1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

515513 inlägg · 4114 ämnen

SV: SSK - MODO HOCKEY 2008-10-18

1077496 · » Till forumet

Sv: SV: SSK - MODO HOCKEY 2008-10-18
hellge: Ca 70 som vanligt i klacken, + ungefär lika många utspridda på sittplats. På sektionen där vi satt var det säkert 80% Modoiter. Inte lika bra drag som sist i Södertälje men vi hördes mer än hemmaklacken iaf.
Kommentera

shinzawai:

Trevligt!

Det ser ut att vara rätt mycke modoiter på plats?
Kommentera

6 minuter från SSK - MODO från G Höger, bland annat 1-1 och 3-2 målen:

www.youtube.com/watch?v=TSNsfaZvg40
Kommentera

Wayne Gresky: Om han har snackat så har han snackat för lite, han verkar inte ha retat upp någon.
Kommentera

Wayne Gresky: Skaffa en tjeck eller slovak med häftigt efternamn,... alltid nått
Kommentera

Poffa: Det är inte utan att man saknar Blatny lite när man kollar på våra nya power forwards. Han var en elak jävel som dessutom hade Snellmans förmåga att snubbla in pucken.
Kommentera

shinzawai: Har du stått och tjuvlyssnat vid tekningarna eller hur vet du att han inte snackar skit?
Kommentera

shinzawai: Kamma dig! ;-)

I mina ögon har Tuokko åkt mer skridskor och tacklar mycket mer än vad Jonasén gjorde. Till dess Yetman är tillbaka kanske vi ska sätta Tuokko med Salle och Svarten. En powerforward tillsammans med en smart center och en målskytt. Den perfekta uppställningen.

Kommentera

Poffa: Jo, men skriver du saker som "skärp dig", "kamma dig" och dylikt så gör du ingen glad.

Jonasén hade väl en tre pyts vid det här laget och var minst lika bra på att tackla motståndarbackar i offensivt kortplank när resten av laget spelar försvarsspel. Jag är mest besviken på att han inte snackar skit, jag trodde att vi hade fått en agitator.
Kommentera

NordaBoy: Vill ha och vill ha...
Kommentera

NordaBoy: Jag vill att vi skriver treårskontrakt med Malkin, Crosby och Påhlsson. Och så tar vi in Henke Lundqvist som andremålis. Lidström är given på backen och så J-M Liles.

Doh!
Kommentera

Kanske vi ska ta tillbaka honom?
Kommentera

shinzawai: Sämre än Jonasén... Jaja.

Varför ersätta Kurvinen? Han har inte gjort fler misstag än nån annan back, Timmy borträknad.
Sen att vi försöker hitta på ursäkter för Hasses (barnet) och Hållbergs spel (ljumskarna) då vi vet att dom ju kan bättre är ju ett fans uppgift.
Men trots att Pierre började säsongen klart bättre än förra så är han sämre än Kurvinen i min bok. Och där finns/hjälper inga ursäkter.

Kommentera

Paddan: Jag har ingen aning varför han är farlig, han ser ganska snäll ut.
Kommentera

Poffa: Vem är den där Krogen, och varför är han så farlig att umgås med?
Kommentera

shinzawai: Tyck vad du vill. Jag anser dock att du har fel. Men det får jag inte skriva för då har jag ingen respekt för andras åsikter. Insert smiley here.
Kommentera

Salle: Jag tycker att Tuokko är en Jonasén med högre lön och sämre spel. Det har jag tyckt hela säsongen, men det får man inte tycka för då bli Poffa vansinnig. ;)

Snellman lär vara busenkel att ersätta och Kurvinen detsamma. Borde inte AHL krylla av missnöjda spelare som vill jumpstarta karriären i ES?
Kommentera

Bisterfinnen: Tar tillbaka till rätt tråd.

Visst har du rätt att vara förbannad på Toukko som agerar "superstjärna" men då borde du vara lika förbannad på Werna. För han är inte ett dugg bättre.

Tuokko och Werner är i mina ögon sk energispelare. Dom skall vara obekväma för motståndare över hela banan och dessutom tycka om att stå framför mål och bufflas.

Toukko har i de hemmamatcher jag sett (alla utom en) tacklat motståndarbackar i så gått varje byte. Ibland har vi tyckt att han borde kanske vänt hemåt istället men backarna han tacklade har senare under matchen spelat ifrån sig sämre och sämre pga hans fysiska spel.
Nu spelar han bara några byten per period och det brukar såna spelare sällan må bra av.

Men Werna får spela, för, mycket men han tacklas inte, bråkar knappt (iofs kanske bra) och när han får chans att buffla framför mål, speciellt i pp, så verkar han inte vilja stå där. Och han hinner varken fram till back för att tacklas eller hem för att täcka utan hamnar i ingensmanland hela tiden.

Snellman verkar vilja anpassa sig till "vårt" spelsystem men det går långsamt, för långsamt. Jag tycker att vi skall försöka bli av med honom. Speciellt då vi har fått "hem" Yetman och sett att Aasen klarar av ES. Enström, Forsberg och Mattson har visat att dom kan så låt dom slåss inbördes om hans plats istället.

Kommentera

Nikki: Håller med att snellman e den bästa av dessa tre herrar, och att han mycket väl kan göra en 10 kassar till slut. Men för mig e hockey mer än att göra mål. Jag hoppas att snellman kommer in i spelet å blir en bättre hockeyspelare än vad han är nu, men dom andra 2 är jag faktiskt så tveksam till att jag e inte ens säker att dom spelar säsongen ut (om inget speciellt händer)
Kommentera

"MODO Hockey under nye tränaren Harri Rindel (bilden ovan) har gått bättre denna säsong än vad man gjorde vid samma tid i fjol. 21 inspelade poäng och sjätteplats i tabellen kan jämföras med en åttondeplats med 17 poäng förra säsongen. Man gör också mer mål (38 i år, 34 i fjol) och släpper in färre (37 i år, 41 i fjol)."

Tuokko började bra men har mattats de senaste matcherna. Precis som många andra.

Kurvinen är som han är. Tycker inte han har varit så dålig som vissa vill påstå, men samtidigt har han inte varit direkt jättebra heller.

Snellman har en formkurva rakt motsatt Tuokkos. Började svagt men har kommit in mer och mer i det. Tror som NuMo att han kommer göra fler mål, kanske 10-15 nånstans.
Kommentera

Berka: Jag håller till viss del med om finnarna.

Tuokko trampar luft tycker jag. Hans jobbighet för motståndarna har vi inte sett något av än. Visst, emelanåt delar han ut en tackling, men inget som motstånaren verkar bli berörd av. Det finns ingen som helst impact. (Kolla trycket hos Skröder t.ex. ) Dessutom så är han en usel avslutare från alla distanser. Usel framöfr mål och sämre ju längre ifrån han kommer. Ärtbösseskottet duger inte ens i juniorserierna och tyvärr så väljer han oftare ett sådant avslut än ett klokt spel för medspelare att jobba på. För dåligt spelsinne. Jag förstår inte hur han lyckats tråckla sig upp till den här nivår att spela hockey. En intetsägande spelare helt enkelt.

Kurvinen: Köpt för att vara en intetsägande spelare. Men det har han inte lyckats med. För många uppseendeväckande misstag för att vara spelaren man inte skulle se, han skulle ju bara vara. Verkar ha svårt med ett högt tempo och ett par onödiga misstag innebära poängtapp i onödan mot vilket lag det nu var. Ok. Ett det är med nöd och näppe godkänt, men det känns som att Kurvinen måste växa in i det här lite mer för att vara en tillgång på riktigt.

Snellman: Kritiserad av vissa här, men för mig så har han varit den mest innovative av de tre. Skulle inte förvåna mig om han slutligen når upp till sina 15-18 mål, utan att någon förstod hur det gick till.
Kommentera

NordaBoy: Varför värva såna spelare som kostar massa pengar, när vi ha jätteduktiga juniorer som vill ta steget upp. Bättre att kanske värva en klass spelare ist. och låta några juniorer testa lyckan. Jag tycker även att T. enström varit riktigt duktig, kämpar å sliter varje minut han får på isen! Nä som sagt finnarna känns mest tråkiga å inte speciellt duktiga heller..
Kommentera

Berka: Japp och Rindell som sa att han hade koll på kurvinen?
Kommentera

NordaBoy: Jag tycker ingen av dom nya finnarna har rosat marknaden de minsta.... Konstiga värvningar
Kommentera

Wayne Gresky: Jaa!
Kommentera

NuMo: Jag anser ju att Wernbloms jobb framför mål var det som gav Salle utrymmet att kunna göra 2-2. En fjärdefemmeroll med mycket speltid i PP känns rimligt.
Kommentera

Berka: Ja, jag hoppas också att toukko börjar bli en som tjafsar och jävlas med motspelarna vi har tyvärr ingen sån i dagsläget
Kommentera

spud: De kan du ha väldigt rätt i, bara hoppas att det lossnar för dessa spelare så småningom. Sen funkar det inte så har vi faktiskt många duktiga hungriga junisar som man kan testa. Jag tycker lill foppa gjort det riktig bra, han åker mycket griller och smäller på spelar helt respektlöst mot motståndare som e både större ,äldre å mer rutinerade, sånt gillar jag när dom tar för sig på banan!
Kommentera

Berka: Det är ju ett relativt nytt träningsupplägg med mycket fys även nu under säsongen, vilket jag rent generellt tror är bra för många. Men för de lite äldre tyngre spelare som werner och Warg tror jag man måste jobba lite mer med smidighet och snabbhet på isen. För just nu ser de lite obekväma ut på isen, lite som om det är första passet på is för säsongen.
Kommentera

NuMo: Werner ,steen,warg med flera har inte levt upp till de ställda förväntningarna, men som tidigare skrivits så är det bara första linan som produserar och fungerar. Skulle fler formationer börja fungera så är jag helt övertygad om att spelare som ovan nämnda kommer att börja produsera och spela på den kapasitet vi vet att dom kan. Vi såg genast att werner vart mycket mer aktiv i spelet sen salle kom tillbaka i andra linan. Att steen faktiskt tagit ett steg bakåt känns inte de minsta oroande för jag vet vilken kapasitet han har, han har som jag ser det varit kanske den jämnaste spelaren över lag de senaste årena ,trots att han endast lirar i 3:e linan.

Nu hoppas jag iaf. att yetman tar plats brevit svarten å salle så är jag övertygad om att den linan kommer bli lika bra som första.
Kommentera

Poffa: Nu gäller det att vara realist.

Till skillnad från dig Poffa så vill jag hellre att man börjar spela Wernblom som han skall spelas. (Hellre än att skeppa honom.) På det sättet tror jag att han bjuds in till att hitta sitt spel igen och då komemr vi att verkligen ha nytta av hans kompetens när det börjar dra ihop sig senare till våren.

Nu vet jag ju att fjolåret blev en besvikelse för dig Poffa, eftersom du dömde ut Wernblom redan innan säsongen startade och Werna gjorde precis som vanligt - Övertygade målmässigt, men än någonsin t.o.m. Tyvärr så håller jag väl med om att Wernblom fokuserade på fel saker när väl slutspelet drog igång. Werner blev antagligen övertänd eftersom det var ett tag sen han fått vara med i hetluften.

Realistiskt, vilket jag inledde anförandet med, så blir ju Wernblom kvar på någon annans bekostnad. Därför hoppas jag innerligt att Wernblom börjar leverera igen. Jag tror dessutom att det kommer att ske, när man väl börjar använda honom till det han är skapt för.
Kommentera

Wayne Gresky:

Precis. Passa kan Zuccarello och Sundström och Timander göra. Warg har en uppgift och det är att skjuta direktskott.
Kommentera

Paddan: Det är därför han ska stå på point och bara skjuta! Jag är döless på allt passande.
Kommentera

Nikki: Warg i PP, nja jag tror att vårt PP skulle bli ännu sämre med en spelare utan ett uns av självförtroende och med fladderpassningar som ytterst sällan kan förvaltas av den som passet är avsett för.
Kommentera

Wayne Gresky:

Det är ju helt absurt att spela som igår med Hållberg och Salle på blå. Salle vägrar skjuta 98 av 100 gånger och Hållberg som vänsterfattad kan inte dra på nåt direktskott. Nej, upp med Warg på blå, eller Snellman för den delen. Nån högerfattad.

Jag har varit inne på att spela med Hedman på blå, ensam. Jag tror han skulle klara av det. Salle och Yetman står positionerade strax ovanför tekningscirklarna, Wernblom får stå framför mål och försöka vara bra och så kan Steen eller någon annan närmast sörjande få glida bakom mål.

Warg vill jag ha i första, för att få ett högerfattat alternativ i PP även där. Blir lite tafatt annars tycker jag, och framför allt jävligt enkelt att läsa för motståndarna när det ska passas upp till Timander som sen skjuter på någon. Då kan vi istället för Hedman ha Warg där som kan skjuta på någon. Om vi nu vågar skjuta i PP.
Kommentera

hellge: Poffa sammanfattade ganska väl det jag tidigare skrivit. Laget började säsongen positivt med högre press i anfallszon och mer skridskoåkning, men efter färjestadsmatchen känns det som om alla trillat ned i de gamla inkörda hjulspåren. Jag tycker att det såg bättre ut igår när vi gick ned på folk. När Wernblom och Svartvadet spelar ihop så känns det som om deras sega tempo drar ned hela lagets intensitet.

Hasse Jonsson måste göra sin sista säsong som ordinarie back, såvida han inte får en lidnersk knäpp efter födseln. Om Hedman och Jonsson försvinner så ser backtruppen tunn ut till nästa säsong, men den dagen den sorgen.

En viss upprättelse för Lückner också. Sensationellt nog så har det visat sig att spelarna inte åker mer skridsko bara och spelar bra hockey bara för att coachen sger det. Jag har annars en känsla av att Warg skulle komma mer till sin rätt om vi spelade med mer fart.

Eftersom Hållberg vägrar ta skott i PP så är frågan om man helt järvt ska spela andraupställningen med fem forwards? Warg på point, Wernblom framför mål. Salle och Yetman på varsin kant och sen Steen som center. Oscar borde väl kunna skärpa till sig någon gång?
Kommentera

Efter F1 flippade jag in på C+ Sport 2 och får se sista perioden från igår. Alldeles nyss fick jag återigen höra en av de roligare kommentarerna som sas under matchen.

Hållberg flippar pucken mot mål och kommentatorn säger:

"Skott från Hållberg, men det är plockmat för Sjögren."

Plockmat? Fallfrukt har man ju hört. Men plockmat...

Kommentera

Poffa:

Nog tycker jag att de spelar lite roligare hockey i år än i fjol. Förra säsongen hade vi inget som ens tillnärmelsevis liknade vår förstafemma.

Däremot tycker jag att de övriga tre linerna har varit sämre.

Jag tror också att Salle och Yetman kommer att skapa en till producerande lina. Fast man går omkring och är lite smårädd att Salles ljumskar ska paja igen. Hans skridskoåkning är fortfrande enastående, men det ser ut som att han inte längre kan eller törs ta ut skäret som förr. Men som jag minns Salle och Yetman var deras powerplay ofta rätt lyckat. Det var trots allt ettan och tvåan i vår poängliga?

Borde inte ett powerplay med Salle, Yeti och Werner funka? Svarten har aldrig gillat i PP. Däremot är han lysande i boxplay.

I Hasses fall borde det faktum att han blir farsa snarare ge energi än att sno, såvida han inte tvingas vara vaken på nätterna. Fast det brukar vara vanligast efter födsel.

Hasse ser gammal ut.

Vad det gäller Steen och Molinder är det tråkigt. Båda har klivit bakåt som du säger. Jag blir tokig när Molinder glider ner i sarghörnen eller runt målet istället för att ta den jobbiga vägen in framför.

Jag tycker det ser ljusare ut i år än i fjol, vi har bättre spets, fast kanske sämre bredd.

Krizan har missat någon puck när han legat ner, i övrigt har han varit lysande. Jg är glad att jag även hade fel på den punkten.
Kommentera

NordaBoy: Men vad tråkigt. Här skriver Poffa ett för honom väldigt seriöst inlägg långt och galat med inneåll hela tiden. Sen dyker du upp ooch försöker förstöra det hela med en oneliner innehållande Må. Varför kan du inte hålla inne med såna saker?
Kommentera

Poffa: varför inte byta kurvinen och snellman mot kuusela ? :D :D
Kommentera

I väntan på MotoGP och F1 så sitter jag och funderar igenom lite saker kring MODO och vårt spel.

Det har trots allt gått ungefär en 1/4 av grundspelet och det är dags att göra en första summering. MODO har spelat ett förvånansvärt tråkigt spel, vi har oerhört svårt att föra matcher (som vanligt) och man blir otroligt irriterad på hur det ser ut på banan.

Men vi tar poäng, märkligt nog.

Spelarmässigt, då? Förstakedjan med Hedman och Timander bakom sig är stabilaste femman så här långt. Bakom dessa gör Krizan, Svarten och Tuokko bra insatser. Salle, den gamle gamen, har sett hyfsat pigg ut i de två matcher han gjort efter återkomsten från skadan.

Pierre Hedin blandar och ger lite, men i mina ögon har han tagit ett steg framåt sedan förra säsongen. Hållberg måste vara hämmad av sin skada, för jag förstår inte varför han inte är så där bra som han har potential att vara. Hasse J har dock varit bedrövlig. Kan det bero på att han ska bli/precis blivit pappa igen?

Kurvinen har varit intetsägande. Inte bra, inte jättedålig men tyvärr ligger han under godkänd. Direkt dålig har Jensa Westin varit.

Framåt förväntar jag mig att Yetman tar plats bredvid Salle och Svarten och skapar en bra andrakedja, så vi har två poducerande kedjor. Tuokko och Warg i tredje, med Tobias Forsberg kan bli en riktigt tung kedja att möta. Jag förväntar mig dock mycket mer av Warg än det vi sett förut.

I fjärde har vi då Molinder, som inte tagit ett steg framåt i utvecklingen, Steen (som tagit ett stort steg bakåt) och så Enström, eller varför inte Mattsson? Snellman skickar vi hem till Finland igen och Werner kan bli bilförsäljare på heltid.

Synd på Mr MODO, men han är helt enkelt för dålig i varje moment, numer. Han saknar fart, vilja, aggresivitet och elakhet. Inte ens hans snedställda skridskor då han går runt kassen funkar.

Kommentera

saik-luleå 4-1 öppen kasse
Kommentera

spud: Krizan gjorde några helt fantastiska räddningar idag.. och spelade smart med klubban.. krizan håller klart hög nivå
Kommentera

spud: Ja den va billig! Men de känns inte som att matchen e stängd fast visst har luleå uppförsbacke! Bra ös på läktaren oxå =)
Kommentera

Poffa: Jag tycker Krizan har varit den Modoit efter första femman som hållit bäst i denna serie.
Kommentera

Berka: Fyfan va dåligt av Persson att ta ut den där utvisningen på omark..
Kommentera

Wayne Gresky: Det är sant. Dock måste jag säga att Krizan ibland gör riktigt grova misstag. Som SSK:s andra mål i eftermiddag. Krizan måste inte stå på knä varenda gång motståndarna trampar runt bakom kassen.

Men som sagt, han varvar den insatsen med plocken han gjorde från en halvmeters håll.

Kommentera

saik-luleå 3-1 PP
Kommentera

Poffa: Även om Krizan släppt in något billigt mål de senaste matcherna så har han varit riktigt bra. Med än sämre målvakt (läs Zacke) hade det kunnat vara noll poäng på de tre senaste och då hade det varit samma läsning i den här boken som i Timrås.
Kommentera

1077496 · »