1150x200-modo-header2-kopiera.webp

RE-building the future 2010/2011

« · 1258115 · » Till forumet

Sv: RE-building the future 2010/2011
MorganaLefaey: Jag får liksom ingen klarhet i det här... Är det så att ni satsar allsvensk nu eller är det att satsa mot allsvenskan som menas?

Tarkki, en ny Oksa?
Kommentera

MorganaLefaey: Lite beroende på hur modo värvar i sommar så skulle jag sätta svarten som center preliminärt och sen se på försäsong osv om det finna bättre alt. kanske kan någon ny/ung klara ta den rollen.

Att tarkki var så gott som klar för modo har jag kännt till i någon vecka nu, men skönt att det är klart för jag hade faktiskt börjat tvivla lite.
Kommentera

Tror det faktiskt är tvärt om käre vän. Då vi tydligen verkar få challe som tränare så ville de ge han samma möjligheter som i timrå.
Har ju fungerat någorlunda för han med sådant material förut.

Börjar man helt plötsligt kasta dyra stjärnor på killen så blir det väl bara kajk av alltihop.
Kommentera

Ambroo: Någon gång ska vi väl lyckas med en målis,han har i alla fall storleken på sin sida samt statsen, sen är de intressant att vi väljer lite yngre spelare.
Kommentera

renen: ja huga, krizan var ju länge ligans sämsta målvakt, speciellt guldåret
Kommentera

qwertas: Fan vad gött!
Kommentera

Berka: Vi har haft fyra målisar sen Karol som varit lite si å så, definitivt inga som vunnit mtcher åt oss.
Kommentera

shinzawai: Jo, namn- och meritmässigt känns det som MoDos mest seriösa namnvärvning på målvaktssidan. Ambitionerna på den fronten kan man inte klaga på - nu får vi hoppas att det inte ligger någon skada med i bakgrunden och krånglar här.

Två gånger finsk mästare och två Urpo Ylönen-utmärkelser som bäste målvakt i ligan. Smaskens.

Our own?
Personal?
Myllys?

Redigerad kommentar

Kommentera

MorganaLefaey: Me like.
Kommentera

renen: Lånar dessa rader från vår HS-avdelning: "Statistiskt är han likvärdig med det Mika Oksa presterade i Kalpa förra säsongen. Hur lyckosam han är i ES beror nog mer på vilken målvaktsstil han har. Många finska målvakter är ju mer av puckmotarkarraktär."

/Frella
Kommentera

Ambroo: Frella extrapolerar i så fall värdet för Tarkkis sämsta grundseriesäsong och jämför den med Oksas hela karriär. Jag är mer intresserad av varför han dippar på sistone, men för det behöver man en bild av hur Kärpäts försvar funkat och om han har någon skadehistorik som Freddan rimligen bör undanhålla oss i ett pressmeddelande.

Redigerad kommentar

Kommentera

Björn W:

För en gångs skull så känns den här värvning helt rätt. Tarkki verkar veta hur man vinner viktiga matcher. Hans trygghet och rutin kommer vara guld värd under generationsväxlingen.
Kommentera

Icing-Ove: Kärleken till Klubben kommer att sättas på sina prov om vi får Challe som tränare.men om han kan få modo på rätt kurs så är det nog ok för mig.
Kommentera

Nu händer det grejer. Tarkki klar.
Kommentera

Modoante:
Jo, nog är det lite tveksamt, men som jag sagt i TIK-boken tidigare , är impad över hans mentala styrka, lite av teflon, kör bara på när det tar emot. Det är väl oftast griniga coacher, galningar och egon som tagit Modo till guld och finaler de senaste åren. Luckner, Bäckman, Brithén :-)
Kommentera

Glöm mitt förra inlägg. Trodde det var en purfärsk nyhet, men det hade ju legat ute några timmar redan. Jag har inte riktigt hängt med i Silly-svängen idag....;-)

Men kul med en erfaren och meriterad målvakt. Stabilt, Freddan!

Redigerad kommentar

Kommentera

Modoante: Min mage var i uppror när Strömberg var på tapeten ifjol, inget har förändrats där. Challe känns mest svår att få grepp om, så jag har inget att bygga ett ogillande på...förutom att han luktar hund och troligen behöver en avmaskning, såklart. :-)

Redigerad kommentar

Kommentera

-

Redigerad kommentar

Kommentera

Björn W: Jag är på samma frekvens som dig när det gäller dessa två. Att jag får frossa när valrossmustschen Lener nämns som tränare gör att man börjar bli lite kymig.

JAG anser att Dahlén känns som det "bästa" alternativet bredvid Karlsson på Taket och Molinder och om inte han vill så vette f-n.
Kommentera

Salle: Jag har egentligen aldrig varit någon "fan" av Challe, men ju mer jag funderar över det så börjar jag luta mot att han kan vara rätt typ av tränare i Modo.
Jag tror Boorken sade ungefär "en tjurig och arrogant tränare som kan stå emot tjuriga och arroganta spelare".

Minns inte den exakta formuleringen men det är ju alltmer tydligt att vi har haft problem med grupperingar inom laget och att de äldre spelarna har lyckats styra en del i eget intresse.
Det kan aldrig vara bra för hela gruppen som enhet.

När man då inser att vi inte kan få Kenta Johansson eller Perra Johnsson (mina favoriter) så får man väl titta mer på vad laget som grupp kan ha bästa nyttan av.

Aravirta? Hade nog varit bra om han varit på hugget för uppdraget, nu känns det mest som att han har Modo som alternativ om allt annat, roligare, inte går i lås. Då tvivlar jag på inställningen.
Kommentera

Okej, två namn klara idag och Rosén presenteras troligtvis i morgon. Jag gillar det jag ser, så här långt. Den enda smolken i bägaren just nu är tränarfrågan, men den lär lösa sig snart också. Frågan är bara om det är en bra lösning.

Jag tror det här innebär att Malek spelat sin sista match i Modo, en transfer till den tjeckiska ligan är trolig. Jag tror också att Modo planerar att använda Blomqvist som tredjelänk i tredjekedjan, alltså att han får en roll som högerforward brevid Svarten och Madsen. Det borde innebära att Rosén, Hedman, Häggström och Kristian Forsberg slåss om de tre platserna i fjärdekedjan.

Kvar att värva är då en hel andrafemma, en ersättare för MZA och ett backpar bakom tredjekedjan. Ingen lätt uppgift och förmodligen inte någon billig lösning, men det är ett stort måste att vi får en slagkraftig andrafemma och ett bra komplement till Susse och Skröder.

Vad kan vi då hoppas på? Niklas Nordgren, Joakim Lindström, Per Hållberg (jag hoppas i alla fall på en lösning) och Kristofer Berglund är namn som nämns.

Jag hoppas också vi har en sportchef som aktivt håller kontakt med både svenska och utländska spelare i KHL och AHL/NHL. Marek Zagrapan har fått lämna sin KHL-klubb, Mikko Lehtonen verkar ha surnat till på att inte få chansen i Boston och det borde vimla av den typen av spelare i dagsläget.

Ta hjälp av bröderna Sedin, Samme, Enström, Viktor Hedman, Anders Eriksson osv och låt dem komma med förslag på spelare som kan vara intressanta och intresserade av att spela i ES.

Kommentera

Poffa: Nån som vet nåt mer om Haydar? Han skulle väl platsa i denna 2:a lina?
Kommentera

Poffa: Jag var under uppfattningen att åtminstone en av Blomqvist/Rosén var till för topp sex?
Kommentera

Poffa:

Jag håller med, det är en bra öppning av Freddan. Han har landat fyra spelare som många huggit på.

Detta är ett tredbrott. Vad jag vet så var det länge sedan MODO lyckades värva spelare som andra klubbar intresserade sig för.

Fast jag är inte så säker på att Rosén och Blomqvist är avsedd för tredje och fjärde.

I den här lilla trevliga intervjun på Modoprospects säger "Blomman" att han gärna spelar med Susse och Skröder. Fast det är klart, han spelar väl helst center.

www.modoprospects.com/#post17
Kommentera

Och vad det gäller Malek är han visst rätt billig i år, hans kontrakt ser annorlunda ut i år jämfört med i fjol. Det borde således inte bli så enormt svårt att trada honom.
Kommentera

hellge: Var det ett "köp ett år få det andra gratis" kontrakt?
Kommentera

spud:

Vem som helst kan väl se att han är köpt på Rusta...

Han fick någon form av signing bonus, sägs det.
Kommentera

hellge: Ja då var näste spelare klar. Ser intressant ut, nu är det till att landa lite spets till första och andra linen.
Kommentera

renen: Vad kan man säga? Ketchup. Rosén kan bli väldigt bra, det här ser spännande ut.
Kommentera

renen:

Intressant. Rosen och Blomqvist är unga spelare på väg uppåt och kan visa sig bli viktiga i vårt framtida lagbygge.

Det jag är lite rädd för är att vi nu har fyra centrar på kontrakt Sundström, Svartvadet, Rosen och Blomqvist. Problemet med detta är att jag tycker vi saknar en riktigt vass producerande center till 2:a kedjan. Nu har jag varken sett Rosen eller Blomqvist spela men jag tror inte att någon av dessa går direkt från Allsvenskan till att leda en andrakedja i Modo, och svarten ska spela i tredje då han inte producerar tillräckligt för andra.
Kommentera

Rytter: Nu tror jag iofs att både Blomqvist och Rosén kan fungera som ytterforwards, också.
Kommentera

Rytter: Jag är mer orolig för att dessa spelare ska bli som alla andra vi värvat hit de senaste åren, nämligen inte ens vara i närheten av utveckling under sin tid i MODO. Där har vårt äldre garde ett riktigt stort ansvar, då dessa tycks slå vakt om sin bekvämlighet.
Kommentera

spud: Det är väl snarare så att glappen mellan AS och ES är väldigt stort. Kolla Ahlbrandt och Olausson i Luleå, de satte ändå över SJUTTIO poäng i AS och ligger på vaddå, 20-30? Vi får nog inte förvänta oss mer än en 12-20 poäng av dessa killar.
Kommentera

shinzawai:

Ahlbrandt är Luleås bästa poängplockare denna säsong, gjort några mer än börderna Abbot.
Kommentera

shinzawai: Om Blomqvist och Rosén producerar som Ahlbrandt gjort i år så får vi vara enormt glada. Han hade 37 (16+21) poäng på 52 matcher och var Luleås bästa poängplockare under 09/10.

Jag tror som dig att runt 15-20 poäng är vad vi kan hoppas på. Mer än så och det är en framgång.

Kommentera

shinzawai: Jag tror inte att man kan generalisera det så och jämföra de båda ligorna. I såfall borde ju en ES-spelare eller import utifrån producera över 100 poäng med lätthet i Allsvenskan.

Likväl som många försökte jämföra norska ligan med Allsvenskan och ES när Zuccarello hade ritat på.

Kommer Rosén och Blomqvist in bra i det hela, fungerar tillsammans med sin omgivning så kan de mycket väl producera betydligt bättre än 20-talet poäng. Är det något som inte klaffar så kan det bli betydligt mindre, tiden för utvisa detta.

Jag är av åsikten att minst en av dessa herrar skall gå ytter, men jag är inte fullt lika säker på att Freddan anser det.

Personligen så tror jag att dessa fyra är MODOs kommande centrar men jag hoppas att jag har fel eftersom jag också vill ha en etablerad och producerande center för andra formationen.
Kommentera

Poffa: Jävligt mysiga nyförvärv Freddan har landat. Nu håller vi tummarna för ett par speediga yttrar och en tung kille på backen med tillhörande bössa.
Kommentera

Hawerchuk: Liksom Bobo som ny tränare el. Challe el. Strömberg el. Ara el Lener el. Karlsson el....................
Kommentera

Hahl Bundy: Enligt Fredrik Andersson i dagens ÖA (pappersversionen) har man pratat med, utöver Aravirta, även Challe Berglund, Slavomir Lener, Wayne Fleming och Barry Smith.
Kommentera

Petey21:

Fan, hela the Village People...

Redigerad kommentar

Kommentera

bisterfinnen:

Grattis till Rosen, ni får ett intressant lag i vinter.

Kommentera

shinzawai: Ahrlbrant är ju född 82, så där var kanske inte utveckling något att hoppas jättemycket på. Han hade dessutom testat ES ett par gånger innan.

Dessa killar yngre och MÅSTE ta kliv i sin utveckling. och där har våra äldre spelare en viktig roll.
Kommentera

spud:

Ett kul tifo till hösten borde vara "Vår Henrik är bättre än er"

Redigerad kommentar

Kommentera

bisterfinnen: Eller, vår Za är bättre än er.
Kommentera

bisterfinnen: Ha ha jaa det blir nog väldigt spännande i vilket fall :)
Kommentera

Presskonferens klockan fem där den nya tränaren presenteras?
Kommentera

Nikki Nine: Ingen som tror att Thomas Steen tar över skutan som förstetränare? Jag menar, det vore ju inte helt ologiskt i och med att han redan jobbat ett år i klubben och har mängder med erfarenhet och meriter. Grundar detta endast på mina egna funderationer....
Kommentera

Viskarn: Det får vi för er skull verkligen hoppas att det inte blir. Inget ont om Steen men han är väl inte den rutinerade tränaren som behövs i lag som ert lag eller mitt lag.
Kommentera

« · 1258115 · »