1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

506524 inlägg · 4103 ämnen

Saik-Modo 22/11

1640754 · » Till forumet

Sv: Saik-Modo 22/11

McFire:Jag missupfattade helt enkelt.

Kommentera

Carl Lejonkräk: De talar naturligtvis om nästa säsong då kontraktet löper ut efter denna, inte om nästa år som i 1 januari, som jag antar att du hakat upp dig på?
Kommentera

J F K:Men hur får ni bort lönekostnaden när han står under kontrakt? Sälja till Djurgården eller Örebro kanske?

Kommentera

Carl Lejonkräk: Det går som vanligt inte att räkna så. Alla juniorer som stannar över sin lön osv, vilket gör spekulationer som den där tämligen menlös. Vi får bort en dyr lönekostnad som kan användas till att spetsa truppen.
Kommentera

Rytter: Vilka ska tänkas ta över Påhlssons lön menar du?

Kommentera

J F K:

Ja det blir viktigt att sköta ekonomin i år samt att hålla sig kvar. Nästa år får vi nog lös Påhlssons lön, hans plats i tredje kanske t.ex Bengtsson kan ta ifall han utvecklas ytterligare av speltiden i AIK. Pengarna som frigörs kan sedan läggas på spets till förstakedjorna.

Det är ju först nu och säsongerna framåt vi ska skörda frukten av juniorsatsningen. Billigare spelare in i truppen som gör att vi kan lägga pengar på spets.

Kommentera

J F K:

Huvudet på spiken! Jag försökte mig inte ens på att jämföra spelarna, utan reagerar på dessa experter som får sitta i studion och snacka massor med skit. De som inte är insatta tar ju detta som sanning "för det har ju expterten sagt".

Har missat detta efter LHC matchen, men här är lite info till dom som tycker/tror att modo inte försöker ändra på något utan tänkt fortsätta med samma försvarsspel.

Ni har ändrat försvarsspelet, kommentar?

– Vi började för några matcher sedan att ändra och vi kan inte kräva att det ska sitta på en gång. Vi har tagit det stegvis och har fått korrigera och det här var vår bästa insats. Nu var vi tillbaka till det vi gjorde i fjol och prioriterade defensiven och då blir det tätare.

Känns det som ett nederlag att ändra spelidé?

– Nej, men jag måste korrigera en del saker. Jag kan inte bara "dum-hålla fast" vid någonting. Gruppen är med på det här eftersom det är så pass små korrigeringar, säger Anders Forsberg.

Kommentera

S-vikaren: Har inte McFire med flera dragit det här med Påhlsson hundra gånger redan? Inte mycket att göra åt nu, utan det löser sig till nästa säsong.

Påhlsson värvades inte ens som förstecenter och han har aldrig varit det i höst. Det är sorgligt att vi har experter som är sämre insatta än folk hemma i stugorna, men vi har väl de journalister/experter vi förtjänar när folk gillar att se den välklädda men odugliga Petter eller läser Roos som vet mindre om spelet än en hockeyintresserad tolvåring.
Kommentera

McFire:

Påhlsson är inte förstecenter. Bara för att hans lina startade matchen, så betyder inte det att han är förstecenter. Han centrar tredjekedjan.

Påhlsson tjänar mer än vad han förtjänar. Med den förmodade lönen på 200k/mån, så ska han producera mer framåt. 0,5 pÅ/match i snitt hade man kunnat krävt.
När han återvände från NHL, så var det en rimlig lön han skrev på för. Men han lever inte upp för lönen.
Just nu är det bara Ullmark som förtjänar att få en utbetald lön den 25:e. 

OBS. Jag söker efter en hederlig vuxen Öviksbo, som vill MoDo gott. PM:a mig, om du känner dig manad.

Redigerad kommentar

Kommentera

Rytter: Det är inte alltid så, men ofta. Det intressanta i Påhlsson fallet är dock att han varit för dålig för att vara både första och andra center sedan han skrev på men har betalt för det.
Påhlsson är finito helt enkelt, både färdig och klar.
Trist att Modo betalar hans tre år på dekis bara.

Jo jag förstod precis vad du menade med Nättinen då du tydligt skrev det. Jag skrev att jag tycker att han är jämndålig, alltså inte bättre senaste två matcherna än tidigare utan ungefär lika dålig hela tiden.
Sen skrev jag också vad jag ansåg om hans säsong hittills, bara för att du endast bedömer hans senaste två matcher behöver väl inte jag begränsa mig till det?

Bara för att jag inte håller med dig betyder det inte att jag "attackerar" dig, skilda åsikter är ju fullt normalt och själva anledningen till att det finns såna här typer av diskussions forum.
Kommentera

McFire:

Återigen. Pratar inte om Nättinens säsong som helhet. Läs vad som skrivs. Tycker han visat upp ett spel i två senaste matcherna som man inte såg i början på säsongen.
Kommentera

NoMercy:
Han började med jämförelsen mellan kaptener. Men Sanny och Tommy påpekade då att Påhlsson aldrig varit någon poängmaskin. Men det var då han drog till med " ja men 1p är för dåligt av en center i första kedjan" vilket är rent svammel av honom.

Sedan verkar vissa tro att kedjan man startar med och som gör första bytet är första kedjan.
Kommentera

NoMercy: Jo det var väl som kaptener för lagen men han talade också om bägge som första centers.
Nyström har väl dock koll på det jag nämnde, att Påhlsson värvades som det och framförallt, har betalt som det.
Kommentera

McFire: Sedan var det väl i egenskap av kaptener för de båda lagen som svammelnyström jämförde dem? Inte som 1;a centrar. Eller svammlar jag nu...

Redigerad kommentar

Kommentera

Rytter: Håller med, Flanagan såg bra ut i anfallszon och kunde hålla i pucken en del där, den biten behövs så vi kan få lite längd på anfallen också. Kanske kan Possler komma igång lite igen också med Flanagan och Olofsson som jag antar att man tänker sig testa. Hari är tyvärr inte bra nog för att leda en av de två första linorna anser jag.

Nättinen håller jag dock inte med om, tycker han är jämndålig.
Riktig floppvärvning det tyvärr, katastrofal minus statistik och ett ynka mål framåt. Inget lag lär väl vilja ta över hans kontrakt tyvärr då jag gärna ser att man skeppar iväg honom.
Kommentera

Rytter: Idag var han ju faktiskt det, förstacenter alltså, både i uppställningen innan och som startare av matchen och perioderna.
Men jag förstår vad du menar, tycker dock jämförelsen är klockren iaf eftersom Påhlsson värvades som det och har betalt som det. Man nötte honom som det förra säsongen och enda anledningen till att han idag inte är det är ju att han är för dålig, problemet är ju att han har betalt för att producera och dominera men nuförtiden inte ens kan dominera i tekningscirklarna.
Kommentera

Monno:

Vi måste få tillbaka Flanagan snart. Måste ha kreativitet i en andra kedja också. Hoppas nu inte det är allvarligt med Nylander för då är det riktigt jobbigt.

Nättinen verkar ha kommit igång mer och mer, bra mot LHC och bra idag, ser snabbare ut när han trampar på jämfört med tidigare på säsongen. 

Fan Tisdagens match mot Brynäs blir viktig, vinst och vi har bra kontakt uppåt, förlust och det är väldigt tungt.

Kommentera

Rytter: Vi hade Öhman som förste center. Ja menar, det håller inte.

Fast ska som klagade på bristen av juniorer och på hur slut Susse var bord ju va glad nu. ;-) :-P
Kommentera

McFire:

Återigen förstår du inte vad jag menar. Det jag emotsätter mig är att Nyström kallar Påhlsson för vår första center. Jag har överhuvudtaget inte försökt mig på någon jämförelse mellan spelarna.

Ifall man ska kalla sig expert så borde man kunna kräva att man har bättre koll på sporten man bevakar.

Kommentera

McFire: Forsell är en drömvärvning till alla lag i SHL. Ingen hemlighet att Påhlsson inte är det. För 3-4år sen var han det, men det är ju liten tröst nu.

Forsell är ju den spelare Anders Forsberg skulle välja först från nåt annat lag om han fick välja.
Kommentera

Rytter: Jävlar vad motsatt vi tycker i afton. Jag tycker en jämförelse för Påhlsson mot Forsell är klockren, Skulle gissa att Påhlsson tragiskt nog är dyrare men inte hälften så bra på egentligen någonting. Forsell är en stabil center och en av de bästa i serien defensivt, det som egentligen skall vara Påhlssons absoluta styrkor, defensiven, BP, tekningar osv, Forsell är där helt överlägsen Påhlsson. Offensivt är ju Påhlsson bedrövlig och helt ofarlig, där är Forsell ännu mer överlägsen.
Kommentera

ULTIMAVICI: Gav oss själva chansen till poäng, hur menar du då? Jag tycker precis tvärt om att vi var fullständigt chanslösa och nära poäng var vi ju absolut inte?
Kommentera

Men helvete Nyström din jälva tomte. Jämför Påhlsson och Forsell och pekar på att Påhlsson endast gjort 1p som första center jämfört med Forsells 12p. Kan man inte kräva att expeter iaf ska vara lite insatta i sporten dom bevakar?

Kommentera

Monno:

Ja ja var ändå inte i 6 mot 4 och 6 mot 5 vi förlorade matchen. Det är första perioden som ställer till det och vi kommer aldrig tillbaka efter det trots att vi får 1-1. 

Det vi får ta med oss är Ullmarks spel, ser ut som han är på väg tillbaka i form. Sedan börjar vi bli bättre i försvarsspelet, ser inte alls ut som mot Växjö och det är positivt. 

Sedan saknas ju Nylander enormt i en sådan här match, han kan ju kontra på egen hand och ge oss övertaget trots att vi knappt har någon puck. Måste få tillbaka Torp, Roche och Flanagan i spel snart för utan dom ser det tunt ut.

Grundström är en favorit, han går in och kör och smäller på. Han kommer vi ha nytta av.

Kommentera

ULTIMAVICI: Sen ska vi inte spy galla över laget nu, vi tar ett steg till en säkrare defensiv och det är fullgott för mig. SAIK får ett gratismål på en horribel utvisning, vi missar två frilägen.... Ja vi var utspelade men vi gav oss själva chansen till poäng idag även om siffrorna visar annat.
Kommentera

NuMo: Tänker man på trycket LHC satte på oss i spel 6/5 i slutet av förra matchen blir det rätt tragiskt att tänka på vårat spel 6/4.....
Kommentera

NuMo: Men ger bort 4-1! Så jävla dåligt agerande med öppet mål. Som att man bara var less på spela. Fy fan.

Redigerad kommentar

Kommentera

Rytter:

Fan tänk er Foppa komma fri och skjuta en meter utanför  i det läget...............................................................................................

Nä, precis. Det gick inte att föreställa sig.

Kommentera

McFire:

Är det bra jag eller ser inte Oscar Sundqvist ut som en rumpnisse i ronja rövardotter?

Kommentera

Rytter: Ja den var billig, kabanov söker den ser det ut som, ligger och åmar sig efteråt också som den pajas han är.
Kommentera

NuMo: Vi har som sagt inte domarn med oss helt..
Kommentera

NuMo: Hatar att gnälla på domarna, men vi får ju inte en chans...
Kommentera

NuMo:

Arto tycker inte det är utvisning på Grundström, då måste den varit helt feldömd.

Kommentera

Rytter: Otroligt Än en gång en utvisning i efterhand.
Kommentera

Rytter: Tyvärr så verkar vår motståndare inte bry sig det minsta av vårat "spelsystem".

Redigerad kommentar

Kommentera

McFire:

Nej nu med underläge 3-1 finns det inget annat än att ösa framåt. Skit samma om vi förlorar med 4-1 eller 5-1. 

Kommentera

Till alla som stör sig på Blomstens Modohat och att han ens får kommentera Modomatcher, sluta stör er. Gör som jag och se det komiska i det, sitter med ett flin hela matchen bara för att det är näst intill surrealistiskt att lyssna på en sådan kommentator. Och då ligger vi ändå under och är rätt utspelade under långa stunder.
Kommentera

Rytter: Jo och där håller jag med dig också. Känns som man måste fokusera mer på försvarsspelet helt klart, håller inte att fortsätta bjuda på så många mål och vara det lag som släpper in flest. Nu i tredje perioden lär vi väl chansa lite kan man tänka sig för som vi spelat hittills gör vi ju inga mål.
Kommentera

McFire:

Säger inte något om att vi gör en bra match eller ens att jag är nöjd. Säger bara att det ser betydligt bättre ut än jämfört mot Växjö samt att man inte behöver skämmas för att förlora borta mot SAIK-

Du kanske har missat att vi är indragna i en kamp på liv och död i botten och då måste man ju kunna se det positiva och att vi tag steg framåt. Hade vi spelat som mot Växjö hade det varit tvåsiffrigt nu.

Kommentera

Monno:Ja en kommentator ska ju vara objektiv i sina kommentarer.
Kommentera

Rytter: Nog tycker jag man kan skämmas när det ser ut som ett pojklag mot seniorer, det är ju inte en jämn match vi talar om, hittills är det ju en enorm utklassning.
Håller dock med dig om Ullmark, ser betydligt bättre ut och är väl anledningen till att inte siffrorna också är pinsamma.
Kommentera

ULTIMAVICI:

Visst att förlora borta är inget att skämas för. Det finns ändå ljusglimtar, Ullmark fortsatt bra, kan ha hittat formen, sedan är det betydligt bättre arbetsinsatts och försvar än mot t.ex Växjö. 

Kommentera

NuMo: Sen kan ju kommentatorerna vara lite mindre lyriska så fort Skellefteå gör nånting... Aja.
Kommentera

Monno: Haha jag? Det är alltså jag som är måttstocken?
Man märker att någon inte har några argument när man kör med "gör det bättre själv då!".
Kamma till dig.
Kommentera

Och där dog matchen på en horribel utvisning där domaren inte ens kan ha tyckt sig se en tripping.
Kommentera

Monno: Nu börjar raset
Kommentera

McFire: nu trycker de lite på gasen och vi är chanslösa.
Kommentera

McFire: Att vi drar på oss flest 2:or är ju inte konstigt när domarna söker efter utvisning så fort vi är metern från motståndarna...
Kommentera

McFire: Finner det högst tveksamt att du skulle besitta den disciplin som krävs dock.

Jahapp då låg vi under igen.

Men vad fan är det där för utvisning då??? Vi har ju inte domarn med oss heller direkt. Får väl vad man förtjänar...
Kommentera

Monno: Flinten i båset resonerar nog som dig, diciplin är mindre viktigt, huvudsaken man dyker upp.
Kommentera

1640754 · »