1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

507072 inlägg · 4104 ämnen

Södertälje - MODO Hockey 2007-11-01

935990 · » Till forumet

Sv: Södertälje - MODO Hockey 2007-11-01
shinzawai:

Du som såg matchen live, jag skulle förståss vilja veta mer om gårdagens match. Hur var Axa Sport Center, fuskbygge eller klass? Hur var stolarnas stoppning? Hur var sportbarerna? Hade de kravmärkt kaffe? Var Björn Borg där? Hasse Tellemar, Salem Al Fakir? Hur var hemmapubliken?
Kommentera

Wayne Gresky: Stackarn...
Kommentera

Wayne Gresky: Usch då!! Oraklet har ju sagt åt KK att inte ge intervjuer! Dvs torsk imorrmn då...
/Oraklet II
Kommentera

Titta han snackar!
Karol alltså, om Döme och säsongsinledningen mm.
Kommentera

shinzawai: Klacken hördes även bra i TV. De har även uppmärksammats i lokalpressen. Ur TÅ:

"Säsongens mest röststarka bortaklack hittills gästade Axa Sports Center. Och de hundratal Modosupportrar på plats hade säkert roligt."
Kommentera

Bortaklacken i Södertälje har fått alldeles för lite cred tycker jag. Jag satt på sittplats snett ovanför bortastå och trycket de tappra hjältarna fick till ibland klår genomsnittet av det vi hör på hemmaplan. Också härligt att se så otroligt många Modoiter flyga upp vid de fyra målen, kändes nästan som hemmaplan ett tag, man såg Modoiter överallt.

Heja gårdagens bortaståhjältar, heja heja!
Kommentera

Poffa: Med tanke på att Wargh och Öberg blev skadad torde den tidigare logiken runt avstängningar leda till att Werna blir avstängd. Spännande.
Kommentera

NuMo: "Jag kollade med Jhonas Enroth också. Hans bild av de två första Modomålen var så gott som likadan...." Wernblom stod och styde skott, han slog till så studsade pucken till och gick in via skuldran" sa Jonas om det andra våldet."

Jaha, kommer disciplinnämnden utreda om Werner ska få avstängning för misshandel, nu?
Kommentera

NuMo: Även Marie Hallman verkar vara psykolog.

Är det verkligen så att en vinst i hockey betyder att man har självförtoende och en förlust att man inte har det? Eller att en vinst borta mot Färjestad betyder att man får självförtroende men att självförtroendet oförklarligt förångats till nästa match, som då naturligtvis blir en förlust. Jag vet inte, men konstigt är det.

ex.

Spelarna säger att de har självförtroende, trots förlusterna, frågeställarna (Hallman?) verkar ta för givet att det är försvunnet.

"Självförtroende har vi väl, det är inte i botten på något vis men vi bjuder Modo på alldeles för mycket" (SSK-backen Daniel Josefsson svarar på frågan om vars självförtroendet efter segern mot Färjestad tagit vägen."

"Självförtroende det har vi men det låser sig. Tråkigt att det blir så inför hemmapubliken, de var värda mer. Och vi vill spela så bra men räcker inte riktigt till" (Klasen såg minst sagt bedrövad ut.)

blogg.expressen.se/cityhockey/entry.jsp?messid=301957
Kommentera

Poffa: Att ligga trea från slutet med +1 i målskillnad är ju lite... annorlunda.
Kommentera

Wayne Gresky: Det var ingen båskant inblandad denna gång, då har du missuppfattat.
Kommentera

NuMo: Vad är det med Wargh och båskanten? Det är ju andra gången på några matcher han är där och ska göra illa sig. Håll dig ifrån båset pöjk!
Kommentera

bisterfinnen:

Ett klargörande kanske är på sin plats?

Ovanstående inlägg är alltså ett svar på detta inlägg av NuMo:

NuMo skrev:
"Det var ju tur att det bara var huvudet på Öberg i alla fall. Det har ju kunnat vara en axel."
Kommentera

NuMo:

Hehe, det kunde ju ha varit en vital del...
Kommentera

Poffa: Håller med om att regeln tillämpas godtyckligt.

Det kan kanske faktiskt tom. leda till att man inte tar för en boarding bara för att man därmed antagligen tvingas att dela ut matchstraff också, bara för att man ser att skadan egentligen inte uppkom pga. boardingen, utan som i fallet med Wargh, olyckligt ramlande in i en båskant som egentligen inte skulle ha varit där.
Kommentera

NuMo: Visst, domaren måste se saken för att kunna ta en sådan utvisning. Men det jag menar är att man måste kunna kolla sådant i efterhand. Ta efter NHL, i det här fallet.

Sedan är det också så att regeln inte efterföljs som den ska. Nu kommer jag inte ihåg vilken match det var, men Wargh blev tacklad så att han gjorde illa sig mot båsdörren. 2 minuter för charging och han blev skadad. Ingenting mer än en tvåa. Alltså, konsekvens eller bort med regeln. Helst det sistnämnda.
Kommentera

Poffa: Men stämmer verkligen det där.

Första bedömningen som görs är väl om det utförs något regelvidrigt som renderar utvisning.

Om det sedan också är en "skada" (Vilket i sig verkar helt godtyckligt.) Så blir det matchstraff per automatik.

Om det däremot, som i det här faller inte ens bedöms som att tacklingen är regelvidrig, ja då blir det ingen avstängning, trots skada. Det bedöms alltså som en olycka.

Att sedan domaren missbedömer om förseelsen är regelvidrig eller inte är en annan sak.
Kommentera

Gidde: "Synd att Steen tog en onödig utvisning, så känns det mest.."
Vad gjorde han , egentligen? Hur diLeva kunde hitta 2 utv i sista 2 min då, övergår mitt förstånd. O C+ hade ju inte en enda reprisbild att visa på Steens grej. Nää, håller med klacken" Vi hatar A..., o A... hatar oss!"
TÄNK, om Karol gjort mål, i numerärt underläga situationen före?!? Hur många DT-points skulle inte det gett?
Nää, snart dags för ny tråd, "MoDo - LinkPing". Ser reprisen på C+, de impar inte direkt.
Kommentera

Nu har jag sett situationen då Kudroc "misshandlar" Öberg, igen.

När Skröder korrekt tacklade en LHC-spelare fick han matchstraff för det, eftersom skada uppstod. Här, när det är en ful tackling med höga händer och klubba, då blir det inte ens en tvåa.

Det är tråkigt att svensk hockey inte är mer konsekvent i den här bedömningen. Regeln är skitdålig (den om matchstraff så fort någon blir skadad) och borde plockas bort, men nu måste det till konsekvens. Annars är det ett löjens skimmer över alltihop.
Kommentera

Man kanske skulle ta och sammanfatta den här matchen, lite. Tycker att de artiklar man läst under kvällen hänvisar till tur för MODO och otur för SSK. Så ser inte jag på matchen, i alla fall.

MODO spelade precis så där äckligt disciplinerat som de ska spela på bortaplan. Kändes aldrig oroligt och det handlade om klasskillnad mellan lagen. MODO var mycket vassare i alla lägen, i princip.

På de tre senaste matcherna har MODO spelat det där underbara försvarsspelet som vi såg prov på förra säsongen. Och automatiskt så blir Krizan så där gudomligt bra, igen. Alla backarna gör verkligen sitt jobb defensivt. Är det något man ska klaga på så är det väl offensiven, även om Wargh och Hedman varit riktigt heta framåt, de senaste matcherna.

Framåt är vi inte tokheta, men vi gör för tillfället fler mål än vi släpper in och för första gången på länge är vi bra med i PP. De gamla rävarna börjar komma igång rejält, Svarten, Susse och Salle jobbar bra och tar sina roller.

Yetman är rätt osynlig idag, men gör ändå mål. Petrovicky gör ett bra jobb i det tysta och i kväll var Öberg, Steen och Werner bästa formationen. De jobbade stenhårt och checkade fast SSK i anfallszon ett flertal gånger. Warg och Tolsa är dock små besvikelser, än så länge. Får vi igång dessa herrar också, då jäklar kommer vi ha en rolig fortsättning framför oss.
Kommentera

Cyklob: Tyvärr var det ju en smäll mot den axel som Wargh haft problem med tidigare. Kanske kommer det här uppehållet helt rätt. Öberg lär ju knappast spela på lördag och då lär väl Thomas Enström eller Tobias Forsberg få chansen där.

Wargh lär ju också vara tveksam. Har han minsta känning är det ju bättre att han står över och får vila, istället för att chansa. Min gissning är att Hedman d.y. spelar på lördag.
Kommentera

Poffa: Får verkligen hoppas att det inte är något allvarligt med Tommy eller Öberg. Fast känns som att man är mest orolig för Tommy eftersom han haft sådana problem med axeln tidigare. Öberg kommer igen det gör han alltid känns det som :).
Kommentera

Poffa: Det var ju tur att det bara var huvudet på Öberg i alla fall. Det har ju kunnat vara en axel.
Kommentera

Poffa: Så har då Wernblom slutat näringslivsutveckla.
Kommentera

Salle: Nu börjar det likna något :)
Kommentera

Backen Tommy Wargh fick utgå tidigt i den första perioden efter att han fått en smäll på sin opererade axel. Victor Hedman fick därmed ersätta.

- Victor var beredd direkt och gick in och gjorde saker som man egentligen inte skall våga göra i den åldern, det var skönt att se, säger Lückner.

Peter Öberg fick också utgå efter att ha fått en armbåge i huvudet i den tredje perioden. Rapporterna säger hjärnskakning.
- Som vi ser det en klart regelvidrig tackling med skada som följd - utan ens utvisning. Man undrar ibland hur det står till med konsekvensen, avslutade Lückner.
Kommentera

Citerar väl en profils lilla signum.

1) Sollefteå HK 18 12 1 5 89-93 25
2) IF Sundsvall Hockey 18 12 0 6 93-52 24
3) Hyundai 18 11 1 6 90-67 23
Kommentera

Poffa: Tänk om vi vinner serien med minus i målskillnad. Unikt.
Kommentera

Salle: Att ligga trea med -1 i målskillnad är ju lite... annorlunda.
Kommentera

Cyklob: Och vips så ser tabellen mycket trevligare ut...

1HV 7116103310+13(55-42)34
2Kennelklubben1674530+6(44-38)28
3MODO Hockey1681710-1(41-42)26
4Djurgårdens IF1674501+10(40-30)25
5Frölunda HC1681701+8(47-39)25
6Färjestads BK1665512+3(46-43)24
7Linköpings HC1564511-3(40-43)23
8Skellefteå AIK1556413+4(38-34)22
9Luleå HF1653811-9(42-51)19
10Brynäs IF1652910+1(46-45)18
11Mora IK1652901-17(34-51)17
12Södertälje SK1643900-15(21-36)15
Kommentera

Gusse: Att Krizan var dålig i början, det resonemanget förstår jag inte ens hur media kan dra upp. Vi hade inget försvarsspel för fem öre. Skulle vara intressant och se hur många målvakter som klarar av att spela utan backar och samtidigt klarar av att frejda målet.

Nä Kung Karol :)
Kommentera

Poffa: Nu när krizan är så bra är Media tyst ..en del får bara publicitet när dom är dåliga ..Fast Modos försvarsspel rådde nog för det en hel del ..
Nu märks inte Hedin så mycket på plan längre heller ..precis som man vill..
Kommentera

Paddan: Då tycker jag att han skall bjuda Oscar på en fika och be om ursäkt för att han snodde det målet.
Kommentera

Rikigt bra match idag av grabbarna, nu tar vi Lhc av bara farten på lördag. Yetman, Krizan, Wernblom vilka spelare. Riktigt kul Salle fick hänga dit en med nu kanske det lossnar för han med.

Kommentera

Salle: Tja, jag tycker ju att det ser ut som att den går rakt in via Enroths högra benskydd. Men Werner hävdade ju att han fått klubbspetsen på pucken.
Kommentera

Ansiktet. Så, nu kan ni avbryta alla påhopp.

I övrigt är det intressant att se hur bra Krizan blivit, bara för att Petrovicky kom till klubben.
Kommentera

Paddan: Räcker det inte med den han satte.

Martin S: Ta inte ut saker i förskott... Werner satte bara en puck idag.
Kommentera

scim: Ren tur. ;-)

Visst, det var snyggt att ta positionen, men Hållbergs pass är den stora godbiten. En annan godbit var Salles snygga avslut på friläget.

Mindre snyggt var den rent ut sagt fula eftersmällen som Kudroc delade ut på Öberg. Först tackla honom, sedan trycka klubba och handskar i ansikten.

Två skador denna match, dessutom. Wargh klev av i första med någon skada i axel, arm eller handled på sin högra sida.
Kommentera

Poffa:

Du missade alltså hur medvetet Yetman intog den positionen momentet innan? Mycket vackert var det, hursomhelst.
Kommentera

Poffa: "Jag säger bara Micke Lind."
Det gör jag också. Härligt att vi äntligen är överens om något, kompis.

PS. Varför har du en bild på Micke Nolby i inlägget?
Kommentera

Hawerchuk: Ja... det fanns det. Räcker det svaret? ;) Oscar Hedman borde fått satt någon av alla de chanser han hade i matchen, pigg värre under första halvan av matchen.
Kommentera

Paddan: Alright. Plus och minus ikväll?
Kommentera

Paddan: Ge det målet till Hållberg. Att ha klubban i isen är ingen konst. Att träffa den klubban med ett slagskottspass, däremot.
Kommentera

Hawerchuk: Tja, frågar du Anders Fredriksson så hade säkert SSK stor press på MoDo hela matchen. Själv tycker jag att MoDo kontrollerar matchen i princip från början till slut. Förstakedjan väldigt osynlig idag, men det hindrade ju inte Yetman att göra mål för fjärde matchen i rad.
Kommentera

westerlind: Jag säger bara Micke Lind.

Kommentera

Många mysiga resultat ikväll.

Vad trevligt att Salle fick sätta en. Hur var matchen?
Kommentera

Poffa: Yetman, även kallad den förfärlige Snömannen är namnet på en apliknande varelse som sägs leva högt upp i Nolaskog.

Läs mer på sv.wikipedia.org/wiki/Yeti
Kommentera

Matchstraff!!!1 För helvete, jävla handskar i ansiktet.
Kommentera

Martin S:
Det är alltid bra att ha hyfsade målskyttar i 4:e kedjan ;-)
Kommentera

Gidde: Ja det är riktigt härligt när man hör Heja modo där nere. Man börjar få den där känslan av att laget också fått tillbaka lite av det där duktiga spelet när man inte släpper till något när man väl leder. Tyvärr så springer de iofs aldrig iväg med mängder av mål då när de spelar så, men just idag så nöjer jag mig med den typen av spel. Är inte där nere de skall bjuda på finlir.

Sen så måste jag bara tillägga att werners andra mål för kvällen kanske inte var så normalt heller. Inte bara i Timrås matcher det sker knepiga mål.

Kommentera

935990 · »