1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

508384 inlägg · 4106 ämnen

RE-building the future 09/10

« · 1139793 · » Till forumet

Sv: RE-building the future 09/10
Poffa: Du menar ungefär som att utredningen om vad som gick snett 2004-2005 försvann spårlöst i MoDo Hockeys egen variant av papperstugg/ Bermudatriangel/ Stasiarkiv.
Kommentera

Poffa:

Va, är det du som är järnrörs-Danne?!

Av det som står på åffisjella verkar det som att det mest var Ecke som grillades. Borde inte Jerry ha fått fler obekväma frågor...?
Kommentera

knaskamilla: Förresten, varför var inte Källström kallad till mötet. Han borde väl också fått stå till svars.
Kommentera

Paddan: Jag menar att utredningsgruppens slutgiltiga rapport kommer vara så censurerad, omskriven och innehållslös att det räcker med ett A4-ark med orden "Det löser sig" skrivet med 48 punkters storlek.
Kommentera

Paddan:

Han är väl inte avlö...eller, vänta, i en sådan där organisation får man förstås betalt för att vara ordförande.

En annan intressant fråga: fick någon annan än Ecke och Jerry frågor? Typ...Patrik?
Kommentera

Poffa: Det verkar kunna bli en intressant utredning det där. "Ni får utreda hur faan ni vill, huvudsaken är att slutprodukten blir det vi redan kommit fram till" typ
Kommentera

Poffa:"Fråga: Ni visade på presentationen ett färdigt förslag på hur ni ska omorganisera, vad ska den här utredningsgruppen då göra då ni omorganiserat redan?

Jerry: Vi tar deras utredning och rättar oss efter det, dock hoppas vi självklart att det är så likt vår omorganisering som möjligt."

Varför lägga ner tid och pengar på en omorganisation, för att sen bekosta en utredningsgrupp som ska göra samma sak!? Kanske är detta ett första steg i sparplanerna på 10 milj.?

Kommentera

Berka: Dags att återuppta den lätt glömda kunskapen "kremologi"? Eller i detta fall "modologi" alltså att tolka den tillsata ledningens uttalanden till något begripligt.

Är det för övrigt någon mer som har funderat över den föreslagna besparingen på 10 miljoner och Swedbanks ersåttning för arenanamnet som väl enligt media uppgavs till runt 10 miljoner per år?
10 eller 20 miljoner i problem?
Kommentera

berghult: Åfissijällas kortversion av mötet.

www.modohockey.se/nyheter.cfm?nyhet=4130&rows=5
Kommentera

Lumber Jack: Hade du verkligen väntat dig något annat från den officiella sidan av planket?
Allt är tydligen så positivt....
Kommentera

Lumber Jack: När man läser i forumet på officiella så verkar de varit ganska duktiga på att kringå att svara på frågan.

Men såg att man faktiskt kunde skicka in sina frågor och få svar på dem enligt Östman. [email protected]

Nu har alla chansen även om man varit upptagen idag.

Kommentera

berghult: Vad jag skrev för fyra dagar sedan: "Kan man gissa att det blir ett möte där man låtsas bry sig om supportrarnas åsikter medelst lite paternalistiska nickningar. Dagens efter kommer man sedan kunna läsa på åfissijälla att "det är underbart att höra hur mycket MoDo berör oss Ångermanlänningar"... ".
Kommentera

Utan att ha varit på plats, vilket jag beklagar, så känns det som att MODO Hockeys ledning försöker sopa sina misstag under mattan, istället för att lösa problemen.

Ledningen är inte dummare än att man känner av den kritik som riktas mot klubben i allmänhet och Ecke, Jerry och Harri i synnerhet. Därför väljer man att ta till vissa åtgärder. Tyvärr så är man hela tiden ett steg efter.

- Man sparkar Harri, något som de flesta ansett vara en nödvändighet länge. Detta som ett sätt att skydda de personer högre upp i ledningen som också skulle behöva lämna. Styrelsen är för snedfördelad med avseende på hockeykunnande kontra eknomiskt tänkande. Sportchefen ser inte sina misstag som misstag. VD:n som har det yttersta ansvaret kan inte se att han har någon skuld i problemen.

- Man tillsätter en utredningsgrupp för att se "vad som gått snett", något som borde vara en kontinuerlig process för en väl fungerande styrelse. Men samtidigt ger man inte denna grupp arbetsro, utan man väljer att ta egna beslut och därmed pressar man utredningsgruppen att komma fram till samma slutsatser som de man själva redan dragit.

- Man kallar till en supporterträff där man informerar och svarar på frågor, något som borde skett för länge, länge sedan. Sedan väljer man att på ett snyggt sätt icke-svara på de frågor som finns. Man påstår också att man gärna ser ett upprepande av detta, något som jag vis av klubbens tidigare attityd tror kommer rinna ut i sanden.

Tyvärr kommer nog inte utredningsgruppens slutsatser spela någon som helst roll. Endera "tvingas" de komma fram till det ledningen vill se, alternativt kommer man sopa besvärliga slutsatser under mattan. Det är nämligen inte i ledningens intresse av att framstå som inkompetenta. Det är heller inte så enkelt att påpeka brister och fel hos de man är vänner med. Svågerpolitik, helt enkelt.

Och det innebär att Revansch 09/10 egentligen kommer bli lika intetsägande som de flesta andra liknande processer. Det kommer dock vara en snygg fasad som ledningen kan peka på, så fort någon utomstående anser att klubben är i gungning.

Nä, ska det här få någon effekt måste ett helt nytt tänkande in i klubben, något som kräver nytt och rätt blod i styrelsen samt att viktiga positioner i klubben får nya ägare. Men återigen, svågerpolitiken styr i klubben. Något som genomsyrat även andra klubbar, t ex Luleå som inför den här säsongen vaskade om rejält.

Proaktivt tänkande är ett ledord i det här fallet, men jag är skeptisk. Något som gör mig orolig, illamående och irriterad. Ja, rent ut sagt förbannad. Min älskade klubb, Sveriges viktigaste klubb, är på dekis och de ledande verkar inte se krisen. Fy faan, jag kommer sova dåligt i natt.

Kommentera

Poffa: Det ska bli spännande att se vilket Eckes första nyförvärv blir. Har han förstått något av den hårda kritik som klubbens ledning är utsatta för så kommer att det att bli en toppspelare (målvakt), eller två. Kosta vad det kosta vill. Han borde rimligen känna en jävla press på sig själv.
Kommentera

Tillägg: supporterträffen är trots allt ett bra initiativ. Synd bara att det inte kom 4-500 pers.
Kommentera

Lumber Jack:

Ja, det är faktiskt värt att komma ihåg att de i alla fall försöker med någonting och inte baaara stoppar huvudet i sanden. Tyvärr blir man ju skeptisk redan innan vid ett så'nt här tillfälle, av ren vana... Kanske, kanske att det faktiskt kan komma något mer gott ur det här initiativet.
Kommentera

Lumber Jack: Sen är det väl synd att ca hälften av dem som var där bara kom för fikat sas.

PS. Väntar på ord från Hellge som jag hoppas var på plats.
Kommentera

knaskamilla: Vist har dom gjort någonting, men frågan e väl om inte detta blir desamma som att stoppa huvudet i sanden?
Kommentera

knaskamilla: Tyvärr är det ju vanan som säger att det här inte är ett riktigt försök, utan ett sätt att dölja sina misstag.
Kommentera

Poffa:

Men man kan väl ge dem the benefit of a doubt...någon gång, kanske.

Salle:

Hellge skulle ju vara hemma och vara magsjuk, har jag för mig.
Kommentera

Poffa: Tvärtom gäller för mig. En gnutta sanning, gör mig gott du broder av Modo! Det du säger är helt inom sanningsramen. Men det är enbart stoltheten hos de högre människorna i ledningen som sinkar en utveckling. Men jag sover gott på sanningen och en flaska Vaskarent
Kommentera

knaskamilla: Hmm, jag har väl gett det the benefit of a doubt några hundra gånger, nu. Men det är klart, vad är väl en hundraförsta gång i långa loppet?
Kommentera

Salle:

Nä, jag var inte där.

Det vette tusan om det går att påverka så mycket när "politbyrån" hade sina borförklaringar klara. Det går inte ens påverka på ett årsmöte, såvida man inte lyckas mobilisera 70 medlemmar.

Men allvarligt, vad kunde man förvänta sig? Att Jerry, Ecke och Anders gråtande skulle delge oss alla sina tillkortkommanden, som Lumber sa.

Nja, vi får nog satsa på lobbing av gransknigsgruppen samt skapa opinion på andra sätt, om man vill ha förändring.

Dessutom måste vi nog själva plocka fram namn, personer som skulle kunna tänkas ersätta de vi vill ha utbytta.
Kommentera

Poffa:

Precis. I det långa loppet kommer du inte att komma ihåg den etthundraförsta gången när du är uppe i sådär trettontusen gånger.

Jag vet inte. Jag är inte så optimistisk (nähä), men det känns ändå som att man blir gladare på något vis om man faktiskt ser det som ett gott försök...
Kommentera

Jag blir förresten konstigt sugen på popcorn av att läsa tråden om supporterträffen på åffisjella.
Kommentera

knaskamilla: Jasså? Du blir inte sugen på hellge då? Jag tror han nämns lite underförstått där i något inlägg.
Kommentera

hellge: Så synd.

Var det nån av 'oss' som var där?
Kommentera

Lumber Jack:

Men Lumber! Han har ju fru och barn. Herregud. Vad tror du om mig?
Kommentera

Salle:

Jag gissar att min mor var där, räknas det...?
Kommentera

knaskamilla: Inga kommentarer.

Undra om det var nå fika förresten?
Kommentera

Salle:

Fika? De kanske sålde Ahlgrens bilar från i förrfjol...?
Kommentera

knaskamilla: Nu tänkte jag inte riktigt så. Fast nu vet jag ju vad jag ska tro om dig. Busted.
Kommentera

hellge: Ja, det skulle vara fantastiskt att få en kort genomgång vad dessa personer som sitter i styrelsen gjort för att förtjäna sin plats. Och med kort menar jag inte en floskel, utan exempel.

Ordförande
Anders Källström
VD Allehanda Media

Leif JohnsonVD Brux, Lars Ericson Jurist Holmen AB Göran Ericson VD TM Progress Mats Melbin VD Örnalp Tomas Byberg VD Byberg & Nordin Buss Marie Berglund Miljöchef, Botniabanan Roger Öberg VD Nordemans Jern Catarina Molitor Sjöberg Ägare Gålsjö Bruk.

Vad har de gjort, vilken kompetens besitter dem, på vilka grunder valdes de till sin styrelseplats.
Jag har då i stort sett bara lite koll vem Byberg och Öberg är. De kanske skulle kunna starta ett nytt bussbolag, By(Ö)berg Buss.
Kommentera

spud: Juristen torde väl vara invald på sina juridiska kunskaper kan man väl hoppas. Men en mycket bra fundration du slängde ut där.
Kommentera

Lumber Jack: Ja han får i stort sett bidra med att vika skjortor om det är vad han gör bäst. Jag vill bara veta att styrelse arbetet sköts på bredfront, är aktivt och kännetecknas av högt i tak. Men känslan säger något annat.
Kommentera

spud: Alltså att styrelsen släpper alldeles för mycket till tjänstemanna nivå. Och då uppstår problem, eftersom tjänstemän inte alls är så begåvade som mig till exempel.
Kommentera

Lumber Jack:

Hade vi haft Bajens klack fast utan huliganer kanske.

Men den där posten verkar dömd på något sätt. Det är frågan om det går att få någon stil på den, någonsin
Kommentera

hellge: Det vet vi först efter du försökt.
Kommentera

Lumber Jack: Leif Jonsson har varit kassör länge i föreningen. Det borde vara nära 10år minst och har tagit klubben igenom flera ekonomiska stålbad med gott resultat.
Kommentera

spud:

Nä, tyvärr.

Jag är inte intresserad.

Jag hoppas att det skulle komma ett antal personer med ny kraft och nya ideer. Några som inte är skadade av tröghetprinciper och jantelag. Inget ont om de som idag är engagerade men det skulle behövas någon med eld i själen.
Kommentera

hellge: Ja, hoppas går ju..

i övrigt känns det lite bra idag, efter ha läst kommentarerna på off. så känns det som om ledningen åtminstone lite tycks ha förstått att det gäller att ha med sig supportrarna, och att de inte accepterar sån här skit som varit iår. De är fult medvetna om att de inte kommer kunna misslyckas igen och komma undan med det. Även om de är taffliga så gjorde de åtminstone ett försök, och det kan de få uppskattning för åtminstone.
Kommentera

spud:

"Det vet vi först efter du försökt."

Var det här ett svar på Knaskamillas påstående längre ner :)
Kommentera

hellge: Jag ska sova nu och jag har nog med demoner att brottas med innan jag kommer till herr Blund. Försök inte slänga in 2 till.
Kommentera

spud:

Jag tror att det blir svårt för både Jerry och Ecka att återfå förtroendet. Som vanligt är det mycket enklare att rasera än bygga upp. Båda ligger kraftigt på minus.

Möjligen har Ecke bättre utsiker då han kan lyckas med nyförvärv. Vad det gäller Jerry blir det svårare. Han har oddsen emot sig och det är svårt att se hur han ska lyckas återfå sitt förtroende.

Jag tror redan när han bakvägen försökte anställa sin dotter och i och med Mia-affären blev förtroendet slut. Efter det har det liksom inte spelat någon roll vad han gjort.

Han har det nog en svårare sits än en ung kvinnna i en bolagsstyrele, han måste göra allt dubbelt så bra för att det ska räknas...
Kommentera

hellge: Ja så är det ju, men kvällens aktiviteter öppnade för en snyggare exit för Jerry och hans fortsatta verkande i trakten. Han är slut.

Ett problem som jag anser MODO har är arenan, alla är fortfarande så jävla fascinerad över faktumet att vi har en fin arena att produkten som är i den missköts. Ungefär som hockeyligan kallar elitserien för världens andra bästa liga, man är så stolt över detta att man glömmer bort underhållet. MODO måste fortsätta investera, fortsätta vara attraktiv, fortsätta att kännas modern. Allt detta ligger på Jerrys bord.

Godnatt. PS Imorn är jag säkert förbannad igen, då jävlar ska jag skjuta pilar på Jerry.DS
Kommentera

hellge: Undrar ju lite vad sponsorer tänker i detta läge!? Vill man skuta in pengar i en klubb med så mycket splitringar?
Kommentera

spud:

Det värsta är att man blir så svart av att bara kritisera. Det är jobbigt. Man kommer väl förr eller senare till en punkt där man antingen bäcker igen totalt eller får lov att börja gilla läget och tänka positivt.

Snart är åtminstone jag vid det sistnämda, men inte riktigt ännu...
Kommentera

hellge:

Äh, kom igen...om jag kan borde du kunna! ;)
Kommentera

hellge: Aldrig, jag ska dö med stil och en kritisk kommentar, gärna lagomt berusad av diverse lockelser. Så Att gå runt och titta på rosa moln kommer aldrig bli min kopp av the, men visst, man kan inte bara hänga i omgivningar man bara ser problem i, manmåste slappna av i bekymmerslösa miljöer emellanåt.

Så nu, det var den sista.
Kommentera

Berka:

Det kommer nog synas väl under denna säsong så andra lag drar ifrån MODO rent ekonomiskt. MODO kommer redovisa röda siffror i år. Tidigare har man kunnat skydda Jerry p g a att han just har levererat bra siffror.

På samma sätt som Krizan kunde skyddas så länge han levererade kunde också VD:n. Sitter han kvar i år kommer han inte skyddas av styrelsen på samma sätt nästa år, då sifforna kommer vara sämre.
Kommentera

« · 1139793 · »