1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

506542 inlägg · 4103 ämnen

Timrå IK - MoDo Hockey 130108

1547761 · » Till forumet

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 130108

Berka: Jag är också rätt säker på att Nagy haft mycket större chans att se Bagarn om han inte just vänt bort en kille på vänstersidan. När jag spelade hette det "tredje-man" om man kom in i en situation mellan två spelare, just för att man inte kan förväntas ha samma uppmärksamhet om det dyker upp en tredje spelare i de situationerna.

Hade Nagy varit oattackerad tror jag inte att han gått på den smällen. Nagy är väldigt uppmärksam och har ändå spelat i NHL flera år.

Kommentera

Bad_Brett: det är inte mycket till tackling från bagarns sida snarare en påkörning med huvudet före från nagy. Jodå det finns lite modoiter som är inne på att friberg är ur balans i duellen med ritola... Som om det påverkar hurvida ritola använder armbågen eller ej...

Bagarn är vart fall inte feg. Hade kunnat köpa vårdslös men inte feg. Det är fel från din sida helt klart.
Kommentera

Bad_Brett: Till nagys försvar så tittar han ju bakåt åt vänster först där han har den andra timråspelaren och väljer då att ta pucken åt höger sen smäller det så det finns verkligen minimalt med tid att först titta vänster för att sen titta puck och sen lyfta huvudet och titta spelplanen.
Kommentera

Bad_Brett: Hitte-Johan är ju en rätt menlös lirare. Minns hans fula knätackling mot Ekman 2010. Står där sen och gapar förvånat. Talanglös figur.
Kommentera

söder över:

Det var en feg tackling. Det tycker jag, det tyckte domarna och det kommer Disciplinnämnden tycka. Om du tycker annorlunda rekommenderar jag som sagt att du läser den uppdaterade officiella regelboken 2010-2014. Granqvist sammanfattade för övrigt det hela mycket bra i slutet av sändningen.

Senare i matchen stod Ritola för en idiotgrej, men du hör inte många MoDoiter försvara den incidenten och prata om hur "Friberg borde vara uppmärksam".

Kommentera

Bad_Brett: Ber om ursäkt ifall någon tog illa upp över mitt inlägg om "Bagarn", men det är fruktansvärt frustrerande att se hur en av seriens sämsta och fegaste spelare tillåts göra rena rama överfallet på en av de bästa.Bad_BrettSvara | Gilla  2013-01-08 20:46

Var du full igår eller? Få spelare tar emot så mycket stryk på isen utan att spela fult själv! Han täcker slagskott med huvudet om det behövs! På vilket sätt är han feg? För att nagy inte kan vrida skallen åt höger? Du är helt åt helvete fel ute när du kallar bagarn för feg!
Kommentera

Blizzard: Bra, då gjorde domaren rätt som friade då, synd att Max är en jävla bra filmare som filma fram näsblod å grejer, sjukt osportsligt .-.
Kommentera

Berka: Näe självklart bilderna är fejk, i verkligeheten hade inte ens rit-ola en armbåge med sig ut på isen..... -.-
Kommentera

NuMo: Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 130108
Berka: Hur ser en armbågstackling som tar i huvudet ut som inte skall anmälas ut?
NuMo Svara | Gilla Idag kl. 14:15

Menar ju bara att det ser onekligen ut på TV bilderna som att han använder armbågen MEN frågan är ju om det verkligen överensstämmer med verkligheten eftersom att 4 domare inte ens valde att ta utv. Såg dom något som vi inte såg eller???

Just say'n
Kommentera

NuMo: Det går väl egentligen inte att jämföra då med nu när spelet och spelarna ser helt annorlunda ut. Spelarna tränar mer, de tränar framförallt bättre, tempot är mycket högre och spelet blir som en följd av detta med en gång mycket tuffare och hårdare. Möjligen var spelet råare förut och kanske betydligt ärligare?
Kommentera

Sitter just nu och tittar på en trevlig match. Tomas Jonsson vände nyss upp på egen planhalva, tar fart glider in ett par tre meter innanför anfallsblå "och skjutööör! Å den går...till höger sida av Peder Nilsson."

När det gäller tacklingar från den matchen så är det inte specielt tätt mellan dem och de är sällan så rejäla som man skulle kunna tro när man lyssnar på dem som talar om att "förr, då var det andra tider.".

Kommentera

NuMo: Nu diskuterade jag avstängning. Att det skulle varit en femma på både Bagarn och Ritola känns odiskutabelt. Tar tacklingen mer med armen än axeln när Ritola försöker sig på sin offensiva tackling är det ändå checking to the head och automatiskt matchstraff vid skada.

Jo, det där med expert och regelkunskap är ett ämne man kan prata länge om. Det är tyvärr så att nästan alla tränare och spelare inte heller har en klar uppfattning om reglerna.

Kommentera

J F K:

Problemet är ju att de S.k. experterna (även av sig själv utnämnda.) såsom Boorken och Wikegård, inte själva kan reglerna.

I stället sitter de och uttalar sig godtyckligt och inkonsekvent beroende på vilka känslor de just för tillfället vill ge uttryck för.

Igår står Boork och säger att Ritolas armbåge endast borde rendera två minuter, trots att "Minimål" får en rejäl näsbränna.

Reglerna är tydliga.

En spelare som med en elbowing skadar sin motståndare ska efter domarens omdöme ådömas:

- Större straffet + automatiskt Game Misconduct penalty, (5+GM)

eller

- Match penalty (MP)

Frågan är sedan vad det innebär för granskning. Skall alla MP granskas i efterhand för ev. straffförlängningar?

Redigerad kommentar

Kommentera

NuMo: Är inte helt säker på att det verkligen är armbågen eller om det är armen. Sedan syns det att Ritola träffar så illa för att han har dålig balans och timing. (Han sa själv att Timråkillen kom lägre än han väntade sig.)

Jag tycker att det ska anmälas så disciplinnämnden kan ge ett utlåtande, men jag tycker att det finns förmildrande omständigheter.

Redigerad kommentar

Kommentera

Berka: Hur ser en armbågstackling som tar i huvudet ut som inte skall anmälas ut?  
Kommentera

J F K: Av bilderna att döma så bör rittola anmälas .
Tyvärr är lotterinämnden just ett lotteri
Kommentera

Berka: Det verkar som om bara Bagarn anmäls till disciplinnämnden. Tur för oss, men nog tycker jag att man borde anmält även Ritola. Det är en smäll emot huvudet och då bör man i alla fall anmäla, även om kanske disciplinnämnden kommer fram till att det inte behöver rendera i en avstängning.
Kommentera

J F K: tyvärr såg jag inte situationen då nagy skadade sig. Jag skrev bara att eftersom domarna var tämligen säkra på sin sak så undrade jag varför situationen bara rullades från en vinkel, en ganska dålig vinkel dessutom. Jag påstår inte att det var en juste tackling men man ställer sig ju frågande varför 4 domare väljer att fria, det måste ju bero på något och eftersom pucken var där så antar jag att minst 2 domare bör ha sett situationen rätt bra?!

Vi får hoppas att det inte renderar i någon avstängning iaf
Kommentera

Berka: Du menar samma fyra domare som tyckte att Bagarn ska vara i sin fulla rätt att släcka lyset på Nagy?

Då Friberg började blöda näsblud har jag oerhört svårt att försvara den tacklingen, även om jag är helt säker på att det inte var med mening att skada.

Fast år andra sidan har Madsen åkt på avstängnin för att han bedömdes ha gjort något riktigt fult. Samme Madsen som inte har en utvisningsminut hittills i år...

Kommentera

J F K: verkligen, ritto är ju inte direkt känd för att ens vara någon som tjafsar heller , men visst ser det illa ut. Dock förbluffades jag av att sekvensen bara rullades från en vinkel och eftersom domarna tämligen var säker på sin sak så undrar man ju om tacklingen ser annorlunda ut från annan vinkel?
Skulle vi tappa nagy och ritto nu så skulle det vara riktigt tungt, speciellt nu då ritto verkligen börjar komma igång med produktionen och hans spel oxå blivit mycke mer som just spel ist för solokörningarna.
Kommentera

Berka: Japp!

Tyvärr är det lite sordin på glädjen. Mest pga tacklingarna av Bagarn och Ritola. Trist att det ska bli hjärnskakningar helt enkelt. Nu får vi hoppas på att vi slipper avstängning och att Nagy kommer tillbaka snabbt.

Skulle Ritola bli avstängd är det bara att acceptera, för det var så klantigt. Det ser ut som om han tänkte göra en offensiv tackling, men har lite dålig balans så armen flyger ut betydligt mer än han menade.

Kommentera

J F K: Får glädjas åt segern här ist
Kommentera

Monno: Jag var inne hos Timrå och Brynäs respektive sidor för att vara lite skadeglad, men nja. Vilken oerhört låg nivå det finns där. Förstår att många förirrar sig in till oss...
Kommentera

Cumiskey är hockeyporr. Slut på meddelande.
Kommentera

Bad_Brett: Ja, förutom detta då... han har ju haft problem med hjärnskakningar tidigare i karriären också. Orolig som tusan är man. 
Kommentera

Fan va illa att somna innan matchen börjat och vakna i tredje perioden :P

Men men, fick iaf se 0-3 målet :D

Kommentera

Blake:

Känner stort vemod efter matchen. Nagy är vår överlägset viktigaste offensiva pjäs. Hoppas verkligen det är bra med honom.

Kommentera

Nu mår man sådär riktigt bra! :)
Kommentera

Sawchuk:

Extra illa blir det när mycket av hans spel bygger på skridskoåkningen. Men det positiva är att MoDo har råd att ge Påhlsson ordentligt med tid.

Kommentera

NuMo:

Får starkbaum räkna sin nolla idag?
Kommentera

Sawchuk: Själv har jag inte räknat med att Påhlsson skall göra sig rättvisa förrän i ett ev. slutspel.

Viktiga poäng idag.

Kommentera

Bad_Brett:

Jo, det är klart men just nu skulle ju Per Djoos sett ut som en vinthund i jämförelse.

Kommentera

Sawchuk:

Mycket omställningar. Skadan, stor rink etc. Kommer ta tid.

Kommentera

äntligen.

Det kändes svårt att punktera den här matchen.

Kommentera

MorganaLefaey:

Pålle är fan inte bra...

Varken framåt eller bakåt.

Ska sätta ett par tusen på att Timrå spelar i Allsvenskan nästa år.

Redigerad kommentar

Kommentera

J F K: ja det där va inte så snyggt.
Kommentera

Bad_Brett: Tur att Regehr lade sig där. Hedström har inte alla hemma ikväll.
Kommentera

Bad_Brett: De har missat solklara åt båda hållen nu, riktigt jävla dåligt av dom.
Kommentera

Monno:

Domarna är så jävla dåliga att det blir pinsamt. Självklart skulle Ritola ut på åtminstone 2+2.

Kommentera

Berka: Ritola visar hur man utför en klockren armbåge i huvudet.
Killen saknar den rätta timingen i sina offensiva tacklingar mest hela tiden tkr jag. Han är då ingen Foppa. Eller ens Steen.
Kommentera

Berka: 1-1 i fula tacklingar där. Kan inte tänka mig att Ritola trodde att armen skulle träffa sådär, men visst skulle han åkt ut.
Kommentera

Gusse: de PP't måste vara det sämsta som någonsin presterats. Timrå hade 2-0 i målchanser och pressade Modo hårt haha
Kommentera

Bad_Brett:Oj vad slarvigt och okoncentrerat det är nu
Kommentera

J F K:

Hoppades nästan att han skulle ge matchstraff där, så att matchen i efterhand kunde användas som ett skolexempel för hur domare INTE ska göra.

Märkligt bortdömt mål. Inte att det blev bortdömt, utan att måldomaren var så otroligt övertygad i en situation, som åtminstone enligt de nya reglerna, såg väldigt svårbedömd ut.

Som jag har förstått det var det tidigare förbjudet att sparka in pucken, dvs ungefär som man sparkar till en boll, medan det var tillåtet att vinkla in den med skenan. Enligt de nya regeltolkningarna ska det dessutom vara tillåtet att sparka in pucken så länge skenan inte inte lämnar isen.

Det här såg ut som en vinkling där en del av skenan lämnar isen, men var det ens förbjudet med de gamla reglerna? Lär bli omdiskuterat ifall Timrå hämtar ikapp.

Ber om ursäkt ifall någon tog illa upp över mitt inlägg om "Bagarn", men det är fruktansvärt frustrerande att se hur en av seriens sämsta och fegaste spelare tillåts göra rena rama överfallet på en av de bästa.

Kommentera

J F K: hoppas det gick bra då!

Nu får vi hoppas att Modo inte slutar spela som röglematchen.

Heja Modo
Kommentera

Berka: Johan träffar tack och lov inte bara huvudet, med det tog illa och var blind side så Nagy var helt oförberedd. Jag är inte hundra på att det är hjärnskakning, men då han inte spelar vidare är det sannolikt.
Kommentera

J F K: Aha så nagy kan bli borta ett tag nu då eller tog det jätteilla?

Målet är väl svårt att se, det ser ju inte ut som att han har grillan i luften men det ser nog videodommaren bäst

Kommentera

Berka: Modo var bättre fram till Johan Andersson körde axelskyddet i huvudet på Nagy. Sedan tog Timrå över resten av först perioden utan att skapa jättemycket. I andra har Timrå varit överlägsna fram till Modo gjorde 2-0 orättvist. Sedan har modo kontrollerat det.

Jag tyckte det var ett mål enligt de nya -löjliga- reglerna tycker jag. Klagar inte för mycket på att det dömdes bort. Då var jättemissen på Johan Anderssons checking to the head betydligt värre.
Kommentera

NuMo: Jag tycker att det är löjligt att inte domarna får titta  på video och göra sina egna bedömningar.
Kommentera

J F K: Den notoriska målskytten Forsberg. Som vanligt vid skridskomål så blir det en bedömningsfråga ungefär som i simhopp. Den här gångenblev det magplask.
Kommentera

1547761 · »