1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

506490 inlägg · 4103 ämnen

SAIK - MODO 080819

1056758 · » Till forumet

Sv: SAIK - MODO 080819
Paddan: Någon som vet om man kan följa matchen mot finnarna på ett lika intressant sätt som NV hade i matchen mot Skellefteå? Är lite roligare än att bara följa den på swehockey.
Sen kan man ju också fråga om någon kommer vara där och kan lämna någon rapport eller posta lite bilder.
Kommentera

Wayne Gresky: Äh, med rätt valla så tror jag han är snabbare än Victor Hedman.
Kommentera

Paddan: Tror du inte han skulle vara ännu orörligare än Wernblom?
Kommentera

Wayne Gresky: Varför inte med Staanley? ;)
Kommentera

Deas: Jag skulle kunna tänka mig att spela Steen med Sundström och Skröder.
Kommentera

Deas:Då klubbar vi det.
Kommentera

spud: Problemet är att det nog också, och till en högre grad, är sant angående Svarten. Ska han spela i tredjekedjan är centerplatsen iof ledig, och jag flyttar hellre ut Steen i en friare, mer offensiv roll.

Ja, så får det bli såklart :)
Kommentera

Vallin: Jag håller inte med om Warg som ytter, tycker hans spelstil är som gjort för att vara center och han försvinner helt när han hamnar på en kant.
Kommentera

Deas:

Håller med om att Warg skulle kunna lira ytter i en tredjeformation, tanken har slagit mig med. Väntar mig dock mer av Steen än av Warg i år och skulle kunna vara intressant att testa honom mellan finnarna. Dock finns det ju inget som säger att de absolut måste lira ihop bara för att det är finnar. :)
Kommentera

Modoante: Tuokko hade gärna fått vara Hyvönen istället :)
Kommentera

Vallin: Jag håller helt och hållet med om de två första kedjorna (om Aasen håller för det) och vi är nästan överens om de andra kedjorna med (se min presentation).

Salle och Yetman ska lira ihop, och inte bara i PP. Med lite tid blir de fina ihop även i fem mot fem och Svarten känns som den perfekt centern mellan de lirarna.

Warg borde användas mer dock...men det är å andra sidan ännu ett argument att han blir centern som får lira ytter. Tredjeytter och PP är ok med istid, och skador lär ju tyvärr inträffa.
Kommentera

Vallin: Är tveksam till om Aasen håller för spel i första femman.Sedan så Känns Molinder mer naturlig som ytter än vad svarten gör.en sak som slår mig är att det vimlar inte av naturliga målskyttar i laget Salle kan göra bra många mål om han får vara skadefri och är på humör.Men det är nästan bara salle och skröder som har dom kvaliteterna att göra mycket mål. men båda är rätt så ojämna och om dom båda inte får det att stämma så kan det bli jobbigt med målskyttet är jag rädd för
Kommentera

Deas:

Hoppas bara att Harri inte fortsätter envisas med Svarten som ytter. Han är i mina ögon den bäste och mest naturlige center vi har, i konkurrens med Susse. Nog för att vi har överskott av kapabla centrar i förhållande till ytterforwards men nog tycker jag att både Steen, Molinder och Warg är vettigare alternativ att köra på kanten.

Jag skulle nog helst prova dessa formationer:

Skröder
Sundström
Aasen

Salomonsson
Svartvadet
Yetman

Tuokko
Steen
Snellman

Molinder
Warg
Wernblom

Salle och Yetman tycker jag tveklöst ska lira ihop, de visade prov på bra samarbete redan ifjol. Frågan är väl om Aasen håller då, förmodligen gör han inte det i en förstalina i ES, iaf inte från början. Tråkigt också att Warg hamnar i en konkurrenssituation som placerar honom i en tredje- eller till och med fjärdekedja om han ska lira center. Tror risken är att han faller tillbaka i den situation han var i innan han drog till TIK om han inte får fötroende.

Werner är helt enkelt inte bra nog i 5-5 för att lira i annat än fjärdelina med det lag vi har på papperet idag.
Kommentera

Deas: Och när vi får våra sedvanliga 5-6 skador har vi ett riktigt skitlag. VÄRVA!
Kommentera

Poffa: Två av de där kedjorna ser föresten exakt ut som dem jag tippat i min "season preview". Ingra jätteskrällar dock, och mycket kan ju hända än :)
Kommentera

Jag har helt plötsligt blivit lite negativ rörande Modos chanser i år. Bredden finns för tre offensiva kedjor av bra elitserieklass men jag tycker inte vi har samma spetsar som de övriga topplagen.

Jag saknar vassa målskyttar. Svarten och Susse är strålande centrar men verkligen inga målskyttar. Warg har potentialen även på det området men kommer han visa det? Steen är väldigt skicklig men ingen "killer".

Werner gör sin typ av mål, ja, men även om hans slagg är bra så dunkar han nästan aldrig in något mål utifrån. Skröder är lite streaky och Yetman måste använda sitt skott även utifrån mer. Salle kan verkligen hänga dit den från lite varstans men bara då han är på humör. Snällman vet vi inte så mkt om än.

Hmm, ok då, det finns alternativ, bara de får ihop det. Glöm vad jag just skrivit :P
Kommentera

MorganaLefaey: haha, undra vad Hedin gör på andra målet?
Kommentera

Poffa: Ja visst kan man skratta åt den. Nog för att Rundblad fått mycket kredit under försäsongen, men ibland undrar man hur mycket man får bjuda på.
Även vid 1-0 så tycker jag mig se en modospelare som helt vilsen ut. Står nästan bara still och gör inget alls. Någon som ser vem det är?

Tycker de formationer som de har till den här matchen ser klart mycket bättre ut. Men nog hade man velat se en högerskytt tillsammans med Susse.
Kommentera

MorganaLefaey: Hahaha. Stabilt backspel av Hedin på blålinjen i samband med 2-0 till SkAIK. I övrigt tycker jag de lilla man ser av bilderna att MODO inte kommit upp i speed eller samspel än.

Jag tror nog det blir bättre på alla händer redan i morgondagens match. En match där Zacke kommer stå och Fredrik Warg är tillbaka på isen. Rejäl omvaskning i kedjorna också.

MODO Hockey mot Rauman Lukko:

Målvakt:
30 Michal Zajkowski (60 Karol Krizan).

Backpar:
4 Mikko Kurvinen
3 Mattias Timander

5 Hans Jonsson
18 Per Hållberg

35 Pierre Hedin
41 Victor Hedman

2 Jens Westin
7 Marcus Jonsson

Kedjor:
39 Per Svartvadet
79 Fredrik Warg
11 Thomas Enström

10 Per-Åge Skröder
24 Niklas Sundström
36 Mats Zucccarello Aasen

16 Tobias Forsberg
20 Oscar Steen
9 Magnus Wernblom

13 Marco Tuokko
29 Andreas Molinder
81 Ville Snellman
Kommentera

Petey21: Den här Tjära, eller vad den där knoggångaren nu hette, kan man inte värva lös honom?
Kommentera

Wayne Gresky: Aasen och Yetman väger som sagt alldeles för lätt, och dessutom finns det ett gäng lättviktare till i truppen. Så även om man sagt att man värvat färdigt så skulle jag vilja se en riktigt storväxt kille (190+ och runt 100 kg) med fysisk spelstil som kan kompensera för detta och bana väg för de småväxta killarna. Lee Goren hade varit perfekt men FBK nöp ju honom, men det borde finnas fler liknande spelare over there?
Kommentera

Poffa: Harri sade på årsmötet att han hade rapporter om vilka formationer som fungerade och att han nu istället ville använda försäsongsmatcherna till att röra om i grytan och se om han kanske kunde hitta några formationer som fungerar bättre.
Kommentera

Poffa: Känns som man inte behöver vara orolig över Tuokko. Han var en pina i Mora och har svårt att se att han inte skall fortsätta åka grillor och checka och tackla allt som har puck. En sådan har vi saknat och lyckas han med det så lär han väl kanske se till så att andra kan skapa chanser även om han inte är någon stor poänggörare själv.

Men då vi i laget nu har många som endera är små eller långsamma på skridskorna så hoppas jag verkligen Snellman också är en injektion av fart och checkingstyrka. Skulle båda två fungera så ser det ganska bra ut.
Kommentera

shinzawai: Äsch då, kom igen nu, var lite orolig. Då blir jag lugnare. :B

En femteplats känns i nuläget som ett bra tips.
Kommentera

Hawerchuk: Nervös? Nja, men jag är inte direkt positiv vad gäller "medaljsnacket". VF och LHC tror jag kommer att dominera. HV kommer att slåss där i toppskiktet också. Jag tror att vi får fruktansvärt svårt att skaffa hemmaplansfördel i kvartsfinalen med tanke på hur övriga lag värvat. Vi kanske blir femma? Jag har smittats av 2007 års säsong och nöjer mig inte med en femteplats, spö i kvarten och ett allmänt profillöst lag. Om ett par år så kommer man att vara tillbaka i "tjohoo sexa är ju skitbra gjort"-mode, men ja gär inte där ännu.
Kommentera

Wayne Gresky: Tyvärr är det väl så att vi nästintill helt saknar den spelartypen som bara går in och kör över motståndarnas backar, snor pucken och skapar chanser framåt. Skröder är väl den som är närmast till hands och Tobias Forsberg har förutsättningarna, men måste tillåta sig själv att göra det ibland. Sedan får vi väl hoppas att Tuokko också kommer in i det.
Kommentera

Poffa: Jag tror knappast Sundström, Svartvadet och Wernblom spelar ihop när serien drar igång, jag tror snarare att kedjan är ett försök att få dessa herrar att åka mer skridsko istället för att låta kedjekamraterna göra det jobbet. I den kedjan finns det nämligen ingen annan som gör jobbet.

Aasen och Yetman väger alldeles för lätt för att spela i förstafemman, iaf om vi ska föra matcher i anfallszon och inte bara satsa på kontringar, men jag kan ju bli överbevisad där när serien drar igång.
Kommentera

Mano: Tydligen var de ute på en promenad.

"- Nej, vi har gått om centrar och för mig är det personligen inget problem."

I övrigt får man väl säga att kedjan med Svarten, Susse och Werner känns dödsdömd. Susse vill jag se med Skröder och Aasen (Yetman när han kommer). Och Svarten med Salle och Molinder hade sina ljusa stunder ifjol.
Kommentera

Cyklob: Hägglund verkar vara av en annan åsikt kring Snellman. Vad det säger lämnar jag till var och ens egen analys.

allehanda.se/avdelning/sport/31029
Kommentera

shinzawai:

Det känns som att MoDo har lite av attityden:

"Vi vet vad vi kan, vi är så pass rutinerade att vi inte sliter ut oss och riskerar några skador så här tidigt. Vi väntar till våren då slutspelet drar igång."

Problemet är bara lag som sliter i 55 omgångar både blir bättre och tränade och mer samspelta, så när det väl är dags att gå in i slutspelet, har MoDo-spelarna inte en chans att hänga med.
Kommentera

shinzawai: Är du nervös inför säsongen?
Kommentera

Poffa: Åka på dyngspö mot SAIK med 73% juniorer är inte acceptabelt någon gång på säsongen. Tror du LHC, VF eller FBK skulle åka dit borta mot SAIK med det laget? Nä, jag hade förväntat mig mer. Försäsong är försäsong, men även om man är rostig bör man kunna kräva mer kvalité än så.
Kommentera

Skott: 45-22 säger väl en del, nog för att detta var AIK´s 3e match för säsongen är det väl ändå rätt att begära lite mer? Men resultatet i sig bryr jag mig inte så mycket om, försäsong är ju ändå försäsong.. Nu får vi hoppas vi förlorar resten också, allt för att upprätthålla sviten!

Nicklas Dahlberg tror jag kommer vakta SkAIK´s mål rätt ofta denna vinter.
Kommentera

NordaBoy: Det kan de säkert.
Kommentera

Dom som har sett matchen kan ranka dom 5 bästa i modo denna match
Kommentera

shinzawai: Du får gnälla bäst du vill. Själv väntar jag med att hänga någon.
Kommentera

shinzawai: SM-guuuuld, SM-guuuld, SM-guuld...
Kommentera

Poffa: Säg till när jag får gnälla.
Kommentera

MorganaLefaey: 4-0 Månsson 2 målsskytt
Kommentera

Lumber Jack:

:-)
Kommentera

3-0 till skellefteå och om man går efter vad som skrivs på NV-sidan så skulle jag tro att modo inte får mer avslut den här perioden än i förra. Ett mål hade väl i alla fall suttit fint.
Kommentera

Cyklob: Om han är dålig på grillorna så blir jag faktiskt fundersam på hur Harri kunde handplocka honom. Var inte ett problem förra säsongen att vi hade för många som var sega i åkningen. Inte behövde vi en till om man säger så. De skrev väl något med att han var väl scoutad och precis den spelartyp som modo behövde.

Får hoppas det är segheten av den hårda träningen eller något.

Huokko lär nog inte spela i sverige skulle jag tro.
Kommentera

mattias - 74: Nä, han är alldeles för bed rövad...
Kommentera

MODOJohan:

Dildomannen lär knappast spela i sverige så du kan ha dina fantasier för dig själv
Kommentera

Cyklob: Dildomannen? Nej tack
Kommentera

MorganaLefaey:

Nä Karln måste ju få tid på sig att visa upp sig, men han sa att det var nog en av dom sämre på ett par skridskor han hade sett i alla fall. Men som sagt man vet aldrig man får väll se vad han kan åsta komma.

För att lägga in en liten silly season sak bara Jan Huokko lämnar Leksand där har vi en högerskytt som vi kan ha i pp. Signa upp han på 1 års kontrakt.
Kommentera

Cyklob: Nu har jag väl aldrig trott att Snellman ska tillföra något. Men hade svårt att tro att han skulle vara sämre än någon av de som lämnade laget. Men man skall väl vänta och se vad han bjuder på i någon riktig match innan man hackar allt för mycket på karln. Var väl han som Harri handplockade och då kan man ju dessutom tro att han håller fast vid han lite extra även om han inte tillför så mycket. Nej nog hade man hoppats på i alla fall ett känt namn, men nu är det som det är. Men suger han så blir det nog en ny ganska snart efter seriestarten.
Kommentera

MorganaLefaey:

Ja det är väll dom som du nämde som är borta. Snackade nyss med kusin som är i Skellefteå och ser matchen han säger att Ville snellman blir nog inte långvarig i MoDo om det är max han går på idag.
Kommentera

1056758 · »