Wayne Gresky: En intressant situation uppstod i matchen mellan Timrå och Luleå i lördags. En Luleåspelare jagar en förlupen puck, får tag på pucken i offensiv zon och helt fri med Backlund blir han fälld av en utrusande Backlund. Alltså, fälld i friläge med kontroll på pucken och han får inte avsluta.
Straff? Nä, han blir inte fälld bakifrån.
Av någon anledning får denna matchrapport mig att småskratta. Framför allt gillar jag delen med Lander och Hedin. Att Lander åkte ut var tydligen fel, och att tekningen dras ut var tydligen också helt felaktigt. Med andra ord domarens fel att Challe fick ett raseriutbrott.
Lander står framför mål och slår mot Zacke efter avblåsning, något som får Hedin att vrida omkull Lander. Något som alltid slutar med endera ingenting eller en tvåa för båda spelarna. Inget konstigt, alltså.
Sedan det här med utdragen tekning. Challe hävdar att backarna inte faller ner, vilket säkert är rätt. Men eftersom det blir en utvisning på en Timråspelare skall tekningen automatiskt dras ut ur Timrås offensiva zon. Se regel 440f punkt 2.
f) Nedsläpp skall utföras på tekningspunkterna i den neutrala zonen:
1 - efter offside,
2 - efter att det anfallande laget gjort någon överträdelse mot reglerna i sin anfallszon, eller
3 - om efter ett stopp i spelet en eller båda försvararna, som spelar i närheten av sin blålinje i anfallszonen, eller någon spelare, som kommer från bänken i det anfallande laget, skulle åka in i anfallszonen nedanför yttre kanten på tekningscirklarna.
Lumber Jack: 2100 biljetter kvar i förrgår. Och idag är kansliet stängt, vilket förmodligen innebär att vi inte får några uppdaterade siffror under dagen.
Men 6500-7000 borde väl vara intresserade av toppmötet MODO - Rögle. Toppmöte mot Rögle i omgång 18, vem faan hade trott det innan serien började?
Nu har jag sett matchen igen. En sån underbar seger. Rättvisa!
Ååååh, en sån bra match MODO gör. Iofs får vi mycket serverat för oss då först Backlund begår kardinalfel 1A vid första målet. Och sedan när vi får en, i mitt tycke, tveksam straff som MZA förvaltar på bästa sätt. Backlund var tvärsäker på att MZA skulle göra en fint istället för skott.
Laget spelar dock väldigt smart, är på rätt sida om pucken och gör gedigna hemjobb i varje byte. Ingen faller igenom, utan alla är som sämst stabila, många är riktigt bra.
Det är tjatigt, men förstakedjan är så het så det är löjligt. Susse, Skröder och Aasen är tveklöst ES bästa kedja för tillfället, det ser man ju om inte annat på poängligan.
Alla backar gör ett bra jobb. Det är otroligt vilken skillnad det är på Kurvinen, Hållberg och Hasse Jonssons backspel i kväll och för några veckor sedan. MODO har idag sex stycken stabila backar och defensivt har vi ES bästa backuppsättning. Det vi kanske saknar är en offensiv kraft.
Enström fortsätter göra ett bra jobb med Salle och Svarten, de två sistnämnda blir bara bättre och bättre. Och så verkar vi hittat rätt i Steen, Warg och Wargh. Snellman kan inte gå in i laget som det ser ut nu. Han platsar inte. Tuokko är borta i fem-sex veckor till, frågan är vems plats han ska ta. Yetman flyttar ner Enström, vilket känns som tråkigt. Men en Yetman i ordning är ett bra tillskott till offensiven, trots allt.
Zakke är riktigt bra, så klart. Härligt bekymmer med två så pass heta målvakter.
Jo, hur fasen kan man misslyckas med trådrubriken på det här sättet? Dessutom för andra gången.
Paddan: Ja, jag tyckte inte heller det är straff. Men jag tackar och tar emot. Man kan ju säga att Morgan Johansson kompenserade järnet genom att plocka tvåor på löpande band.