1150x200-modo-header2-kopiera.webp

RE-building the future 2010/2011

« · 1257469 · » Till forumet

Sv: RE-building the future 2010/2011
Salle: Det kan ju fortfarande bli Aravirta om man ska tro Expressen, han är den jag skulle välja om jag fick i jämförelse med de andra som verkar vara aktuella.
Kommentera

Nikki Nine: Vad det blir av Hedman vågar man inte chansa på. Men det kan väl bli allt från en ny Jonasén till ruskig hit.

Men ska 4e bestå av Häggström - K.Forsberg - Hedman så känns inte 4e speciellt stark.
Tycker dock K.Forsberg gjorde ganska bra ifrån sig de gånger han slapp bry sig om något som kallas offensiv. Så vem vet. Kanske blir hans och Hedmans år. Häggström kanske inte har rätt defensiv, men rätt skridskoåkning har han i alla fall för att trycka till lite snubbar. Och Hedman verkar ju vara en elaking värre vilket kanske bäddar för en bra billig lösning som kan frigöra lite pengar för den nya 2a formationen.

Redigerad kommentar

Kommentera

Och från officiellt håll.
Kommentera

MorganaLefaey: Hedman är framför allt en billig lösning, det krävdes nog inte mycket till lön för att få in honom i truppen, och nog klarar han av samma jobb som Tuokko skulle göra.

Om nu Blomqvist och/eller Rosen ansluter så lär det finnas lite pengar över för att spetsa upp anfallet med.
Kommentera

Lite uttalanden ang Blomqvist och Rosén i ST.

Boråscentern Jacob Blomqvist som är en av de spelare TIK varit i kontakt med lär dock inte spela i klubben.
– Som jag känner till det spelar han någon annanstans, säger "Linkan".

-----------------------

Växjös forward Robert Rosén som ryktats vara aktuell för Timrå kommer inte spela i Medelpadsklubben nästa säsong.
– Nej, det kommer han inte att göra, säger Roséns agent Pontus Norén.

Kommentera

Icing-Ove: Undra om det blir ett dyrt möte?
Kommentera

Hade gärna sett att Modo varit det lag som gett dessa herrar try-out.

www.hockeysverige.se/news_show_allsvensk-stjarnduo-far-tryout.html?id=9692368

Kim Karlsson och gänget var ruskigt roliga att se i allsvenskan och kvalserien. Men nu får luleå chansen. Om det blir bra tillslut vet jag inte, men som sagt kostar inte try-outs speciellt mycket.
Kommentera

MorganaLefaey:

Skulle inte Robert Kimby jkunna vara nånting för MoDo. Han ryktas också till ES och var en av Almtunas bästa spelare förra säsongen. Snackas om att Rönnqvist ville ha med honom till Luleå också !

Kommentera

Lener?

sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=2688&grupp=8150&artikel=3626437

Vi verkar verkligen söka brett och snett. Tuffingar, tränare ingen vill ha, lugna lättstötta finnar..

Var ska detta sluta.
Kommentera

shinzawai: Ja vad ska man säga. Blir väl två formationer som får lira gärnet då och man orkar med att ta sig till slutspel för att sedan gå på knäna och dö. Men det är bättre än vad man lyckats med senast så kanske inte så tokigt.

Men då gäller det ju att man verkligen har två formationer som är grym också.

Tyvärr hade jag gärna sett en ganska billig tränare då vi behöver våra pengar till spelare.
Kommentera

shinzawai: Wayne Fleming och Gunnar Persson nämns också. Nu fattas väl bara Pär Djoos.
Kommentera

shinzawai: Så får vi fundera på om inte Svedberg är förlorad också, men det är väl lika bra. Han skall ju stå på tillväxt och är inte att räkna med förrän om ett par år i Modo. I Brynäs kan han i stället utvecklas och få chansen redan nästa säsong.

allehanda.se/mer/blogg?paper=ALLM&blogg=56
Kommentera

T T: Kaos i rävgrytet.
Borde varit klart med en ny tränare för länge sedan. Att dra ut på det än en säsong ger fel signaler till spelarna och chansen finns att man tappar något gott bara pga detta.

Men man får väl se hur det blir. Svar skulle väl komma idag från 2 spelare och söndag från en tränare.
Kommentera

NuMo:

På en blogg på svenska fans snackas det om att Lener skall ta över MoDo. Trovärdigt eller inte?

Kommentera

MorganaLefaey:

Jag säger så här: Passa på och njut, för nästa säsong kan mycket väl vara den sista i Elitserien för MoDo på mycket, mycket länge.
Kommentera

Bad_Brett: Nu skall man väl inte måla f-n på väggen ännu.
Men visst man har sett lite mer rörelse i de andra lagen och de har även tränare klara. Men det är ingen garanti på hur det kommer att gå.

Jag hoppas man har en tydlig bild på hur man vill ha det och om planen är att man skall föryngra och ta mycket spelare från Allsvenskan så hoppas jag man också har tanken att första och andra linanspelarna verkligen håller toppklass. Plus då att man kanske har en lite större trupp så man kan flytta lite för att få fram en bra mix. Samt inte är så skadekänsliga.

Ännu en säsong med för få spelare i starten kan bli ödesdiger om man samtidigt tror sig kunna byta ut 15 spelare och sikta på unga sådana.
Kommentera

Bad_Brett: Suck! Jag blir nästan akut deprimerad när jag läser igenom dina inlägg. Varför skulle den här säsongen kunna bli den sista för MODO på mycket länge?
Kommentera

qwertas: Det är ju ingen högoddsare direkt, även om Brettan är lite väl Nostradamus ibland.

Om vi inte får en bättre målvakt och träff på våra nyförvärv så kan vi mkt väl vara ett KS-lag nästa år. Vi riskerar ju att tappa våra 4 bästa spelare, de typ enda spelarna som skötte sig ifjol.
Kommentera

shinzawai: Personligen så tror jag att det är större sannolikhet att Brettan slutar gnälla på MODO än att de åker ut.

Att hitta en bättre målvakt lär inte var speciellt svårt, sedan så tror jag att hjärta och fart väger upp ett par av dessa tapp som du skriver.

Jag tror att vi kommer se ett betydligt snabbare och piggare MODO Hockey än vi sett på ganska många år. Jag ser fram emot kommande säsong, just för att vi kommer att få se ett yngre, piggare och snabbare lag.

Om MODO åker ur ES nästa säsong så skall jag äta upp den här tråden utskriven på A3-papper. Det finns personer här på HS som kan vara med och hjälpa till med utskrifterna på jobbet och bevittna det hela.
Kommentera

qwertas: Vi har ju en annan som faktiskt skall äta upp en sak. Då han förlorat ett vad. Skall bli intressant att se så fort Jumbo återkommer till jobbet.

Men visst finns chansen att vi åker ur. Vi hade ett lag där man ansåg sig vara redo för övre halvan, men man missade slutspel. Om man då siktar på ett första föryngringsår och plats 6-10 och misslyckas så är ju chansen stor att man hamnar i kvalserien.

Men med massa unga killar och mer fart så kan det helt plötsligt bli så att man överstiger sitt utsatta mål och det går bättre också.
Som det ser ut just nu så är det väl inte ens lönt att fundera på hur det kan sluta. Man skall ju ändå in med 14 nya spelare i laget. 14 av 21 eller liknande. Är ganska svårt att avgöra just nu om man kommer lyckas eller inte.

När vi börjar få något i närheten av fullt lag så kan man väl börja fundera på vad som kommer ske nästa säsong.
Kommentera

qwertas: Det känns som om du har samma hopp som vi haft vaddå, i tre säsonger i rad? "Nu blir det bättre" har man sagt, känt och trott, också har det blivit sämre. Vi har räddats av Skröder, MZA, Susse, Pikka, Foppa och Macke de senaste två säsongerna. Vill det sig illa blir bara två av dem kvar nästa säsong. Vi kommer inte att hitta någon ny MZA och Svarten, Sundström och Timander är ett år äldre och närmare pensionen.

Jag gillar att vi försöker hitta guldkorn i Allsvenskan, men nu kanske det blir en 3-4 killar på samma gång och det känns lite vanskligt. Kolla poängligan i AS, det finns folk som inte ens platsar i en fjärdekedja i ES som ligger högt upp där..

En riktigt bra målvakt tror jag kan göra mycket. I övrigt är jag rätt pessimistisk inför nästa säsong. Åka ur ska vi väl inte behöva göra, men jag tror mycket väl att vi kan missa slutspelet eller få slåss i kvalserien. Detta då jag inte räknar med några tunga förvärv öht.

Redigerad kommentar

Kommentera

Då var Blomqvist klar. Modo går ut med detta imorgon.
Kommentera

shinzawai: Låter ju en aning konstigt att MODO inte vill gå ut med det förrän i morgon. Kan det vara så att man eventuellt får klart med någon annan också och att man vill presentera detta samtidigt?
Kommentera

shinzawai: Gillar verkligen den sista meningen i den där artikeln.

"Men övergången är klar och i morgon gör jag en längre intervju med "Jacke" som får berätta om känslorna att hamna i ishockeyns Mekka."
Kommentera

qwertas:

Jag har så mycket synpunkter på hur klubben sköts att det är helt omöjligt att få med allt här. Men sammanfattningsvis tycker jag att det är uppenbart att man ligger 10-15 år efter i utvecklingen.

Det finns väldigt mycket lokal stolthet och patriotism i Örnsköldsvik. Under många år var detta en förutsättning för att klubben skulle kunna existera. Man har hört hjärtegripande historier om spelare som hjälpte till att renovera omklädningsrummet i Kempis och Svergies mest enögda supportrar. Det var David mot Goliath, den lilla gemytliga småstaden mot de elaka storstäderna.
Att ha eldsjälar som verkligen brann för MoDo var en nyckel till att klubben kunde överleva.

Men idag ser det annorlunda ut. MoDo har supportrar över hela landet och i samband med att Swedbank Arena blev klar lockade man till sig en massa ny publik även i Örnsköldsviksområdet. Att vara ishockeyspelare är idag ett högavlönat yrke, inte en fritidssysselsättning. Miljardärer går in och sponsrar klubbar så att de kan betala löner på 800,000 kr i månaden.

Man kan ha hur mycket synpunkter som helst på detta och hävda att det var bättre förr. Men man kan inte stoppa utvecklingen.

En sportchef idag rör sig alltså med mångmiljonbelopp- MoDo har en hårt kritiserad andretränare som sportchef som gör ett ungefär lika seriöst intryck som Bagdad-Bob i hans uttalanden om vilka spelare och tränare man "tittar på". Man kastar paj med tränare och spelare i media och när man sedan får kritik för det så censurerar man denna.

Högt uppsatta representanter från klubben super sig redlösa på sponsormöten, spelare kör rattfulla och bråkar med poliser. Resultaten, både de ekonomiska och de sportsliga blir sämre och sämre för varje år. Truppen är föråldrad och det är helt tomt på juniorsidan.

Ändå drar man sig inte för att kaxigt spotta ur sig kommentarer som "The Heart Of Hockey" eller "Sveriges Bästa Plantskola". Man är helt övertygad om att det gamla kompisgäng av gamla avdankade ishockeyspelare och Örnsköldsviksprofiler fortfarande vet bäst hur föreningen skall skötas. Ishockeyspelare och tränare utifrån skall finna sig i detta. Väl genomtänkta synpunkter som har framförts av civilekonomer och civilingengörer tystas ner. Som en tjurig snorunge vägrar man ta emot råd eller tips utifrån. När det börjar blåsa håller man varandra om ryggen eller går upp i rök.

MoDo har kört fast i gamla rutiner om 99,9% av alla seriösa konsulter inom området skulle hålla med mig. Det behövs ett nytänkande där man lägger upp en ny plan för hur föreningen skall kunna överleva. Man är inte ett topplag längre och man är absolut inte Sveriges bästa plantskola längre. Man måste inse att gamla trotjänare nödvändigtvis inte är de mest kompetenta att sköta en förening som omsätter 100 miljoner kronor.

Tyvärr tror jag att inkompetensen är så stor och att egot är så stort hos många att de inte kommer hinna inse detta innan det är för sent. Det känns som att Trollsås har insett detta och därför tror jag tyvärr att han inte kommer vara långvarig i klubben. Tids nog ska ni se att han jagas iväg av vargarna.

Men vi får väl se hur det blir. Jag är ju lite av en cynisk pessimist så förhoppningsvis får de ordning på läget. Men en sak är jag säker på och de tär att det kommer behövas BETYDLIGT mer arbete inom klubben än att vaska fram några bra nyförvärv. Det måste till en attitydförändring, man måste komma till insikt om att det är 2010 och inte 1995 och inse hur mycket som faktiskt har förändrats under dessa år.
Kommentera

Bad_Brett: Fantastiskt svar Brettan. Håller med i mångt och mycket men jag tycker att attitydförändringen redan startat, om även i puppaform.

Men jag är ju lite av en obotlig optimist också.
Kommentera

qwertas:

Det kan jag hålla med dig om. Frågan är bara om det är i tillräckligt stor utsträckning.

Om man klarar av att vara optimistisk utan att gå med skygglappar så är det givetvis enbart positivt.

I ett försök att vara positiv själv så gillar jag värvningen av Blomqvist skarpt.

Redigerad kommentar

Kommentera

Bad_Brett:

Fantastiskt väl skrivet. Som sagt bara ett antal av de viktigaste problemen väldigt väl beskrivna, men ändock. Det ger en otroligt bra nulägesbild.

Pulitzer-nivå.
Kommentera

Bad_Brett: Håller med helt, och har ganska länge varit inne på samma linje.

Man kan också nämna en vi mot världen mentalitet som genomsyrat hela föreningen och även supportrarna. Alla hackar på Modo, vi blir bortdömda, buhu, osv.

Kolla t ex på facebooksidan där modofans tävlar mot Timrå i att nå 10 000 fans först. Ett roligt initiativ, men gruppklagan över hur Timrå och deras fans alltid gnäller på domarna är bara skrattretande, då just det är ett ämne jag som Modoit helst undviker.
Kommentera

spud: Undra hur många gånger man nu har läst att Blomqvist är klar för MoDo, men i artiklarna bekräftas det ändå inte?
Kommentera

Lumber Jack:

Dessutom är båda våra nyförvärv "Modos första", hur går det ihop?

"Anton Hedman från Växjö är Modos första nyförvärv inför den kommande säsongen."

-klipp-

Jacob Blomqvist

Född: 8 november 1986.

Position: Center.

Längd: 184 centimeter.

Vikt: 85 kilo.

Moderklubb: Gävle GIK.

Klubbar: Brynäs, Kiruna, Kumla, Valbo, Bofors.

Elitseriematcher: 8 (Brynäs 2005/2006).

Allsvenskan: 52 matcher, 56 (24+32) poäng.

Division 1: 110 matcher, 131 (59+72) poäng.

Aktuell: Modo Hockeys första nyförvärv.

-klipp-

Kommentera

Vet knappt om jag vågar/vill posta det här. Rykte från officiella.

"Charles Berglund och Per Nygårds ska vara klara för Modo Hockey. Uppgifterna är inte helt stensäkra men det ser ut att vara klart. Bör bli officiellt inom en snar framtid."

Jag är väldigt kluven. Vet inte riktigt vad jag ska tycka.
Kommentera

Viskarn: med tanke på vilka alternativ som det har rytats om på tränarsidan så är nog detta om det är sant kanske inte så illa ändå.
Kommentera

Bad_Brett: Snyggt formulerat, måste jag säga. Allt det du skriver är ungefär samma sak, fast mer koncentrerat, som det modoiter.se försökte få ihop förra säsongen. Det är verkligen trist att allting stämmer exakt ett år senare, det får en att förstå att förra året var helt bortkastat. Jag behöver väl inte säga att jag håller med fullt ut?

Ska vi få till en radikal förändring i klubben måste mer än några enstaka personer bytas ut, då hela föreningen genomsyras av den inställning som satt oss i den sist vi är.

Men, jag vill också säga några positiva saker som jag ser just nu. För det första, klubben verkar ta det hela på större allvar nu än för ett år sedan. Vi gör oss av med gammal, dyr skåpmat och verkar kolla på unga, hungriga spelare från Allsvenskan som ska göra skitjobbet i tredje- och fjärdekedjan.

Klubben verkar förstått vikten av en riktigt bra målvakt. En sådan kan göra en stor skillnad, se bara på Timrå som tog sig till slutspel tack vare en fantastisk Lindbäck.

Jag har även en stor tilltro till Trollsås. Jag hoppas, och tror, dock att han kommer bli kvar på sin post längre än du tror. Det är personer som han som kan påbörja att vända detta slagskepp så vi hamnar på rätt kurs. Men som jag skrev tidigare, fler än enstaka personer måste bort för att vi ska få den radikala förändringen. Kan Trollsås tillsätta rätt personer kan han få den hjälp han behöver.

Kommentera

Poffa:"Klubben verkar förstått vikten av en riktigt bra målvakt. En sådan kan göra en stor skillnad, se bara på Timrå som tog sig till slutspel tack vare en fantastisk Lindbäck"

Ser man på, det fanns dem som förstod det redan i höstas när hyllningskören runt Svedberg var som mest högljud...

Kommentera

Undra varför klubben drar ut på att presentera Blomqvist om han nu är klar som så många osäkra tidningar har gått ut med. Enligt han själv skulle väl klubben som signat han gå ut med info idag.

Sen är väl Mattias Sjögren ledig vilket bör vara ett säkrare kort än vissa allsvenska spelare. Hoppas freddan tittat på honom. 22år och bland de bästa i ett kasst Rögle.
Kommentera

MorganaLefaey: Håller med om att det är lurigt. Den enda logiken jag kan se är att de vill "sprida" ut nyförvärven för att folk inte ska tro att det ska komma spelare varannan dag. Andra skäl kan jag inte komma på..
Kommentera

shinzawai: JA, då var han klar då. Jacob Blomqvist.
Kommentera

qwertas: Det ska bli kul att se honom i Modo. Skönt att alla inte behöver vara kungar som juniorer för att lyckas på seniornivå.
Kommentera

qwertas: Snyggt att få med en bild i nyheten!
Kommentera

shinzawai: Enl Mr Madhawk är Rosén klar för er i 2 år o det offentliggörs imorgon.
Kommentera

250kg kärlek: Ännu bättre nyhet. Kul med ungtuppar!
Kommentera

shinzawai: Härligt med lite ungdom i laget
Kommentera

Berka: Vore inte så tokigt om han var klar. Men frågan är hur de i så fall tänker göra uppställningen. Man har i så fall 5 centrar i Susse, Svarten, K.Forsberg, Rosén och Blomqvist. Varav ingen känns given som 2a center.

Svarten bör få ansvara för en defensiv formation och K.Forsberg vet man ju redan att där finns det inte speciellt mycket offensiv kraft. Ska då Svarten vara 2a center eller någon av ungtupparna.

Fick nu meddelande om att finska Tuomas Tarkki är ny målvakt i MODO Hockey
Kommentera

Berka: Och nu är Tarkki klar också.
Kommentera

qwertas: Du är lite för långsam. Snabba på med klickandet på iphonen istället för att spela sneezies.
Kommentera

« · 1257469 · »