1150x200-modo-header2-kopiera.webp

Truppen 15/16

« · 1682516 · » Till forumet

Sv: Truppen 15/16
Hälge: Märkligt att inte Svartvadet går ut med detta, utan att han själv tillkännager det.
Kommentera

hanzon: Larry H har sagt till Neue Burcher zeitung att han kommer träna Modo kommande säsong. Dags för Modo att presentera honom nu.

Skulle gärna lägga in en skärmdump, men att bifoga bilder är tydligen borttaget!?

Redigerad kommentar

Kommentera

annte63: När ska vi få läsa nåt intressant om Modo?
Kommentera

hanzon:Ryktet är nu bortaget från eliteprospect också!
Kommentera

Monno: 
Inte hört nåt om honom, var inte ryktet en instagramgrej?  

Kommentera

ivandrago: Vad hände med Kudroc?
Kommentera

Ev så kommer Rhett följa med Welch

De jag hört hittills 
Welch
Erik A
Rhett
Porter  

Redigerad kommentar

Kommentera

J F K: Det ryktas om Jared Aulin från Örebro
Kommentera

cu92: Jag tror att han är för dyr. Nicky D känns inte riktigt som en lagspelare. Han tar korkade utvisningar, skjuter ur de flesta lägen och känns därmed inte som en kille som står upp för laget.

Däremot är han en riktigt bra skridskoåkare och fantastisk avslutare.

Nej, jag hoppas att vi hittar en annan spelare, även om han som konstaterat skulle tillföra en hel del poäng.

Kommentera

Jag drömmer verkligen om en återkomst för Nicky D i Modotröjan, finns det något som talar för det? Som jag förstod det så trivdes han väldigt bra här och man kan ju hoppas att Andreas Salomonsson (Nicklas agent) fått några samtal av sin polare Perra Svartvadet.
Kommentera

Kan det inte vara Andrée Hult i Timrå angående initialerna HA? Hoppas dock inte det då vi måste ha in bättre spelare för att ha någon chans denna säsong.
Kommentera

leo: Hans mamma förlorade väl tyvärr den kampen för ett (relativt) bra tag sedan.
Kommentera

RagnarLodbrok: sant, låter väldigt osannolikt att han är i Övik nu när säsongen är slut för hans del och hans mamma kämpar mot cancer hemma i Kanada.

Redigerad kommentar

Kommentera

McFire: Nej, en forward som gör 25-30 poäng och jobbar hårt över hela isen är definitivt bra nog för mig om han spelar i en andrakedja med tanke på våran budget. Tycker inte man ska förvänta sig mycket mer än så.

Redigerad kommentar

Kommentera

Ja nu är väl Larry Huras bli presenterad snart i och med att ERC Ingolstadt förlorade ikväll.
Kommentera

Sven Tuta:

Huras presenteras inom några dagar. Mannheim tyska mästare.

Kommentera

S-vikaren: Vem ryktas?
Var kommer Aulin ryktet ifrån, substans?
Kommentera

S-vikaren: Ryktas? vet från en källa att han inte ens varit i övik nu i dagarna, han är i kanada.. hoppas inte han är aktuell hit
Kommentera

leo:aa men vill att Olofsson ska få chansen i nån av dom två första kedjorna,fast han kommer nog inte platsa i första kedjan då Modo kommer värva in iallafall tre yttrar,annars så kan man nog flytta ner Possler till tredje och sen flytta upp Olofsson,problemet där är ju att den Kedjan kan bli lite vek längs sargerna då Possler är lite starkare.
Kommentera

leo: Inte högre krav än så på en forward i andra kedjan? Än att han inte gör bort sig dvs.
Kommentera

modomille: han spelade center under sitt första år i Örebro så det är lätt att tro det, men senaste säsongen var han mestadels högerforward. Det är ju bra att ha spelare som kan fylla in på andra positioner också även om han inte är mer än en OK tekare enligt statistik. Tror också mycket på Pettersson, själv vill jag se han bilda kedja med Nilsson och Possler.

Redigerad kommentar

Kommentera

leo: visste inte att han spelade högerforward i Örebro,som högerforward i en andra kedja tror jag hade funkat jag också men vill inte att han ska spela center i Modo om han värvas,vill att Petterson ska få chansen som andra center.

Redigerad kommentar

Kommentera

modomille: varför säger du så? vi behöver fylla fler positioner än första center. Aulin är dessutom mer en högerforward än center. Det är där han mestadels spelade i Örebro förra säsongen iaf. Gjorde ju en helt OK säsong i Örebro trots personliga problem med hans mamma som kämpar mot cancer. Läste lite om Aulin på Örebro's svenskafans och där låter det som att dom hellre haft kvar Aulin än Viitalouma och Anttila, två spelare jag inte heller tackat nej till. Tror inte han skulle göra bort sig som högerforward i en andrakedja.

Redigerad kommentar

Kommentera

S-vikaren: okej tur....
Kommentera

modomille:

Han ryktas till Modo. Inget är klar. Det är listat under tveksamma rykten.

Kommentera

J F K: DP var oerhört strukturerad jämfört med torp ;-)
Kommentera

J F K: tycker att DP visade upp fint spelsinne ibland men han måste ju göra det oftare,då kan han nog bli en tillgång.Föresten så står det på EP att Jared Aulin är klar hoppas inte att det är tänkt som en första center.

Redigerad kommentar

Kommentera

lhlh: DP är nog väldigt billig och han verkar acceptera sin roll samtidigt som han håller uppe humöret. Han verkar jobba väldigt hårt och spelar uppoffrande. Jag är dock oerhört tveksam efter den här säsongen. DP var den enda back som förmådde uppträda lika virrigt som Torp...

Jag är dock lite av en obotlig optimist och tror att med - bra/existerande - backcoaching skulle många av säsongens backar uppträt väsentligt bättre. Då DP tyvärr inte visade på någon form av spelsinne känns det inte riktigt som någonting att satsa på långsiktigt.

Kommentera

Bad_Brett: Dennis Persson var ett tidigt draftval också. Inte för att jag sett talangen i Modo...
Hjelm fick massor av chanser i Luleå, men det var aldrig ens nära att lyfta ändå. Samma Luleå som Olausson, Arlbrandt med flera lyckats i. Samma Luleå som jag tycker varit bäst i hela SHL på att plocka upp allsvenska spelare och förädla dem.

Jag är hur som helst av den åsikten att just konstruktiva backar har vi rätt bra beställt med bland juniorerna och därför bör vi bara värva den kategorin om spelaren är garanterat bra. Inte för att en läktarcoach gillar det han sett i en sämre serie...
Kommentera

Sven Tuta: Om nu DP är så billig som det låter att han är har jag inget emot att han får vara med och avlasta ordinarie backar då och då. Har vi sedan tur och han visar vad han en gång kunde kan det bli bra.
Kommentera

Karlström klar för Modo och utlånas till Mora tillsammans med Linus Sandin, Kristian Jakobsson och Erik Flood.
Kommentera

spud:
Ja
Kommentera

spud:

Såklart! Det är Silly Season!

Jag har som sagt dragit upp Hjelm tidigare. Tror som sagt att det skulle vara en väldigt bra värvning för MoDo. 

Kommentera

jämtland:Haris farsa ska flytta in Albert Hari ;-)
Kommentera

hanzon: Eller en pp -back?
Kommentera

Sitter vi och på allvar diskuterar Andreas Hjelm utifrån att nån materialare flyttar en trunk med AH initialer på i Haris lägenhet? 
Kommentera

J F K: Samma signaler som Dennis Persson?
Kommentera

J F K:

Hjelm var helt lysande 12/13 i Södertälje. Näst flest poäng och näst bäst +/- bland alla backar. Och nej, detta är inte EP-scouting från min sida, utan jag följde honom flitigt den säsongen. 

Har en begränsad budget är det precis sådana här spelare man ska värva. En billig spelare i bra ålder som i bästa fall kan blomma ut till en toppback i powerplay och som i värsta fall kan lånas ut till allsvenskan. Det vi måste undvika är fler Dennis Persson-värvningar; Spelare som inte bidrar med någon som helst spets, utan bara tar upp en plats som en junior hade kunnat ta.

Kommentera

J F K: håller med,vill att Jesper lindgren ska få chansen istället en stortalang som borde kunna leverera 15 poäng denna säsong iallafall men Modo måste ju värva en riktig pp back som du säger.
Kommentera

J F K: Och förresten. Vad sänder det för signaler till alla juniorbackar som kämpar för att komma fram om Modo plockar in en 27-åring som ska få växa in i rollen? Nej, då ger jag hellre våra egna juniorer den chansen och hoppas att vi tar in etablerade backar som kan producera från dag ett.
Kommentera

Bad_Brett: Absolut, men som du verkar ha ohyggligt svårt att greppa så försvann mattan under Svartvadet när han skulle komplettera exempelvis Skröder.

Det är extremt lätt att prata om en röd tråd, men det är lite som att säga åt en ensamstående, arbetslös mamma att bara köpa nyttig och ekologisk mat. Det är självklart någonting man vill, men det fullständigt orealistiskt om man bara har pengar nog att köpa makaroner och ketchup. Har man fullständigt misslyckats som mamma eller är man ett offer för omständigheterna?

Alla som kan hockey hade väl sett potentialen i Heed och det i flera år. Han öste in poäng i allsvenskan i power play. SAIK hade en riktigt bra backbesättning och hade råd och möjlighet att låta honom utvecklas. Tycker du att vi i samma position som SAIK? Har vi råd att köpa en stor chansning och låta honom stå på tillväxt ett eller två år? Hjelm är desstuom tre år äldre än Heed.

Kommentera

hanzon:
Nej men att han är en riktig billig bredd spelare som verkar inse och acceptera att han får lite speltid och är mer där för att dom viktigare spelarna ska få vila nu och då.
Kommentera

ghostie: Kan vara denna spelare?
Kommentera

hellge:

Lite av utmaningen med att vara GM är att få ihop ett lag där summan är större än delarna. Magnus Häggström höll egentligen inte Elitserie-klass när han värvades, men brevid Peter Forsberg blev han ändå en farlig sniper. Nu kommer påpeka att Forsberg är känd för att lyfta sina medspelare, men jag tror ändå inte att det är så enkelt. Jag är inte helt säker på att Nättinen eller Öberg hade kompletterat honom lika bra som Häggström gjorde.

Om nu problemet var att Ritola och Skröder satt på för dyra kontrakt, då borde givetvis målet ha varit att hitta billiga spelare som kunde komplettera dem på ett bra sätt. Men det fanns ingen som helst röd tråd. De flesta, inklusive Svartvadet själv, var överens om att summan var _mindre_ än delarna, vilket är ett bevis på hur mycket man har misslyckats. 

J F K:

Tim Heed hade gjort 16 poäng på 89 matcher inför den här säsongen...

Redigerad kommentar

Kommentera

Bad_Brett: Jo, men 17 poäng på 87 SHL-matcher av en offensiv back som är svag defensivt. Det låter som ett klipp.
Kommentera

Sven Tuta:

Det är dyrt att köpa ut spelare. Har de kontrakt så har de.

I den där långa - och välformulerade podden där bl a Garpenlöv intervjuar Svartvadet säger han just detta.

Vad man kommer att ha för lag och hur man lyckas som sportchef beror framförallt på två saker:

• Hur stor plånbok man får tillgång till
  • Vad man som sportchef ärver för kontrakt
I Svartvadet fall ärver han delvis allt för många dåliga spelare på kontrakt. Men man kan väl också säga det också är hans fel då han kontrakterar fel spelare.

Listan kan väl göras relativt lång med spelare som misslyckades under förra sässongen. 
Kommentera

ducky:

Hoppas! Jag namedroppade honom häromveckan. Han hade ingen career season direkt och lär därför vara rätt billig, men jag tror han kan bli hur bra som helst!
Kommentera

Allehanda skriver "Dennis Persson har något som kallas piriformis syndrom. Det är en sjukdom som uppstår när en nerv i ryggen trycks ihop eller irriteras."

"Dennis Persson skrev på ett kontrakt gällande 1+1 år inför säsongen. Persson är inställd på att det blir en andra säsong"

Kan man verkligen tro att han kommer att leverera mer i vinter?

Kommentera

« · 1682516 · »