1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

506499 inlägg · 4103 ämnen

Rögle - MODO Hockey 2010-01-09

1225315 · » Till forumet

Sv: Rögle - MODO Hockey 2010-01-09
Björn W: Zacke förtjänar en ny chans kan man tycka, han verkar i alla fall vara i form.
Kommentera

shinzawai: En sund reaktion som bör komma när man spelar i ett elitserielag vid en sådan tabbe. Men som många redan påpekat är det inget som är värt att hänga upp sig på alltför länge heller. Belastningen på Svedberg är i klass med den vi la på Krizan och så bra är inte en 20-årig Niklas Svedberg.
Kommentera

shinzawai: Slog ut med armarna mot svedberg direkt efter målet.
Kommentera

Lumber Jack: Vad gjorde MZA för känsloyttring?
Kommentera

Lumber Jack: Jag tycker att du varit väl hård mot Svedberg tidigare. Visst hade en bättre målvakt kunnat rädda mer, men antalet riktiga tavlor har inte varit alarmerande. Igår släppte han dock 2-3 mål som får anses som rena målvaktstavlor. Hade det varit en engångsföreteelse så hade det gått att ha överseende med det, men alla tecken tyder på att Svedbergs form är vikande.

Att unga målvakter sviktar ibland är knappast någon sensationell nyhet, Markström gjorde det under andra halvan av säsongen ifjol, vi kan även kolla på NHL där fjolårets succémålvakt Steve Mason har en ytterst medioker säsong, Price och Varlamov har inte heller direkt rosat marknaden. Pavelec har efter en succéinledning börjat kasta in puckarna, osv osv.

Att Svedberg spelat så pass bra som han gjort är en bonus för oss. Hade inte han funnits hade krisen varit ännu större, för som det påpekats så finns det inga målvakter att få tag på.
Kommentera

Lumber Jack: Huvet på spiken, Svedberg har matchats för hårt, en match med Malek i kassen hade inte alls varit nån katastrof. Nånting säger mig att Svedbergs vinnarskalle gör att han inte gärna sätter sig själv på bänken i en match heller, även om det kanske bara skulle göra honom gott.
Kommentera

spud: Hur många målvakter blir bättre av att kastas in i situationer de inte klarar av och sedan tvingas vara kvar i dem?

Vad tror du det rör sig i huvudet på Svedberg en dag som denna? Inga positiva tankar om sina egna insatser i alla fall. Han riskerar att knäckas när han hela tiden måste stå, trots att han inte är mogen uppgiften. Inskolningen bör bestå av sparsamt matchande och inte av konstant burväktande. Ja, om man inte är exceptionellt bra som Marklund var när han fick chansen vill säga.  

Zuccarello får säkert bassning för sin känsloyttring igår, och kommer garanterat be om ursäkt. Svedberg är dock medvetandegjord om att överenseendet med de billiga målens tid är över. Ta puckjävlarna och sluta släpp returer på alla skott var meddelandet och det gick garanterat fram.

Zacke ska tydligen plockas upp från Sundsvall. Alltid något. Nu har han sin sista chans. Hoppas han tar den och bidrar till att rädda oss från kvalserien. Men jag är skeptisk.

Kommentera

Paddan: Det var tillräckligt hög hastighet för att få 2 sms och telefonsamtal från min far. Blev dock inte kallad "huligan" i något av sms:en den här gången - som brukligt är när man brukar få synpunkter från Ö-vikstrakten på sådana här aktiviteter. :-)
Kommentera

Björn W: Men, du kunde väl ha sett liiite glad ut i varje fall när MoDo gjorde 3-3. Ett halvhjärtat snurrande med halsduken i en hastighet som hade fått Martin Hostak att framstå som fartfantom.
Kommentera

Tjurigt, ända tills man slog på radion på parkeringen och märkte att vi faktiskt tog in/åkte ifrån de flesta lag av betydelse med en poäng. En poäng som innebär att vi nu "bara" måste vinna två matcher mer än Brynäs på de avslutande omgångarna, istället för att vinna tre matcher mer.

Men ska det finnas något hopp om det måste vi ha #21 på isen och börja förlägga ytterligare 4-5 minuter/match i anfallszon och avlasta våra bristande lagdelar.

Och så har jag ju faktiskt gett upp slutspelet, redan för 2 omgångar sedan.

110-120 tappra på plats och bästa klackinsatsen sedan Malmö IS STADION, kvitteringen i tredje var på assist från oss, appselut.

Redigerad kommentar

Kommentera

MODOJohan: japp, så är de ;)

SKÅL
Kommentera

Berka: Så jag kan lita på att du är min chaufför vilken dag som helst? Vilken kille! Han kan tänka sig att vara redo och nykter varje dag bara för att :D
Kommentera

MODOJohan: Självklart boström, mig kan man lita på ;)
Kommentera

spud: Ja visst! Rex tycker jag är bra vissa kvällar i månaden.
Kommentera

MODOJohan: Åk inte så långt för bishop, det finns roligare saker i Umeå än bishop.
Kommentera

Icing-Ove: Ja Berka kom igen, skjutsa mig dit! Du kan vänta i bilen! OK?!
Kommentera

Berka: Släpp meslaget nu, nu ska jag till Bishops i Umeå, dyker du upp?
Kommentera

Snälla foppa, kom tillbaka!
Kommentera

supertrött: Ja, men det är i det närmaste en utopi. Vi skall alltså hitta en ratad målvakt som håller hög elitserieklass som vill spela med Modo.

Med Foppas pengar är allt möjligt iofs.
Kommentera

spud:
Fredrik Andersson?
Kommentera

supertrött: Vilka är det som får spela trots att det sitter någon bättre vid sidan då?

Vi måste börja utbilda spelare på isen, hur många målvakter blir bra genom att stå och öppna dörren? Säg ett par st du vet om.
Kommentera

NuMo:" Svedberg står endast för att vi inte har någon annan,hade vi haft det så hade han fått sitta på bänken och lära sig som avlastare för en bättre målvakt."

Exakt , och det är vad som måste åtgärdas för att framförallt hålla sig kvar.
Kommentera

supertrött: Vi har ingen bättre. Självklart är det bra om vi lyckas värva en bättre målvakt.

Svedberg har saker att jobba på, precis som du säger. Själv tycker jag att han är för dålig sidledes och precis som du säger så orkar han inte hålla sig upprätt.

Svedberg står endast för att vi inte har någon annan,hade vi haft det så hade han fått sitta på bänken och lära sig som avlastare för en bättre målvakt.
Kommentera

NuMo: Om man nu kan ställa in en målvakt som är mogen uppgiften om ett par år bör man väl spela 2-3 juniorer i tredje- och fjärdelinan ?
Kommentera

Nikki Nine: Jag ser, och nu får jag nog ta skydd, gärna Zacke som back up. Billig och kan stå på huvudet emellanåt, vilket är vad jag vill ha hos en back up.
Kommentera

Wayne Gresky: Vet inte var man kan leta men jag hoppas Freddan gör det.

Visst behöver backarna spela bättre men målvakten är den överlägset viktigaste spelaren och de vi har räcker tyvärr inte till.
Kommentera

Wayne Gresky: Att både Timander och Sundström känns lite på nedgång, bådar ju inte gott inför säsong 2010/2011. Våra två stöttepelare de senaste tre säsongerna är vi starkt beroende av.
Kommentera

spud: Jag tycker man ska värva en målvakt som är ungefär lika bra (eller lite bättre) än Svedberg, så får de slåss om spaden. Nu har Svedberg ingen som flåsar honom i nacken så att han får det där lilla extra som kan behövas.
Kommentera

supertrött:

Tyvärr så har Modo satt sig i en omöjlig position. Värvandet av Malek i stället för en bra målvakt har visat sig ödesdiger.

Zacke har gjort sitt i Modo, vilket vi supportrar efterlyst länge, så det är ingen utväg. Även om han blivit bättre och bättre och nu börjar närma sig sina bästa år.

Återstår då Svedberg tyvärr. Det var bara ett år sedan han knappt kunde ta en enda puck när han fick chansen i A-lagsmatcher. Helt klart har han blivit bättre. Sen tror jag att det kan vara gott gry i pojken. Jag säger som LJ. Om ett par år så kan Svedberg vara mogen på riktigt.

Här är länken till Modo-TV arkiv. http://modoarchive.hockeyligan.se/ Leta upp Lelle Hermansson i en intervju. Lelle är otroligt imponerad av Svedbergs vinnarskalle och jämför honom i det fallet med en tjurig Foppa.

Jag tror att det är en utopi att hitta en "förstemålvakt" som kan vara mentor åt Svedberg redan den här säsongen.

Redigerad kommentar

Kommentera

spud: Vi har fem poäng till slutspel eftersom att Brynäs inte har mycket att säga till om mot Färjestad, och det är vadå, 17-18 omgångar kvar? Klart vi ska ge det en chans.

Jag har sagt det i flera veckor nu att Svedberg behöver få vila och rensa skallen lite. Varken Zacke eller Malek kommer att hålla måttet kan vi anta, så både för Svedbergs och för vår skull så behöver vi en målvakt. Därmed inte sagt att det finns en vettig målvakt där ute som vi kan få.
Kommentera

supertrött: Jag tycker Svedberg är vår förstemålis nästa år.

Om vi menar allvar med en generationsväxling funkar det inte att hacka ner på alla som inte har HÖG jävla ES kapacitet dag 1 och ersätta med dyra föredettingar. Den utveckling Svedberg hade inför denna säsong är enorm, och vem tror att han är på toppen av sin kapacitet nu?

Svedberg är min man nästa år.
Kommentera

Wayne Gresky: AMEN!!!
Instämmer fullständigt
Kommentera

supertrött: Frågan är dock: Var letar man? Det är inte högsäsong för värvningar av formtoppade målvakter direkt.
Kommentera

supertrött: Timander är på klar nedgång. Sondell gör misstag även när han är oattackerad. Hasse Jonsson har varit slut i två år. Westin håller inte elitserieklass. Mojzis ser dessutom helt ut att ha tappat rytmen efter skadan. Visst skulle en bättre målvakt kunna skapa ett stabilare försvarsspel, men i grund och botten har vi för många backar som är för dåliga.
Kommentera

supertrött: Jag vet av en som heter mike morrisson, ska vara en mycket lovande målvakt
Kommentera

spud: Man ska givetvis leta en målvakt som skriver kontrakt även för nästa säsong.
Kommentera

supertrött: Men att svedberg inte är någon Krizan behöver man ju ingen hjärnforskare att se. Och att vi förmodligen inte kommer till slutspel verkar ju också sannolikt, så att slänga ut pengar på någon som bara ska stå 10 matcher är enligt mig sämre än att värva Malek.

Jag tycker att Svedberg ska stå, och få nytt långt kontrakt. Att stå i båset gör ingen målvakt bättre, eller hur Zacke?
Kommentera

supertrött: Backhatarklubben kanske.
Kommentera

Lumber Jack: Därav problemet i BP.
Man sjunker in mot eget mål och får en liten box då man inte litar på målvakten.
Kommentera

Nikki Nine: Och sa någonting. Inte schyst. 

Men spelarna tröttnar väl till slut på att de inte kan lita på den sista utposten. Det virriga backspelet är till viss del en följd av att man inte kan lita på att målvakten gör sitt jobb samt att när han gör det så slutar det oftast med en retur rakt ut i slottet. Första rejäla skottet Svedberg sög åt sig idag kom i efter 58 (femtioåtta) minuter jämt. Grabben behöver en förstemålis att lära av, han klarar inte av att inneha första spaden. Än, får vi hoppas.

Kommentera

Lumber Jack: Blir intressant att se vilka som fortfarande vill ha Svedberg i målet.

Han släpper returer 3 m rakt ut på hälften av skotten.
Han orkar inte hålla upp överkroppen vid sidledsförflyttningar.
Alldeles för ofta ser det ut som att han inte har en aning om vart pucken är.

Ge grabben en chans att få vara andrekeeper bakom en riktig målvakt så kan han nog hålla måttet om ett par år.
Kommentera

MODOJohan: Slog ut med armarna.
Kommentera

Vad gjorde MZA då?
Kommentera

Jag tycker inte Svedberg ska vila... :rolleyes:
Kommentera

spud: Det där var en anatomisk blahablahaförklaring. Skulle han stå så behöver han inte räcka upp händerna för att nå pucken. Det var ju fan ett skott från 35 meter.
Kommentera

spud: Håller nästan med. Det var ingen snygg gest men ack så förståelig.
Kommentera

NuMo: Zacke, Malek är på tok för matchotränad.
Kommentera

spud:

Vad för gest?
Kommentera

Berka: Nu ställer jag upp på gnället.

Kommentera

NuMo: För att han har en normal handled. Prova att stå med en frammåtlutande vinkel på överkroppen och ha handleden rakt upp. Det blir jävligt mycket enklare på knä.

MZA ska sitta på bänken nästa match. Sådana där gester gör man inte mot sin målvakt.
Kommentera

1225315 · »