1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

503366 inlägg · 4098 ämnen

Skellefteå-MoDo 2008-12-06 KL:18:30

1097138 · » Till forumet

Sv: Skellefteå-MoDo 2008-12-06 KL:18:30
Lumber Jack:

Kan dom inte ens träffa ett mål nu, när dom dessutom blir straffade med att hämta pucken i djupsnön vid miss, då lär vi om 10 år se en ny generation hårtskjutande backar a'la Kenneth Kennholt ;-)

Jag har två töser, så dom tror jag inte vi kommer att få se i någon större utsträckning, men någon av grannpojkarna kanske..
Kommentera

Gidde: Med andra ord kan vi förvänta oss en generation med lättjefulla snipers om c:a 10 år. Vigörgärnamålbaravislipperhämtapucken-generationen.
Kommentera

Petey21: Kul att du tar upp ett ämne jag tänkt på en hel del.
Läste en artikel om Marcus Näslund för några år sedan hur han varje sommar i unga år stod och nötte på en massonit skiva och ett mål av trä med små hål i .
När man läser om stjärnor så märker man ofta att det är mängd träningen i unga år som gett resultat,
Nu tror jag inte man kan tvinga ungarna till sånt men väl uppmuntra.
Kommentera

Paddan:

Jag var ute och spolade vår egen månskensrink igår kväll.
Där är det full rulle, barnen i kvarteret åker skridskor samt skjuter många puckar mot mål.

När dom bommar mål, vilket dessvärre händer rätt ofta, då är det tråkigare.
Det saknas nämligen sarg, så då får dom klampa omkring ute i snön och leta :)
Kommentera

Paddan: Det finns för få månskensrinkar nu, men man kan träna skott även på hemmaplan, både jag och mina kompisar använde garagedörrarna som mål på den tiden det begav sig, och trots fädernas förfäran över att de stackars dörrarna nästan såg ut som plockepinn så fortsatte vi det eviga skjutandet varenda vinter. Och på somrarna tog vi fram spånskivor som underlag att skjuta ifrån.

Men det är klart, numera kanske kidsen hellre sitter med handkontrollerna till Nintendo Wii och får sin fysiska träning på det viset, än att vara ute i ur och skur och nöta slagskott mot garageportarna.
Kommentera

Poffa:

Tala för dig själv. =)
Kommentera

Petey21: Jag som trodde att det fanns för lite månskensrinkar nu, så spelarna har aldrig fått någon riktig skotträning innan de kom in i den organiserade hockeyn och under tiden de spelar. Fram med isskrapan bara!
Kommentera

knaskamilla: Vad tråkigt ni skulle få det.
Kommentera

Gidde:

Fan, vad lugnt och skönt det skulle bli.
Kommentera

Poffa: Anledningen till att så få spelare skjuter är att Lonken gett dem skottförbud för att inte riskera att så många klubbor går av eller att nöta ner issot för mycket, och därmed spara pengar till den tydligen hårt ansträngda ekonomin. Ulmer var nog inte informerad om detta.
Kommentera

Poffa: Warg har ju 63 skott på 27 matcher, det är inte så illa.
Kommentera

shinzawai: Nej just ja, vad är det man kallar det. "För den händige" tror jag det brukar stå i annonserna.
Kommentera

Poffa:

Dom måste fått grymt bra passningar där det räcker att bara hålla klubban i isen, om man tänker på att dom du nämner faktiskt gjort mål denna säsong.. ;-)

Men jag håller med, det skjuts alldeles för litet!
Kommentera

Wayne Gresky: Jo, men att två enskilda individer vet hur man skjuter innebär ju inte att resten gör det. Hållberg, Hedin, Viktor och Warg har väl inte höjt klubban en enda gång så här långt under hösten.
Kommentera

Paddan: Finns inga fallfärdiga ruckel i Köpmanholmen.
Kommentera

Poffa: Så får du akta dig för såna där brynäsare. De försöker säkert bara pracka på dig något fallfärdigt ruckel i Köpmanholmen som hålls samman av idolbilder på Lars Jansson.
Kommentera

Poffa:

Ego!!
Vid förlust så kan jag ta över din 401:a resten av säsongen, du lär inte vara välkommen tillbaks! ;-)
Kommentera

Gidde: Jag ser det snarare som att det är dags att bryta trenden. Och missa ett tillfälle att bli bjuden på resa till Gävle, se hockey, äta god mat och få inta "förfriskningar"? Nä, någon måtta får det väl ändå vara på vad jag kan offra.
Kommentera

Poffa:

Stanna hemma för f-n!!
Ibland måste man offra sig, det borde väl även du förstå?
Kommentera

Det behövdes 1½ dygn för att jag skulle få se matchen, men nu så.

För det första. Jeff Ulmer, tack o tack o tack. Förklara nu för övriga i laget också att det är helt okej att skjuta. Ha skotträning med backarna och få ledningen att utlova 100 kronor extra i lön för varje skott på mål. Det lönar sig att skjuta, goddämnit.

För det andra. Vi har en hel del tur under första halvan av matchen och SkAIK kunde mycket väl ha vunnit matchen där. Vi får tacka gudarna och Krizan för att vi har möjligheten att vända matchen till vår fördel.

Kan vi hoppas på vinst borta mot Brynäs på torsdag? Tveksamt, undertecknad ska se matchen på plats och med tanke på mitt fantastiska bortafacit så talar allt för förlust. Senaste gången jag, på plats, såg MODO vinna på bortaplan var väl i mitten av 90-talet, typ.

Kommentera

Paddan: Chef S har ju faktiskt skjutit flest skott av alla i serien. Dock har han slutat med att göra mål nu och istället övergått till geniala greskypassningar.
Kommentera

Lumber Jack: Fast nu tycker jag att Jeff Ulmer får sköta skotträningen i MoDo, och visa att det faktiskt inte är förbjudet att skjuta så fort man får möjlighet.
Kommentera

Medan vi ändå är inne på Expressenspåret. Kvällsmatcher på lördagar kanske inte passar alla.

www.hockeyexpressen.se/elitserien/1.1394694/modo-vande-och-vann-i-sudden
Kommentera

Kul att Modo har en ny Kuusela och att klacken hördes så bra idag!
Kommentera

Cyklob: När Hållberg och Jonsson är tillbaka vore det resursslöseri att värva två backar. Vi kan spela bra hockey, det har vi visat tidigare den här säsongen. Det finns inget som säger att vi inte kan hitta tillbaka till det.
Kommentera

Cyklob: Hedin är bättre när han får spela mycket, han har helt klart potential att spela bra backspel. Wargh känns som en tillgång i det offensiva spelet och var vi ett topplag som mest låg i anfallszon så skulle jag inte ha så mycket emot honom. Däremot är han en klar säkerhetsrisk i egen zon. Kurvinen känns som en nödlösning. Westin borde inte spela mer i elitserien den här säsongen. Tveksamt om han ens håller allsvensk klass i dagsläget. En ny back kan vi hoppas på, undrar vad som finns ledigt?
Kommentera

Lumber Jack:

Håller med sådana spelare som Hasse som vi har för lite av, måste ha backar som kan flytta på motståndare framför eget mål.

Kommentera

Cyklob: Tråkigt att höra. Hasse kan ibland vara kantig och dan, men han behövs. Vår backbesättning är ett tiotal kilo för lätt per gubbe. In med lite kött!
Kommentera

Hawerchuk:

Så du tror om vi värvar 1 ny back så är det löst med försvaret ?. Det tror jag knappast vi behöver i alla fall 2 backar så vi kan få 2 backpar som klarar av att spela.

Och ja jag vet det kommer knappast hända, men tror nog många andra sportchefer hade gjort betydligt större ändringar.

Kommentera

Cyklob: Det kommer aldrig att hända, det vet du. Dessutom håller jag inte alls med dig om Hedin och Kurvinen. De duger gott som 5-7. Vi behöver mer bredd. Westin måste få vila innan vi bränner honom totalt. Wargh är jag mer osäker på. Jag har tidigare sagt att han inte håller. Men det går inte att komma ifrån att det är en av de få backar det händer något offensivt med.
Kommentera

Lumber Jack:

Träffade Micke P, förra helgen då sa han att Hasse troligen inte spelar innan Jul i alla fall. Tom med han tyckte att det var dåligt att man inte förstärkt laget.

Kommentera

MorganaLefaey: Jag kan nog hålla med om han vi skulle behöva en klippa till där bak. Speciellt när Hedman försvinner några matcher. Säga vad man vill om Victor och hans blunders, men han spelar betydligt rejälare än alla andra där bak. Timander räknas inte in i diskussionerna längre. Han är en klass för sig.

Jag är säker på att det kommer en vad det lider.
Kommentera

MorganaLefaey:

Hedin,Westin,Kurvinen,Wargh håller inte för spel i elitserien så enkelt är det bara. Och det gäller över alla matcher hittils, vi måste ha in nya backar och det räcker inte med 1 back utan minst 2 helst 3. Skicka iväg lite spelare och plocka in nya, handlar inte bara om värva men man måste ju givetvis göra sig av med dessa spelare för frigöra pengar till nya värvningar.

Kommentera

Lumber Jack: Hedin och Westin är inte bra, men Wargh gör en hel del  rätt idag och Kurvinen kan väl knappast få underkänt, även om han borde ha skitit i pucken och direkt plockat bort spelaren istället.
Kommentera

Wayne Gresky: Skulle tro att han bänkades. Men har ingen info alls. Hur som helst så är det en mycket bättre insats än vad man sett under november-december so far. Man försöker göra det enkelt, men ibland skiter det sig.

Att man tappar 4-3 är nog till 50% looooser känslan som smugit in i laget. Hade man haft flyt ett antal matcher så hade pucken garanterat studsat annorlunda. :)

Man ska va glad för 2p, men tyvärr så behöver vi mer än 2p för tillfället.
De andra lagen runt omkring oss fick med sig 3 så i alal fall viktigt att inte tappa för mycket.

Med någon stark defensiv back som stärker upp försvaret så kan det här gå väl.

Kommentera

Wayne Gresky:

"Ulmer gjorde tre mål men när Aasen är tillbaka så får han spela med Svartvadet och Steen."

Kul med lite otydligheter från Gresky. När du säger han menar du då Ulmer eller Aasen? :)
Kommentera

Hawerchuk: Bra val. Bortsett från 4-4 såg backspelet mycket bättre ut efter det. Jag tycker tom att Wargh var ok idag.
Kommentera

Cyklob: Vi måste i alla fall få tillbaka Hasse. Hur länge till kan han tänkas gå och dra benen efter sig?
Kommentera

Wayne Gresky: Det har du rätt i. Warg behöver killar omkring sig som är skridskostarka. Men jag vill ändå se lite mer hos Warg. Lite mer krossa, kötta, slakta.
Kommentera

Wayne Gresky: Han bänkades enligt Sedin.
Kommentera

Återigen, gick Westin sönder eller bänkades han? Annars står vi där med fem backar och kanske fyra när Hedman spelar JVM.
Kommentera

Skön seger som fan och viktig med. Men jag hoppas fortfarande att Ecke plockar in minst 2 nya backar, det ser verkligen inte bra ut bakåt allså. Sedan om Krizan vill lämna laget så behövs ju givetvis en målvakt med.

Kommentera

MODOJohan: Jag tycker att Warg-femman såg bra ut. Fredrik är alltid mycket bättre när han spelar med killar som åker mycket skridsko. Ulmer gjorde tre mål men när Aasen är tillbaka så får han spela med Svartvadet och Steen.
Kommentera

Lumber Jack: Tycker även att vi fick domaren med oss en match och inte bara mot oss.Salle kunde ha blivit utvisad för sin vänster i tredje perioden.Men det var bra att vi annars inte drog på oss en massa onödiga utvisningar.
Kommentera

Vi har ett angenämnt problem om det visar sig att Ulmer funkar svinbra med Susse när Zuccarello kommer tillbaks...

Zkröder, Zuzze, Zuccarello. Tre Zätor är fler än en Zäta! Zå zuck on that vovvarna!!
Kommentera

Salle: Den tar dessutom på Krizan innan. Det

Det är i alla fall skönt att vi tar två poäng, trots att vi blir rånade på den tredje. Men Saik har flyt och får ett par riktiga skitmål.

Ännu trevligare att Ulmer satte igång och producerade på en gång och inte blev en spelare som bara far runt och funderar varför det inte fungerar. Även Yetman producerar, alltid trevligt.

Åsså Heja Salle!
Kommentera

Fy fan, det är jobbigt att vara supporter. Inte fan har jag bett om det. Hur som helst blåste jag faran över efter segrarna mot SSK och LHC, vilket var helt åt helvete alldeles för tidigt.

Nu vinner vi trots att vi förlorar en poäng, vilket jag kan stå ut med. Detta var ett trendbrott. Vi vann dessutom för första gången mot SAIK i Schtaan på 19 år, tror jag.

Ulmer går in och ger energi vilket är precis vad som var tanken.

Martin S la fram en del mycket intressanta fakta på bloggen. Dessa siffror var inför kvällens match:

2007/08
Matcher: 29
Poäng 40:
Gjorda mål: 67
Insläppta mål: 77
Antal spelare top 25 poängligan: 0

2008/09
Matcher: 29
Poäng 39:
Gjorda mål: 81
Insläppta mål: 92
Antal spelare top 25 poängligan: 3

För att jämföra MODOs svarta november kommer här antal spelade matcher under november månad.

2007/08
Antal matcher under november: 9
Vinster: 3
Vinster efter OT: 1
Förluster: 5

2008/09
Antal matcher under november: 11
Vinster: 3
Förluster: 8
Kommentera

Salle: Det är ju för att Kurvinen bestämmer sig för att vare sig ta puck eller spelare.
Kommentera

1097138 · »