1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

506490 inlägg · 4103 ämnen

Seriepremiär 2008-2009

1063430 · » Till forumet

Sv: Seriepremiär 2008-2009
kaofl: ja vi få se hur det går för er mot HV?
Kommentera

NordaBoy: Tror vårat BP i Timrå är ganska bra ändå. Menar vi höll ju tätt mot er så då borde det ju räcka.
Kommentera

NordaBoy: Ja vårat BP har inte varit något fel på hittils... Måste ju ni ha upplevt under SCA cupen ;)
Kommentera

NordaBoy: det lär behövas!
Kommentera

Mathias: har ni tränat BP något? ni
Kommentera

NordaBoy: Ja lika bra du blir rädd. Jag vill då inte vara någon Modospelare längre fram och åka på en riktigt fettackling ;)
Kommentera

Gusse: Hoppas!
Kommentera

MorganaLefaey: Kikade i en hockeytidning och såg att Modo möter HV71 den 9 oktober hemma.Dagen innan den 8 oktober så har Hv match i Champions league.Det kan vi käna på då dom har både match och resa i benen.Samma sak händer den 22 oktober då Modo möter Linköpin hemma.Dagen innan har dom match mot Zurrich.
Kommentera

250kg kärlek:Tror inte jag ska försöka skriva då man mår som man mår. Men får en känsla av att han bara klippt och klistat från Elitsprospects och sedan säger att man är först med nytt och fint om elitserien.
Är nog ingen blogg jag lär följa i alla fall.
Kommentera

NordaBoy: Bloggaren bör känna till att Toukko stavas Tuokko, i alla fall om han vill göra ett seriöst intryck.
Tuokko vs Mäkiaho. Vilken fight. Låga odds på Mäkiaho...
Kommentera

Här går dom igenom nyförvärven

tobiasnordin.bloggsida.se/
Kommentera

MorganaLefaey: bara träna PP innan vi möter timrå 2 Oktober
Kommentera

NordaBoy:Tycker den där värvningen av Timrå känns som en vild chansning. En och en halv säsong där han producerat (iofs väldigt bra) men i övrigt bara en massa utvisningar. Man kan också fråga sig varför han spelade med 3 klubbar förra säsongen fastän han inte hade dåliga siffror i finland i alla fall. Känns som en spelare som lika gärna kan lyckas enormt som bli sparkad efter 20 omgångar. Som tur är för alla andra lag så säger ju killen att han lugnat ner sig en del. Ja då kanske man slipper en massa skador i alla fall.
Kommentera

Principen "lex Wayne" skapades när flera oberoende skribenter sa sig veta saker med hänvisning till sin magkänsla. Wayne Gresky förklarade då för oss att det ger dåliga resultat att tänka med magen.
Kommentera

hellge: Gnälla = osakligt och onyanserat klagandet. Går fetbort.

Kritisera = genomtänkt klagande med syfte att förbättra och/eller förändra. Otroligt viktigt för ett fungerande samhälle. Sånt gillar vi.
Kommentera

Över anrättningen stuvade makaroner och köttbullar till middag satt jag och funderade över det där med att ”om man inte är beredd att göra något själv så bör man heller inte komma med kritik.”

Jag brukar säga till mina adepter att: ”om man inte röstar får man inte gnälla”. Med det menar jag att är man inte beredd att göra lite uppoffring och samhällsnytta som att gå och rösta så bör man heller inte klaga.

Jag undrar om inte diskussionen nedan avhandlar samma princip. Jag tycker att samhällsmajje Lumber Jack få komma med det slutgiltiga omdömet i frågan och hädanefter får det bli ett prejudikat. Har vi tur får vi en lex Lumber, beroende på svartet. :)

Sen tidigare har vi ju den nu så vedertagna principen, "lex Wayne"
Kommentera

Lumber Jack:

Vilket?
Kommentera

hellge: "Jävla kommunistsamhälle!"
Kommentera

Wayne Gresky:

"Folk kanske är lite för intresserade av hockeyn?"

Det är en rätt trolig teori. Jag tycker samtidigt att jantelagsteorin haltar en del. Ta bara en sådan sak som entreprenörsandan som finns i Ö-vik. Den tyder på avsaknad av jantebeteenden. Jämför man med de övriga ångermanlänska städerna Härnösand, Kramfors och Sollefteå så finns det en helt annan entreprenörsanda här.

Personligen gillar jag när det sjungs på läktaren. Men jag är inte beredd att få stämning till varje pris. T ex har jag hellre enbart sittplats än en högljudd ståplats som bråkar och sjunger allt för mycket förnedringsånger.

Det har visat sig att bråk, misogyna, homofientliga yttringar skrämmer bort massor av köpstark publik. Då är jag hellre utan eftersom vi måste tjäna pengar, massor av pengar om vi vill vara med.
Kommentera

Wayne Gresky: Bara att köpa ett par klapp och klanghandskar och sedan sjunga. Du behöver inte dansa och stå med ryggen mot isen. Jag lovar.
Kommentera

hellge: Folk kanske är lite för intresserade av hockeyn? Personligen tycker jag att det är rätt svårt att ha hundraprocentig koll på vad som händer på isen och hänga med i klackens övningar samtidigt.
Kommentera

Poffa: Självklart måste det till någon form av förändring för att få dit röststarka personer. Men tror också att det måste till någon äldre med engagemang i toppen på ledningen för klacken för att kanske få igenom lite sådana tankar. Med äldre folk i klacken så blir uppträdandet annorlunda.

Tycker att sammanförande av ålderhemsklacken och den befintliga kanske kan bidra med lite behövligt till den befintliga och dessutom kanske locka lite folk att börja stå igen och på så sätt kanske inte göra så att alla äldre skämms för att stå där.
Kommentera

Visst kan det säkert finnas bättre sätt att marknadsföra sig på.

Samtidigt finns det säkert bättre sätt att ge konstruktiv kritik än att kalla folk för: "Martin Palm och de övriga mentala kalhyggena".

Det ligger som ett stort blött täcke av jantelag över alla försök att skapa lite inramning. Så fort någon försöker är det folk där och trycker ned. Nu är det inte bara kommentarer likt denna ovan som är problemet, jag och många andra har säkert fällt liknande både på nätet och IRL.

Egentligen är det svårt att förstå vad det beror på, vi bor trots allt i en byggd med mer hockeyintresse än på de flesta andra ställena och det borde finnas intresse att skapa stor ljudstark och färsprakande klack.

Jag har svårt att förstå detta, det kan väl knappast bara vara jantelag, missundsamhet och cynism. Det borde ligga mer saker bakom
Kommentera

Wayne Gresky: haha radikalt!
Kommentera

Poffa: Även de utvecklas blir äldre och får mer styrka i sin stämma. Låt oss hoppas de har kvar sin fina inställning om att skapa god stämning när de nått dit.
Kommentera

Poffa: Varför skulle man vilja stå obekvämt och se uselt på en kortsida när man har råd med en skön sittplats på en långsida? Det bästa sättet att få in en vuxnare publik på ståplats är att tredubbla priset på sittplats.
Kommentera

Poffa: Det är det jag undrar hurpass möjligt det är (att genom annan profilering locka till sig äldre människor).

Oavsett form kommer ståplats, flaggviftning, bussresor och gormande alltid locka fler yngre människor. Med det inget negativt menat, klacken är viktig för hockeybesöket, men just den biten kommer nog alltid locka fler yngre.

På högstadiet och gymnasiet brukade jag och kompisar skolka för att tidigare komma iväg med buss från Kramfors och vara i Kempis flera timmar innan matchstart, t,ex. Även om man fortfarande älskar hockey och Modo så försvinner ändå den typen av entusiasm då man blir äldre, och det tror jag gäller majoriteten.

Jag skulle tycka det var jättehäftigt om en hel kör äldre människor aslöt sig till kidsen för en stor och röststark klack. De skulle säkert ha jätteroligt med varandra också. Dock har jag svårt att se det hända i något större utsträckning.
Kommentera

spud: Så det är bättre att låta det rulla på utan förändring, bara för att inte cementera fast den negativa inställningen? Nåja.
Kommentera

Poffa: Men i och med att det enda du gör när du kritiserar den är att döda engagemanget slår det så fel, vilket jag knappast tror ditt syfte är. Och då du har en historia i klacken befäster du enbart den negativa inställningen till klacken och spär på "det var bättre förr" mentaliteten som supportklubben behöver slå sig fri ifrån och kunna bygga nåt nytt och bra för framtiden!
Kommentera

Deas: Långdans är bara en liten del. Just nu blev det den som fick åskådliggöra den mentalitet som finns i klacken.

"Majoriteten av klacken kommer alltid bestå av kids och det kommer märkas."

Vad tror du det beror på? Återigen, ska man dra till sig rösstarka (ja, jag väljer att använda det igen, då det är själva grundstenen för klacken) resurser måste man se till att profilera sig på ett annat sätt.
Kommentera

Poffa: Vänd på ditt resonemang så blir det ju plötsligt relevant. Så fort lite mognare äldre, med manliga röststarka röster kommer in i klacken så blir det nog slut på det pubertala långdansandet.
Kommentera

Att klacken spexat lite på en försäsongsmatch med 1500 besökare har jag svårt att se som något att reagera på.

Poffa: Du använder ordet röststarkt mycket nu för att just momentet du störde dig på inte går i lag med det. Dock tror jag knappast att just långdansmomentet är något klacken tänkt ägna sig åt på varje match, och jag kan omöjligt tänka mig att klacken i stort sett är inställd på något annat än att föra oväsen genom bra ramsor osv.

En långdans låter dock som en festlig variation att ta till ibland, och även om det inte hejjas/ropas under just den så tror jag säkert den bidrar till en uppslupen stämmning på ståplats och övriga delar av hallen.

Jag tänker inte säga att man inte ska säga något om man själv inte bidrar, den frasen är så gammal och har aldrig varit särskilt genomtänkt. Självklart kan man ge klacken tips och synpunkter även om man inte står i den. Dock förstår jag inte alls hur en plojgrej som långdans av klacken vid ett tillfälle under en träningsmatch kan väcka den typ av reaktion du nu nämner.

Majoriteten av klacken kommer alltid bestå av kids och det kommer märkas. Ja, om inte Öviks skara halvalkisars antal plötsligt skjuter i höjden. Fast det vore kanske mindre önskvärt, även om det vore mer röststarkt :)
Kommentera

spud: Få se nu, jag stod i klacken från 93-99. Åkte på bortamatcher, engagerade mig i klacken, drog igång ramsor och ställde upp för supporterklubben på många sätt.

Att man inte ska få kritisera bara för att man inte står där själv är ett totalt vansinnigt argument. Sedan kan du ta det där med "ständigt kritisera" och stoppa det någonstans. Klacken får beröm då de förtjänar det och kritik då de förtjänar det.
Kommentera

Poffa: Men i och med att du inte är med, gör du ju inget annat än att döda deras engagemang genom att ständigt kritisera den.
Vad händer när dessa människor ledsnar på att bara få reda på att de gjort fel? Är väl bättre att ha en grupp som försöker än ingen alls.

För att kunna kritisera denna grupp ska man nog förgå med gott exempel istället för att sitta och titta ner på dem.
Kommentera

spud: Du hänger inte med. Jag har inte sagt att de ska vara tysta, jag sa att de måste se till att marknadsföra sig på ett annat sätt. Något jag för övrigt har påpekat länge.
Kommentera

Poffa: Så till dess att de personer som just nu är i stånd att stå i klacken blivit lite mer manliga ska det vara tyst? Eller ska de som just nu vill stå i klacken få försöka? Eller kommer det helt plötsligt komma 200 mörka manliga röster från himlen sända och rycka upp klacken?
Kommentera

spud: Vad du tycker bekommer mig föga. Jag har min åsikt och jag tänker stå för den åsikten. Har man som mål att försöka få mer röststarkt folk till klacken måste man anpassa sig och på så sätt locka. Genom att bete sig som småungar får man inte dit folk, det är en mentalitetsfråga i Öviksområdet.

Det måste nämligen anses "manligt" att stå i klacken, för att Öviksborna ska göra det. Den stämpeln får man inte genom att dansa långdans.

Btw, jag om någon förespråkar inte den tysta normen.
Kommentera

Poffa: Sjukt dåligt att racka ner på personer som försöker. Blir illamående när jag tänker på personer som sätter sig i en övervakande ställning och ser till att den stillastående tystra normen ska vara evigt rådande.
Hade de kastat in saker på isen, eller på annat sätt betett sig illa kan det vara på plats med en markering, men att som du bara för att det inte faller dig på läppen hacka på personer som försöker skapa stämning, även i en tom hall, ger dig inget annat än en stor idiotstämpel.
Kommentera

Poffa: Man kanske skall försöka samla några ur den gamla klacken för att en match gå ner och hjälpa till och öka medelåldern i klacken med det dubbla. Var ju en trevlig dag det där, med mat och sång och hockey och sång. Sen kan man fundera på hur det skulle se ut om hela 401 var tom på folk.
Kommentera

hellge: Det kan vara den här du menar.

I övrigt håller jag inte med dig. Långdans är något man gjorde i skolan strax innan jul. Möjligt att överförfriskade personer kan få för sig att göra det på en julfest med företaget, eller liknande.

Men att göra det på 20 man, på en i övrigt tom ståplats bidrar inte till att få mer röststarka människor till klacken, utan tvärtom. Och det är röststyrka som verkligen behövs.
Kommentera

Poffa:

Det var en trevlig match den där julmatchen mot Timrå, det var också en, om det var året efter eller året innan mot Luleå när det var ett enorm drag och fyndiga ramsor.

Annars håller jag inte med dig om långdansande på läktaren

Som jag skrev på ett annat hak tyckte jag det var kul med lite långdans a la supportrarna till Englands fotbollslandslag. Visst var de för få och visst var det bara en vänskapsmatch med knappt 2000 i publiken, men det är bra att det finns de som inte är så stram och vågar bjuda på sig själva. Tänk hur det skulle se ut om alla satt med armarna i kors och tittade och dömde den övriga publiken. Vi har redan alldeles för många av sådana, alldeles, alldeles för många.

De som körde långdans borde bara byta låt till den som de brukar sjunga när engelska fotbollslandslaget spelar. Dessutom kan det bli fantastisk stämning om det inte är riktigt fullt och publiken drar igång ett sånt tåg. Gärna iväg på sittplats och snirkla runt och tillbaka till ståplats igen. Kanske bör de i så fall inte snirkla upp till 401 för att visa respekt för farbröderna där med armarna i kors :)

Är det någon som kanske vet vilken låt jag avser? I så fall länka gärna med några klipp
Kommentera

Paddan: När Martin Palm och de övriga mentala kalhyggena började fråga om vi var klara så kopplade vi in telefonsvararen.

"Vi på 401 är för tillfället på semester, återkommer 20/9. Lämna ett meddelande efter pipet. Beeep!"

Tyvärr är det tragiskt att se dem dansa långdans på ståplats efter en vinst mot Luleå i en försäsongsmatch. Själv kan jag bara säga att senaste gången det var riktig ordning och reda i klacken var den där julmatchen mot Timrå i Kempis. Gamla klacken samlades och dominerade helt.

Håkan Åhlund grinade efter matchen ut hos Freddan (som fick komma in i Timrås mål efter att MODO gjort 4-0 i slutet på första perioden) och undrade vad han gjort MODO-klacken.

"Visa pattarna, Håkan Åhlund!" :-)
Kommentera

Poffa: Hörrödu, poffelipoffa, vare nå tifosar och käcka ramsor då? Eller har ni på 401 helt lagt av er?
Kommentera

Sett tabellen på officiella? Snyggt. :)

Elitserien 2007/2008:
1 HV 71 55 31 11 13 3 4 +46 (178-132) 107
2 Linköpings HC 55 21 20 14 9 4 +13 (166-153) 92
3 MODO Hockey 55 26 7 22 5 1 +3 (153-150) 90
4 Färjestad BK 55 25 11 19 3 3 +22 (169-147) 89
5 Timrå IK 55 23 9 23 5 2 -2 (134-136) 83
6 Frölunda HC 55 23 10 22 3 4 +2 (159-157) 82
7 Djurgårdens IF 55 21 14 20 2 2 +6 (145-139) 79
8 Skellefteå AIK 55 19 16 20 2 6 -6 (135-141) 75
9 Södertälje SK 55 18 13 24 2 4 -6 (123-129) 69
10 Luleå HF 55 17 13 25 2 6 -25 (139-164) 66
11 Mora IK 55 17 13 25 2 4 -27 (133-160) 66
12 Brynäs IF 55 16 9 30 4 2 -26 (152-178) 61
13 Timrå IK 0 0 0 0 0 0 0 (0-0) 0
14 Djurgårdens IF 0 0 0 0 0 0 0 (0-0) 0
15 Färjestad BK 0 0 0 0 0 0 0 (0-0) 0
16 Frölunda HC 0 0 0 0 0 0 0 (0-0) 0
17 HV 71 0 0 0 0 0 0 0 (0-0) 0
18 Linköpings HC 0 0 0 0 0 0 0 (0-0) 0
19 Luleå HF 0 0 0 0 0 0 0 (0-0) 0
20 Mora IK 0 0 0 0 0 0 0 (0-0) 0
21 MODO Hockey 0 0 0 0 0 0 0 (0-0) 0
22 Skellefteå AIK 0 0 0 0 0 0 0 (0-0) 0
23 Södertälje SK 0 0 0 0 0 0 0 (0-0) 0
24 Brynäs IF 0 0 0 0 0 0 0 (0-0) 0
Kommentera

Swehockey har för övrigt ändrat målskytt på 2-1 nu, till Skröder.
Kommentera

qwertas: På reprisen på jumbotronen så syntes det rätt tydligt att det var Harjus klubba som styrde in pucken. Han sträcker sig fram för att bryta passningen, men styr den in över axeln på Törnqvist.

Själv satt jag på 401. :-)
Kommentera

Poffa: Och jag med!

Jag skulle kunna ha satt många kronor på att det var Snellman som styrde pucken. Dock skall det väl sägas att jag satt i en loge på andra sidan arenan.
Kommentera

I ÖA är det tydligen hockeygodis man bjuds på vid 2-1. Vad ÖA, och domarna med, missade var att det var Johan Harju som styrde in pucken i eget mål.
Kommentera

shinzawai: Stora stå Kempis 98-02 slutspel, det var grejer fullsatt när Modo kom ut till värmning..
Kommentera

1063430 · »