1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

506882 inlägg · 4104 ämnen

Truppen 15/16

« · 1674537 · » Till forumet

Sv: Truppen 15/16
Rytter: Nu kan man njuta av resterande delen. Gött.
Kommentera

ULTIMAVICI:

Nu kan ju sobrilen dra åt helvete! Kommer dock få en jävla avtändning av tyngre benso snart, men det tar vi inte här ;)

MODO HOCKEY <3

Kommentera

ULTIMAVICI:

Ja det viktigast nu är Ullmarks nolla. Hattrick i nollor, hur vanligt är det?

Kommentera

hanzon:
Men går ju göra Emil deal, vi värvar Ludvig han spelar för Timrå för att få speltid och vi kan ta hem han när vi vill.
Kommentera

Rytter: Vi kan absolut värva bägge, Nilsson skulle kunna ersätta Nordgren eller Öberg exempelvis. Nöta på dessa tröga gubbar som i realiteten är slut på den här nivån, de har noll uppsida, de slutade utvecklas för flera år sedan. Vad är uppsidan på Ludvig Nilsson? Potentialen till att det skulle falla ut som en drömvärvning är ungefär 6000 gånger så stor som att Nordgren eller Öberg skulle lyckas riktigt bra i SHL kommande säsong.

Vi har en massa dödvikt att göra oss av med och kommer inte att ha råd att värva 10 spetsspelare till dessa positioner, vi fick under säsongen se hur det gick med en blandning av dåligt styrda, okoncentrerade supertalanger och trötta farbröder som sjunger på sista versen. Det gick åt helvete, att slå Vita Hästen är knappt en framgång.

Att värva Allsvenska spelare för att eventuellt ersätta spelare som tex Dennis Persson, Nichlas Torp, Peter Öberg, Niklas Nordgren eller Janos Hari är fullt rimligt. Vi har väl inte så många juniorer som är redo för att spela in Modo på topp åtta känns det som, inte så många som vi har dödvikt iaf.

Spetsspelare kan vi ju ersätta spelare som Roche, Ahnelöv, Skröder, Påhlsson, Hossa och Smolenak med och allt annat är naturligtvis tjänstefel, men att ta några spelare av Nilsson och Petterssons kaliber för att ersätta trötta gubbarna är enligt mig bra lösningar, förmodligen billigare också. Nilsson skulle ev kunna ta Öneruds roll då han lär lämna, Modo idag kan glömma att värva in svenska spelare av Öneruds kaliber för att spela ytter i tredjelinan och boxplay, HV och SAIK gör det, gör vi det så får vi ha Flanagan som första center. Trist men sant.

Jag ser gärna alla tre i laget nästa säsong, Ludvig Nilsson, Emil Pettersson och Jesper Olofsson. Pettersson redan klar för två säsonger till och jag ser gärna att man skriver det med de andra två också så länge de är så pass "billiga" man kan tänka sig. Alla lär nog inte slå igenom men frågan är om det inte räcker med att en av dem tre blommar ut samtidigt som nån går hyffsat för att investeringen skulle vara lönsam? Antagligen. 

Kommentera

McFire: En Jesper Olofsson så jagas av flera SHL-klubbar är nog avsevärt dyrare än nordgren. Förstår inte varför jag pratar pengar med någon som på allvar tror att man betalar en knapp miljon för Brashear.
Kommentera

McFire:

Det jag säger är inte att vi ska förlänga med Nordgren (även om han varit bra på slutet), eller ge Öberg en given plats i laget (även fast han varit stabil nu i kvalet).

Det jag säger är att ifall vi ska vara trovärdiga i vår juniorsatsning och fortsätta locka talanger till J18 och J20, så ska vi först och främst ersätta dessa därifrån istället för att värva från allsvenskan. Vi måste ge spelarna underifrån en riktig chans ifall vi ska dra nytta av juniorsatsningen och vara trovärdiga. Sedan blir detta mycket billigare jämfört med att värva från allsvenskan.

Vi kommer till nästa år ha värvat in två spelare från allsvenskan som vi inte vet hur dessa presterar under en hel säsong i SHL ifall Olofsson skriver på. Jag tycker att det räcker med Olofsson och Pettersson därifrån.

Sedan har vi ett gäng spelare som provat på SHL spel och är unga och har bra potential men inte än kan räknas som ledande/rutinerande spelare. Till denna kategori hör Possler och Kempe.

Efter dessa så finns det juniorer underifrån som måste ges chansen t.ex Grundström, Öhman, V Olofsson mfl. Finns ju massor av lovande spelare i J20,

Räkar du ihop detta med de vi har på kontrakt så har vi alltså:

Haataja, Smolenak, Possler, Kempe, Grundström, Öhman, V Olofsson, J Olofsson, Pettersson

Detta är alltså 9 forwards av 12 till laguppställningen. Ser inte att det är en Nilsson vi behöver ha in där främst. Utan krut på en första center som får bli dyr, sedan en tredjecenter ifall man kör Pettersson som andra. Sedan ska det stärkas upp med bra yttrar, ersättare till Öhnerud/Skröder/Smolenak (om han lämnar), vi måste få till 1-2 ledande kedjor till nästa år. Då kommer vi våga ge juniorer chansen också.

Varför inte skapa en ren juniorkedja som får istid, ungefär som Hedberg - Bengtsson - Possler fick. Sedan så ska det in rutinerade spelare till 1-3 kedjan och då räcker det med två chansningar från allsvenskan, vi behöver inte ha in en tredje i Nilsson också.

Kommentera

Rytter: Med tanke på hur outbildade våra juniorer är så tror jag inte att de kan kliva in och bidra. Det vore önskvärt, men föreningen har en lång väg att vandra från att ha bra juniorer till att ha juniorer som kan spela seniorhockey.

Kempe är för övrigt helt usel nu. Han tror sig kunna göra allt själv, men...
Kommentera

J F K: Man kan göra så, säga vad man tror och vilja rykten man hör, om man vill.

Att du föredrar att kämpa med att framställa dig själv som någon slags allvetare som i själva verket inte har en jävla susning om kontrakt och dyligt är naturligtvis upp till dig. 

Det skulle dock onekligen vara intressant att se dig backa upp sådant som att du "vet" att den och den har så lite betalt samtidigt som den tredje absolut inte har det. Du behöver naturligtvis inte tro att Brashear erhållit en viss summa om du inte vill, precis som jag inte behöver lita på när du säger att du "vet" vad Dennis Persson kostar.

Kommentera

McFire: Jag är inte allvetande. Jag vet inte alls vad alla tjänar. Jag vet ett par i ungefärliga siffror. Tre mer eller mindre exakt vad de kostar. Det blir skitlljligt när man inte kan avslöja det eller källan.

När det gäller Brashear kan jag bara konstatera att det vore korkat att tro att han skulle ha fått närmare en miljon.
Kommentera

J F K:

Man får se till att ha en tränare som kan utbilda dom och vågar ställa krav, precis som Torp och Hedman behöver. Och inte en tränare som bara snackar om att spela sitt spel och "våga misslyckas".

Kommentera

J F K: Mycket bra summering, du förklarar att du inte vet i stort sett någonting men "konstaterar" trots det, fantastiskt. Korkat var ett va?

Kommentera

På Aftonbladet chatten var det en person som nämde Mats Waltin som näste tränare i Modo, kan det ligga nåt i det?
Kommentera

hanzon: Jag gissar också på honom.
Kommentera

Gusse:Läste Lövenbloggen att Waltin troligen kommer ta med sig Alexander Hellström (b)

Redigerad kommentar

Kommentera

Nu när Niclas Bergfors öppnar för SHL spel hoppas jag Modo slår till.

Bergfors / Mertl / Haataja hade varit dröm kedja :)

Kommentera

hanzon:vet inte mycket om Waltin eller Hällström men skulle isåfall Waltin bli huvudtränare? Duger han för de och är Hällström Shl kaliber? Visst han kanske ska ta rollen Dp har nu.
Kommentera

Enligt en person på Växjös forum ska Noah Welch vara klar för oss.
Det hade ju varit riktigt fint med en general där bak om Ahnelöv lämnar. Någon som hört kring detta?
Kommentera

Manny: har inte hört något men varför skulle han lämna lakers? Topplag, fin stad,bra supporters och hög lön har han också.
Kommentera

modomille: Det vet jag inte men deras fans verkar förtvivlade att han kanske lämnar laget. Har tydligen sagt upp sin lägenhet där också vilket har spett på ryktena.
Kommentera

Manny: Låter lika orimligt som fantastiskt. Antagligen en av de mest eftertraktade backarna i ligan och en riktig chef dör bak, skulle vara en extremt bra värvning av ledningen. Dock har jag svårt att se det hända.
Kommentera

McFire: håller med,hade velat att Cumiskey,Regehr och Lööv åter vänder,iallafall Regehr så att vi har en riktig pp back.
Kommentera

modomille: Welch är en betydligt bättre PP back hos Växjö än vad Regehr var hos Modo. Welch är för övrigt bättre på precis allting och är i defensiven lika överlägsen Regehr som han är när det gäller attityd. Det skulle vara en monster värvning. 
Kommentera

McFire: första året gjorde Regehr mer poäng än Welch fast håller med om att Welch är bättre i defensiven och attityden.
Kommentera

modomille:

Hellström är en kopia av Daniel Rahimi.

Kommentera

Sawchuk: okej,är det någon som har hört några andra rykten om spelare till Modo? Utan bjurö,Welch och Hellström.
Kommentera

Sawchuk: Hur skulle du jämföra dem spelmässigt och kvalitéerna? 

Ser att bägge kommer från Björklöven, är lika långa, väger lika mycket och är sånär som på elva dagar exakt lika gamla, nästan komiskt.

Rahimi spelar ju sin bästa hockey någonsin just nu och har lätt sin bästa säsong någonsin anser jag, även statistiskt. Hellström verkar haft en bra säsong iaf men den nivå Rahimi ligger på är just nu i toppen på SHL. Senast Hellström dominerade på det sättet Rahimi gör nu var väl i div ett för två säsonger sedan? Jag har knappt sedan honom lira på ett par säsonger nu.

Kommentera

McFire:

Hellström och Rahimi är väldigt bra vänner och sommartränar fortfarande tillsammans.

Dom har följt varandra från barnsben och hela vägen till elitnivå. Ingen av dem var några stjärnor i pojklagen men har alltid jobbat hårt och varit otroligt seriösa i sitt utövande.

Dom spelar båda en enkel och mycket fysisk ishockey. Ingen av dom ger sig ut på några större offensiva utflykter och en stor del i att dom tagit sig så långt är att coacherna vet exakt vad dom får av dem, ett enkelt grundspel med rejäla förstapass. 

Alexander hade en liten svacka efter sitt KHL äventyr men har gjort en otroligt stark säsong i år. Hans högstanivå är utan tvekan i paritet med Rahimis. 

Vill Modo ha en stor riktigt tuff och elak back som spelar enkelt och kan sätta sig i respekt hos vilken motståndare som helst till en vettig peng så är Alexander ett mycket bra alternativ. 

Kommentera

Sawchuk: Hellström måste jag erkänna är ett helt nytt namn för mig, minns inte att han spelat en hel säsong för Luleå heller.
Verkar vara en kille som har goda egenskaper som en defensiv tuff back, kanske vi kan skicka Torp till Björklöven istället ;)
Sticker Rahimi utomlands efter denna säsong så borde väl även LHC vara intresserade om Rahimi lämnat goda vitsord?
Kommentera

Efter detta kval blir man bara mer och mer ledsen för det som känns oundvikligt. Att Ahnelöv söker sig vidare... För mig är han topp 5 back i SHL och i vissa avseenden den bäste.

Redigerad kommentar

Kommentera

ULTIMAVICI: fast Waltin ryktas ju hit och han tänkte visst ta med Hällström hit så det är nog ingen risk att han sticker till nån annan klubb och Hällström bor ju i Umeå så han kan ju pendla mellan städerna.
Kommentera

Sawchuk: Högsta nivå i paritet med Rahimi låter magiskt, Rahimi är ju topp tre defensiv back i SHL just nu. Vi Behöver onekligen en Rahimi/Hellström/Tollefsen/Welch back, det råder det inget tvivel om, varför inte två? 

Att få se några backar i Modo som är bra på just att vara back, chef och stenhård är vi ju inte direkt bortskämda med numera. Torp räknas inte då han är för dålig på att vara back och ingen av de nämnda lägger någon vikt vid honom då det kommer till att vara stenhård eller chef, Torp blir aldrig chef. Tollefsen, han är chef. Rahimi, han är chef. Säger du att Hellström är det och förmodligen kan hämtas in relativt billigt så tycker jag det låter som en utmärkt lösning.

Welch, det är ju en våt dröm i dagsläget det, vilken chef.

Kommentera

ULTIMAVICI:

Dubbelt så hård som Torp, tror inte att han är Gretzky, bra ålder. What you see is what you get, precis som Rahimi.

Kommentera

ULTIMAVICI: Ja det känns onekligen så, tyvärr.. Jag skulle bli väldigt förvånad om inte Djurgården visat intresse där, de skeppar en hel del och ska utöka spelarbudgeten med 7-10 miljoner va? Han är exakt vad dom behöver, landslagsback som precis som du säger är en av de bästa i ligan, tveklöst bland Svenskarna.

Jag anser dock att man måste vika sig och inte spåra ur om det är någon form av budgivning eller dyligt, vi kan inte låsa upp orimliga summor där tyvärr. Men vi måste helt klart lämna ett rejält bud med förmodligen högst lön i laget iaf, beroende på vilka andra som värvas senare. Svenska backar på landslagsnivå i SHL? Det är ju tyvärr förbannat få av dem.

Kommentera

McFire:Det vi kan kan dra fördel av är väl att familjen trivs väldigt bra, det kan vara en så viktig bit som väger över till vår fördel.
Kommentera

Sven Tuta: Jo det är ju helt klart dessa saker som avgör om han stannar eller inte, trivs dom inte riktigt bra just nu så skulle jag säga att det inte finns ens en liten chans att han stannar. Bara hoppas.
Kommentera

Visst är det härligt med silly season ;-)
Kommentera

Sven Tuta: Undrar vad Svartvadet släpper för nyheter efter kvalspelet är klart; Tränare? Backar? Forwards? Kanske vi även får en ny Målvaktscoach, vem vet?
Kommentera

hanzon: Varför målvaktscoach? Det är väl den enda på tränarsidan som jag är riktigt nöjd med?
Kommentera

J F K:håller med men hanzon menar nog att vad som helst kan hända.
Kommentera

modomille: Waltin säger att han inte är aktuell
Kommentera

hanzon: jasså fast svarten sa att AF inte skulle sparkas fast dagen efter så vart det så ändå.
Kommentera

hanzon: enligt en på twitter så säljer Simon Önerud ut sin soffa på Facebook , HV nästa !

Kommentera

Smurfen: Tråkigt då det är en kille som alltid jobbar stenhårt, som gör sina poäng och dessutom verkar vara en riktigt bra kille. Han har hos oss aldrig fungerat i en producerande kedja, men varit outstanding i en checking line.

Förmodligen är han riktigt dyr med tanke på hur bra han presterat så jag är inte helt säker på att jag velat behålla honom oavsett, men han kommer att bli rejält saknad.

Kommentera

J F K: jätte tapp han gjorde flest mål,sköt mest och var bra i boxplay också så det är synd såklart.
Kommentera

modomille:Så sent som i höstas så ville Önerud vara kvar i Modo, märkligt om han då lämnar.
Kommentera

hanzon:

Man kan inte ta sådana där uttalanden på för stort allvar nuförtiden. Om han hade sagt "Jag längtar hem till Jönköping" hade såklart priset på honom sjunkit.

Kommentera

hanzon: det är konstigt tycker jag också fast Hv71 har kanske kommit med ett bra kontrakt och han har hemlängtan vem vet.
Kommentera

hanzon: Den där typen av kommentarer är irrelevanta i 99.9% av fallen, svammel bara.
Kommentera

hanzon:Vafan målvaktscoach? Sparkar Svarten honom och rör om där kan han ju avgå omgående. Det är väl det enda i hela jävla organisatinen som verkligen fungerar just nu? Exemplariskt till och med, aldrig någonsin varit bättre och facit är ju glasklart. Vilka är bättre? Vem/vilka skulle vi byta till? 

Näe, RÖR EJ bör det stå på dörren till rummet där man ser till att det fungerar som det gör på målvaktssidan.

Kommentera

« · 1674537 · »