1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 524553 inlägg · 4121 ämnen

Träningsmatcher 2019

Sv: Träningsmatcher 2019
Costanza: Tommy E uppsatt på laguppställningen ikväll, hoppas det stämmer, skönt om skadan inte var allvarligare -;)

Rytter: Pratade med Deilert nyligen på gågatan. Han har redan lappsjuka. Ingen hade berättat att han skulle spela hemma i en trång lada gjord av billig furu. Men det är klart, karln hade ju kunnat haft det värre...

KB:

Då vet vi också att Deilert har en lön på exakt 60.000/månad.

Ser att Deilert blivit avstängd 3 matcher (resten av SCA iaf) för griseriet mot Rosdahl. Bra.

Karlkvist blir fan bara bättre och bättre för varje gång jag ser en match med Modo. Tror han vinner HA's poängliga den här säsongen.

J F K: löven rätt överlägsna i andra borde gjort ett par mål till men Brattström spelar bra i tiks mål, f.ö lövens mål av tidigare modojunioren William Ericsson

MorganaLefaey: Ser Löven mot Timrå. Inte alls imponerande på något sätt. Båda måste bättra sig rejält om man ska bli de topplag man förväntas vara i vinter.

Trilske: Om vi säger som så. Du fick precis rätt på medianen.
Öhman är vår median och den ligger då alltså på 23år.
Snittåldern är dock 26år på våra backar.
Så kan vi se att de som är äldre är ganska mycket äldre men de är dock färre, så medianen blir lägre än snittåldern.

Vad vi kan dra för slutsatser gällande hur det påverkar spelet. Ja det överlåter jag till någon annan.

Trilske:

Där kan jag hålla med dig, den enda förändringen hade kanske varit typ Tommy E eller Hedman mot en 26-åring back med erfarenhet och potential att utvecklas lite mer. Dock tror jag Hedman och Tommy skulle vara sjukt nyttiga i ett kval, gissar att dom skulle kriga och göra allt för äran att vara med och spela upp klubben.

Men min poäng var mer att vi har goda förutsättningar för att ha ligans bästa defensiv som du kanske förstod av mitt tidigare inlägg.

Rytter: "Perfekt mix" vet jag inte om jag håller med om fullt ut, tycker åldersdifferensen är lite väl stor mellan just backarna, att vi blandar lite väl högt med lågt (läs gammalt med ungt). Säkert inte en jättepopulär åsikt men jag hade gärna bytt ut nån 30-plussare (förutom Toby, förstås) mot nån mer etablerad 23-25-åring. Men jag vet inte hur realistiskt detta var innan säsongen.

Därför är jag väl också lite kluven till Viklund av åldersmässiga skäl, och ev. lite mer sugen på en etablerad center som inte är helt oprövad i dessa sammanhang. Om man får drömma lite... Men jag har inte sett Viklund på flera år heller, jag kanske hade ändrat mig om jag såg honom "in action".

Men vi fick i alla fall Öhman som befinner sig i en bra ålder och som gör det till en bättre mix, samt sänker medianen på backsidan.

Gavelo:

Vilka är bättre offensivt om du rankar oss som tvåa eller trea?

Anledningen att jag kommenterade är att jag helt enkelt tycker att vår backbesättning är 5 plus (med Viklund in så ser det galet bra ut), den är överlägset bäst i serien just nu och skulle inte byta ut den mot något lags. Den är så pass bra att vi ska kunna ha den bästa defensiven i ligan. Består av en perfekt mix med rutin och unga spelare som varit med ett tag och är på väg upp, spelare som har alla förutsättningar att spela ett lysande försvarsspel och även bidra offensivt.

Du kanske missat hur hockeyn gått framåt de senaste åren, att ha stora defensiva backar är inte längre lika viktigt som tidigare, bättre att ha rörliga backar som kan läsa spelet och är smarta. Kolla t.ex på IKO tyckte du dom hade en bra uppsättning defensiva backar innan serien startade?

Dom lyckades trots flertalet småa, rörliga, puckskickliga och smarta backar få till ett lysande försvarsspel och det höll dessutom väldigt bra mot ett SHL lag, där ser jag likheter mot vår trupp. Sedan är det inte bara backbesättningen som står för det defensiva, en bra defensiv i dagens hockey bygger på att blanda in samtliga fem spelare i försvarsarbetet och arbeta som en enhet. Därför är det extremt svårt att ranka en backuppsättning defensivt, då det är något hela laget är involverad i.

Att ha stora skithus längstbak som bara rensar och kan hålla bort framför mål hör till det förflutna. Därför tycker jag att vi har alla förutsättningar på backsidan att sätta seriens bästa försvarsspel. Om vi inte lyckas skulle jag främst inte skylla på försvararna och avsaknad av rena defensiva backar utan leta anledningen i spelsystem/direktiv i försvarsspelet och analysera hur forwards jobbar i defensiven. Blir vår defensiv ett problem i år skulle jag faktiskt vilja ifrågasätta hur Björn och Styf har lyckats med att sätta ett försvarsspel, för jag anser att dom inte kan få bättre förutsättningar på denna nivå.

Det är min åsikt när det kommer till vår backbesättning, den har alla förutsättningar att tillsammans med forwardssidan bidra till att skapa seriens bästa defensiv, och det finns ingen uppsättning jag ser som mer komplett och med bättre förutsättningar att lyckas. Dock finns det några som ligger nära.

Rytter: Du har en tendens att ofta missa det jag eller andra skriver?!, du får ta och lära dig läsa inlägget!
Jag skrev att Modo har en ”onormalt” bra backbesättning, inte bäst defensivt men nog bland de 2-3 bästa offensivt.

Mora har bäst backbesättning i det defensiva spelet!

Nä jag skulle inte heller vilja byta, det vore rätt korkat

Kvällens match för Modo J20 i Ryssland sänds på denna länk kl. 18.00 eller 19.00

engmhl.khl.ru/media/video/3572/891623/

Smurfen: Japp. Den är nog modochannel, medan de två i helgen går via mittmedias plattform.

MorganaLefaey: Matchen som spelas i Bjästa Ishall är den 6/9 och är nog utanför SCA cupen

Gavelo: Ja, det ska bli intressant att se hur breddad vår trupp är. Kan From leverera de poäng som man tänkte sig att JE skulle göra så kan det bli riktigt intressant. Samtidigt känns Rosdahl jätteintressant - stor, stark, rightare. Sen har vi Olofsson som nog blir en pålitlig tvåvägsspelare som även kan göra en del poäng, vilket man kanske saknade lite från VÖ/TW. Sen ska det bli intressant att se om JJ har ännu en nivå.

Nog har vi uppgraderat.

Gavelo: Kan någon berätta för mig vilka backar som ska flytta motståndare framför vårat mål. Det jag skriver är att om vi inte har fysiska backar (och det är väl bara Hedman) så kan vi inte lämna deras backar öppna för backskott hela tiden. Jag har nog aldrig sett ett lag som släpper in så många backskott som vi ifjol, för att målvakterna ser inte pucken, motståndarna tar returer och styr puckar.

Offensivt har vi klart bästa backsidan hands down.

{7639}: Tyckte mig höra modo-chanel. Men var det någon annan match?
Snackade om bjästahallen också. Men det är ju inte direkt i Sundsvall. Så vet inte vilken match de snackade om.

MorganaLefaey: Någon som har koll hur matchen sänds imorron?

Gavelo: Tycker det brukar komma. Om man inte fått in timingen med passen och alla åkvägsar och mottagaren inte fått till en exakt timing i mottagningsarna. Då är det mycket inte fått till som ska fungera.
Det kommer och (Får vi hoppas) och brukar se likadant ut med passen som fastnar på klubbor, ben och dommare. Blir väl aldrig helt utan, men 2-4 matcher in så brukar man inte tro det är samma lag.

Gavelo:

Vilket eller vilka lag i allsvenskan har en bättre uppsättning av försvarare? Jag skulle iaf inte byta hela vår backsida mot något annat lags, så intresserad att höra vilka du rankar före.

Rytter: Tyckte JJ såg riktigt het ut. Fick fram lite mackor här o där.
Klart bäste center denna match. Men med lite flyt så kanske han tar steget som man trodde han skulle ta ifjol.

Tarasov: Första matchen mot ett ”likvärdigt motstånd”

Summan är att jag tycker Modo har fantastiska uppsidor och äntligen rejäl bredd i sin spetskompetens, vi har flera kedjor som kan avgöra matcher.
Backsidan ser onormalt bra ut, kanske inte allsvenskans bästa besättning i det defensiva men helt klart en av dom bästa i det offensiva.

Målvakterna är godkända men där är det osäkert även om Hanses överlag gjorde en ok match igår.

Dock tycker jag att Modo slarvar väldigt mycket och gick bort sig högt i banan, tajmingen för överlämningar och droppar stämde inget vidare och man fick dumjaga en del ner i egen zon, MEN överlag en ganska bra match där jag tycker Modo tog över i sista mycket pga att Löven slutade spela hockey och tappade fokus på det viktiga.

J F K: Sansa dig det är försäsong.

Tarasov: Förutom att man satte alldeles för mycket skott i sargen 😸

Rytter:
Skottkartan såg bra ut......😉

hockey_21:

Ja man ser att han har mycket hockey i sig. Verkar ganska smart som spelare, han tar steg för varje match och blir bättre både offensivt och defensivt. Han ser inte lika vilsen ut längre och det är ganska imponerande att han tagit dessa steg trots endast ett fåtal matcher.

Som du säger är han grymt skicklig att täcka pucken, en egenskap han säkert fått med sig från spelet på liten rink. Han är dessutom duktig på att fördela puckarna snabbt och hitta öppnande pass, hade några riktigt fina igår när han la den rakt igenom offensiv zon och hittade ren spelare. Han har ett bra skott också men han kommer inte riktigt i lägen att utnyttja detta än.

Än så länge är jag väldigt nöjd och ifall han höjer sig några snäpp till har vi en sådan center vi längtat efter.

Sagt det förut och säger de igen de nya forwards har uppgraderat vår offensivt rejält jämfört med Wahlgren, KJ och Öhman.

From är så sjukt snabb och till skillnad från KJ vågar han gå på mål, hoppas det lossnar offensivt för honom då har vi en riktig poängspelare och en som kan avgöra matcher.

Rosdahl är liknande Marklund, men som jag sa tidigare detta kan vara en uppgraderad version av honom som är bättre i de defensiva delarna av spelet och med bättre diciplin. Sedan har han ju visat på försäsongen att han har offensiv i sig, ligger han upp mot 30p är jag väldigt nöjd, och det borde han ha potential till.

Nu vill man ha match igen, skönt att det snart drar igång på riktigt.

Tycker att Fredrik Olofsson ser rappare ut för varje match som går. Det plus hans skicklighet att täcka pucken kan nog göra honom rätt jobbig för motståndarna i vinter

jonsson: förhoppningsvis en rejäl stukning bara!

{8384}: Urban Omark var fantastisk som expert.

Tarasov: tycker det är en bra sammansatt sändning men de som leverera sändningen borde titta över sin kamersutrustning för det var då inte världens skarpaste bild på sändningen^^

NorrMod:
Hellkvist kollar deras matcher och ger spelarna återkoppling på vad som skall förbättras för att de skall vara aktuella för spel l a-laget kan man kräva mer. Vilka i J20 tycker du skall upp i a-laget och vem skall Ut?

NorrMod: J20 har inget spelsystem. man spelar individuellt.

En match som denna där där är lätt att hylla målskyttarna Karla, Rosdahl och From men vi får inte glömma bort JJ. Gör en bra match och har 3 assist idag.

Visst första var inte bra, men ändå var vi inte långt efter löven i första. 2-0 speglar inte spelet, vi går bort oss några gånger och blir straffade direkt då, samtidigt är det vi som skapar längst anfall och skapar mest på egen hand och har ett par farliga lägen. Är första perioden våran lägstanivå är jag väldigt nöjd. Det positiva är att vi växer ju längre matchen går och i tredje är det ju inget snack trots att vi går ner lite och försöker spela lite för snyggt.

Positivt att få göra en sådan här match mot en konkurrent och att "rätt" spelare får göra poäng och bidra.

J F K: Vad jag förstår så har J20 och A-laget olika spelsystem. Därför tycker jag det är bra att J20 spelare får vara med under säsongen och träna ibland så det inte blir så stor skillnad när dom väl får chansen. De ska bli roligt att se J20 denna säsong då det är första årets som dom har intaget "grannens pojk". Plockar inte in spelare från hela Sverige. Blir nog extra svårt i år men jag hoppas jag har fel

J F K:

Man ser att deras försök att spela sig ur egenzon är direkt hämtat från hur IKO spelade. Problemet är att han inte har så puckskickliga backar, när vi låg nära och pressade så gav dom bort den gång på gång.

Rytter: Blir Fagervall kvar hela säsongen? Jag är väldigt kritisk till vårt försvarsspel, men Löven har varit helt makalöst dåliga.

NorrMod:

Håller med dig att våra framtid ligger i att slussa in juniorer och det tycker jag vi gjort bra senaste åren. Men jag måste ändå säga att jag tycker Björn är en tränare som Rönnberg och andra som vågar ge juniorer förtroende. Kolla bara på hur han tog upp Norlinder och LP förra året och gav de chansen.

Så jag skulle absolut inte vilja kritisera honom på denna punkt.

NorrMod: Vi spelade flest juniorer ifjol och har väl gjort så under lång tid. Juniorerna får chansen...

Ett problem med J20 är att Sundelin är för dålig på att lära ut taktik. Nästan alla juniorer måste utbildas när de kommer upp.

Tarasov: Tycker att dom ska få vara med på träningarna mera. En mera öppen dörr mellan J20 och A-laget. Visar dom på träningarna så ska dom få chansen tycker jag. Tänker inte på någon speciell spelare. Björn Hellkvist uppgift att se till att dom får visa upp sig. Som Roger Rönnberg gör i Frölunda

{7639}:

Dom får svårt att spela som IKO med deras backar, speciellt en sådan som hellström kan ju inte ens hantera pucken.

Rytter: haha kvitta den där?

Rytter: skämt att hellström inte åker på mer. Hoppar fan på björka

S-vikaren:

Hellström är en oerhört begränsad och ganska kass försvarare alltså. Bara ligga på honom så tappar han puckar och humöret.

{6870}: Bra uppfattat av Johnson också.

{6870}: From is on fire!

{6870}:

Där har vi From igen! Härligt att våra producerande spelare får utdelning.

{7639}: så ja From!

{7639}:

YES From får sätta den, där ser vi hans styrka. Kolla snabbheten och skottet. Riktigt fint!

Rytter: Många bra lägen första 10 i 3e, saknas lite skärpa i avsluten, många skott som sitter i sargen bakom tyvärr.

Bara 1000 pers på plats, hade kanske trott på de dubbla med tanke på att löven kom på besök!

Jaha ja From, vackert skott

« · 1983578 · »