bisterfinnen:
Mina planer är defenitivt att dyka upp i #gubbklacken, btw borde det inte vara dags för en ny tråd? En hemmapremiärtråd?
Redigerad kommentar
J F K: Jo det finns flera olika sådana mediasystem ett vanligt är Interplay och ett annat är Dartfish. Jag tror att Modo använder sig av dartfish. I dessa program går det att analysera allt. Vill man kan man t.e.x plocka ut speciella spelsekvenser och skicka till spelarnas dropbox med kommentarer så att dom själva kan gå igenom varje byte, passning med mera.
Att gå över till att spela överbelastande i egen zon är mycket lättare än att träna in man/man. Jag gissar att alla spelare spelat med överbelastning tidigare dessutom.
En vecka med rätt övningar så börjar det fungera ok, en vecka till så sitter det. Sen är det upp till spelarna att göra sitt jobb.
Jag skulle byta direkt, innan nästa match om jag var Modo.
Sawchuk: Sedan såg jag någonting om att Huras har ett väldigt bra verktyg (en applikation) där man kan grafiskt se och visa olika sekvenser. Killen verkar ju vara en riktig hockeynörd som ser massor av matcher (alltså inte bara Modo). Jag tror efter vad jag hört att han kommer att förstå att man måste förändra spelsystemet. Det är bara att hoppas att han är så prestigelös som han säger till tidningarna när han säger sig vara en "professionell tjuv" som stjäl idéer och system av andra.
Vad jag är rädd för är att det i sådana fall ska bytas system och att det är som att börja om från ruta noll. Mitt förtroende för att de assisterande ska påskynda processen genom att kommunicera till spelarna fortlöpande är minst sagt begränsat...
J F K:
Så är det. Ibland kan det vara svårt att se från båset hur fel man ligger men jag hoppas verkligen att Modo har folk på läktaren som har översiktsblick och kan rapportera vad dom ser.
Hur som helst är det väldigt förvånande att Huras (om det är han) lyckats sälja in ett system som räknas som otroligt omodernt och svårt att genomföra i dagens hockey.
Ogie Ogilthorpe: Min jämförelse med Bäckman var bara att det tar tid innan ett system sätter sig. Jag borde inte frestats att svara på så korkade inlägg som jag gjorde där. Bäckman trodde ju faktiskt att han skulle få sparken vid juluppehållet.
Man hade ju önskat att Huras hade bättre assisterande som kunde pekat ut det vi supportrar sett. Modo KAN inte spela så korkat att vi ska jaga skiten ur oss till INGEN nytta. Vi hamnar ju bara på rygg på motståndarna.
För övrigt hade väl Bäckman Hållberg, Hedin, Jonsson, Kaberle och sådant. Det var duktiga skridskoåkare som hann med motståndarna. Nu har vi flera riktigt bra backar som dock inte har skridskoåkningen som sin största tillgång. Sundström var inte en lysande skridskoåkare, men var fantastisk defensivt tack vare sin placeringsförmåga och sitt sätt att läsa spelet. Hade man satt honom på man-man skulle han haft det mycket jobbigare (men säkert klarat det bra också tack vare spelsinnet).
Foppa såg ut som att han skulle kräkas av avsmak igår.
Man kan hoppas att svartvadet och foppa kallar upp Huras på kontoret och förklarar:
1. Zonspel skulle vara mer lämpligt.
2. Ska man spela man-man får man göra det bra mycket mindre aggressivt så man inte går bort sig. Vi har SHLs kanske tredje stabbigaste backbesättning efter Luleå och frölunda. Vad var annars tanken med det om vi inte ska utnyttja tyngden framför egen kasse?
3. Vore önskvärt att ytterforwards sjunker ner och hjälper i mitten.
Tar han inte in justeringar mot ett mindre aggressivt spel, så är det bara att ge honom foten. Det här är inte ett spel att bygga vidare på i SHL. Jag har ALDRIG sett en sämre defensivt genomförd match av modo. Vi ska vara glada att det inte var FBK eller SAIK, det hade blivit tvåsiffrigt. Jag gissar att det går helt OK att spela så här i mellaneuropa, för man blir inte lika straffad när man går bort sig som man blir i SHL.
Och jämförelserna med Bäckman haltar. Visst, det var 4 raka förluster i inledningen av serien tror jag, men det såg inte så tokigt ut. Det kändes som att "det här ordnar sig"...
Jesse: Du ser ju inte på. Du har nog inte sett en match skulle jag gissa.
Nu kommer jag inte svara dig längre då du inte haft ett enda vettigt argument hittills. Du vet inte vad du pratar om, utan förefaller som en total nybörjare med att titta på hockey.
Monno: Jag tror att alla självklart insett att defensiven var horribel. Det är väl en försvarsmekanism att inte uttrycka hur dålig den var.
Det känns som att vägvalet med mer utpräglat man-man är fullständigt dömt att misslyckas. Kanske Huras körde så i Ingolstadt/DEL ifjol med lyckat resultat, men jag tycker att Alavaara och Gradin borde kunnat förklara för Huras att det inte fungerar i SHL. Speciellt inte med det material vi har på backsidan.
Det var ju flera gånger våra backar i Örebros kontringar utmanade motståndarna genom att försöka trycka ut dem. Då Örebro hade bättre fart på skridskorna rundades vi tyvärr lätt. I de fallen (Lindgren, Whitney med flera) så borde backarna helt enkelt släppt ut Örebro på kanterna och säkrat mitten istället. Vi blir ju fullständigt vidöppna och det blir ännu värre när våra forwards inte hunnit med hem, för då blev Örebro i numerärt överlägset mitt i banan. Hade vi släppt deras forwards där ute på kanten så hade ju backarna haft mycket bättre läge att klara ett 2-1 eller 3-2, än att de som nu är utelämnade ute vid sargen.
Sawchuk: Frågan är ju då om Huras ser/förstår det?
Förstår att ingen inom Modo vill såga laget, men man kan ju inte missat att defensiven var totalt bedrövlig. Tycker de flesta uttalandena varit lite mer om att "ja jo vi måste få ihop gruppen etc. etc.". Ja ok! Men kan åtminstone inte någon inom Modo bara säga att defensiven var riktigt dålig kvällen till ära?
Blake:
Vi kommer inte att kunna spela man/man med storleken på ytterzonerna som vi har idag. Faktum är att 99.9% av alla elitlag slutade spela man/man redan innan man ändrade ytterzonerna för att överbelastning är så otroligt mycket effektivare. Färjestad spelade man/man i början av 13/14 och det gick ju också jättebra.
J F K: Vi vinner tekningstatistiken med 31-39 och tacklingarna med 13-17. Alltid något!
Inte för jag vet när vi delade ut 17 tacklingar? Visst var det några men 10st kändes det mer som. :P
Jesse: Du måste vara det sämsta trollet på den här sidan. Du kan ju ingenting om hockey ens. Det blir liksom inte provocerande när man inte har en aning om vad man skriver om.
För övrigt känns det som om tränarna måste tänka om. Vi har inte materialet för att jaga sådär i egen zon. Man var rätt ok i andra halvan av första perioden. Dels för att man inte spenderade tid i egen zon, men också för att man orkade. Det kändes som om luften gick ur spelarna, för man orkade helt enkelt inte åka omkring som yra höns. Då blev det mer och mer ensamattacker med tam skridskoåkning. Tagga ned försvarsspelet (lite som man spelar i BP) och kör inte skiten ur sig på att jaga.
Jesse: Hybrisen vet inga gränser hos Brynäsarna uppenbarligen.
Men jag, med det försvar vi visade upp igår så förstår jag inte hur vi ska ta poäng mot något lag alls faktiskt.
Att jag diskuterar detta med en som kan noll om hockey känns ju dock onödigt.
Redigerad kommentar
J F K:
Det är inget fel på laget förutom Torp och Hedman.
Modos problem är valet av grundspel.
Dom behöver lära sig hemgång i mitten med övergång till överbelastning i egen zon.
Dom måste lära sig räkna in både offensivt och defensivt och hur man använder sig av en hög trea. Slutligen måste dom träna på gap control med övergång till att boxa ut i slottet.
Detta tar med rätt memoreringsövningar max en vecka.
Jo, men jag inser mina begränsningar. Jag överlåter det till mäster!