1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

509072 inlägg · 4107 ämnen

Silly Season

« · 1753373 · » Till forumet

Sv: Silly Season
Robin Ztorken L: Jag undrar vem som rabblat det precis hela tiden sedan vi åkte ur?

Sedan tycker jag fortfarande att allsvenskan inte varit sämre sedan viasat gick in och sponsrade. Både toppen och bredden var sämre.

Tyvärr innebär det också att det blir svårare att ta sig tillbaka. Inget lag kan nog räkna med att göra som Leksand de närmaste 200 åren. Att ett lag kan vara så kopiöst utspelade och ändå vinna lär inte hända igen. Jag har aldrig varit med om en sju matchers serie som varit ojämnare och där det sämre laget vunnit. Aik var något bättre än khk i två matcher, men då var khk det sämsta laget i shl på länge ändå...
Kommentera

Tarasov: Lever gör han ju går och rabblar. Allsvenskan har aldrig vart sämre
Kommentera

Tarasov: Det blir väl mycke trashtalk när det står still ett tag i Silly Season, ska man tolka MrMadhawk rätt så fattas det 4 backar och 3 forwards.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Jag vet, det är det jag menar med tjurved. Det var mkt hans synpunkter som gällde, men många gånger också så var hans åsikter av bra klass
Kommentera

Tarasov:
Bra. Då vet alla att JFK lever.... Om man är intresserad av vad han tkr så svarar han säkert på bubblor. Fortsättningsvis kanske tråden kan användas till att diskutera "silly season"
Kommentera

Skrubben: Jag är mest glad över att höra hur han ska komma underfund med Modos agerande i HA... som vanligt mao fast i en lägre serie.
Kommentera

JFK 😍
Jag är glad att du lever! Jag trodde du hade tagit självmord eller nåt efter kvalet. Man saknar inte kon förrän båset är tomt. Välkommen tillbaka 😊
Kommentera

J F K: Du har ju kallat Huge för troll också om vi nu ska vara petiga.
Kommentera

Costanza: Jag köpte 3 plywoodskivor idag till takbytet, reducerat pris faktiskt, så du var spot on idag👍
Kommentera

J F K: Vi är alla dumma troll. I Timrå letar trollen dock efter billig plywood. Våra troll har ju hittat guld ett par gånger och hängt upp några tröjor i NHL 😛
Kommentera

modomille: Det är verkligen inte meningen att jag ska vara något fenomen.
Kommentera

J F K: haha välkommen tillbaka oavsett 👍🏼
Kommentera

J F K: JFK is making his comeback ;)
Kommentera

Carl Lejonkräk: Men du är ett troll. Du var den enda jag någonsin kallade troll..
Kommentera

Sven Tuta:
Mobbing... Tveksamt.
Kommentera

jorgens3:
Jag var definitivt inte bästa vän med JFK. Men ser ingen anledning att håna eller klanka ner på honom. Förstår inte poängen med att du berättar att han läser i forumet. Bubbla honom om du har nåt och säga honom
Kommentera

Sven Tuta: JFK var inte den mobbade utan han var en mobbare av rang som kallade alla oliktänkande för troll.
Kommentera

modomille: Play-Off kan ni klara, absolut.
Kommentera

jorgens3: Duktig kille, som har koll på oss.
Kommentera

Rytter: Carl Lejonkräk Pillar sig i naveln
J F K Läser i forumet | MoDo Hockey Sven Tuta Läser i forumet | MoDo Hockey

Kopiera från där man ser vilka som är inloggad=)
Så han läser ju iallafall än.
Kommentera

jorgens3: Det är klart att han gör, han är en Modoit. Vad är du?
Kommentera

Rytter: Han va inloggad nyss=) stod att han läste på modos forum
Kommentera

jorgens3: Det var rena mobbingen mot JFK. Jag förstår att han tackade för kaffet och drog vidare. Han var/är en bra läktarcoach men tyvärr lite för mycket "tjurved" i han. För min del får han gärna återuppstå här på forumet. En annan som också tackade för kaffet och drog var Örnen, samma sak där för mycket "vuxenmobbing".
Kommentera

jorgens3: Vad menar du?
Kommentera

Rytter: Är det JFK som försvann efter Modo åkte ur?
Kommentera

Tarasov:

Jo han glömmer man ju bort lite, men har också en del förväntningar på honom. Tycker att han presterade bättre än vad t.ex A Ottosson gjorde när han kom tillbaka från Mora. Sedan så gjorde ju han en del poäng i HA och Mora också.

Så med rätt utveckling så borde han kunna bidra med 30+ poäng över en säsong.
Kommentera

Rytter: Många verkar inte förstå att vi spelar i allsvenskan,Forwards sidan är av bra klass och det ska värvas in till på backen. Ett väldigt intressant lag.
Kommentera

Rytter:
Tror Jakobsson kan bli ett utropstecken i allsv.
Kommentera

Tror att spelarna för våran första och andra kedja nu är klara (tyvärr), kollar man igenom laget så tror jag i och med värvningen av Molin samt Svartvadets kommentar att han är tänkt högt upp att vi kommer få se följande kedjor.

Farley - Ritchie - Karlkvist
Molin - Rundqvist - Björklund

Våra bästa centrar i 1:a och 2:a, sedan två större rightare som är målskyttar i Björklund och Karlkvist, och sist två mindre spelare (Farley och Molin) med fart och teknik som kan sätta upp offensiven.

På pappret skrämmer inte dessa kedjor speciellt många, bara hoppas att AJ får ihop det och kan få upp spelarna en nivå till, för det kommer att behövas.

Skulle önska in minst 1 spetsspelare till för förstakedjorna.

Sedan lär man väl ställa upp med

Persson - Edblom - Jakobsson i tredje och Lyrnäs - Wahlgren - i fjärde

Detta är nog den uppställning av forwards vi får räkna med i premiären.
Kommentera

Rytter: Tror att receptet för att gå upp i SHL är en stomme av 26-27 åringar som är på gränsen till SHL kryddat med juniorer på väg upp i utvecklingskurvan. Juniorerna får dock inte bli för bra eller blir dom riktigt bra då har man bara ett år på sig att gå upp innan Frölunda etc snor dom.
Kommentera

Carl Lejonkräk:

Tror inte att resurserna för juniorerna kommer minska, man var tydlig med att man skulle ligga kvar på samma nivå för att bibehålla kvalitén. Men går det tungt ekonomiskt efter denna säsong lär man ju vara tvungen att börja skära även i juniorsatsningen.

Så länge man ligger kvar i högsta J20 serien så kommer man kunna attrahera talanger. Vissa kommer säkert söka sig till andra hockeygym men intaget bör vara tillräckligt för att fortsätta producera spelare av god kvalitet, och man får kanske satsa på att ta in mer lokala spelare, för om sanningen ska fram har vi ju inte haft någon nytta alls av t.ex Sandin eller Flood kanske bättre att satsa på lokala talanger som kan tänka sig att stanna (återväxten och grannens grabb). Sedan är det ju svårt att avgöra talang, den som är bäst vid intaget till hockeygym är inte säkert den bästa när man går ut.

Kortsiktigt tror jag alltså inte mycket kommer ändras, men långsiktigt är det en stor fara ifall J20 tappar samt att ekonomin gör att man måste skära i juniorbudget.
Kommentera

WarEvryPractice: Frågorna är dock många angående hur det blir med Modo i Allsvenskan, kommer resurserna till juniorhockey att minska? Kommer hockeygym att attrahera de största talangerna eller vill ....
Kommentera

Sv: Silly Season Kommentera

WarEvryPractice: Det just precis detta man som Modoit känner stolthet över! Tycker många här är alltför negativ hela tiden och inte stannar upp och tänker efter hur pass mycket MoDo berör Hockeysverige.
Kommentera

kulltorp: Alltså, en grabb som kommer till MoDos juniorsatsning har du djävulska möjligheter att bli en bra hockeyspelare.

Jag kan ju name-droppa ytterligare med:

Niklas Svedberg och Robert Hägg som spelade J18/J20/A-lag.

Jag tror Öviksgrabbarna Ludwig Byström och Victor Öhman kommer att bli etablerade elitspelare.

Redan färdiga SHL-spelare är Eddie Larsson, Magnus Häggström och Sondre Olden.

Leksand hade tre föredetta-MoDo-kids när de degraderade oss.

Alexander Edler fick tampas med Oscar Hedman, Tommy Wargh och Tobias Enström i J20.

Zucca och Alexander Steen var väl runt 20 när de kom till A-laget, och de verkar ha stormtrivts i staden.

Jag har faktiskt aldrig funderat vad "Heart Of Hockey" står för. Men jag antar att det handlar om

- Passion, alltså kärlek till sporten
- Historia
- Kunnande

Typ grejer som att:

- Supertalangen Mattias Karlin lämnar inte hockeyn när spelarkarriären kraschar. Istället går han en lång och osäker väg mot en tränarkarriär. Stan gläds när han nu nått ett superhäftigt delmål.

- Kempehallen var en av de första hallarna i landet.

- När Conny Strömberg och Stefan Öhman, med ålderns rätt, tappar lite fart på rören, så slutar de inte spela. Utan de bara fortsätter styra och ställa i Power Play som om inget har hänt. Och vi hockey-fans myser åt Stefans smartness och Connys poängplockande.

- Man lär sina barn att spela hockey

- Ångermanlands flickor har fyra raka finaler i stålbucklan, varav tre guld.

- Det var bara Luleå och Linköpings pengar som kunde få stopp på MoDo-Dam.

- Ångermanland grabbar vinner TV-pucken framför rekordpublik

- Att man önskar att "Viljans vackra namn" var skriven tidigare.

- Att MoDo berör mest av alla lag. Det är tex det mest klickade laget på Eliteprospects ( www.eliteprospects.com/teams_viewed.php?NationID=1&Nation=Sweden ). Skulle inte blir förvånad om MoDo forum var störst på den här siten med.

- Att man lyckas uppnå 5000 medlemmar, efter att man hamnat i sin största kris någonsin.

Fast nu är det ju som dav32 säger: "det handlar om 3p varje match". :)
Kommentera

kulltorp:

Angående: > Var Heart of Hockey har producerat så många elitspelare.

Jag har inte läst hela konversationen, men svarar ändå. Sorry om jag upprepar vad som tidigare sagts och missat target lite grann.

Men, men, hursom, jag kan dra en paj jag också:

Menar du allvar med att tex Ullmark är en medelmåtta? Killen spelar i NHL och tog plats i en VM trupp. Det är ju VM, KHL, NHL, SHL, Liiga, Junior VM för de andra grabbarna också.

Exemplen är många på att MoDo har en bra juniorverksamheten. Problemet är att man oftast inte kan dra nytta av den.

Men låt oss ta några exempel

1. I Tre Kronors World Cup lag kommer tre grabbar från Övik:

www.swehockey.se/ImageVaultFiles/id_119868/cf_78/roster_swe_wcoh_2016.PDF

2. Timashow är väl ingen MoDo produkt. Men han verkar ha trivts och utvecklats iallafall:

"Det var hur bra som helst. Jag fick bra förtroende och spelade hela tiden. De gillar kreativa spelare som kan hitta lösningar, det är bara titta på Peter Forsberg och Markus Näslund. Att komma dit var rätt." ( www.allehanda.se/ishockey/shl/timashov-om-varfor-han-lamnade-modo-och-uppvaxten-jag-har-inte-traffat-pappa-pa-fem-ar#Ishockey )

Jag ser det som ett tecken på att utbildningen är bra.

3. William Nylander flackar omkring, men han borde inte kunna klaga på sin utveckling under tiden i MoDo iallafall.

4. Jag vet inte om du ser Timrå som ett elitlag. Men MoDo-produkterna Jens Westin, John Westin, Andreas Molinder var ju kuggar i Timrå ifjol. Erik Nyström har väl också spelat hos er. Plus en hel drös med utlånade spelare som lätt går in och tar plats i truppen (förmodar jag iallafall, annars borde de aldrig ha lånats in). Så varför låna från MoDo när era juniorer är så duktiga?
Kommentera

Rytter:
Ang "heart of hockey" samt slogans, så är det redan avhandlat idag. Om nu Kulltorp tkr att Modo producerat dåligt med spelare som är elit på seniornivå så går det nog inte att argumentera för motsatsen. Det spelar ingen roll hur många namn som skulle räknats upp, han skulle nog ändå tycka att utdelningen var skrall...

Om jag hade fått välja mellan att producera 150 "elitspelare" på 10år kontra spela i SHL nästa säsong så vet jag vad jag hade valt iaf.
Kommentera

kulltorp:

Du har en ganska konstig måttstock ifall spelare som t.ex Olofssonx2 inte räknas. Spelar man i SHL så är man definitivt en elitspelare. Eller är det bara landslagsmän och NHL spelare som du tycker ska räknas in?

Vet inte vart du vill komma. Du tycker att Modos juniorverksamhet suger medan många modoiter är nöjda stolta över att vi lyckas få fram t.ex V Olofsson, Ullmark, Forsberg mfl de senaste åren och vi tycker att vår juniorverksamhet är helt ok, och rätt vad det är träffar vi rätt och en ny Hedman eller Forsberg dyker upp.

Snackas mycket om högmod bland modoiterna från andra lags fans, men när man ser hur du resonerar undrar man inte ifall andra supportrar sätter större krav på oss än vad vi själv gör. Du verkar ha sjukt höga krav på vår juniorverksamhet, hur tycker du Timrås motsvarighet står sig?
Kommentera

Rytter: Jag hör vad du säger men ser fortfarande inte var Heart of Hockey har producerat så många elitspelare.
Det är medelmåttor generellt.
Kommentera

kulltorp:

Du ställer samma fråga igen, men brydde dig tydligen inte om att läsa svaren du fick förra gången, så vi tar det igen.

" Men frågan är vilka elitspelare som kommit ur Modos organisation de senaste 10 åren"

Hedman, Olofssonx2, Grundström, Kempe, Hedberg, C Bengtsson, Ullmark, Hari, Forsberg, Carlsson osv.

Det är ju hur många som helst som fått chansen (modo har varit ett av lagen som låtit flest juniorer prova på spel i SHL) och tagit första steget genom spel i SHL med Modo. Eller räknar du inte dessa som elitspelare? Eller har du inte följt modo och SHL senaste åren?

"Spelare som fått chansen i Modo och tagit det sista steget till elitspelare via Modo hockey?"
Hit borde vi väl räkna Emil P, fått chansen att gå från HA och få en ledande roll och utvecklats till en riktigt bra SHL center. Eller vad menar du?

"Och nu när.msn tagit steget ner kan man tycka att det borde flöda över med egna talanger

Olsson som målis
Leman, Lindgren och Sellgren på backsidan
Wahlgren, Ståhl-Lyrenäs, Jakobsson, bland forwards (kommer säkert fler som får chansen under säsong)

Vi kan ju inte kasta in hur många juniorer som helst, måste ju få ihop ett lag också.

Så jag förstår fortfarande inte vart du vill komma med ditt snack om att modo inte är med och utbildar och producerar spelare längre.

Problemet är väl att alla utifrån räknar med att det ska komma en ny Forsberg, Sedins, Hedman eller Näslund från modo och det är det man jämför mot , så man märker inte när klubben producerar en eller två Olofssons eller andra stabila SHL spelare.
Kommentera

Mydar: nä men det behövs ingen sandlådenivå. Timrå har inte haft ambitionen att vara Heart of Hockey direkt. Men frågan är vilka elitspelare som kommit ur Modos organisation de senaste 10 åren. Spelare som fått chansen i Modo och tagit det sista steget till elitspelare via Modo hockey?
Och nu när.msn tagit steget ner kan man tycka att det borde flöda över med egna talanger. Jag kan inte de det hända.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Intressant läsning. Jag kommer att hålla en extra tumme för Emil i vinter.
Kommentera

Carl Lejonkräk:
Då är det iaf en kille som sköter kosten och håller sig borta från alkoholen.
Kommentera

dav32: Ja det där inlägget var ju faktiskt nästan vettigt! Jag får nog hålla med nästan. :-)
Kommentera

Rytter: Vi har ju även fostrat (kan man väl ändå påstå) Adrian Kempe som draftades högt 2014. Är de någon av de vi tagit fram sen Hedman så anser jag att Kempe är den spelare med högst potential att bli en ledande spelare i NHL. De är ju ändå målet med ungdomsverksamhet kan jag tycka... Ett extra plus är att han är från närområdet.
Kommentera

jorgens3: Klart de vill gå upp med en gång, men värvningarna talar kanske inte för det såvida inte alla höjer sig, eller att AJ får alla dra åt samma håll.
Kommentera

jorgens3:
Bra analys
Kommentera

Tarasov: Lite förvirrad vart ni siktar? Borde ju så klart va att gå upp direkt men har ni ens bäst lag i Allsvenskan?

Gillar tränare Andreas och tror han kommer lyfta mångas spel iallafall.
Kommentera

Monno: det handlar om 3p varje match, nykterister är intresserad av värdegrund men klubben behöver P.
Kommentera

« · 1753373 · »