1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 520226 inlägg · 4122 ämnen

Silly season - 2020

Sv: Silly season - 2020
KB: Vi har då inte haft flyt med skador genom åren och med framförallt hemvändarna !

Foppa, Pålsson, Per Edblom, Viklund och nu Hägga

Har säkert glömt nån !

Tyler Durden: Kom just nu på att jag behöver handla lite nya verktyg.

KB: Stämplar in på Bygma redan imorgon. Vilken chef! Tack för ett jäkla hårt jobb varje kväll Hägga.

M Horava: Nu blev man ledsen igen över att trotjänarna/hemvändarna Hägga, Toby och Hedman inte fick chansen att spela upp oss förra året. ;(

Tack för allt Hägga!

M Horava:
Egentligen utan lämnar första kedjan öppen för bästa möjliga kombo. Det är upp till honom

jonsson: Väntat, klokt och tråkigt.
Fin artikel av Julia där tycker jag faktiskt.

Tack för allt Hägga! Beviset att man kommer rätt långt på rätt inställning.

M Horava: Hägga grisar in sin bästa puck! Tack för ditt grisjobb Magnus!

jonsson: Alltså denna säsong !!!

jonsson: Nu är det nog många lövenfans som andas ut.. :-)
..oerhört tråkigt att han tvingas sluta karriären.
..men han ska veta att han fick mig att på allvar tro att "nu går vi fanimej upp till SHL!"

Tack för det Hägga!

jonsson: borde inte MODO Channel ha tränarintervju inför AIK-matchen?

Tack för allt Magnus Häggström

KB:
Den tanken har jag aldrig haft. Aldrig.

KB: I paketdealen kan sportchef Georgsson gärna också ingå.

(Skojar bara, vill ge Glader ett år till. Men vore intressant att se vad Georgsson kan göra med större plånbok och klubb)

Gavelo: Ibland så önskar en nästan att man var en sån där person som kunde byta lag. Men bara nästan.

De gör bra grejer i Luleå. Det ska dem ha.

Tarasov: Tycker vi tar en paket-deal från Västervik med Karlin + Fitzgerald och Kapla.
Han har väl varit skadad nu några veckor, men annars är Fitzgerald riktigt bra tycker jag. Potentiell förstacenter där.

Rytter: Fan man blir så avis på sambon, hon håller på Luleå, det är match, dom vinner en hel del, jobbar stenhårt, värvar bra, vinner matcher, gör snygga mål och det är glädje och vilja bland spelarna match efter match!

Som modoit är det nästan misär att se matcherna

Tarasov: Fimpade du Harju d.ä?

{8879}:

Alltså stannar han till nästa år blir han ju en riktig legend och förtjänar att nämnas tillsammans med de stora spelarna. Han har gjort mycket för klubben redan och ingen kan klandra honom om han drar, men väljer han att stanna visar han enormt hjärta och lojalitet mot klubben.

Så visst med en vision, rätt tränare bra rekryteringar så är det inte omöjligt att han blir kvar, men tror fortfarande chansen är liten.

Dock underlättar det ju en del i lagbygget att ha 1/3 av förstakedjan klar tidigt, underlättar förmodligen när man säljer in till förstacentern att karla kommer spela på kanten i den kedjan.

{9315}:
Jag har en känsla av att både Mikkelson och Viklund avslutar efter denna säs. Ser gärna att vi går hårt efter Asplund i Almtuna på backsidan där har vi en pucktrygg back.

{9315}:
Tycker din 4 ser mkt spännande ut.
1 Karla X -X
2 Mattias P - Felix O - Harju d.y.
3 Ohlsson - Rockwood -Strömgren/Haag
4 Sylwander-Aagaard- OP
Lindewall/LP

Sen får man ta en vända där, finns intressanta spelare i SHL, exv Johan Olofsson i Malmö om Karla drar. Även någon av Nookys kanadensare är intressanta. Västervik har en som ser spännande ut.

Rytter: Med nya tränare och en sportchef (Glader?) som tidigt sätter sin prägel på hur MoDo ska spela och tidigt får ihop 2st toppkedjor med tillhörande backar så är det nog inte omöjligt att Karla stannar. Killen har ju ett stort MoDo hjärta.

Sen får man väl se hur den här Kalle Anka säsongen slutar också...

Tarasov: Du och andra som har koll. Om det skulle finnas möjlighet kan våra 3 NHL lån ( Lindgren mfl) komma tillbaka nu efter den 15/2?

{9315}:

Jag skulle kunna tänka mig rockwood som andracenter nästa år, sedan ska allt krut gå till en förstacenter av hög klass. Vill även ha in en grym defensiv center som är vass på tekningar för att använda i tredjekedjan samt bp och i defensiva situationer i slutet av matcher när tekningsvinster är viktiga.

Tror att rockwood är rätt billig och har en stor uppsida, ser han som en potentiel assistkung lite liknande Ljunggren i mora.

Angående karla har jag typ gett upp hoppet på att behålla honom. Förra året hade han ju en svacka efter jul när det ryktades att han gjort klart med annan klubb, han bekräftade ju själv att han gjorde klart tidigt med sin finska klubb eller iaf bestämde sig, undra om det är samma nu han är redan klar för typ leksand.

KB: centrar är viktigast nästa år tycker jag. hade tyckt backar också men där är det typ fullt nu så svårt att göra något... sånt här tycker jag hade kunnat vara intressant:

strömgren-?-karlkvist
åhström-?-?
harju-?-ohlsson
sylwander-aagaard-OSKAR PETTERSSON
lindewall-tjernström-linus pettersson

KAPLA-corrado
dahlroth-ytterell
viklund-mikkelson
wallinder-lovric
styf-arvidsson

peters-williamsson

kapla är helt orealistisk tyvärr... :) och karlkvist drar väl också. men de fyra ? behöver vara extrem kvalitet. bättre centrar så har vi kommit en bit på vägen. hade gärnat skickat iväg några av spelarna med kontrakt men för sakens skull har jag inte gjort det nu.

ja chansning att ha strömgren och åhström så högt upp men chansar hellre med dom än med nån dansk som tröttnat på hockeyn om vi säger så :) frigör också pengar att lägga på ?

Nucky: Håller med. Niederbach har dock skrivit kontrakt med Frölunda nästa år. Han verkar inte ha något emot att spela j20 heller, så tror inte det finns någon chans att ta hit honom.

Steken84: Hade gärna bytt Rockwood mot Niederbach.
Tycker han tar kliv för varje match som går och bara blir bättre och bättre.
Gillar speciellt hans närkampsspel som är oändligt mycket bättre än Rockwood.
Tycker han är en hyfsat stark center på allsvensk nivå idag, och nästa år tror jag säkert han kan styra en 2-3 lina i ett bra lag.
Syns också att han har fint spelsinne, dock inte lika vass som Rockwood ännu men det lär komma. Påminner i passningspelet idag litegrann om Åhström.
Den sistnämnde är också en spelare jag vill behålla till nästa år, mycket pga att spelskickligheten på individuell nivå är vår stora akilleshäl i år.

KB:
Av de 3 föredrar jag Karlin

KB: Jag ser gärna både Karlin och Freddan

Smurfen: Oj, ja det var ett tag sen, då passar det ju bra att få möta dom nu då.
Vi behöver treor

Robin Ztorken L: Förutom dom tre poängarna vi har tagit mot dessa två lag så var 18 dec den sista trean vi tog

KB: TIK och Löven passar oss perfekt, det är väl de enda lagen vi lyckats ta trepoängare emot senaste 20 matcherna.

KB: Widebro sa i en intervju att det var många sökande och att det var ett helt annat underlag i år. Blir intressant att se vad det blir, men jag tror också att det till syvende och sist står mellan de tre du nämner med tanke på att man värderar kontinuitet högt.

{8399}: Glader och Karlin. Då kanske vi lyckas vinna mot Västervik också.
Verkar stå mellan Freddan, Karlin eller Sundquist som MoDo önskar till jobbet iaf. Skulle personligen inte bli jättebesviken över någon där.

Börja fundera kring sportchefsjobbet inför 22/23, och ha med Glader i åtanke beroende på hur han presterar sitt sista år.

Vi kan inte bygga ett lag utan varken tränare eller sportchef.

Steken84: Vad tror ni om tränare och sportchef i Modo nästa säsong?

Costanza: Vem vet kanske båda drygjävlarna blir kvar!

Modo 21/22

Ett allsvenskt lag som är skridskostarkt.
Uppladdat:

500x0-b8abd8b6-d065-40c2-9385-bf6f4296ff3f.png

fun fact, modo börjar få slut på tröjnummer tack vare alla spelare :) har ju en policy om inga nummer över 40 förutom i undantagsfall. de nummer som i nuläget inte är upptagna på ett eller annat sätt är 10, 19, 24, 39 (ser ni sambandet), plus 34/35. lovric står uppsatt med nummer 38 och ytterell fick förmånen att gå över 40 för att ta 44 :)

KB: 33/33 streaken börjar nu och sedan på E4:an.

Tarasov: Man får ge upp i hjärnan, men aldrig i hjärtat.

Tarasov: Aldrig för sent att dra igång en vinst-streak. Bara matcher kvar mot enkla AIK, enkla Västerås, enkla Mora, enkla Timrå, enkla Löven, enkla Tingsryd och enkla Karlskoga kvar nu.

Costanza:
Man ger inte upp förrän slutsignalen gått

M Horava: Ja, den trupp vi ställde på benen var dels för tunn och dels helt fel för spelsystemet. Man kan som jag tycker att spelsystemet aldrig kan fungera bra, men om vi bortser från den biten så var kravet på spelarna bra skridskoåkning och väldigt bra spelförståelse.

Vi plockade däremot mer traditionellt utifrån tänket att ha en offensiv och en defensiv back per backpar.

Centrar behöver vi inte behandla, för även om Gagnon hållit ihop så hade det varit för tunnt.

Ytterforwards är väl de enda som har farten. Hedberg, Ohlsson och Svenningsson är alla riktigt bra skridskoåkare, men tyvärr har ingen av dem riktigt spelsinnet.

Men, med mer pragmatiska tränare så tror jag att man kunnat göra rätt bra av materialet, men nu var vi helt låsta i att spela Hellkvist-hockey oavsett material.

Gavelo: Jag hoppas att man lärt sig att se till att ha ett lag färdigt tidigt, oavsett hur marknaden ser ut. Gladers styrka tycker jag är att komplettera under säsong. Det gör han riktigt bra.

Att få till rätt grund behöver han ju ha en tränare till hjälp där man måste laga efter läge, anpassa spelet och träningarna efter spelarna och successivt byta ut spelare så att man på sikt når den kompetens och spel man satt upp som mål.

MoDo kan fan fortfarande gå upp. Står fast vid att firandet blir här vid Dyngdiket.

J F K:

Klart att det stör truppen, men vissa förändringar kommer alltid att ske, finns ju inget lag vad jag vet som startar och avslutar säsongen med exakt samma trupp.

Kan man bara hitta en balans och ha en trygghet i föreningen och vara noga med vad man tar in så är det snarare positivt att kunna stärka upp de svagare delarna i laget eller täcka långtidsskador med några nya i truppen, någon ny i truppen kan ha positiv effekt då dessa kommer in med ny energi och höjer konkurrenssituationen.

Jag håller med i kritiken att vi haft en väldigt tunn trupp och agerat sent på att ersätta spelare som lämnat eller blivit långtidsskadade. Men är det någon säsong jag kan förlåta klubben för att vara restriktiva med pengarna är det en speciell säsong som denna där man inte kunnat göra en budget att förhålla sig till då man inte vet något om intäkterna.

Till nästa säsong hoppas jag dock att man lär sig av misstagen och går in med en starkare trupp för att sedan kunna krydda under seriens gång med 1-2 namn, men mycket bygger ju på hur skadefria man får vara samt att nyförvärven slår väl ut.

Så ett stabilare bygge med mindre chansningar är det jag vill se nästa år, sedan kommer vi såklart förstärka under seriens gång.

Kom på en till sak, jag tycker vi alltid varit dåliga att använda våra lånespelare på smart sätt, ofta tar vi in någon från en SHL klubb för att vara med ett par matcher vid skada, sedan har vi förbrukat ett lån där vi lika gärna kunnat tagit någon från div1 eller juniorlagen.

Ska vi ta in lån ska det vara mer av likt det vi gjorde med Niderbach, en spelare som stannar under säsongen och har hög potential att bli ledande i laget.

Detta har vi varit dåliga på medan andra klubbar har varit väldigt duktiga på att använda sina lån på ett smart sätt.

Ogie Ogilthorpe: Jag tror att tänket kommer lite från våra NHL-spelare där det var väldigt vanligt. Jag tror bara att det inte fungerar likadant i Sverige. Jag håller med om att man inte ska hålla på att ta in spelare sent, för det blir sällan lyckosamt.

Även i Löven verkar det som det varit störande med spelare fram och tillbaka.

{8399}: Vi har ju gjort det här misstaget förut också, inget nytt direkt. Vet inte hur många säsonger i början av 10-talet som vi har siktat på att "stärka upp" i mitten av säsongen. Effekten är att man oftast blir ointagligt efter från start, men även att lagdynamiken blir HELT fel. De spelare som är med från början känner sig utbytbara, de som kommer in senare är ofta legoknekta med lite tvivelaktigt hjärta för saken.

{8399}:

En normal säsong stämmer detta nog bra, men en säsong där man inte vet ifall det kommer tillåtas publik eller ifall det kommer komma mer statligt stöd så är det väl smart att hålla igen på budgeten tills det klarnar och sedan handla när man vet hur det slår.

Hade modo varit stabilt runt plats 6-8 så hade ju Glader istället hyllats för att han varit smart och restriktiv med pengarna i år.

Förresten hade det inte varit smartare av Brynäs att starta med ett starkare lag istället för att panikvärva massor under säsongen?

{8399}: Jag tror (utan att ha egentligen något på fötterna) att Glader underskattade marknaden.
Man gick medvetet in i säsongen med en ganska tunn trupp i hopp om att spelare skulle utvecklas.
Fredrik fick frågan och meddelade tidigt att det är färdig värvat för stunden men att man hela tiden ”sonderar terrängen” och dyker det upp något som passar så tar man den diskussionen då.
Men huvudmålet var att börja med den trupp som hade för att eventuellt förstärka upp lite senare under säsongen beroende på skador etc.

Vem kunde ana att vi skulle tappa våran huvudtränare, våran kanske bästa back och våran första center redan innan omgång 10?!, och resten är en enda lång huvudvärk där nästan allt har gått fel tyvärr.

{8399}: George och Tarasov har sagt hela säsongen att storplånboken måste öppnas. Så ett SHL-lag ska alltså ut. Va kul! Blir lite som med Timrå och Löven. En av er dryga jävlar blir kvar här, AHHH, HAAAAAAA!!!!!

« · 2150733 · »