo 28/10
Carl Lejonkräk: I vilken fråga har han ingen åsikt? Det är rätt uppenbart att han vill att Rögle och Leksand ska få spela i vitt (vilket han också deklarerat tidigare).

När det gäller SHL och hur de sköter sina supportrar verkar han i allra högsta grad ha en åsikt.
Kommentera

J F K: Fast MRMadhawk har ju ingen åsikt i frågan.
Kommentera

Jag håller med Madhawk i hans krönika. SHLs ledning är verkligen goddag yxskaft. Det har den varit länge med det stora stolpskottet Jörgen Lindgren vid rodret (eller är det verkligen han som bestämmer eller är han bara en korkad maskot som får klä skott för de impopulära beslut som tas?).

SHL har misskötts under så många år och ingenting händer. Man vill ha publik, men man verkar göra allt som står i dess makt att förarga supportrar.

Sedan tycker jag personligen att det är helt rätt med att man spelar i vitt på bortaplan som i NHL, även om jag har viss förståelse för Rögles situation.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Per Hägglund.. Jag tror 80% på det här forumet kan mycket mer hockeykunskaper än honom och då är jag nog snäll mot Per.

Sedan är det väl ingen tvekan om att Ritchie enligt hans början av fjolåret skulle dominera i allsvenskan, men det finns så många i laget som presterat sämre. Ritchie lider nog oerhört av att alltid måste teka och vara inne i alla situationer.
Kommentera

J F K: "Byron Richie var tänkt som förstecenter men har det fruktansvärt jobbigt med tempot och är inte mer ledare på isen än att han har ett C på bröstet."
Per Hägglund ÖA...
Hm fler som inte är helt nöjda med Byron...
Kommentera

dempa: Man kan vara Modoit och bra på så mkt annat än det vi kivas om härinne. Tro mig jag vet. Min fru är Modoit och en sak är säker, det var inte för hockeykunnandet jag föll för henne om man säger så....
Kommentera

modomille: Intressant, om 3 år kommer Modo vara bra. Frågan är om föreningen klarar överleva ekonomiskt så länge.
Kommentera

Duncan: Ja för Timrå är ju så välkänt där borta över pölen, finns en anledning när dom kom till Övik för att göra reportage om Modo.
Kommentera

sargad: instämmer. vi älskar inte varandra. syskonkärlek ett bättre ord.
Kommentera

modomille: Jag har precis lyssnat klart på den och den var riktigt bra. Helt klart värd att lyssna på!
Kommentera

NuMo: Håller med. Om ni vill se avskräckande exempel på hur rivalitet kan spåra ur och ta all syre så kika lite på snacket i Skelet o Lulä-boken senaste åren. Där hoppas jag inte Timrå o Modo hamnar i hockeysnacksvärlden.
Kommentera

NuMo: Att folk utifrån säger att man åker till Sundsvall när man åker till Timrå säger väl egentligen allt. :-)
Kommentera

Sawchuk:

Den gamla debatten mellan TIKar och Modoiter om vilka som var först är tämligen meningslös. Vår egen historia har ju Björn 7 redogjort för väldigt fint på sin hemsida Mod & Hjerta.

Så kanske är Timrå storebror åldersmässigt (intresserar mig inte) . Viktor Hedman är ju lillebror också men är ändå ändå störst i familjen.
Kommentera

Duncan: Atlas Copco bildades 1938, vilket inte är äldre ( avdelning tolv fingrar är vanligt i Timrå kommun.) Rolle Stoltz spelade där vad det nu har med saken att göra.

Jag tror ni ligger illa till om vi ska starta en pissa långt tävling angående vilken klubb som fostrat mest hockeylegendarer.

Jag saknade Timråspelare senast jag var i Hockey Hall of Fame i Toronto. Kanske dom hade en egen avdelning där som jag inte hittade.
Kommentera

Sawchuk: Tror du sidan räcker till om jag skall räkna upp alla legendarer som Timrå o W-Ö produecrat?
Alfredshem hade väl "Nicke" o Modo hade väl "Foppa" som kanske kan räknas som legendarer.
Kommentera

Sawchuk: No offence men om Modo hockey är en ny Audi A4 med lite för liten motor så är du gubben som inte fattar hur man sätter in startnyckeln och bittert vrålar "det var bättre förr!"

Men rulla ut Volvo amazonen du och ta några vändor på byn, få förutom dig själv ser bilen med samma ögon som du, inte ens dina grannar.
Kommentera

WarEvryPractice: En betydligt äldre hockeyklubb hette Atlas-Copco. Kan du komma ihåg om dom fostrade någon hockeylegend? Nu är frågan om du kan lite om hockeýen i Sverige.
Kommentera

Duncan: Samma klubb ja, Wifsta är inte betydligt äldre utan betydligt yngre. Dessutom har Wifsta/Timrå ingen egentlig hockeyhistoria.
Kommentera

Sawchuk: Hette inte klubben på den tiden Alfredshem? Sedan är väl Wifsta-Östrand betydligt äldre?
Kommentera

Sawchuk: Underbart skrivet.
Kommentera

Sputnik: Oscar Hedman var fantastisk första svängen han spelade i MoDos A-lag. Spelade power play. Första backpar med Tobias Enström när MoDo vann SM-guld.

De är mer sejouren i Frölunda som sabbade hans karriär.

Nordgren tog stora steg i Timrå. Det är helt klart.
Kommentera

Olle: Det brukar låta så från de som inte har någon guldhjälm.

ModoHockey är på riktigt. Modo har snart funnits i etthundra år, även om hockeyn kom först 1938 vilket gör dem till en av de äldsta ishockeyföreningarna i hela världen.

Modo har en historia, att arv som få Svenska klubbar är värdiga att mäta sig mot.
Vilka spelare som fostrats i denna anrika klubb behöver vi inte ens gå in på.

Jag satt en gång på läktaren i United Centre då Chicago hade sin ökenvandring. Bredvid mig satt en gubbe som inte missat en match på över 40 år. Jag frågade då hur han stod ut med att Chicago för tillfället var så misskött.

Han svarade " Good times will come and good times will go, as will good players. Im not here for the names on the back Im here for the Crest on the front. And I promise you that a legendary club as Hawks will win again, as so many times before." Det visade sig att han fick ganska rätt

Samma med Modo. Man kan aldrig ta ifrån dem forna segrar och jag är säker att Modo kommer tillbaka, hoppas bara att det går hyfsat fort.
Kommentera

jå1: I år heller? Gick inte Lekis upp?
Kommentera

J F K: Ja det här med "enögdhet" gäller väl fans av alla lag eftersom dina känslor för ditt lag är högst subjektiva och eftersom det är just känslor vi pratar om. Å ena sidan kan det ju vara frustrerande att prata hockey med någon som inte alls delar samma bild men jag tycker att motsatsen kan vara ganska tråkig också, att man håller med om precis allt ner till frågan om vilken färg på skridskosnörena lagets nyförvärv ska ha.

Om Modo hör hemma i botten eller toppen tycker jag är irrelevant, att argumentera med "guldhjälm" på är både grymt barnsligt och samtidigt höjden av ironi.
Kommentera

Nucky: Du läste mellan raderna tyvärr, de spelarna jag menar är dom som har en fostran hos er, alltså Warg, Nordgren styf och Ocar Hedman. Tror nog alla vi i Timrålägret var frågande och undrade vad ni såg i Niclas Torp faktiskt. ;)
Kommentera

Sawchuk: Att någonting måste förändras är helt klart. Att byta tränare tror jag är som stt kissa i byxorna, varmt och skönt för stunden. Den varianten är väl beprövad i klubben. Nä, detta har fortgått under en sån lång tid, så vad är då det grundläggande problemet? Attityd, inavel.......?
Kommentera

Sawchuk: Räknar med att Leksand slutar sist vilket innebär att ni måste hamna topp 2 och sen vinna finalen, dags att börja vinna snart isf. Och näe, tror inte att nått lag lyckas gå upp i år heller.
Kommentera

Nucky: Ja fan, vi lär hissa hans tröja :)
Kommentera

Sputnik: HAHAHA det är bara i Timrå Niclas Torp är en Ferrari
😂😂😂
Kommentera

J F K: Det ironiska är ändå att jag bedömer att det är större chans att Modo går upp den här säsongen än att Timrå gör det. SHL-lagen i botten ser svagare ut än någonsin och i ett revanschmöte mot Leksand tror jag vi har goda möjligheter just på grund av att det mentala har så stor faktor i det här spel.

Några nyförvärv som gör förstalinan till en andralina tar oss till slutspel. Vad kostar det att göra detta då? Ja vad kostar det att inte göra det...
Kommentera

Confusius: dåliga målvakter? Jag köper att ullmark gjorde en svag säsong där, men jag tycker att han på papperet var en riktigt bra målvakt.

Ja, Leksand var ett extremt exempel givetvis, men det visar ändå att truppen verkligen kan över- och underprestera.

Det mentala är så kopiöst viktigt anser jag och är det något jag tycker vi misslyckats med är det den biten. Se på hur oerhört mycket bättre alla blev när en enda ledande spelare kom in (Steen). Han var själv iofs överlägsen i serien, men att alla andra också lyftes var remarkabelt...
Kommentera

Olle:anledningen till att jag inte skriver på andra forum är för att jag tycker att det är mest enögda personer där som inte accepterar andra åsikter. Tro det om du vill, men det här är det mest öppna forumet där åsikter tillåts.

Sedan är det rent av makabert att du inte förstår att snudd på hela forumet tycker arr Modo med det spel man har hör hemma i botten. Ska du kritisera oss kan du väl för bövelen i alla fall bemöda dig att ens försöka läsa det här forumet.

Det finns säkert modoiter som har kopiöst svårt att förstå att vi ska kriga mot Timrå och drömmer om fortsatta guld, men de finns inte här i alla fall.
Kommentera

J F K: Men snälla du, Leksand var väl ändå ett extremt exempel?! Det har aldrig hänt förut och kommer mest troligt aldrig hända igen!
Kommentera

J F K: Går du in på mindre detaljer så kan man naturligtvis se skillnader mellan säsonger!
MEN om problemet varje år är svaga målvater, otroligt dåliga backar, och defensivt svaga centrar så blir det väl just en trend!?
Kommentera

Sawchuk: Det vore ju dock höjden av ironi just nu, om hälften av er modoiter satt med guldhjälmar på läktaren i fjällräven under matcherna. För vissa modofans verkar det ha nutida relevans att ni vann guld en gång men för resten av hockeysverige tror jag mer att det skulle visa på en monumental oförmåga att anpassa sig efter nya förutsättningar. Lite som att ställa ett lag med nervösa juniorer på isen och ge dom uppdraget att spela upp en hel stad i finrummet igen.

Anledningen till att ni modoiter inte skriver i Timrås forum (eller någon annanstans) tror jag mer beror på att ni har ett totalt ointresse av all hockey som inte har direkt eller indirekt koppling till Modo hockey. Det gäller så klart inte alla modoiter men det finns ju en hel del av er som sitter på höga hästar samtidigt som klubben dyker mot botten av allsvenskan. Och du snackar guldhjälmar, kom igen. Vad känns närmast? A, ni spelar derbyn mot ÖSK i framtiden. B, ni tar ett nytt SM-guld.
Kommentera

mr_brasco:

Jag tror att det finns en enkel förklaring att han sitter kvar med ungefär samma uppgift.

Brist på bättre alternativ.

Om det innebär att han är kompetent eller inte är en annan sak, men det sportsliga resultatet för laget känns som en för simpel förklaring för om en person i den rollen är duktig eller inte.
Kommentera

Sawchuk: Börjar inse att det kanske är lite snedfylla vi har att göra med här, och då bör man ju kanske inte gå i polemik. Men några snabba bara: jo, det går att bry sig jättemycket mindre om Timrå än vad du gör. Och nej, du tycker inte att det är 'hysteriskt roligt' att vi tror att någon utanför den innersta kretsen bryr sig. Däremot stör det dig som fan om det är så. Precis som att det stör dig som fan att Modos allsvenska segertåg mest verkar arta sig till en pinsam golgatavandring.

Och: jo, du är jättebitter. Bara därför får du en *hockeykramizz*!
Kommentera

Sawchuk: Försåt att du vill att jag ska härifrån, eftersom att du inte lyckades att bemöta mitt inlägg. Men klockan har ju runnit över läggdags så jag är ledsen om jag snurrade till i skallen på dig såpass att du inte kan sova. Dröm sött och behåll hjälmen på.
Kommentera

NuMo: Om Svartvadet säger att han jobb fortsätter som vanligt, trotts att det bildats ett sportråd, tolkar jag det som att det är lite för att lugna supportrar som annars rasat över att han suttit kvar efter degraderingen.

Jag tolkar det som att han har samma roll som tidigare men att han ska få lite stöttning (eftersom det inte gått så bra) med nyrekryteringar tidigare.

Vi lägger ner det här... det är bara spekulationer, då förutom de inblandade (och eventuellt JFK) har vi ingen aning om hur de löser detta rent praktiskt.
Kommentera

Sawchuk: Kallhamrade affärsmannen Alex Ryssholm flyttar fotbollslaget AFC United till Eskilstuna. Varför tror du han gör det?

Om Pantern skulle flytta till, säg Eskilstuna, Halmstad eller Kristianstad, skulle de inte då ha bättre förutsättningar att lyckas ordentligt?

Björklöven har du en poäng med, helt klart. Jag har skrivit det tidigare. Alltså att gå från att vara Sveriges coolaste lag till ingenting. Auch, den resan lekar man inte med.

Men de har misskött ekonimin de grövsta. Om man säger så här, jag är mer orolig över hur MoDo har skött ekonomin, än hockeykunnandet i föreningen.
Kommentera

mr_brasco:

Är det för att vara snäll man inte organiserat om hela organisationen?
Kommentera

EArk: Seså, gå tillbaka nu...
Kommentera

Sawchuk: haha, du kanske hade svårt att bemöta mitt tidigare inlägg ber om ursäkt.
Behåll hjälmen på, du har inte råd att slå i huvudet fler gånger!
Kommentera

NuMo: Jag skiter egentligen i vad man kallar det, men motstridiga uppgifter bruka vara ett tecken på att sanningen ligger nånstans där emellan. Det är för mig ett tecken på att man inte vågat gå hela vägen med organisationsförändringen för att man vill vara snäll med de som påverkas.
Kommentera

EArk: Ursäkta, jag missade era senaste inlägg, Guldhjälmen halkade ner över ögonen på mig.

Skillnaden på lillebror och storebror är att lillebror hela tiden vill smita in i storebrors rum och leka medan storebror undviker lillebrors rum som pesten.

Seså, tillbaka till ert nu...
Kommentera

mr_brasco:

Jo. så är det. Men det är ändå en utveckling av organisationen i värvningsarbetet.

Men GM är han inte eftersom Modo inte har en.

Sen kan man ju fråga sig om det är Svartvadet som är för stark, eller om det är övriga klubben som är för svag, om målet är att plocka bort Svarten. (som vissa verkar tro är klubbens huvudmålsättning med idrottsåret.)
Kommentera

WarEvryPractice: Jag tror du överskattar fansens betydelse tyvärr.

Pantern har 700 pers på sina matcher då dom spelar skiten ur oss.
Västervik spelar i en ombyggd ladugård.

Hur mycket Kumbaya man sjunger och hur många medlemsskap man lyckas sälja på gruppboendena kommer inte ha någon som helst betydelse för hur den här historien slutar.

Vi har ett exempel tio mil norrut där Löven har haft otroligt trogna och fanatiska fans
i stora mängder. Trots detta har dom väntat i TRETTIO år på att kliva in i finrummet på riktigt igen, och vet du vad? Dom väntar fortfarande...
Kommentera

Sawchuk: Jag må ha läst bittra inlägg men det här tar nog priset. Ren och skär komik att läsa. Klart att det är ett resultat av ett långsiktigt bygge. Man har ju valt att satsa på samma stomme sedan man åkte ur, en stomme som nu växt ut till att bli riktigt kompetenta spelare på den här nivån. På sidan om det har man satsat ¨på ungdoms och juniorlagen och utveckla egna spelare vilket även det börjar att ge resultat. Så absolut är det ett långsiktigt bygge som burit frukt. Sen går det naturligtvis att spekulera in var Timrå varit om man inte haft dessa två supertalanger, men det har ingen betydelse just nu. Jag antar att supertalangerna som du syftar på är Elias och Dahlen, och om det hade varit två sopor, så kan man inte med säkerhet säga att man varit ett bottenlag, för hade dom varit sopor hade dom inte spelat i A-laget vilket betyder att vi haft två andra spelare istället, vilka spelare det skulle varit och vilken nivå dom skulle hållit är både omöjligt och onödigt att spekulera i.

Dessutom är det ju inte heller tur att man får fram två supertalanger utan det är ju den egna långsiktiga satsningen som gett möjlighet till att producera och utveckla unga spelare som gör att vi har dessa två herrar i laget.

Sedan vill jag också påpeka att även om dom ger otroligt mycket till laget så finns det även 20 gubbar till som är mycket kompetenta lirare, så att grina ut och påstå att två talanger är skillnaden på en 1.a placering och en placering i botten är både okunnigt och korkat.

Tillslut vill jag återigen ta upp det faktum i att du spekulerar i vart Timrå skulle vara om dessa två spelare var två sopor?, Det är otroligt fånigt att spekulera så. Då kan jag ju lika gärna säga: undra hur bra Karlskrona hade varit om Honken, Guter och resterande del av topp 10 spelarna varit ett gäng sopor. Det tjänar liksom inget till eftersom att dom spelar i KHK och har dom kvaliter dom har. Men du får gärna inbilla dig att ni varit lika bra eller bättre om oss om inte vi haft JD och EP, det är bara roligt att läsa.

Och sen då du påstår att det inte är det långsiktiga bygget som burit frukt, så tycker jag bara att det är skönt att höra, för då längtar jag verkligen tills det gör det.

Till sist vill jag bara säga, att om det finns medicin mot bitterhet så vill jag INTE att du ska ta något sådant, för det skulle vara synd att gå miste om sådana här superkomiska och superbittra inlägg. Tack och Bock
Kommentera

1773400 · »